dysmatuur, wel of niet inleiden? Hoe ging dat bij jullie?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Annemeis, 4 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi meiden,

    even een vraag aan de meiden die van te voren wisten dat hun kleintje waarschijnlijk dysmatuur zou zijn:

    Met welke zwangerschapsduur is jullie kleintje geboren?
    Was dit ingeleid/opgewekt of spontaan?

    En wat was de uiteindelijke beargumentatie voor wel of niet inleiden?

    Ben zelf nl bijna 37 weken zwanger en de kleine wordt nu op 4 pond geschat. Elke woensdag een groei echo en flowmeting.

    Bij onze oudste (ook dysmatuur) bij 37+5 ingeleid, bij 38 wk geboren.

    Heb nu al 5 verschillende gynaecologen gehad en begrijp het beleid nu gewoon niet meer, wel inleiden met 38 weken of niet? De een zegt dit, de ander dat en een volgende zegt helemaal niets...

    Vind het heel eng als ze me laten lopen na de 38 weken omdat onze dochter net op tijd geboren is. Straks gaat het mis met de placenta...

    Voor de duidelijkheid: bij allebei de zwangerschappen is niet bekend waarom de baby achterloopt in gewicht (vooral het buikje loopt achter). De flowmetingen zijn steeds goed. Bij onze oudste was opeens bij 37 weken het vruchtwater helemaal op, waardoor dat kwam was een raadsel, misschien toch de placenta die niet goed werkte, vandaar de inleiding toen. Er is niets meer aan de placenta ontdekt.
     
  2. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Niemand die hier meer leest of niemad die een dysmatuur heeft gehad?

    Vandaag Ctg gehad omdat ik minder leven voelde. Alles was gelukkig goed. Vrijdag weer echo, ben dan 37+2. Ben benieuwd of ze t gewoon laten zitten. Er wordt niets over gezegd helaas en steeds weer andere gyn. Heb er 5 gezien intussen...
     
  3. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Hoi,

    Bij mij was vorig jaar de planning om in te leiden bij 38 weken (LUMC) maar mijn dochter is spontaan geboren bij 36 weken En 1600 gram behoorlijk dysmatuur dus!
    Ik hoor ook wisselende berichten maar in het LUMC zeiden ze met zo'n dysmatuur kindje is het met 38 weken wel gebruikelijk om in te leiden. Ik denk dat het aankijken per dag is CTG's, flowmeting en vruchtwater...elk geval is weer anders! Bij mij werden mijn ctg's strak En werd ik opgenomen week voor bevalling (zat al een aantal weken in thuismonitoring). Toen dacht mijn dochter blijkbaar hier Valt niks meer te halen ik ga er maar eens uit ;)

    Succes met de laatste loodjes!
     
  4. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Thnx Miepiemoos, is alles goed gekomen met haar?

    Vind vooral die onzekerheid lastig. De CTG's moeten inderdaad niet vlakker worden. Hoop dat onze boy besluit zelf te komen als ie het niet meer naar zijn zin heeft. Dat ie niet verhongert daarbinnen zeg maar, dat lijkt me zo erg!
     
  5. Niandra

    Niandra Actief lid

    19 sep 2013
    311
    1
    16
    Mijn zoontje werd ook erg klein geschat. Toen de flow metingen niet goed waren werd ik opgenomen. Het beleid was dat als de CTG's (2x per dag) niet goed meer waren, ze zouden inleiden. De CTG's bleven steeds goed en daarom mocht ik na 2 weken naar huis, de thuismonitoring in.
    Met 35 weken werd hij geschat op 1800 gram en met 37 weken ook. De CTG's waren nog wel goed en de flow metingen waren ook aardig, maar omdat hij dus helemaal niet gegroeid was besloten ze me direct in te leiden. Dat was met 37+1. Hij woog 2236 gram bij zijn geboorte, die laatste meting was dus gewoon een meetfout... maar ja, veiligheid boven alles.

    Vervelend dat er geen duidelijk beleid lijkt te zijn. Misschien dat ze bij jou ook gaan inleiden als vrijdag blijkt dat je kleintje niet gegroeid is? Snap je bezorgdheid, ze houden jou lang niet zo streng in de gaten als ze bij mij deden.
     
  6. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Ja die onzekerheid is heel naar...begrijp het maar al te goed! Hopelijk heb je snel duidelijkheid over het beleid!!

    Ja met mijn dochter is alles goed! Nu een vrolijke dame van 1 jaar en 2 weken! Nog steeds heel klein maar kerngezond! Overigens was zij met 4 pond thuis. Je hebt kans dat als je kleintje over de 2kg is je zo thuis bent...zeker met jou termijn!

    Succes!!
     
  7. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hier blijft de groei wel stabiel gelukkig, de achterstand blijft 3 weken. Dat was bij onze dochter ook zo alleen op het einde was ze niet meer gegroeid en vruchtwater op dus ingeleid.

    Dus als hier de groei goed blijft ben ik benieuwd of ze t wel gaan inleiden bij 38 weken. T wordt nu op 4 pond geschat door de laatste gyn maar die had weer anders gemeten, veel optimistischer dan de rest.

    Ze meten dus allemaal anders, als je de buikomtrek hebt dan meet de een de buitenkant dus dan valt de meting wat positiever uit, de ander meet op de lijn en de volgende aan de binnenkant lijn. Ze maken eerst een 'rondje' zeg maar en sommigen passen dat rondje dan nog aan waar het buikje niet helemaal rond is stellen ze het nog bij. Een ander tekent alleen dat rondje zonder bijstellen, snap daar niets van. Er is toch zeker wel een standaard manier van meten? BIj de vorige meting was het de gyn die heel positief opmeet zeg maar en leek het met het lijntje mee te groeien maar als ie net zo gemeten had als de gyn de week ervoor dan was het anders uitgevallen. Soms zie ik ze kijken naar de getallen en dan nog aanpassen, krijg dan het rare gevoel dat ze zo een millimeter 'bijsmokkelen' om maar een positiever beeld te krijgen, dat is toch vreemd? Of 3x meten en dan van de meest positieve meting uitgaan ipv het gemiddelde nemen. Ik vind dat eng en heb niet het gevoel dat ik zo een eerlijk beeld krijg...

    Als we vrijdag weer de gyn hebben die heel precies meet en niet 'smokkelt' dan kan de groei tov de vorige keer erg gaan tegenvallen omdat er toen erg positief is gemeten...

    Zo is het natuurlijk ook niet gek dat je zo vaak hoort dat de baby toch veel meer of minder weegt dan eerst geschat...
     
  8. Niandra

    Niandra Actief lid

    19 sep 2013
    311
    1
    16
    Ja dat is voor mij ook herkenbaar. Het ligt er idd aan wie het meet, iedereen heeft een eigen manier... heel vervelend.
    Veel succes morgen.

    Miepiemoos, mijn ventje van 2,2 kg moest wel nog 2 weken in het ziekenhuis blijven (ivm te zwak om te drinken). Verschilt heel erg per kindje...
     
  9. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Sorry, lees het bericht nu pas. Hoe gaat het nu?

    Ik zou met 37,4 ingeleid worden. Kindje te klein en flow werd slechter op het laatst. Ook de groei nam af. Ctg's wel goed en voelde kleine veel bewegen.
    Omdat het hoogstwaarschijnlijk een placentaprobleem was (bleek ook zo te zijn), zou ik ingeleid worden. Als het puur aanleg was geweest en de kleine z'n eigen lijn was blijven volgen dan hadden ze mogelijk langer gewacht. Vanwege psychische redenen (extreem spannende zwangerschap) had ik dit echter niet gewild.
    Overigens is de kleine met 37,2 spontaan geboren!
     
  10. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Hier was de verwachting een klein kindje. Alle controles waren goed, icm zwangerschapsdiabetes ingeleid met 38+3, uiteindelijk kerngezond met 38+6 geboren, 2500 gram. :)
     
  11. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hier was het plan om onze zoon met 37 weken te halen. Echter besloot hij met 32+6 al te komen (1250 gram). Een familielid was ook zwanger van een dysmatuur kindje en haar hebben ze ook met 37 weken ingeleid. Ze wilden geen verder risico nemen..
     
  12. OnsBoontje

    OnsBoontje Actief lid

    11 sep 2011
    113
    0
    0
    Hier beide kinderen te klein P5.
    De oudste kwam met 35.3 spontaan, 1800 gram. Hij heeft 12 dagen in het ziekenhuis moeten blijven.

    De jongste werd ik met 36.6 ingeleid en is met 37 geboren, 2425 gram. We hebben 1 nachtje moeten blijven en mochten de volgende dag lekker naar huis.
     

Deel Deze Pagina