Dunne ontlasting

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kimm1988, 29 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimm1988

    kimm1988 Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Hoi hoi,

    Ik heb even een vraagje. Ik geef de kleine meid nu al 2 weken bv.. en het gaat super... Bij de eerste wou het helaas niet maar nu gaat het zonder problemen...

    Ik kolf eerst voordat ze gaat drinken aangezien dat ik merk dat ik veel melk heb. Zodra zij begint met drinken dan proest ze bijna dr melk er weer uit. En als zij dan ophoud met drinken dan spuit er letterlijk nog erg veel melk eruit. Vandaar dat ik kolf en dat vries ik in...

    Maar vanaf het begin merk ik dus al dat Ivy dunne ontlasting heeft. Ze heeft nu wat gele ontlasting en daarbij lijkt het alsof ze ook veel water ofzo poept... is dit normaal? Of moet ik me zorgen maken?

    Groetjes
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kimm

    Wat grappig dat je dat beschrijft. Jij kan goed het verschil zien. Je schrijft dat je eerste kindje geen BV heeft gekregen. Kindjes die kunstvoeding krijgen hebben een andere ontlasting. Andere consistentie en andere geur.

    BV kindjes hebben altijd zachte poep al dan niet waterig. Soms lijkt het zelf meer waterig als je kindje op een bepaald moment meer drinkt dan werkelijk aan voedingsstoffen nodig is. Er komen dan witte klontjes in de ontlasting (onverteerd melkvet) dat maakt dan ook dat het er anders uitziet. BV poep kan varieren in kleur (mosterdgeel, groeing, bruinig, oranjeachtig, etc), dikte (van waterig tot stopverfachtig) en hoeveelheid.

    De eerste dagen was de ontlasting zwart (meconium) en plakkerig, daarna kwam langzaam de overgangspoep en later de echte BV poep. Die mosterdgeel en zacht van geur (wat een verhaal zeg)

    BV heeft van nature een laxerende werking waardoor je in principe geen harde ontlasting of verstopping kunt krijgen (tenzij door medische oorzaken).

    Voor zover het poepverhaal.

    Ilse

    Geen zorgen maken!
     
  3. kimm1988

    kimm1988 Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Bedankt :)

    en dat voor de vroege morgen haha...

    blij dat ik me geen zorgen hoef te maken.... het is inderdaad een verschil als met de eerste.
     
  4. kimm1988

    kimm1988 Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ik heb gelijk nog even een vraagje...

    het is me nu een paar keer voorgevallen dat wanneer ze gedronken heeft... en ook voldoende heeft gehad... en ze komt een half uur tot een uur later weer dan drinkt ze zo weer een borst leeg (heb behoorlijk wat voeding) maar dan kort erna spuugt ze die laatste voeding eruit...

    terwijl ze dan gewoon ligt en rustig is...

    wat kan ik hier het beste tegen doen? Gewoon laten drinken of haar dat extraatje niet geven en dan gewoon mijn pink gebruiken?

    (zelf denk ik de pink gebruiken al is het soms wel lastig... omdat ze die niet wil en echt alleen wil drinken)
     
  5. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kimm

    Maak jeniet te druk over het teruggeven van het laatste beetje melk. Kindjes gooien makkelijk het teveel aan melk eruit. Soms zit er net een beetje lucht onder en loopt de laag daarboven met het ontsnappen van de lucht ermee uit.

    Doordat de anatomie van de keel/slokdarm/etc nog anders is kost het baby's veel minder moeite om wat melk terug te geven. Heel anders dan dat je zelf gaat overgeven zeg maar.
    Geef haar gewoon die voeding als ze daar behoefte aan heeft. Probeer zo rustig mogelijk te voeden. Zeker als je veel melk hebt dan is vaak de kracht van het eerste toestromen hard. Dat levert dan vaak meer lucht op.

    Dus leg haar gewoon lekker aan. Wat je kan proberen is om , wanneer ze binnen 3 uur na de voeding komt, haar aan te leggen aan de borst die ze net als laatste heeft gehad. Die is al wat leger, de kracht is wat minder hard, de melk wat vetter, etc. Allemaal voordelen.

    Dus leg gewoon aan en pink zo min mogelijk.

    Succes
    Ilse
     

Deel Deze Pagina