Dreumes al trainen 'op het potje'?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hummeltje5, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Als de interesse er naar is en de link gelegd kan worden gewoon doen. Wel oppassen met een knul. Die potjes hebben vaak een verhoging in t midden (tussen de benen). Zoontje van mn collega ging verkeerd zitten (kruis precies op die bobbel) en heeft daarna tijden niet meer op dat ding willen zitten. Is daardoor ook heel laat pas zindelijk geworden.

    Voor de mama's die wat verder zijn. Ik kwam bij karwei een mooie wcbril tegen met ingebouwde verkleiner! Zit ook softclose op en is nagenoeg even duur als een reguliere wc bril en lekker stevig.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Nee die behoefte is er dus al vanaf de geboorte, baby's willen van nature zichzelf niet bevuilen. Net als zowat alle andere dieren niet hun behoefte doen op de plek waar ze slapen, willen baby's dat ook niet.
    Maar door een luier aan te doen, leert een baby zichzelf aan door daar z'n behoefte te doen.
    En tja, als je dan opeens na 2,5 jaar het op een potje moet gaan doen, snap je er niks van.
     
    hummeltje5, Blijdorp en madelein vinden dit leuk.
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    En dat heb je dus mis. Lees mijn eerdere reacties maar eens door, en lees de theorie achter bzc. Dan snap je misschien wat ik bedoel.
    Wij ( met name westerse mensen) denken dat baby's niet aangeven dat ze hun behoefte moeten doen, maar dit blijkt wel degelijk zo te zijn.
    Dus het gros negeert zijn kind in deze uiting van een behoefte, zoals ik al eerder schreef.
    Dat jij het niet kent betekend niet dat het niet bestaat ;)
     
  4. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dit dus idd!
     
  5. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Dit klopt inderdaad.
    Mijn schoonmoeder komt uit een arm land in Azie en daar hebben ze geen luiers. Het is daar tropisch dus baby's zijn daar altijd naakt. Ze zien wanneer een baby moet poepen en plassen en spelen daar op in.
    Mijn oudere zwagers zijn dus nooit zindelijk 'gemaakt', dat waren ze gewoon al.

    Wel handig hoor, haha :D
     
    Blijdorp en madelein vinden dit leuk.
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    En zie hier de basis voor bzc :D
    Super leuk om zo'n reactie te lezen!

    Luiers zijn een luxe voor luie ouders, daar komt het eigenlijk een beetje op neer. En ja wij gebruiken ze ook, het is niks verkeerds of slechts.
    Maar zeggen dat 'het niet anders kan of hoort' is klinklare onzin :).
     
  7. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    klopt, mijn schoonmoeder vindt ze ook bizar. Wel handig hoor voor als je weg gaat, maar thuis is het beter om in de blote billen te laten zitten en ze naar de wc te brengen als ze moeten poepen. Daarna onder de kraan want billendoekjes is ook weggegooid geld , haha
     
    hummeltje5, Vero0504 en madelein vinden dit leuk.
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Het ligt er denk ik ook aan wat je onder 'zindelijkheid ' verstaat :D. Het feit dat je je plas/poep kunt ophouden totdat je het op een vaste door je ouders bedachte plek kunt achterlaten. Óf het aangeven wanneer je moet plassen/poepen (door mimiek/bewegingen/geluiden en zodra ze kunnen praten het zeggen).
    Ik denk namelijk dat zindelijkheid het aangeven van plassen/poepen is. Dat wij daar niets meer mee kunnen/dat niet weten en dat zien zal op den duur ook bij het kind dit laten verwateren. Als zij namelijk niet leren dat dit signalen zijn waar een gevolg op komt zal dat bij hen ook verdwijnen. En later wordt dit dan op een andere manier aangeleerd. Maar van nature is dit gewoon aanwezig vanaf de geboorte.
    Het aangeven van een luier is door de mens zelf bedacht omdat dat handiger in het leven geworden is. In de loop de eeuwen is hierdoor wel onze alertheid op signalen verdwenen.
    Een vriendin van mij heeft haar kinderen ook al jong zonder luier gekregen. En dan niet volgens de methode zoals hierboven maar wel door het potje heel snel normaal te laten zijn.
    Zij is vanaf jongs af aan de kinderen op vaste momenten op een potje gaan zetten. Op momenten zoals voor en na een slaapje, na het eten etc. Dat waren momenten dat ze ook standaard plaste.
    Ook bij haar deed oma die oppastte mee, dat scheelt natuurlijk en is het meest effectief.
    De kinderen waren zo rond de 15 maanden droog zonder luier. In die zin dat ze toen zelf ook echt naar het potje /de wc liepen als ze moesten.
     
    Vero0504, Fristi2012 en madelein vinden dit leuk.
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @ShampooL: grappig :). Ik zal maar niet hier schrijven dat ik wasbare billendoekjes gebruik want dan ben ik helemaal de debiel hier Haha ;). Maar ben het wel met haar eens ;). Vooral de chemische zooi in de doekjes stond ons tegen, met een meisje wat onder de eczeem zit.

    @spruitje80: eens! Het is het verschil tussen het aangeven en daar dus op reageren van de ouders ( dit is bzc) en training om het op een gepaste plek te doen, uit jezelf.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    @madelein wij gebruiken ook wasbare billendoekjes :) schrok me dood toen ik zag wat er allemaal in die wegwerpdoekjes zit
     
    madelein vindt dit leuk.
  11. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dat ze er dan niks van snappen, maak jij er van. Kinderen leren ook door het zien. Ze zien dat jij steeds naar de wc gaat, ze horen dat jij zegt dat je gaat plassen, enz... als ze ouder worden vinden ze dat juist interessant en willen ze dat zelf ook doen. Ze snappen het dus juist heel goed dan.
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Haha ben ik gelukkig niet de enige idioot hier ;)

    @Loesje86 waarom zijn er dan tegenwoordig zo gigantisch veel kindjes nog niet zindelijk rond hun vierde jaar als jouw theorie juist is?
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vandaar het aantal topics hier dat kinderen maar niet zindelijk willen worden, zelfs niet op vier jaar als ze daar dus héél veel tijd voor gehad hebben?

    Ik denk echt dat vroeger starten veel beter is. In Nederland zijn kinderen zoveel later zindelijk dan in vele andere landen. Daar moet toch ergens aan liggen? Enige logische idee: ouders die blijven wachten tot het kind er zelf voor klaar is.
     
    Blijdorp, Fristi2012 en madelein vinden dit leuk.
  14. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Jij denkt dat ze allemaal wel zindelijk zouden zijn als je ze met 6 maanden op het potje zet?
    Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat kinderen met hun 4e jaar nog steeds niet zindelijk zijn overdag.
    Zindelijk met 4 jaar of ruim 2,5... daar zit nogal een verschil tussen toch?
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik denk idd dat als je eerder begint je kind eerder zindelijk is. Dat denk ik niet alleen, blijkt ook uit ervaringen van ouders met bzc kindjes ;).

    Ken je geen kinderen die pas net of nog niet zindelijk zijn als ze naar school gaan? Bijzonder want ik heb er toch een hoop in mijn omgeving. Hoor zo vaak verhalen van collega's of familieleden die op het laatste moment alles uit de kast moeten trekken omdat het kind zindelijk moet zijn als het naar school gaat.
     
  16. Rataplan

    Rataplan Fanatiek lid

    25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier begonnen met ongeveer 20 maanden. Gewoon af en toe op het potje zetten. Voor het douchen bijvoorbeeld. Na een paar maanden snapte ze het al wat meer en met 2 jaar en 3 maanden was ze dag en nacht zindelijk. Nooit meer 1 ongelukje gehad.
    Bij de jongste gaan we het dus maar hetzelfde aan pakken. Hopelijk pikt zij het net zo snel op als haar zus.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dan zijn ze denk niet begonnen rond de leeftijd van 2,5 jaar.
    Natuurlijk zijn kinderen eerder zindelijk als je eerder begint, ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat dat niet zo is?
    Ik vind het alleen erg overdreven om daar al mee te beginnen terwijl ze nog aan de fles of borst zitten. Ik ben daar ook geen moeder voor, zoals ik al zei; mijn dochter was binnen 2 weken zindelijk. En ik hoop dat het bij mn zoontje ook zo snel gebeurd ;)
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik hoop dat zoon eerder zindelijk is dan van de borst af.
     
    spruitje80, Shakes en madelein vinden dit leuk.
  19. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Jij mag dat overdreven vinden @Loesje86. Maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is om eerder te beginnen, en daar ging volgens mij het topic over ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    En zo is het!
    @hummeltje5 als jij je er goed bij voelt al een potje aan te bieden, lekker doen. Maar mocht je het nog te vroeg vinden, dan doe je het niet.
    Het is in ieder geval niet gek om al te doen!
     
    hummeltje5, Kristientje en madelein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina