Druiven niet in stukjes kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Tijm86, 18 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tijm86

    Tijm86 Fanatiek lid

    7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    vanwege verhuizing moeten mijn kinderen binnenkort naar een ander kinderdagverblijf.
    Tijdens de rondleiding in de peutergroep zaten de kinderen aan tafel voor het fruit eten en zag ik dat de druiven niet in stukjes gesneden waren, maar dat de kinderen ze als een geheel in hun mondje stopte.
    Ik heb al zo vaak enge verhalen over stikken in druiven gelezen dat ik dit gewoon echt niet verantwoord vind. Zelf snijd ik alles in stukjes en de opvang waar ze nu zitten doet dit ook. Nu wil ik gaan kijken voor gastouder of een andere opvang, omdat ik anders elke dag in de zenuwen zit dat mijn kind misschien stikt in een druif.
    Wat vinden jullie ? Stel ik me nu aan of is mijn angst terecht ?
    Ik durfde het niet aan te kaarten tijdens de rondleiding, ik was er immers om te kijken en niet mijn mening meteen te verkondigen .. ( en ik kreeg een waarschuwende blik van mijn man die heel goed weet wat ik van druiven vind haha)
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat gevaarlijk! Er zijn genoeg artikelen te vinden waarin onderbouwd wordt aangegeven dat het door midden of in veren snijden van druiven/cherrytomaatjes e.d. wordt geadviseerd tot 6 jaar.
    Misschien even googlen en die artikelen geven?

    Ik vind ècht niet dat je je aanstelt!
     
  3. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Was dit het enige waar je tegenaan liep bij deze kinderopvang? zo ja dan zou ik dat gewoon eerlijk aankaarten. Dat je hun kinderopvang verder ziet zitten maar dat je hiervan schrok. Wie weet hebben ze er niet bij stil gestaan en kunnen ze dat in het vervolg gewoon doen.
    Maar als je daar geen vertrouwen in hebt of dat er meer niet goed voelde dan zou ik idd verder kijken. Het is het allerbelangrijkste dat jij je goed voelt om je kindje daar achter te laten.
     
    Jules! en DastyQueen vinden dit leuk.
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.207
    1.054
    113
    Oh bah dat vind ik ook eng! Ik zou er toch een mailtje aan wagen met een linkje naar een artikel. Straks stikt een ander kind omdat zijn/haar ouders niet wisten dat dit gebeurde. Het is gewoon echt gevaarlijk en heel makkelijk te verhelpen.
     
  5. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Nee, ik vind helemaal niet dat je je aanstelt. Moeder van een vriendje van mijn dochter rijdt op de ambulance en zij vertelde pas nog hoe gevaarlijk het is om druiven etc. niet door te snijden. Je moet druiven overigens ook in de lengte doorsnijden, zodat je 2 langwerpige helften hebt, anders kan zo'n halve druif alsnog de luchtpijp afsluiten als ie in de keel schiet.
     
  6. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Tot zes jaar? Mijn kinderen eten allang hele druiven/kerstomaatjes, nooit problemen mee gehad. Maar ze eten ook walnoten e.d., denk dat dat meer risico geeft dan een druif.

    Nu is dit voor peuters natuurlijk wel heel gevaarlijk. Ik zou het ook gewoon eerlijk aankaarten bij de opvang.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Bij peuters vind ik idd dat je ze in de lengte door moet snijden (in vieren, of in 6en wat ik wel eens gehoord heb vind ik overdreven...serieus wat blijft er van zo'n druif over haha). Maar ik zou dat wel even aankaarten ja. Je bent daar niet om je mening te verkondigen, maar je mag absoluut kritische vragen stellen hoor, schroom niet!
     
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Ons kdv hoort het te doen maar doet het niet altijd. Heb toen aangegeven dat ik wil dat ze in dossier opnemen dat ik niet wil dat ze überhaupt nog tomaat krijgt daar. Je kan overigens vast ook wel een voedselbeleid inzien en kijken wat daar over staat.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    E
    Een druif is gevaarlijker vanwege zijn vorm (past precies in de luchtpijp) en het feit dat hij wat zacht is (sluit af als een soort kurk). Omdat een walnoot hard is, kun je die makkelijker ophoesten of met een ferme klop op de rug weer los slaan. Bij een druif of tomaatje is dat dus moeilijker.
     
  10. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ah zo. Dan nog vind ik 6 jaar wel erg hoog. Maar mijn kinderen hebben nooit problemen gehad met stukken eten. Verschilt ook gewoon per kind denk ik.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier eten ze ze ook zo, maar ze moeten ze altijd zittend eten en meteen doorbijten, dat doen ze braaf ;)
     
  12. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Raar dat je er niet van zegt? En dat je man dan ook nog zo reageert?
    Je kan toch vragen wat hun beleid is, hoe ze daar mee om gaan?
    Nu ga je je kind ergens plaatsen waar je gevoel niet goed bij is of dat jij haar niet rustig brengt. Ik had het geluk dat mijn kinderen vroeger standaard druiven en tomaatjes weigeren... hahahaha
     
  13. Tijm86

    Tijm86 Fanatiek lid

    7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties !
    Ik ga sowieso verder kijken voor gastopvang of andere opvang , komt toch voornamelijk door de hele druiven, want dan ben ik bang dat ze verder ook laks omgaan met veiligheid . Ik zal het zeker aankaarten , alleen was tijdens de rondleiding niet echt het moment om meteen m'n mening te geven .Bij de opvang waar ze nu zitten heb ik toen ze net fruit kreeg meteen gevraagd of het in stukjes gesneden wordt en dat doen ze ook altijd.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook nooit problemen gehad met stukken, oudste at vanaf 6 maanden vast voedsel en altijd alleen maar stukken en dat ging altijd prima. Maar een druif of tomaatje hoeft maar 1 keer verkeerd te schieten en het is te laat...
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Snap ik, maar hoe doe je dat met noten en pinda's? Mijn kinderen eten bijv. erg graag walnoten, en dan is het verslikkingsgevaar toch wel groter dan bijv. een druif.
    Mijn nicht heeft toen ze 3 was een pinda in haar long gehad. Werd haar bijna fataal, ook door het zout.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met walnoten valt het wel mee door de vorm. Pinda's aten ze hier nog niet met 3 jaar, maar dat vind ik eerlijk gezegd nog steeds enge dingen en halen we ook nooit in huis.
    Mijn oudste van 9 vindt doorgesneden druiven trouwens het lekkerst, dus voor haar snijd ik ze ook nog door. Voor mijn jongste van 7 sowieso ook nog, omdat ze best klein is.
     
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ja, hier ook geen pinda's. Juist door die ervaring. Walnoten, macadamia en cashews vinden ze hier erg lekker.

    Mijn jongste eet ook liever doorgesneden tomaatjes en druiven. Maar ook aardbeien moet ik doorsnijden van haar. Zal wel makkelijker zijn :D
     
  18. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Je overdrijft zeker niet. Ik zou mijn dochter daar niet naar toe laten gaan. Kom op dit zijn dingen die de leidsters echt wel moeten weten! Nee voor mij een no go.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  19. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Wij mogen op mijn werk(kdv) geen druiven meer geven uit voorzorg
     
  20. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Pinda's zijn erg gevaarlijk. Ik mocht zelf tot mijn 8e geen pinda's van mijn moeder. Zij had zelf kinderen verpleegd die gestikt waren in pinda's. Pinda's hebben gevaarlijke eigenschappen na verstikken, ze kapselen zich in of zoiets. Haar was dus altijd door artsen verteld dat pinda's gewoon niet aan jonge kinderen gegeven moeten worden.
    Ik heb dat dus zelf ook jaren vol gehouden. Pas na hun 7e bleven ze geïnteresseerd en vroegen ze wel eens of ze er echt geen mochten proeven. Toen mochten ze dat naast mij op de bank wel eens. Maar ik schrik dus wel altijd als ik jonge kinderen dat zie eten.
    Er is zoveel anders wat ze kunnen pakken.
     

Deel Deze Pagina