Eczeem baby - tips gevraagd

Discussie in 'Verzorging' gestart door Kangerootje, 1 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 4 maanden en heeft in toenemende mate last van rode, schilferige eczeemplekjes.
    Deze zitten vooral op haar bovenbeentjes, buikje en bovenop de schouders aan de voorkant.
    Haar gezichtje en armpjes zijn helemaal gaaf.
    Of ze er jeuk aan heeft kan ik niet goed beoordelen, omdat ze nog niet echt gericht kan krabben...
    Ze is gewoon ontspannen en vrolijk, slaapt goed en eet goed.

    Wat ik al heb gedaan:
    Ik ben overgestapt op verzorgingsproducten en wasmiddel van Neutral, dat heeft tot nu toe geen verschil gemaakt.
    Ze gaat elke 3e dag in badje... Verder smeer ik nu sinds een aantal weken 2x per dag met cetomacrogolcreme met 20% Vaseline.

    Eczeem komt voor in mijn familie, al mijn broers en zussen hebben het, de meeste nu nog in lichte mate.
    Ik heb het ook, vaak in mijn gezicht. Dit jeukt niet en vlamt op onder invloed van hormonen en stress.
    Ook in familie van man komt het voor; vader heeft het .
    In beide kanten van familie komen astma/chronische bronchitis en allergie huisstofmijt voor...

    We hebben 2 katten thuis en in de tuin een paar kipjes...

    Mijn dochter krijgt sinds geboorte normale flesvoeding standaard 1, en vitamine D van nutrilon...
    Verder nog geen bijvoeding, daar wil ik over een week of 6 pas mee starten...

    Wie heeft er nog tips om het natuurlijk te behandelen??
    Of een fijne zalf die het proberen waard is?
    Wat ik me erg afvraag; zou er sprake kunnen zijn van een koemelkallergie/intolerantie? Baby heeft weinig last gehad van krampjes en verder geen opvallende zaken, ze lijkt de voeding al die tijd prima te kunnen verdragen..

    Ben benieuwd of jullie nog tips hebben, ga maandag even naar de huisarts maar ben niet zo blij met hormonenzalf [​IMG]
     
  2. Ting86

    Ting86 Fanatiek lid

    4 okt 2016
    1.002
    589
    113
    Vrouw
    Hey. Onze zoon zat er ook helemaal onder vanaf een maand of 2/3. Wij zijn er uiteindelijk ook mee naar de huisarts geweest. Deze zei dat een allergie niet van toepassing is, omdat het iets erfelijks is. Wij kregen eerst ook de cetomacrogol crème mee. Maar dit werkte niet. Tegen mijn principes in heb ik wel hormoonzalf meegekregen. Alleen z'n bovenarmpjes zit nog een klein beetje.
    Er is wel een grote kans dat ze je hormoonzalf gaan voorschrijven. Vanuit het cb stelden ze eerst ook nog koelzalf of vaseline lanette voor. Misschien dat je dat kunt proberen of voorstellen voordat je aan hormoonzalf moet/wil beginnen?
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hier ook een meisje met eczeem. Ze is zeven maanden en heeft er geen last van want krabt nooit terwijl ze dat wel kan.

    Ik doe haar een keer in de zoveel tijd in een zemelenbadje en verder alleen water. Daarnaast smeer ik 2x P/D met droge huidzalf van dr. Leenarts. Zo lang ze geen last heeft wil ik wachten met hormoonzalf. Het mag al wel van de HA.
     
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Hier was het een reactie op wasmiddelen met parfum.
    Door over te gaan op Klok/Puur/Neutral werd het heel snel minder. Nog steeds heeft ze snel last van een droge huid (inmiddels 3,5) en als het dreigt uit te lopen op eczeem gebruiken we Balneum in het badje en smeren we met cetamacrogol (20% vaseline). Hier werkt dat voldoende. Sowieso gebruiken we voor het douchen/badderen zeepvrije wasgel en zijn voorzichtig met welke. Kruidvat kan ze bijvoorbeeld niet goed tegen, maar Etos wel (terwijl daar ook parfum in zit)
     
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Mijn zoon zijn hele lichaam zit onder de eczeem. Ik heb wel een aantal tips. Het is achterhaald dat je je kind maar 1 a 2 keer per week in bad moet doen ivm de eczeem. Het is juist goed voor kinderen om met eczeem elke dag in bad te gaan. Hierdoor verdwijnen de oude huidschilfers is mij op het hart gedrukt door de kinderarts.

    Als ik mijn zoon in bad doe, doe ik hem altijd in een zemelen bad of een balneum bad. Dit brengt de eczeem huid tot rust en daardoor jeukt het minder. (die kan je kopen bij de etos) Ik heb gemerkt dat als ik mijn zoontje zonder 1 van die twee oliën in bad doe hij nog meer krabt als normaal.
    Verder is mijn zoontje een soort van ''wandelende'' vaseline crème. Je moet je dochter echt bij elke luierwisseling insmeren met speciale vaseline die je bij de apotheek kan halen.
    Ook zou ik eens een afspraak maken voor een doorverwijzing naar een arts, misschien is het wel verstandig om met een hormoon zalf te beginnen. Klinkt allemaal heel ernstig, maar ze kunnen goed uitleggen waarom dat niet gevaarlijk is om te doen.

    Heb je er ooit aan gedacht dat je dochter misschien wel KMA heeft?
     
  6. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Hier werkt de cetomacrogol goed. Daarnaast elke dag probiotica, Solgar Advanced 40+. Zodra we dat een dag of 2 niet geven, vlamt het weer op.

    Voor zover ik nu begrepen heb is uit onderzoek gebleken dat eczeem niet zozeer komt door een allergie, maar dat een allergie ontstaat via eczeem. Dus als iets op de verkeerde manier het lichaam binnen komt (via open eczeem). Ze raden nu ook aan om zsm te beginnen met geven van pindakaas. Zoek maar eens op pinda poli. Ik weet nog niet zo goed wat ik hiervab vindt..
     
  7. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Testen op allergie/intolerantie zou je trouwens bij een osteopaat of homeopaat kunnen proberen!
     
  8. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Thanks voor de reacties. Een allergie... Brrrrr ik moet er niet aan denken! Want zou t zo erg vinden als bijvoorbeeld de poezen wegmoeten.
    Maar koemelkallergie... dan zou je toch ook problemen met longen (vol zitten) en darmpjes moeten merken?
     
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Ja vaselinelanette probeer ik nu. Ga maandag toch even langs voor de zekerheid.
    Smeer je die hormoonzalf dan continue of alleen op plekjes/als het opvlamt?
     
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Nee, dat hoeft niet, het kan ook subtieler.
    Je kan er eens een bus pepti tegenaan gooien en kijken of het eczeem dan opknapt. Kwaad kan dat verder niet.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Is dat dan pepti voeding van nutrilon? (ken het niet)
    En kun je daarna gewoon vanzelf weer terug naar de standaard mocht je geen verbetering merken? Het zit ook gewoon erg in de familie hoor.......
     
  12. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ja, dat Is ook gewoon van nutrilon, maar ieder merk heeft een eigen variant . Dat is flesvoeding met opgeknipte koemelk eiwitten , waardoor het lichaam ze niet herkent en dus als het goed is er niet op reageert . Je zou dat minimaal twee weken moeten geven om te kunnen beoordelen of er verbetering optreedt . Als dat zo is heb je waarschijnlijk te maken met een koemelkallergie ( je zou dan nog een provocatie test moeten doen om het zeker te weten, maar dat is van later zorg), wat niet heel vreemd zou zijn als er allerlei allergieën in de familie voorkomen. Als je geen enkel verschil merkt kun je gewoon weer standaard voeding geven, maar dan heb je dat in elk geval min of meer uitgesloten .
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  13. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    OK, zeker een optie om eens uit te proberen... Ik heb nu een goede zalf om eens uit te proberen en ga maandag toch even naar de HA om tijdelijk een hormoonzalfje te smeren, want ze heeft er echt jeuk aan, het arme ding.
    Als het dan nog weer eens opvlamt ga ik die pepti eens proberen.
     
  14. Ting86

    Ting86 Fanatiek lid

    4 okt 2016
    1.002
    589
    113
    Vrouw
    Wij smeren z'n armpjes nu elke dag in. Nu alleen s avonds. Anders komt het steeds weer terug en gaat hij weer flink krabben. Hopelijk hoef je er niet te lang smeren en is het snel weer weg :)
     
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Hier een zware eczeem patient, ikzelf. Niks hielp behalve hormoonzalf maar dit is gewoon niet zo goed.

    Tot ik balneum ontdekte. Ik zelf gebruik de bodylotion extra vet.

    Mn zoontje heeft helaas mijn huid, voor hem gebruik ik de tube baby balneum. Klein laagje erop en het is zo weg.

    Wij wassen met weleda of burt n bees of naif. Misschien maakt dat nog een verschil?
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Als ik bij mijn zoon hormoonzalf smeer, is de plek de dag erna bijna weg. Smeer het alleen als het opvlamt, wat inmiddels in de zomer bijna niet meer gebeurt. Toen hij drie maanden was zat hij er van top tot teen helemaal onder. Zo zielig, was alleen maar blij dat ik een zalf had die werkte.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Heb niet alles gelezen maar onze uk ging 1 en max 2 keer per week in bad/douche. Ik smeerde lannettecreme met 50% vaseline 5/6 keer per dag en daar mee hield ik het onder controle en trok het langzaam weg.

    De hormoonzalf hadden we ook wanneer het echt vuurrood op kwam zetten. Maar met zo vaak normaal smeren hadden we de hormoonzalf nauwelijks tot niet meer nodig.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina