Dreumes al trainen 'op het potje'?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hummeltje5, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dames, ik hoop dat jullie verder lezen dan de titel lang is en daarná pas een mening vormen ;)

    Het volgende:
    Onze dreumes kán lopen, maar doet dat nog niet altijd (wel steeds meer, denk dat het nu zo'n beetje 50/50 is).
    Daarnaast begint hij sinds een week naar zn luier te grijpen en daarbij 'bah' te roepen als die ook echt gevuld is.
    Hier is hij uit zichzelf mee begonnen, wij hebben hem dit nooit geleerd.
    Daarnaast wil ie nu ook zelf zn vieze (bah) luier weggooien.

    Wat denken jullie: zouden we hier het beste op in kunnen spelen nu ie zélf de interesse hierin begint te tonen, of kunnen we beter nog even wachten totdat ie écht alleen maar loopt (met de kans dat ie dan geen interesse meer heeft)?
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    je kan alvast een potje in de kamer zetten en hem daar kennis mee laten maken. zon 5 minuten na het eten kan je hem er ook opzetten zonder luier en hopen dat hij er wat op doet. hier ook een meisje wat de wc heel interessant vind en er soms ook al mee bezig is. ik laat haar nu bij het luier verschonen ook zelf al een doekje langs halen vind ze helemaal geweldig.
    Je kan het altijd alvast proberen doet hij er verder nog niets mee dan is dat ook goed.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Je kan het proberen toch? Hoe eerder zindelijk hoe beter :D
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Haha dat vind ik ook :D
    Maar omdat er altijd zo stellig beweerd wordt dat ze eerst goed moeten kunnen lopen... :rolleyes: ga ik toch twijfelen of dit dan niet net te vroeg is..

    Vraag me nu inene af of ik niet in de war ben met staan ipv. lopen eigenlijk..?
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hihi dat doekje pikt onze zoon zelf al ;)
    Ik probeer het juist met alle mogelijkheden te voorkomen dat ie m pikt; vanwege kiesjes nogal lekker veel zure, natte poepluiers de laatste tijd :p

    Hoe oud is jouw gup?
    Onze knul is 16mnd11dgn nu.
     
  6. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Zou het gewoon proberen. Al leert hij het niet meteen misschien vindt hij het sowieso wel leuk en wie weet gaat het dan later makkelijker.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    de kleine meid is 17 maanden en 22 dagen:roflmao:
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk kan je er nu al mee beginnen. Hij hoeft nog niet alles zelf te doen, maar je kan hem toch al laten kennismaken met het idee?
     
    Vero0504 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier ooit een halfbakken poging tot bzc gedaan vanaf 4 maand, nooit echt doorgezet, maar wel altijd op het potje blijven zetten na het slapen.
    Hij weet dus dat plassen en poepen in de luier kan en op de pot.
    Tussen 11 en 13 maand een potjesstaking gehad, toen wilde hij niet, dus ook niet gedaan. Daarna weer begonnen.

    Ik zet zoon (nu 20 maand) standaard na het slapen op de pot, en tussendoor ook af en toe. Voordat hij gaat douchen ook. En als ik zie dat hij moet poepen.
    Hij gaf deze week voor het eerst een keer zelf aan dat hij wilde poepen op de pot.
    En plassen ook af en toe.
    Ik denk dat hij het wel snel zou oppakken als ik het door zou zetten, maar vanwege bekkenpijn door zwangerschap trek ik het lichamelijk niet echt.

    Ik zou gewoon het potje introduceren. Direct na het slapen en ongeveer een kwartier na het eten zijn vaak momenten waarop je succes hebt.

    Het boek zindelijkheid is kinderspel is wel een aanrader!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Alles kan natuurlijk. Ik persoonlijk zou er nog een jaartje mee wachten, dan ben je nog vroeg genoeg.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Dat zou ik afraden, je kunt beter beginnen voor de peuterpubertijd begint, ze willen je dan nog graag pleasen.

    En het introduceren van een potje betekent niet direct de luier uit en nooit meer om doen. Ik zie het meer als een alternatief bieden voor de luier. En daar rustig aan kennis mee laten maken.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zag je banner niet eerder, zal wel door de update van de site komen.. die loopt weer es niet zo lekker zoals een update behoort te doen :p
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #13 hummeltje5, 14 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017
    Dank voor de boekentip!
    Ik ga eens neuzen of ze m in onze bibliotheek hebben (of iets vergelijkbaars).

    Edit: hebben ze (denk ik)!
    Zindelijk maken is kinderspel - Debby Mendelsohn kan ik iig. vinden. Dat is m?

    Super dat je zoon het al zo goed doet zeg!
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Uit nieuwsgierigheid: waarom persé nog een jaar wachten en niet bijv. 4 maanden of 20 maanden (noem maar wat)?
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Mocht je interesse hebben, op de Facebookgroep peuterzindelijkheidscommunicatie kan je ook je vragen stellen en informatie vinden.
    Dit is wel echt gericht op communicatie en niet op training. Dus je reageert op de signalen van je kindje, door hem op de juiste momenten de pot/wc te bieden.
    Bij bzc reageer je vooral op non-verbale communicatie, een kreuntje, een trappeltje, even stil staren, maar die signalen verdwijnen rond de 6 maand als je er niks mee doet.
    Bij wat oudere kindjes kun je natuurlijk ook verbale communicatie gebruiken, dus even vragen of aangeven dat hij op het potje gaat. En gebaren aanleren voor plassen, poepen, pot helpt ook vaak. Gebaren kunnen ze vaak eerder dan praten namelijk.
    Maar ook non-verbale signalen blijven wel zichtbaar, vaak kunnen we precies merken als een kindje moet poepen, die kruipt weg of blijft stilstaan. Ook met plassen zijn er wel signalen, al zijn die vaak kleiner. Even stoppen met spelen, de luier vastpakken, even voor zich uit staren enzovoort. De kunst is om die signalen te leren en op te pikken, dan kun je erop reageren.
    Verder kun je bij oudere kindjes ook vaak het beste een aantal vaste momenten kiezen. Na het slapen, voor en na het eten, voor en na je weggaat, enzovoort.
    En maak het leuk, zing een liedje, lees een verhaaltje, laat hem spelen met iets wat normaal niet mag. Of iets leuks speciaal voor op de pot, een speciaal speelgoedje die interessant is.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Fijn dat er zoveel positieve reacties komen, had ik eerlijk gezegd niet verwacht! :)
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wow, super nuttig je info! Bedankt! :)

    We hebben wel een communicatief en snellerend mannetje dat goed duidelijk maakt wat ie wil (en wat niet) en ook alles wel goed begrijpt.
    Dat komt wel goed dus :)

    Ik ga volgende week eens neuzen op de FBgroep :)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Omdat ze dan een beetje een leeftijd hebben dat ze het ook gaan snappen.
     
  19. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik heb er juist goede ervaringen mee, dst is natuurlijk per kind verschillend.
     
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ah op die fiets..
    Valt wat voor te zeggen idd. :)
     

Deel Deze Pagina