(Duur-)sport en zwanger worden, ervaring?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pinguinkje, 16 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Heeft er iemand kennis of ervaring met (duur-)sporten als je bezig bent om zwanger te worden?

    Wij zijn nu een aantal maanden bezig om zwanger te worden. Ik doe veel aan duursport (fiets zeker 3-4x in de week 25 km), doe wekelijks sportief aan zwemmen (2,5 km, 50x 50m banen) en 1-2x/week hardlopen (5-10 km). Ik vraag me alleen af of dat misschien slecht zou kunnen zijn als je zwanger wilt worden? Tijdens al die sport komt natuurlijk ook best wel druk of stress op de baarmoeder en dus vraag ik me af of hierdoor wellicht de innesteling slechter zou kunnen gaan ofzo. Daarnaast ben ik door al dat sporten vrij slank en ik lees weleens dat je een bepaalde hoeveelheid vet nodig hebt om goed zwanger te kunnen raken.
    Mijn partner is overigens ook vrij sportief (fietst ook minstens zoveel en doet aan hardlopen (50 km per week ofzo).

    Misschien denk ik te veel na hoor, maar ik zou graag wat ervaringen of informatie willen hebben hierover ;)
     
  2. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik denk niet dat dat van invloed is. Wij zijn ook vrij sportief en bij ons heeft dat geen negatief effect gehad.
    Een gezond lijf is altijd beter om zwanger te worden dan een ongezond lijf, lijkt me
     
    Pinguinkje en Germaine2 vinden dit leuk.
  3. Germaine2

    Germaine2 Lid

    15 okt 2018
    63
    48
    18
    Vrouw
    Ik sport ook aardig wat af in de week banen zwemmen en boksen.
    Heb dat toen ook nagevraagd maar dat moet geen negatief effect hebben op het zwanger worden..:)
    Wel als je zwanger bent kan je sws niet meer intensief trainen, en geen buikspieren meer trainen (schuine wel) heb ik me laten vertellen.
    Je kan wel blijven zwemmen en fietsen geloof ik... :D
     
    Pinguinkje vindt dit leuk.
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Nee kan gewoon ik heb zelfs tot 32 weken body attack gedaan. Zijn zelfs studies die aantonen dat sport in eerste en tweede semester risico op vroeggeboorte verlagen.

    Enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet te dicht bij je max hf moet komen dat schijnt iets minder goed te zijn.

    Lekker sporten dus.

    Qua gewicht ik woog kg of 48-50 ook niet super veel.
     
  5. Pinguinkje

    Pinguinkje Bekend lid

    10 sep 2018
    798
    695
    93
    Vrouw
    Hoi Jolien, O, wauw tot 32 weken zelfs, wat knap! Ik hoop echt dat ik zo lang kan blijven sporten als ik zwanger ben, want ik heb die beweging echt nodig om goed in m'n vel te zitten. Misschien eens goed om weer eens met een hartmeter te gaan rennen, dan weet ik hoeveel m'n max. HF eigenlijk is, haha. Thanks!
     
  6. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Je hebt niet minder kans om zwanger te worden. Alleen als je echt op niveau topsport zit.

    Het is wel zo dat als je een laag gewicht hebt en een erg laag vetpercengage hebt, je kan stoppen met menstrueren. Maar zo lang daar bij jou geen sprake van is, zou je gewicht en vetpercentage ook geen belemmering moeten zijn.

    Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het stuitergehalte van je activiteiten in het proces van zwanger worden en zelfs het eerste trimester. Je baarmoeder is goed beschermd, heeL klein en wordt goed bij elkaar gehouden.

    Fietsen en zwemmen zijn sowieso prima sporten om tijdens je zwangerschap te blijven doen, hardlopen iets minder vanwege de belasting op je bekkenbodem. Maar het eerste trimester geen probleem.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Die kan je simpel berekenen 220 - je leeftijd..

    Ik ben 32 dus 220-32= 188 is ongeveer mijn maximale hartslag.
    Zelf hield ik hem rond 140-150 met duursport.
    Met interval (sprinten rust, sprinten rust etc) piek je vaak meer.

    Ik merkte wel in de zwangerschap dat echt niet meer alles kon hoor 3 trappen achter elkaar omhoog en stond te hijgen :roflmao:
    Met body attack dook ik ook niet meer naar de grond met maagzuur problemen. :rolleyes: maar ben wel heel fit geweest. Daar moet je denk ik beetje geluk mee hebben.
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Is zeker geen belemmering hoor! Ik heb zelfs tot 26 weken hardgelopen. Daarna lekker fietsen en de sportschool in.
     
  9. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Als je echt heel intensief sport gaat je menstruatie eerst onregelmatig worden en daarna verdwijnen. Nogal wat turnsters hebben daar last van. En dan is het zwanger worden inderdaad erg moeilijk. Het is een soort zelfbescherming van je lichaam omdat er te weinig vet in je lijf zit. Je ziet dat ook gebeuren bij anorexia patiënten bijvoorbeeld.
     
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    In principe als jij een goed BMI hebt is er geen reden tot zorgen. Intensief sporten kan gevolgen hebben, maar dan zie je ook wel een onregelmatige of afwezige menstruatie bijvoorbeeld.
    Voor je man zou ik ook gewoon lekker zo doorgaan. Als dadelijk blijkt dat het moeilijk lukt en bijvoorbeeld zijn zaadkwaliteit minder zou blijken kun je fietsen beter vermijden. Maar ik zou niks gaan veranderen als er nog geen reden is om aan te nemen dat er iets mis is.
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Geen belemmering hoor, hier heb ik bij mijn zoontje ook tot 32 weken 4x per week gesport.
    Maar: luister vooral naar je lichaam. Geeft het signalen dat het even te veel is? Stop dan en ga uitrusten. Ik zou wel naar je lichaamsvet kijken. Is dit heel erg laag, dan kan dit nadelig zijn voor het zwanger worden.
    Ikzelf heb een gezond BMI maar zit wel op de ondergrens. Ik weeg nu exact hetzelfde als toen ik zwanger werd van mijn zoon 2 jaar geleden, maar toch heb ik nu meer lichaamsvet omdat ik simpelweg niet meer sport (en dus minder spieren). Ik denk dat mijn hormonen nu wel 'meer' in balans zijn dan toen (maar we zitten alsnog in het medische traject nu ;))
     

Deel Deze Pagina