Druiven niet in stukjes kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Tijm86, 18 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Kijk en dat zou ik nou ook weer jammer vinden, dat omwille van de veiligheid dingen maar helemaal geschrapt worden, omdat even doorsnijden teveel tijd kost.

    Als het het enige is waar je over valt zou ik het echt aankaarten. Je doet het niet alleen voor jezelf maar ook voor die anderr kindjes. Bij iedere go/kdv is vast wel iets aan te merken, wees niet bang het gesprek aan te gaan!
     
  2. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Nou nee hoor wij hebben het altijd doorgesneden dat is een kleine moeite.
    Maar uit voorzorg is besloten om geen druiven meer te geven.
     
  3. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat is inderdaad erg gevaarlijk. Je wilt misschien nog laten weten aan dat kdv dat je je kind daar niet wil brengen? Ik zou het in ieder geval toch zeggen. Als je later in de krant leest dat daar een kindje (bijna) is gestikt in een druif voel je je misschien wel schuldig dat je er nu niks van gezegd hebt.

    Wbt pinda's: mijn kinderen krijgen ze niet onder de zes. Mijn ene zoontje is nu vijf en wil ze zelf absoluut niet, want die zijn gevaarlijk en hij is nog geen zes:roflmao:
    Pindakaas vind hij heerlijk, maar zodra er stukje pinda in zitten weigert hij die ook te eten:D
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou ja die paar druiven die ze dan niet op een kdv krijgen, dan eten ze die maar lekker thuis ;)
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Je kan toch gewoon zeggen dat je niet wil dat ze druiven krijgen. Dan kan het ook niet 'per ongeluk' vergeten worden.

    Met pinda's en noten is hier de afspraak dat ze die pas mogen als ze hun arm over het hoofd kunnen doen en makkelijk bij hun oorlel van het andere oor kunnen. Doordat tot een bepaalde leeftijd de verhoudingen in het lichaam nog anders zijn kunnen ze dit sowieso niet als ze nog klein zijn.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ik vind idd glibberige dingen zoals druiven en tomaatjes wel gevaarlijk als je het niet gesneden hebt dus helemaal terecht je zorg
     
  7. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Zo te lezen is het erg gevaarlijk om hele druiven te geven. Zelf ben ik daar een stuk makkelijker in; hier eten ze gewoon hele druiven, hele snoeptomaatjes etc. Ze zijn oud genoeg om te kauwen. Kinderen kunnen zich overal in verslikken en persoonlijk vind ik het eten van hele druiven als 'erg gevaarlijk' bestempelen wat overdreven. Maar als je je er niet prettig bij voelt, gewoon aangeven! Alles kan besproken worden en als het goed is, houden ze rekening met jouw wensen.
     
    Druktemakertje vindt dit leuk.
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik vind je angst 110% terecht. Dit zou voor mij een reden zijn niet voor dit kdv te kiezen. Als ze met iets simpels als druiven snijden de veiligheid al niet voorop zetten hoe gaat het dan met andere zaken?!
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Die druif en dat snoeptomaatje zijn veel gevaarlijker dan de walnoten. Door de ronde vorm en sluiten ze de luchtpijp in zijn geheel af en door de zachte structuur zijn ze moeilijk tot niet los te krijgen als ze vast zitten.
     
  10. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Gelukkig voor jou. Maar ze hoeven maar 1x zich te verslikken/een hoestbui te krijgen en dan is er de kans dat het mis gaat. Dat heeft niets te maken met hoe goed of netjes je kind kan eten. Ik ben voorstander van voorkomen ipv genezen (en dat laatste kan dus helaas niet eens altijd).
     
    2augustus1992 vindt dit leuk.
  11. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Inderdaad. Maar dat kan bij volwassenen natuurlijk ook gebeuren.
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Liever langer doorsnijden dan mischien nodig dan later spijt krijgen. Dat zou ik mijzelf nooit vergeven.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  13. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Inderdaad!
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij volwassen is de luchtpijp veel groter en kan er langs een druif altijd nog lucht. Bij een klein kind niet.
     
  15. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    958
    113
    Vrouw
    Ik vind het zeker niet overdreven. Op de psz deden ze dit ook nooit, maar ik wil t gewoon niet hebben. Mijn dochter is nu 5 en die krijgt ze wel doorgesneden maar dat is omdat ze met dr kleine zus deelt. Tomaatjes lusten we niet, dat scheelt.
    Ook pindas komen hier niet in huis.
     
  16. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl eet sinds ze kan kauwen al HEEL, heel graag pinda's. Ik koop ze dus niet voor haar, maar als ze b.v. op een feestje staan dan breek ik er wel een paar voor haar doormidden.
    Op onze peuterschool snijden ze alles door (als ze dat niet zouden doen had ik er een punt van gemaakt. Want hoe netjes je kind ook kan kauwen, tussen zoveel kinderen kan er altijd iets gebeuren waardoor ze zich toch verslikt).
     
  17. Tammie87

    Tammie87 Fanatiek lid

    28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Ik zou het ook aankaarten hoor. Misschien hun voedingsbeleid even nalezen.

    Pinda's zijn echt heel gevaarlijk onder de 5 a 6 jaar. In een pinda zit een stofje dat een chemische longontsteking kan ontstaan als het in een longtakje komt. Kinderen onder de 5 a 6 jaar overleven dat gewoon bijna niet. Kinderen vanaf 5 a 6 jaar kan de andere Long het overnemen. Inderdaad met je ene arm over je hoofd je andere oor aanraken dan zijn ze groot genoeg.
     
  18. Romantic

    Romantic Bekend lid

    29 nov 2015
    874
    91
    28
    Ik vind je reactie niet overdreven. Ik heb altijd gezien dat de leidsters op ons KDV druiven en tomaten sneden, tot ik een keertje bij een nieuwe zag dat ze dat niet deed. Ik heb haar er gelijk op aangesproken en ook benoemd dat ik niet een betweter wilde spelen, maar dat het gewoon echt gevaarlijk is om ze niet te snijden. Ze nam de feedback goed op, dus benoem het!
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier worden ook geen druiven of tomaten gegeven. Ze hebben gewoon een grote schaal met stukjes appel, kiwi en banaan. Kindjes mogen na het liedje een stukje pakken en gaan zitten en dan opeten. Super gediciplineerd allemaal en wel zo veilig ook. Is wel bij de grotere kindjes hoor, die van ons zit bij de baby's en krijgt vers van de blender.
     
  20. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Misschien weten deze leidsters niet dat het gevaarlijk is. Ik heb op de Bso gewerkt en had er toen nog nooit van gehoord hoe gevaarlijk het is, terwijl ik verslikkende mensen heel eng vind. Nu zou ik druiven ook doorsnijden sinds ik het gehoord heb. Doe het nog steeds voor mijn dochter.
     

Deel Deze Pagina