Dreumes al trainen 'op het potje'?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hummeltje5, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Had dit bericht eerder gemist (waren w.s. tegelijk aan het typen), maar ook hier valt wat voor te zeggen :)

    Ff wat vraagjes:
    - luierbroekjes zijn waarschijnlijk handiger dan luiers bij potjestraining?
    - wanneer besluit je over te gaan van een luier naar een onderbroekje?

    Als andere dames ook willen reageren op deze twee vragen, graag :)
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik gebruik gewone luiers, vind luierbroekjes niet zo handig, omdat je bij het verschonen broek en schoenen weer uit moet doen. En ik heb de luierbroekjes van pampers geprobeerd, wat een pokkedingen zeg, en nog duur ook.

    Wat betreft het overgaan op onderbroekje. Het ligt er een beetje aan wat je wilt, wil je echt gaan trainen, dan zou ik zo snel mogelijk de luier uit laten en in de blote billen laten lopen.
    Wil je meer laten wennen aan het potje, dn rustig vaste momenten inbouwen, zou ik de luier pas uitdoen zodra de luier tussen de momenten in zo goed als droog blijft.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Misschien kan @madelein je nog wat tips geven, zij heeft wel bzc/pzc met haar dochter gedaan. En haar dochter (ook 20 maand) is zo goed als zindelijk dacht ik.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je wil ze juist 'hebben' vóór ze erover beginnen nadenken. Dan heb je dat probleem van 'willen maar niet durven' veel minder.

    TS: in België beginnen de meesten rond anderhalf voorzichtig. Dus rustig doen hoor.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ah leuk! Medestanders ;)
    Ik zal mijn ervaring delen, misschien heb je er wat aan :)

    Wij zijn idd met 9 mnd begonnen met 'bzc'. Rijkelijk laat hiervoor, maar wilden het toch proberen. Signalen dat ze moest of ging poepen pikten we vrijwel gelijk op. Dan broek uit en op de pot ermee. Met een jaar was ze zindelijk voor ontlasting. De ongelukjes daarmee zijn op 1 hand te tellen sindsdien.
    Plassen is lastiger. Dat heeft ze nooit aangegeven en leek willekeuriger. We zijn begonnen haar luierloos te laten lopen/kruipen ( ze liep nog niet). Was middenin de winter, dus had wel beenwarmers voor haar voor de kou. Hoop dweil werk, maar zo werd wel duidelijk dat ze op aardig dezelfde momenten plast. Er zit bij alle kindjes een soort van ritme in namelijk.
    Dus toen werd het een kwestie van haar op het potje zetten, op de momenten dat ze meestal plaste. Op vaste tijden dus. Geen bzc meer hierdoor, maar het werkte wel. Vergde wel geduld. Na een week of wat vingen we steeds meer plasjes.
    Rond een maand of ( even gokje, weer het niet meer precies) 14-15 deed ze 75% van de plasjes op het potje. Ze begon het nu ook aan te geven.
    Toen kwam er een dipje, rond de periode dat ze ging lopen en er kiezen door kwamen. Maar na een paar weken pikte ze het weer op. Inmiddels was het mooier weer, en liep ze thuis continue bloot.
    In de maanden hierna ging het steeds beter, tot ze 1.5-2 maand geleden echt een omslag maakte. Zo goed als zindelijk overdag. Ik doe haar ook geen luier meer om als we weg gaan ( tenzij we echt langere tijd weg gaan, dan vaal nog een luier voor de zekerheid. Maar die blijft bijna altijd droog). Ze gaat zelf op het potje zitten als ze moet plassen of poepen, en veegt inmiddels zelf ook af ( na het plassen). Ideaal :D
    De laatste dagen heeft ze weer een terugval, haar hoektanden komen door. Die terugvallen schijnen heel normaal te zijn als er grote dingen gebeuren in het lijfje.
    Ze draagt alleen nog tijdens slaapjes een luier.

    Belangrijk is om nooit dwang te gebruiken, nooit boos of ongeduldig te worden als het niet lukt. Okk al zitten ze maar 10 seconden op het potje, dat is al heel knap.
    Wij zijn begonnen met op de pot mer broek aan. Boekjes lezen of even spelen terwijl zij erop zat. Toen ze dat prima vond broek uit en daarna pas erop als we zagen dat ze moest poepen.

    Persoonlijk zou ik niet anders willen. Ja, het kost tijd en energie, maar het is voor haar en voor ons zoveel fijner!
    Als ik vriendinnen om me heen zie met oudere kindjes, die nog een paar keer per dag hun kind uit de poep staan tr halen ben ik altijd heel gelukkig ;). Ik kan me dat echt niet meer voorstellen.

    Wat betreft wachten zoals iemand schrijft:
    Waarom? Waarom van een kind verwachten dat hij of zij over een jaar ineens wel snapt wat de bedoeling is, in plaats van het nu al normaal maken? Ik vind dat niet eerlijk. Het is ook niet nodig.
    Zelfs pasgeboren baby's schijnen signalen te geven dat ze moeten plassen pf poepen, alleen zien wij die vaak niet ( of negeren ze). In landen waar geen luiers zijn doen moeders dit aan de lopende band, die kids zijn van begin af aan zindelijk.

    Nou heel verhaal.... Als je meer wil weten hoor ik het wel :)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief


    Mag ik vragen wat je ertoe gebracht heeft om met 9 maanden al te beginnen aan je kind zindelijk te maken? En je zegt dat dat nog laat was... uiteindelijk ben je dus maanddn bezig geweest, ik snap zelf de meerwaarde daar dus absoluut niet van ;) Of je moet t doen om de kosten van de luiers te ontlopen?

    Hier dus 'gewoon' begonnen met 1,5jr af en toe eens na het douchen op het potje zitten, verder niets. Met ruim 2,5 jaar, toen ik merkte dat ze er zelf om vroeg om op het potje/wc te plassen er mee aan de slag gegaan. Na 2 weken was ze zindelijk, in die 2 weken 2 ongelukjes gehad... lijkt mij toch een stuk eenvoudiger, vandaar mijn vraag...
     
    Grietjenb vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik was met 1,5 al begonnen met vaste momenten op het potje. Daar wilde ze op een gegeven moment echt niet meer op. Daarna telkens weer een paar pogingen gedaan, met een hoop dweilwerk en frustraties. Afgelopen zondag was ik echt overtuigd dat ze het gewoon kan. Ik wist zeker dat ze het zelf aan voelt komen, zowel plassen als poepen. Dus de luier uit en ze is nu overdag zindelijk. Zondag 2, maandag 1 en sindsdien geen ongelukjes meer, ook gepoept op potje. Helemaal niet hoeven dweilen. Ook op kdv 0 ongelukjes. Achteraf denk ik nu bij mezelf: had ik er maar telkens niet zoveel moeite in gestopt en gewoon gewacht tot ze er dus echt klaar voor was. :roflmao:
     
    Loesje86 vindt dit leuk.
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, wij typten op hetzelfde moment, maar ik ben het met je eens.
     
    Grietjenb en Loesje86 vinden dit leuk.
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Jullie halen zindelijkheidstraining en babyzindelijkheidscommunicatie ( bzc) door elkaar.
    Bzc begin je mee eigenlijk vanaf de geboorte, alleen ik leerde het pas rond 8 mnd kennen. Het grote verschil is dus dat je met bzc probeert te reageren op wat je kind aan signalen aangeeft, en hierdoor dus meer tegemoet komt aan de behoefte van je kind. Een baby heeft namelijk van nature behoefte om zichzelf schoon te houden.
    Dat is dus gelijk de reden dat wij ermee zijn begonnen.
    Zinloos Loesje ? Vanaf een jaar geen poepluiers meer? Een kind wat nooit huilt of ongelukkig is vanwege een vieze luier? En ja, het bespaard ook enorm veel kosten, maar wij gebruikten toen wasbare luiers dus dat was niet de reden.

    Zoals ik al schreef is ze zo goed als zindelijk. Maar bij zulke jonge kindjes us het ook heel normaal als er dips zijn. Momenteel zitten we in zo'n dipje door hoektanden die doorkomen. Dan is ze teveel met andere dingen bezig, maar de basis is er nog steeds.
    Het feit dat we haar overal zonder luier mee naartoe nemen en dat bijna altijd goed gaat zegt genoeg denk ik.

    Een andere reden is dat ik het niet eerlijk vind om van m'n kind te verwachten dat het rond 2-3 jaar ineens op een pot gaat zitten.
    Gaan jullie straks maar lekker aan de slag met beloningen, stickers en weet ik het wat ;). Dat is dus niet mijn ding, dat is echt training.

    Het is een onbekend iets in nl, en daardoor wordt het helaas door sommigen als onzin of zelfs kindermishandeling af gedaan. Maar dan begrijp je dus echt niet waar je het over hebt.
    Denk trouwens dat dit soort reacties precies is waar ts bang voor was ;)
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Echt volop trainen om zindelijk te krijgen werkte hier op die leeftijd echt nog niet. Echter zijn wij wel het potje en de wc (met verkleiner) gaan introduceren toen hij hier interesse in toonde. Hier was dat geloof ik rond de 1,5. Hij mocht dan op het potje of de wc als hij dat zelf aangaf en ik probeerde het ook altijd voor het douchen/ slapen gaan te doen. Potje vond ons zoontje helemaal niks, hij wilde gewoon op dezelfde wc als mama, maar vond dat natuurlijk in het begin nog wel spannend. Hoe ouder hij werd, hoe beter het ging. Maar het verhaal van luier af doen en dan zijn ze na een paar dagen wel zindelijk werkte hier nooit.
    Met 2,5 heb ik dat voor het laatst geprobeerd, nou ik bleef dweilen en zoontje raakte alleen maar in paniek zodra hij in z'n broek plaste. Ruim 2 maanden later gaf hij zelf aan geen luier om te willen, plaste daarna 1x in z'n broek, weer even in paniek en dus weer een luier om gedaan. Maar sindsdien gaf hij altijd aan wanneer hij plassen moest en heeft nooit meer in z'n luier geplast. Gewoon van het 1 op het andere moment en 2 weken later ook 's nachts zindelijk.
    Ik zou dus zeggen, kijk naar je kind. Wat bij de 1 wel werkt, werkt bij de ander totaal niet en daarbij zijn wij als moeders ook nog allemaal verschillend. Ik zou er echt geen zin in hebben om m'n dreumes elke dag een paar keer op het potje te zetten.
    Van de andere kant, als ons zoontje met 3 jaar nog niet zindelijk was geweest, was ik er rond die leeftijd wel echt nog actief mee aan de gang gegaan, maar hier moest gewoon blijkbaar echt dat knopje even om en ben blij dat ik niet een jaar lang elke dag met potjes e.d. in de weer ben geweest en zo'n ramp vond ik die luiers verschonen nou ook weer niet, maar goed hij poepte hier dan ook maar 1x per dag of soms maar 1x per 2 dagen
    Het is echt een persoonlijke keuze, uiteraard zit er wat in om je kindje al heel vroeg bekend te maken met het potje e.d. maar het moet bij je 'passen'.
     
    Loesje86 vindt dit leuk.
  11. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Hier niet eens hoeven werken met beloningen, stickers enz hoor! Dat verschilt dus ook weer heel erg per kind.
    Hier dus idd ook geen zin om tig keer per dag zoontje verplicht op het potje te zetten. Hij geeft aan wanneer hij gepoept heeft (zo niet, dan had je het wel geroken :p), dus nee, huilt ook niet daarom en is daardoor ook echt niet opeens ongelukkig ;)
    Ik vind het daarom dus ook wel vreemd idd ja om een baby al daarmee om te leren gaan. Laat het kind groeien op zijn/haar tempo en speel daar op zijn tijd op in om nieuwe fases te introduceren. Je geeft een baby toch ook niet steeds een lepel met voeding omdat het als het ouder is opeens verplicht met bestek moet gaan eten? Die fase komt nl vanzelf als hij/zij daar oud genoeg voor is. Zo zie ik dat dus ook met zindelijk maken.
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben het hier mee eens ja. Achteraf spijt dat ik elke keer zo'n gedoe ermee had en ze er gewoon niet klaar voor was. Nu wel stickers gedaan hoor, maar die vindt ze al niet meer interessant. In 2 dagen zindelijk en klaar.

    @madelein: ik noem het niet zinloos hoor. Het klinkt me wel als een hoop werk en dat had hier niet eens gekund aangezien ik 4 dagen per week werk. Ik vind het knap dat je dochter nu al zindelijk is. Daarentegen hoor ik het op die leeftijd wel vaker, zonder de bzc. Dus in dat opzicht vind IK het gewoon gedoe, maar ik ben van ieder z'n ding en doen wat bij jou en je kind past. :)
     
    Loesje86 vindt dit leuk.
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Het is ook meer werk, maar ik heb er nu profijt van doordat ik amper nog hoef te verschonen. Ik werk 3 dagen in de week, maar onregelmatig, dat scheelt. Dl gaat naar opa's en oma's als ik werk, of ml is thuis. En iedereen werkt eraan mee dus dat scheelt ook enorm.

    Misschien moet het idd bij je passen. Ik vind het zelf niet meer dan logisch. Bij ons volgende kindje gaan we er mee beginnen zodra hij kan zitten. Ik merk zelf dat zij ook onwijs trots op zichzelf is en het heel goed is voor haar zelfvertrouwen. Bijzonder om te zien.
    Wij zijn sowieso trouwens wat 'alternatievere' ouders; bv gegeven tot ik niet meer had door m'n zwangerschap ( rond 16 mnd), wasbare luiers, dragen met draagdoek, rapley etc. Dus misschien zijn wij wel gewoon raar ;). Maar we zijn er gelukkig mee Haha
     
    Blijdorp en Fristi2012 vinden dit leuk.
  14. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Haha, is het heel erg dat ik dat gevoel al een beetje had? ;) Maakt niet uit natuurlijk, ieder zn ding.
    Maar wat ik me dan nog wel afvraag, je zegt dat je er nu profijt van hebt. Gaat ze dan nu ook zelf naar de wc? Niet dat je dus nog tig keer per dag moet vragen of ze moet plassen ofzo, voordat het te laat is?
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De bv lukte hier niet lang (achteraf een beginnende pnd en te weinig hulp ingeschakeld, had het liever wel laten lukken, maar toen de puf niet voor) en de wasbare luiers heb ik niet, maar verder wel Rapley en gedragen en op een matrasje liggen bij mn kind omdat ze niet alleen wil liggen enzo ;) Voor mij klinken die dingen dus heel normaal, ipv alternatief, haha. Ook al is mn dochter nu met 2,5 'pas' zindelijk, zij is ook zo trots als een pauw, superleuk.
     
    madelein vindt dit leuk.
  16. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nee hoor geeft niet. Ieder z'n ding en eigen manier ;).
    Ze gaat idd zelf op het potje zitten. Nu het kouder wordt is het wat meer opletten omdat ze nog niet goed zelf dr broek naar beneden kan doen, dus daar heeft ze hulp bij nodig. Het gebeurd meerdere keren per dag dat ze zit te spelen en ineens hard richting potje rent. Ze is nog te klein om zelf op de wc te gaan zitten. Ze heeft wel een periode op de wc bril verkleinen gewild maar nu is het potje favoriet.
    Eigenlijk moet ik er alleen extra naar vragen als ze heel druk is ( bijvoorbeeld bij visite) of heel moe.
     
    Loesje86 vindt dit leuk.
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    2.5 is ook een mooie leeftijd toch!
    Ik vind die dingen ook heel normaal, maar niet iedereen ;). Voor mij hoort het vroeg aanbieden van het potje heel erg thuis in onze manier van opvoeden, namelijk voldoen aan de behoefte en vraag van onze dochter. Voor ons vanzelfsprekend, maar onze ouders bijvoorbeeld moesten echt wel even slikken ( ook van het dragen, niet laten huilen, wasbare luiers etc trouwens). Nu zien ze de voordelen en zijn ze helemaal om. Grappig om dat te zien
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Leuk dat ze nu ook om zijn! Ik heb juist op dit forum geleerd dat er allerlei manieren zijn van opvoeden en zo pak ik van alles wat mee wat mij goed lijkt. Ik vind het dus juist leuk om te lezen hoe anderen iets doen.
     
    hummeltje5, Blijdorp en madelein vinden dit leuk.
  19. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Weet niet of je nog wat aan mijn reactie hebt, maar bij deze, hier komt ie ;)

    Wij hebben toen ons zoontje ongeveer een jaar was, 3 potjes bij de Ikea gekocht. Eentje beneden in de wc, eentje in de woonkamer en eentje boven in de badkamer. Af en toe zetten we hem daar eens op, zodat hij er wat aan wende. Soms plaste hij ook.
    Verder deden we er eigenlijk niets mee, we stonden er een beetje in als: hij geeft het zelf wel aan als ie er klaar voor is.

    Ondertussen werd het zomer, in juni was het zo warm dat we hem vaak in zijn blote billetjes lieten rondlopen. Regelmatig plaste en poepte hij dus op de grond, we benoemden dat dan en lieten hem het potje zien. Al heel snel, denk na 1 of 2 weken, gaf hij aan als moest plassen. We zetten hem dan op het potje en gaven hem bv een doosje rozijntjes, lazen een boekje voor, speelden samen met knikkers enz.

    Al gauw zetten we hem na elke maaltijd, en voor en na een slaapje op het potje. Thuis durfden we hem al een onderbroekje aan te doen (zeeman heeft hele leuke) maar voor de supermarkt deden we hem nog een luier aan. Na een paar weken durfden we het ook aan om hem buitenshuis een onderbroekje aan te doen.

    Nu is hij 18 maanden en bijna zindelijk. 's Nachts heeft hij soms nog een natte luier, en heel soms overdag nog een ongelukje.
    Oh ja, hij deed zijn eerste stapjes op 14 maanden maar was er gelijk ook goed mee weg.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Maar dat punt snap ik dus niet; voldoen aan de behoefte en vraag van je dochter.
    Dat snap ik als je er dus op inspeelt als je kindje aangeeft dat hij op de wc wil, of moet plassen, enz...
    Niet als je je kindje die net kan zitten op het potje zet omdat hij moet leren om dasr te plassen en niet in zn luier. Die behoefte komt later pas.
     

Deel Deze Pagina