Inleiding bij een tweede bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ashie, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ashie

    Ashie Nieuw lid

    29 jul 2007
    1
    0
    0
    Hallo,

    Ik ben 10 dagen over de uitgerekende datum van ons tweede kindje.
    Tijdens de laatste controle bij de gynaecoloog adviseerde hij om bij de volgende afspraak (morgen!) "in te leiden". Dit omdat mijn eerste kindje een nogal hoog geboortegewicht had (5115 gr) en ook dit kindje zijn niet echt een mini-babietje worden.

    Nu willen wij het liefst niet de twee volle weken overtijd uitzitten. Bij ons eerste kindje had ik hulp van de vacuumpomp nodig en we zijn gewaarschuwd dat men hier liever bij een tweede (groot) kindje niet voor kiest. De kans op vastzitten bij de schoudertjes zou te groot zijn, dus.... keizersnede bij het niet vlotjes vorderen van de bevalling. Natuurlijk wil ik dit het liefst voorkomen, alsof er iets te kiezen valt..... Veiligheid gaat natuurlijk altijd voor!

    Maar we hopen er dus morgen op dat met "inleiden" bedoeld wordt: opwekken van weeën met als resultaat een gezond kindje in onze armen. Maar nu lees ik dat dit alleen het geval kan zijn als de baarmoedermond verstreken is. Geen idee of dat bij mij het geval is... Betekent dit nu dat, als mijn baarmoedermond nog onvoelde rijp is, ik gel krijg ingebracht waarna ik naar huis ga en mogelijk toch nog de volledige 2 weken overtijd moet afwachten? Ik las dat het rijp worden tijdens een eerste bevalling langer duurt dan bij de bevallingen daarna. Natuurlijk is zoiets bij iedere bevalling anders, maar wat is een goede gemiddelde voor de tijdsduur van rijping bij een tweede bevalling?

    Bij voorbaat dank en vriendelijke (ietwat zenuwachtige) groetjes,
    Ashie
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Ashie,

    vaak zie je dat wanneer je al een kindje hebt gekregen, de baarmoedermond al wat week en wellicht al een beetje open staat. Daardoor gaat inleiden vaak wat makkelijker. Het is inderdaad zo, dat wanneer ze de vliezen nog niet kunnen breken (bij 2 cm ontsluiting), je gel of een pilletje ingebracht krijgt of voor wat ontsluiting te zorgen. Vaak blijf je toch gewoon in het ziekenhuis en brengen ze de gel of de pil 3 maal per dag in als er nog weinig activiteit is te zien. Maar als ze willen inleiden voor de grootte van het kindje zullen ze niet 3 dagen inleiden, maar op een gegeven moment de knoop doorhakken en in te grijpen. Maar goed, grote kans da thet inleiden lukt hoor. Maar inderdaad moet het wel vlotten anders zijn de risico's helaas te groot.

    Heel veel succes morgen, ik duim voor je.

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina