Fraxiparine (antistolling) tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vlinder84, 21 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Hallo allemaal,

    Ik ben nu 5 weken zwanger en ik spuit vanaf de dag dat ik positief getest heb fraxiparine. Dit omdat ik 2,5 jaar geleden diep veneuze trombose (in beide benen) en longembolien heb gehad. Waarom ik zo ziek werd is een raadsel. De artsen denken aan een combi van de hormonen die in de pil zitten en roken. Dus met beide meteen gestopt.

    En nu dus zwanger en aan de antistolling om te voorkomen dat er weer bloedklonters in mijn aders gaan zitten. Volgens het ziekenhuis kan fraxiparine geen kwaad (al staat in de bijsluiter iets anders) maar ik maak me toch zorgen. Het is kiezen tussen twee kwaden. De kans is groot dat ik weer trombose krijg, maar ik vind de bijwerkingen ook behoorlijk eng. nu is het nog te doen (alleen blauwe plekken en kleine bloedingen van de naalden) maar ik vraag me af hoe het zal zijn wanneer mijn zwangerschap verder gevordert is. Ook wat betreft bevallen is het een risico, daarom moet ik ook in het ziekenhuis bevallen.

    Dus mijn vraag is: wie heeft er ervaring met fraxiparine (of andere antistollingsmedicatie) tijdens de zwangerschap en kan jij mij vertellen hoe jij het ervaren hebt?
     
  2. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
  3. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Dank je wel voor de link Angela. Er staat alleen niets in over bevalling met fraxiparine. Is er iemand die bevallen is met fraxi waar het bloeden beperkt is gebleven? De gyn heeft tegen mij gezegd dat zodra ik weeen krijg, ik geen fraxi meer mag spuiten. Maar ja, je weet niet hoe lang of kort een bevalling duurt. En ik word gek van die naalden, want ik moet echt hard duwen om ze door mijn huid te krijgen. Ze zijn zo stomp als wat! En dan die prikkende vloeistof... Mijn hele buik zit onder de blauwe plekken en ik spuit nog geen 2 weken. Dat belooft nog wat als ik nog zeker 9 maanden moet spuiten, want ik heb straks geen normaal stukje huid meer over.
     
  4. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    o sorry,dan heb ik er overheen gelezen.
    hoop dat iemand je kan helpen :)
    succes!
     
  5. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Hallo,
    ik heb geen ervaring met fraxiparine spuiten in de zwangerschap, maar wel met spuiten op zich. Je mag fraxi ook in de bovenbenen spuiten.
    En normaal gaan die naaldjes er best in hoor, gewoon doen alsof je gaat darten en dat hoppa erin. Je mag ook een huidplooi nemen waar je hem inprikt, is soms door het knijpen in de plooi minder gevoelig als je prikt.

    Het is weinig maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

    groetjes
     
  6. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Bedankt voor je antwoord Brenda. Ja, ik weet dat fraxiparine ook in mijn been mag, maar ik wil eerst mijn buik volprikken, voordat het niet meer kan (omdat die te groot wordt straks) en dan verder gaan op mijn been. Maar mag het niet op andere plekken? Ik denk aan mijn kont :) Want het moet in vet toch? En dat darten, dat werkt dus niet zo als het zou moeten want het gaat daarna altijd erg bloeden en dat gebeurt niet als ik gewoon druk (wat overigens weer pijnlijker is haha wat is dan wijsheid?). En knijpen in de huidplooi is niet handig omdat het fraxi is en ik al blauwe plekken krijg van een beetje drukken, dus knijpen zou een giga blauwe plek veroorzaken :(

    Maar ben jij verpleegkundige? Ik weet dat ik dit allemaal eigenlijk in het ziekenhuis zou moeten vragen, maar als ik daar ben wil ik alleen de tijd nemen voor de beeb en niet voor dit soort vragen. En zoveel tijd krijg je niet bij de gyn helaas. Dus alle beetjes zijn welkom :)
     
  7. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    ja ik ben verpleegkundige,

    Je moet onderhuids spuiten, maar dat hoeft niet per se in vet, is meestal wel fijner. Met knijpen bedoel ik net een huidplooi opnemen waar je lichtjes in drukt, niet knijpen tot je blauw bent gekkie :)
    Dat je iedere keer bloedt is wel vreemd, het kan geen kwaad hoor, en het gebeurt mij ook wel eens, maar niet vaak. Dit komt omdat je onderhuids zit.
    Maar als ik het goed begrijp zet jij dus de naald tegen de huid en drukt dan pas door de huid heen? Dat lijkt me idd pijnlijk.
    Wbt de blauwe plekken wilt het wel eens helpen als je na het spuiten even goed over de plek wrijft, dus niet alleen maar drukken om het bloeden te stelpen.
    Je mag ook in je bovenarmen spuiten maar dat lijkt me moeilijk bij mezelf. Misschien kan je man het voor je doen?
    Toch zou ik als je op controle gaat even aangeven dat je zo snel blauw wordt en iedere keer bloedt na het injecteren. Misschien is de dosis fraxi wel wat aan de hoge kant waardoor je bloed nu wat meer verdund is dan nodig. Dit kunnen ze heel makkelijk bepalen door je stollingstatus even te prikken. Ik weet namelijk niet hoe dun de gyn je bloed wil hebben dus mss accepteren ze de blauwe plekken wel. Ik werk wel op gynaecologie maar niet met zwangeren.
    En je vragen over je zwangerschap hoeven daardoor niet in het gedrang te komen. Ze nemen doorgaans graag de tijd om je alles uit te leggen.

    succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
     
  8. sunflower

    sunflower Actief lid

    3 jul 2007
    338
    0
    0
    Provincie Groningen
    hallo

    ik ben nu 25 weken zwanger van ons eerste kindje en heb met 22 weken zwangerschap trombose gekregen in mijn linker bovenbeen. Ik heb 2 weken gespoten en slik nu medicijnen om stollingen tegen te gaan. Er is mij verzekerd dat het prikken en het slikken absoluut geen kwaad kan voor ons kindje. Toch wordt je wel wat bang als je de bijsluiter leest, maar we gaan ervan uit dat de doktoren weten wat ze je voorschrijven en dat het echt geen kwaad kan. Ik ben inmiddels gestopt met spuiten alleen moet ik weer opnieuw spuiten als ik ben bevallen. ( ik prikte in mijn bovenbeen, pakte een stukje huid vast en stak daar de naald in, had een klein beetje blauwe plek maar niet heel erg)

    toch een hele fijne zwangerschap en ik hoop dat alles goed gaat!
     
  9. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Haha nee ik knijp mezelf ook niet hard. Ik krijg gewoon al een blauwe plek als ik een huidplooitje pak... Maar ze zeiden in het ziekenhuis ook dat dit kon gebeuren. En dat bloeden heb ik dus alleen als ik dart. Niet als ik de naald dus tegen mijn huid zet en dan pas druk (wat idd pijnlijk is haha). Ach, ik ga het volgende week allemaal wel weer bespreken bij de gyn. En mijn bloed wordt deze week gecheckt op trombocyten dus zien ze vanzelf of het te dun is?

    Sunflower, welke medicijnen slik jij dan? En waarom mocht jij het met medicijnen doen ipv spuiten? Ik heb een half jaar marcoumar geslikt (toen ik trombose kreeg) en daar had ik veel minder last van dan de fraxi. Gelukkig gaat het bij jou goed, dus ben ik weer wat gerustgesteld :)
     
  10. p1974

    p1974 Lid

    28 dec 2007
    95
    0
    0
    Hoi,

    Ik ben in april 06 bevallen van een gezonde meid, en heb vanaf mijn 10de week fraxiparine 0.6 gespoten. Dit omdat ik in het verleden ook een diep veneuze trombose heb gehad in mijn been, en uit onderzoek kwam naar voren dat ik FVL had. Ik neem aan dat ze dat bij jou ook onderzocht hebben?

    Ik mocht ook niet meer spuiten toen de bevalling begon, maar ja hoe weet je nu dat je bevalling begint? (dat was ook mijn eerste bevalling) Ik dacht dat ik stevige voorweeen had, en heb die avond nog rond 19.30 gespoten. Maar de weeen zetten door en de volgende ochtend om 10.00 ia mijn dochter geboren. Ik hed veel bloed verloren! Daardoor heb ik een zeer moeizaam herstel gehad, die zeker 2,5 week heeft geduurdr voordat ik sowieso weer het bed uit kon. Het was zo erg, dat ik gewoon helemaal wit zag over mijn hele lijf, en zelfs flauw viel een paar uur na de bevalling. Rechtop zitten kon ik de eerste weken amper. Mijn vriend heeft me moeten helpen met naar de wc gaan en dat soort dingen. Waarom ik geen bloed heb gekregen destijds is mij nog eenr aadsel eigenlijk.

    Nu ben ik weer zwanger (14,5 week) en zijn we druk bezig om een alternatief voor mij te vinden, ik reageerde namelijk overgevoelig op de fraxi.

    Ik spoot vooral in mijn buik, omdat ik dat het minst pijnlijk vond, en toen die wat dikker werd ook wel iets meer richting de heup zeg maar, waar de zwembandjes zitten hihi.

    Een vraagje, vind jij die fraxiparine niet ontzettend pijnlijk? (de vloeistof bedoel ik , niet de prikjes hoor)

    Liefs p. en succes ermee!
     
  11. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ja getver dat bedoel ik dus! Gelukkig gaat het meestal wel goed, maar ik ben dus ook bang dta ik niet doorheb dat ik ga bevallen en dat ik dan dus veel bloed verlies. Maar ik kan me in ieder geval voorbereiden en ga ook aan de gyn vragen hoe ik dat op moet lossen. Gelukkig heb je wel een gezonde meid gekregen. Ik vind de vloeistof van fraxi zeker pijnlijk, het brandt gigantisch. Maar het is ook snel weer weg. Maar als het teveel pijn doet ben je allergisch ja. Ik las iets over clexane en misschien mag je marcoumar of heparine? Ik heb namelijk geen idee wat wel en niet mag tijdens een zwangerschap. Maar ja, risico op trombose is ook niet goed! Ik heb geen factor v leiden overigens, ben op alles onderzocht (in het lumc het trombosewalhalla hihi) en ze hebben niks gevonden. Spuit dus preventief nu. Maar jij krijgt dus 0.6 en ik krijg de helft 0.3? Waarom verschillende dosis vraag ik me dan af...? Jij ook succes ermee!
     
  12. p1974

    p1974 Lid

    28 dec 2007
    95
    0
    0
    hey Vlinder,

    Normaal had ik ook 0.3 of 0.4 moeten spuiten want het gaat op gewicht, maar
    ik moest een verhoogde dosis spuiten ivm met mijn tromboseverleden in combinatie met FVL.

    Ik heb me daar ook druk over gemaakt, dat ik niet zou weten als de bevalling zou beginnen en wanneer ik dan de laatste spuit zou moeten zetten. Echte weeen herken je wel, zeiden ze dan. Mooi niet dat ik ze herkende hoor, want ik had al 6 cm toen ik in het zh aankwam.
    Maar goed, je kunt er dan weinig meer aan veranderen, en dood bloeden zul je echt niet, het is alleen lastig ivm het herstel. Ik hoop dat je het beter aan zult voelen dan ik destijds hihi..

    Verder heb ik over ruim 2 week een gesprek met een dekundig iemand op het gebied van stolling, en zij zal me dan kunnen uitleggen wat ik het best kan gebruiken, dus ik moet nog even afwachten.

    Succes hoor! Liefs p.
     
  13. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Haha ik ben ook niet bang om dood te bloeden, ik zie mezelf hoogstens een paar liter verliezen hihi. Ik hoop dat ik de weeen dan maar herken... Maar met mijn geluk heb ik straks 3 dagen weeen en dan 3 dagen geen fraxi en das ook niet handig. Poeh hey, wat een gedoe dit.

    Jij iig succes met dat gesprek, hoop dat jullie tot een goede oplossing kunnen komen qua antistolling!
     
  14. Moie

    Moie Lid

    12 mrt 2008
    12
    0
    0
    Hoi Vlinder,

    Ik ben nu 16 weken zwanger en was eigenlijk op deze site om nog meer info te zoeken over zwangerschapsuitslag (daar heb ik momenteel last van) en zag dit berichtje staan.

    Ik heb 15 jaar geleden trombose gehad in mijn been en 5 jaar later een longembolie (ben nu 30). Heb tot 2 jaar geleden 7 jaar behandeling via marcoumar gehad +foliumzuur en mocht gelukkig na overleg met hmatoloog er vanaf, slik nog wel foliumzuur 5 mg . Is uitzondering want normaal heb je levenslang antistolling bij 2 x trombose maar omdat ik de 3 grootste risico factoren uitgebannen heb>> geen pil, gestopt met roken en geen overgewicht meer, mocht ik stoppen ook omdat ik nog jong bent voor levenslang antistolling. Desondanks zijn er nog wel situaties waarin mijn hmatoloog geen risico wil nemen. Dus als ik ga vliegen moet ik fraxiparine spuiten en nu ik zwanger ben spuit ik ook al vanaf de eerste maand (0,3) Mijn hmatoloog heeft gezegd dat 0,3 de laagste dosering is en echt puur preventief voor trombose, er kunnen geen enge bloedingen onstaan omdat deze dosering in het bloed amper merkbaar is, maar goed genoeg om geen trombose te krijgen want dan ben je nog verder van huis. Marcoumar tijdens de 1e 3 maanden van je zwangerschap is mij verteld dat het gevaarlijk is voor de ongeboren vrucht, toen ik dat nog slikte is mij altijd verteld dat ik niet zomaar zwanger mocht raken. Hogere doseringen fraxiparine worden als "behandeling"voorgeschreven en dat schijnt toch weer anders te zijn.

    Het is super vervelend dat prikken en het went volgens mij nooit, alleen het blauw worden kun je misschien een beetje beperken;

    Ik prik voornamelijk in me buik en ik laat me prikken door mijn vriend. Als ik zelf prik rem ik automatisch af en is het pijnlijker. Als mijn vriend prikt pakt hij een vetplooi op mijn buik (daar voel ik het minst) en kijkt hij goed of hij geen adertje ziet lopen (want die moet je proberen te vermijden ivm blauwe plekken). Dan prikt hij met een vloeiende beweging en voel je weinig tot niks. Langzaam de vloeistof inspuiten en op het einde even wachten en dan de naald eruit halen. Ik hoest altijd even als hij prikt, op televisie gezien dat je dan nog minder van de prik voelt en ik heb ook het idee dat het helpt.

    Ik heb me eigenlijk nog geen dag zorgen gemaakt om de fraxiparine omdat trombose tijdens je zwangerschap echt geen pretje is, de medicijnen die dan moeten worden gebruikt baren meer zorgen dan dit (zo is mij verteld door de hmatoloog).

    Ik hoop dat je iets aan mijn verhaaltje hebt en dat het prikken gauw beter gaat.

    Ik kriebel nog even door, zwangerschapsjeuk...om gek van te worden! :thumbdown:

    groetjes
    Monique
     
  15. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Dat van dat hoesten op het moment dat de prik erin gaat is echt de beste tip die ik heb gehad! Ik voel haast niet dat de prik erin gaat. Wat fijn dat je niet meer levenslang aan de antistolling hoeft zeg, daar zit je ook niet op te wachten. Zeker niet als je zo jong bent. Ik heb ook altijd marcoumar gebruikt hiervoor en had toen last van bloedneuzen enzo (en hevige menstruaties, maar daar nu gelukkig geen last van!).

    Heb je trouwens wat gevonden tegen de jeuk? Mentholpoeder schijnt te helpen...
     

Deel Deze Pagina