Drinkgedrag 's nachts

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Natas1, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Beste Ilse,

    Onze kleine aap Danique is 's nachts een drinkgedrag aan het ontwikkelen waar ik niet zo blij mee ben. Of eigenlijk is niet-drinkgedrag een beter woord.
    Ze begint nl. te mekkeren en/of huilen, zodra ik daar wakker van wordt leg ik haar aan maar hapt ze soms al niet echt goed (en leg ik haar opnieuw aan), dan zuigt ze een paar minuutjes en...... dan kukelt ze in slaap. Leg ik haar weer in d'r wiegje dan wordt ze al snel weer wakker en begint dit ritueeltje opnieuw. Vannacht ben ik zo met haar bezig geweest van 02.45 tot 05.00, en weer vanaf 06.30 tot 07.45 uur.

    Overdag drinkt ze prima, neemt ze in 99% van de gevallen een mooie grote hap, komt ze meestal om de 3 tot 3.5 uur (soms moet ik haar wakker maken) en drinkt rustig maar goed. Ook dan valt ze wel in slaap aan de borst, maar dat is dan bijvoorbeeld na 10 of 15 minuten. Dan haal ik haar van de borst af, verschoon ik haar en gaan we verder met de andere borst. Allemaal geen probleem, en ook het slapen gaat overdag prima.
    Op de avonden is ze wel onrustiger, meer huilen en wil ze vaak een extra voeding. Als we b.v. een voeding om 20.00 hebben gedaan wil ze daarna niet echt slapen, huilen en doen we om 21.00 of 21.30 een slok extra. Maar daarna moeten we haar vaak wakker maken voor nog een voeding om 24.00 en soms lukt die ook niet goed omdat ze te slaperig is.

    Nog wat info : we wegen op dit moment elke week bij het CB en ze is de afgelopen 2 weken achter elkaar 220 gram per week aangekomen. Ze weegt nu 3450 gram.

    Heb jij misschien een idee waarmee ik het drinken 's nachts kan verbeteren?


    En dan heb ik nog een 2de vraag : wanneer kun je een baby het beste beginnen te wennen aan een flesje?

    Ik wil straks als ik weer ga werken kolven en dan moet Danique dus ook goed uit de fles kunnen drinken. Heel vaak lees ik dat je het wennen het beste rond de 6 weken kunt beginnen, maar soms lees ik ook met 4 weken.
    En heb ik het goed dat ze per dag 150 ml moet drinken voor elke kilo lichaamsgewicht?
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natas,

    Om met je laatste vraag te beginnen. De termijn waarop je kunt beginnen met oefenen met een flesje is ergens bij 4-6 weken. Komt niet op de dag. Als de BV goed loopt dan kan je met 4 weken beginnen.

    Blijf dit 1-2 keer per week oefenen anders weet ze straks niet meer hoe het moet. Het drinken uit een flesje is een compleet andere techniek dan drinken aan de borst.

    Je regeltje klopt inderdaad. 150 ml per kg = totaal volume per 24 uur. Dat deel je door het aantal voedingen . Dit is een richtlijn en het kan zijn dat jouw dame net even meer of juist minder wil per voeding.

    Haar groei ziet er goed uit. Het is dus voor de voeding niet nodig om die nachten 100% goed te drinken.

    Veel kindjes hebben het beeld wat jij beschrijft, onrustig en jammerig, niet weten wat ze willen, drinken, 2 slokjes, toch maar niet, slapen, wakker, jammeren etc. Dat noemen ze vaak een huiluurtje en begint vaak wanneer het schemerig wordt. ergens tussen 17.00 en 22.00/23 uur zijn vele kindjes onrustig. Ze drinken vaak kleine beetjes, alles bij elkaar ook 1 volledige voeding maar niet zoals je overdag gewend bent.

    Als je 's nachts weet dat ze een goede voeding heeft gehad, dan kan je proberen haar op een andere manier te troosten. Soms helpt het om even met de hand een lichte druk op de borst te geven terwijl ze nog lekker in haar bedje ligt. Dat geeft een gevoel van veiligheid en soms is dat net genoeg om weer in slaap te vallen. Soms is het ook handig als jij dat niet zelf doet. Dan ruikt ze jouw melk.......

    Het is een periode. het gaat wel weer over. er bestaan helaas geen vaste regels.

    Je schrijft dat je haar rond 24.00 uur wakkerm oet maken voor een voeding. Misschien moet je gewoon een proberen wat ze doet als je haar laat slapen. De kans is groot dat ze dan een paar uur later zelf wakker wordt en dan wel toe is aan een goede voeding. 1 keer goed doordrinkt en de rest van de nacht verder doorslaapt.

    Uiteindelijk zal de tijd het leren.

    Succes en pak gewoon alle uurtjes die je extra mee het bed in kan.

    Ilse
     
  3. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Hai Ilse,

    Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Moet even zeggen dat ik vind dat jullie altijd heel veel tijd uittrekken om al die vragen te beantwoorden, super!

    Ik zag je eergisteren aan iemand anders antwoorden dat je met kolven/flesje kan beginnen rond de 4 weken als de BV verder goed gaat, en van nog iemand kreeg ik die tip.
    Dus gisteren heb ik een keertje gekolfd. De oogst was 70 ml waarvan Danique met een Avent-flesje er 60 ml van heeft opgedronken, dus dat ging hartstikke goed!
    De overige 10 ml zijn geëindigd in haar nek :D. Ik ga dus zeker een paar keer per week verder met haar oefenen. Het was ook een gesmak van jewelste dus ze moet nog leren beter vacuum te zuigen aan de fles. Heb ook Tommie Tippee in huis, misschien is die beter voor haar.

    Over de huiluurtjes had ik eerder gehoord. Als ze dat 's avonds heeft is het niet zo'n 'probleem', maar 's nachts vind in het iets minder gezellig ;)
    Ze groeit idd als kool, dus te weinig voeding krijgt ze niet nee. Ik zal es proberen met haar niet wakker maken om 24.00 als ze zelf niet komt, en met die andere manier van troosten.

    En als de kleine dame 's ochtends weer diep in slaap valt doet deze grote dame met haar mee! :)
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo natas,

    Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat jullie saampjes heel lekker bezig zijn. Super dat het kolven en het drinken uit het flesje zo goed is gegaan. Houdt het nu bij zodat jen iet over een paar maanden alsnog met de gebakken peren zit.

    En.....? Al geprobeerd hoe het gaat als je haar zelf laat slapen in de nacht? Ben heel benieuwd. Dat nacht stukje is altijd lastig. Er is geen vaste regel voor. Voor alle ouders blijft dat altijd een beetje zoeken. het helpt om de klok om te draaien, gewoon te doen wat je doen moet. En bedenk dat er ook mooie kanten aan zitten. Jullie beiden, alleen wakker, terwijl heel nederland in diepe slaap is zit jij intens te genieten van je kleine meid.

    Dit zijn (al is het midden in de nacht) ,mooie momenten, Alles is stil en niemand weet dat jullie samen zo lekker bezig zijn. bedenk dat je over 18 jaar wellicht ook tot diep in de nacht wakker zit, maar dan met de vraag....hoe laat komt ze thuis.....dan is dit toch een stuk relaxter.....(om maar een positive kan tte gevne an de nachtvoedingen) Als je dan weer in slaap valt en niet op de klok kijkt dan weet je niet dat je wel 53 minuten bezig bent geweest. dan weet je alleen nog dat je 1 nachtvoeding hebt gehad.

    Sucecs en ga vooral lekker zo door.

    Ilse
     
  5. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Hahahha, je kunt het leuk vertellen! :)
    Hoe ik er over 18 jaar bij zal zitten heb ik al wat ervaring mee met mijn 2 (inmiddels grote) stiefdochters. Mijn man en ik hebben besloten dat dit kleine meisje dat over gaat slaan ;)

    Ik heb nog niet echt kunnen proberen met haar zelf laten slapen en dan zien wanneer ze weer komt.
    De afgelopen 2 avonden is ze erg onrustig geweest tot een uur of 23.30, dus toen heeft ze nog laat een laatste slok gehad. Een andere avond waren we op visite en werd ze wakker toen we haar uit de auto haalden om 23.00, dus toen ook weer gedronken.
    Net was ze heel onrustig en ze heeft meerdere keren 'gesnackt'. De laatste keer om 21.15 en nu lijkt het zowaar stil te blijven. Als ze niet uit zichzelf komt ga ik het vanavond proberen.

    Een andere manier van troosten heb ik wel geprobeerd maar is niet echt een makkelijke optie.
    Danique slaapt bij ons op de slaapkamer, en mijn man's wekker gaat weer om 07.00 uur. Ik kan haar dus niet laten huilen en krijsen want dan houdt mijn man het niet meer vol. Als ik Danique aanleg is ze (even) stil. Soms neem ik haar mee naar beneden maar dan kan ik dat troosten dus niet in d'r eigen wiegje doen.

    Niet op de klok kijken is wel beter ja, doet me ook denken aan hetzelfde advies wat ik kreeg in een periode met veel slapeloosheid.
    Toevallig heb ik gisternacht niet gekeken hoe laat het was of hoe lang het duurde, dat scheelt idd. Maar ja, ik registreer toch dat het al de 4de of 5de keer is, en hoe mooi de momenten met haar ook zijn moet ik wel m'n ogen open zien te houden.
    Maar goed, het hoort erbij! ;)

    Het drinken uit het flesje ging de 2de keer al beter, dus dat gaat goed.
    Het kolven gaat iets minder. Heb vandaag voor de 3de dag gekolfd en ik haal er niet meer uit dan rond de 40 cc. Nu nog niet erg want ik kan haar gewoon aanleggen na het flesje oefenen, maar straks op kantoor moet die productie echt hoger zijn.
    Ik heb her en der al tips gelezen over douchen, warme compressen of massage, maar daar heb ik straks geen tijd en gelegenheid voor op het toilet van kantoor. Zou die neusspray (ben even de naam kwijt) een optie zijn?

    Bedankt weer!
     
  6. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Zul je net zien, wil ik het gaan uitproberen....... komt ze zelf om 23.15 :)
    Ze was tot 01.00 wat onrustig, maar daarna heeft ze doorgeslapen tot 06.00. Dus keurig!
     
  7. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natas,

    Tja, zal je altijd zien, plan jij wat en dat trekken ze hun eigen plan.....

    Op je vraag over het kolven terugkomend, Ik denk dat wanneer het steeds rond de 40-50 cc blijft inderdaad die neusspray een oplossing kan zijn. Hij heet syntocinon en is op recept verkrijgbaar.

    Als je straks op je werk kolft, dan kolf je natuurlijk wel in plaats van een hele voeding, meestal gaat dat makkelijker. Is het toilet overigens de enige plek waar je terecht kunt? Heb je al gekeken naar ene meer hygienische ruimte? Soms kan de bedrijfarts of de bedrijfsmaatschappelijk werkster ( hangt een beetje van de grote van je bedrijf af) bemiddelen in een iets fijnere plek. Je gaat immers zelf ook niet luchen op de WC......)

    Maar goed dat is even terzijde,

    Succes met kolven, en het vinden van een nachtritme

    Ilse
     
  8. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Mijn werkgever is juist heel trots op deze 'kolfruimte' voor mij en nog 2 collegaatjes :)
    Het is het invalidentoilet wat nagenoeg nooit gebruikt wordt. Een grote ruimte, tafel en stoel zijn erin gezet, stopcontact aanwezig, warm en koud water, enzovoort. Is dus wel oké en zal voor 99,8% een kolfruimte zijn.

    Toevallig heb ik gisteren gekolfd op een voedingsmoment toen mijn man haar een flesje met bij elkaar gesprokkelde melk gaf. Ik kwam tot de geweldige score van 50 cc...... ga mijn huisarts dus maar es bellen voor die neusspray want aan mijn melkproduktie op zich ligt het volgens mij niet.

    Nogmaals dank!
     
  9. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Natas,

    Dat klinkt al beter als kolfruimte. Ik stelde me een normaal toilet voor (dat kan echt niet)

    Ik zou inderdaad maar even voor die spray gaan.
    Als je meer wilt lezen over kolven en werken dan kan je op de site van de VBN www.borstvoedingnatuurlijk.nl de folders 8 en 9 downloaden. Deze gaan specifiek over dit onderwerp. Misschien vindt je daar nog wat practische tips in.

    Succes

    Ilse
     
  10. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ben ik alweer :D

    Eergisteren en vandaag weer heeft Danique een flesje gehad van mijn gekolfde melk. Beide keren heb ik het flesje gevuld tot 120 cc en wilde ik kijken hoeveel ze zou drinken. Resultaat : flesjes schoon leeg.
    Maar nu vraag ik me af of dit niet te veel is voor haar. Een kindje houdt toch wel op met drinken aan de fles als ze niet meer hoeft? Danique woog vorige week 3560 gram, dus stel dat ze nu 3700 ongeveer weegt kom ik met 6 voedingen op een dag op 90 cc per voeding.

    Dank voor de link, ga ik zo bekijken!
     
  11. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo natas,

    Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken over het iets hogere volume in het flesje.

    Als ze niet meer hoeft stopt ze. Ik denk dat het met 6 weken ook niet echt erg is als ze even wat groeit. Je gaf eerder al aan dat ze 2 weken achtereen meer dan 200 gram per week groeide. Haar gewicht is met 3700 gram niet bijzonder hoog dus het kan heel goed zijn dat ze door even flink bij tanken even wat bijtrekt.

    Als je haar gewicht lekker in de gaten blijft houden hoef je je geen zorgen te maken.

    Succes
    Ilse
     

Deel Deze Pagina