Eeneiige tweeling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ylisium, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, wij weten pas van woensdag dat we zwanger zijn van een tweeling. Een eeneiige. We zijn nu 8 weken. Bij mij waren er gemengde gevoelens van blijdschap maar ook van onzekerheid. Een tweeling, onze eerste kindjes. Gaan we dat wel aankunnen ook lichamelijk en financieel. Ook had ik het moeilijk met het feit dat het twee identieke mensjes zullen zijn. Daarover voel ik mij wel schuldig want als ik dan de echo zie zijn zo innemend. Hoe ga je daar mee om dat ze identiek zijn en went dat? Ze delen samen 1 placenta, dus dat moet wel goed opgevolgd worden dat de ene zich niet alles toe-eigent. Verder las ik ook dat er vaker complicaties voordoen bij eeneiige. Een hoop zorgen dus maar we proberen er toch ook wel van te genieten. Mijn partner gaat er zoveel beter mee om dan ik. Ik heb meer tijd nodig om er nog aan te wennen. Hoe zal het zijn en zullen ze niet te vroeg komen?
     
  2. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Gefeliciteerd!
    Spannend inderdaad. Ik denk dat je er heel snel aan went, omdat je gewoonweg niet anders kunt. Je moet wel..
    Ik snap dat het even schrikken is, maar heb er vertrouwen in.
    Komt vast goed.
    Een fijne zwangerschap gewenst.
     
  3. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je. Zijn er nog mensen die momenteel zwanger zijn van een eeneiige tweeling? Of het geweest zijn en de kindjes goed en wel geboren zijn?
     
  4. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    ik ben nu 32 weken...gaat goed hoor zijn wat aan de kleine kant maar geen teken van ttts... was schrikken en zat ook echt in een dip in het begin maar ik kan nu al niet meer zonder ze..geniet ervan meid het is zo bijzonder
     
  5. Pink Peony

    Pink Peony Niet meer actief

    Ik heb een eeneiige tweeling van vier jaar. En zij zijn hetzelfde maar ook weer niet. Het is heel mooi om dat te zien, te zien hoeveel ze van elkaar houden maar ook kunnen ruziemaken en voor zichzelf opkomen.

    Het begin vond ik zwaar maar dat lukt ook. En voor je het weet zijn ze ineens al vier ;)...

    Hier is de zwangerschap goed verlopen al was ik heel angstig door een lompe boer van een dokter in het begin. Laat je niet gek maken is mijn raad!

    Uiteindelijk ingeleid met 36 weken owv tts maar gelukkig op tijd opgemerkt door de vele echo's. En buiten een bloedtransfusie en een weekje ziekenhuis is alles heel goed verlopen.

    Probeer te genieten want het is heel mooi! Al begrijp ik je zorgen hoor. En die mogen er ook best zijn. Maar laat ze niet domineren. Heb ik nog steeds spijt van.
     
  6. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    En vanaf welke week wist je het geslacht? Delen ze ook 1 placenta? Hebben ze ieder hun eigen vruchtzakje? Had jij int begin ook moeite met het feit dat het twee identieke kindjes zouden zijn? Ik kan er zo moeilijk aan wennen. Voor de rest kloppen hun hartjes super goed en momenteel is het ene kindje 1,5 cm en het andere 1,6. Moet je vaker op controle bij n tweeling? Want mijn gynae sprak nu over week 12 en dan week 30 pas?? Voor jou is het niet meer zo lang dan. Ben je veel bijgekomen?
     
  7. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pink peony wat leuk dat alles zo goed gaat. Had je het zwaar tijdens je zwangerschap? Is het normaal dat ik mij bezig houd met hun identieke uiterlijk? Is dat niet moeilijk voor hun ook dat ze zich niet uniek voelen? Ik ga ze al zeker nooit hetzelfde kleden. Momenteel spookt er zoveel door mijn hoofd dat het soms moeilijk is er ook van te genieten. Wat is tts? Ik ben nog n leek in het tweelingmoederschap :)
     
  8. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    ze delen indd 1 placenta en 1 buitenzak ze zitten wel in een eigen binnenzak dus met vliesje ertussen..

    ik moest in het begin heel erg wennen aan dat het er 2 zijn niet eens dat ze indentiek zijn dat is juist leuk..
    maar nu alles klaar is kan ik niet wachten tot ze er zijn.

    ze liggen al vanaf begin in stuit dus geslacht was lastig te zijn maar bij de 18 en 20 weken zagen ze het duidelijk bij 1tje..
    ik ga iedere 2 weken op controle tot op heden hoe het verder gaat hoor ik verder als het goed gaat krijg ik met 37/38 wken een ks..

    met een eeneiige tweeling moet je om de 2 weken ivm ttts dus denk niet dat dat klopt maar 2x anders zou ik dat wel aankaarten juist door de echos kunnen ze dat sneller opsporen..

    ik ben nu 7 kg aangekomen dus valt mee heb ook wel een bescheiden buik hoor voor 2
     
  9. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    p.s. ttts is dat de een van de ander eet... twin to twin transfusie syndroom
     
  10. Pink Peony

    Pink Peony Niet meer actief

    Tts is kort gezegd dat de ene baby te veel bloed krijgt en de andere te weinig. Maar daar moet je niet mee bezig zijn. Dat wordt goed opgevolgd allemaal.

    Het is heel gek met dat uiterlijk: ze zijn hetzelfde maar ook weer totaal niet. De juf bijvoorbeeld heeft het soms moeilijk, zeker in het begin van het jaar (in België gaan ze vanaf 2,5) maar wij zien het echt heel goed. En de ene dag lijken ze precies meer op elkaar dan de andere dag. Echt exact hetzelfde kleden we ze niet maar wel soms hetzelfde jurkje maar in een andere kleur. Of zie kiezen zelf exact dezelfde schoenen uit. Dat mag dan wel van ons. Door hun eigen karakter zijn het toch echt twee verschillende persoontjes!

    De zwangerschap is goed gegaan! Heb bijvoorbeeld geen een keer overgegeven :p, geen bekkeninstabiliteit, kunnen werken tot 31 weken,... Was wel vaak moe maar verder ging het prima. Ook natuurlijk kunnen bevallen.

    Je merkt wel dat ze strijden om aandacht af en toe en dat ze soms echt vechten omdat ze voor zichzelf willen opkomen. Maar dat gebeurt bij andere broertjes en zusjes ook wel denk ik. Ze zijn heel close en helpen en steunen elkaar ook echt. Op school zijn ze vaak samen maar kunnen ook met hun eigen ding bezig zijn.
     
  11. Pink Peony

    Pink Peony Niet meer actief

  12. InaV

    InaV Lid

    27 feb 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Ik snap inderdaad dat een tweeling schrikken is, vooral door alles wat er extra bij komt kijken en het jullie eerste kindjes zijn, maar het komt vast goed! Heb er vertrouwen in!

    2 kindjes die groeien in je buik! Neem de tijd om het nieuws van een tweeling een plaatsje te geven, verwerk het en probeer dan te genieten!
     
  13. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor jullie reacties. Is erg lief. Bij ons is alles nog pril. Naarmate de zwangerschap vordert zal het allemaal wel meer wennen.
    Nog 3 weekjes en we mogen voor de volgende echo.
    Bij ons lijkt er geen tussenschotje te zijn. Kan dat? Wel zouden ze elk in een eigen vruchtzakje zitten. Moe ben ik ook wel erg en heb eigenlijk voor 8 weken al n buik?! Kunnen natuurlijk ook de darmen zijn en een opgeblazen gevoel...
     
  14. Ylisium

    Ylisium Lid

    23 jan 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oei pink peony ik was blijkbaar te laat voor de foto.
     
  15. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    dan heb je hetzelfde als mij delen beide dezelfde buitenste vruchtzak en een eigen binnenste vruchtzak die zien ze dmv een heel dun vliesje zo dun als een boterhamzakje...moet je even naar vragen
     
  16. Doornroosje1987

    Doornroosje1987 Bekend lid

    25 okt 2014
    593
    1
    0
    Hoi,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik ben ook zwanger van een tweeling, welliswaar geen een-eiige maar een twee-eiige, een jongentje & meisje op komst :) Zelf ben ik ook nog eens tweeling, maar ook twee-eiig met een jongen.

    Heel begrijpelijk dat het even schrikken en wennen is!
    Geef het de tijd.. Tis even omschakelen.
    Voor ons zijn het ook de eerste kindjes dus ik vind het ook erg spannend en herken ook jouw "kunnen we dit wel aan gevoel" .
    Fijn dat je vriend er goed mee om kan gaan. Mijn man is er gelukkig ook erg rustig en voor mij geruststellend onder, dat helpt enorm!

    Wij hebben elke 2 weken controle in het ziekenhuis. Dus dat jij met week 12 en dan pas weer week 30 zou moeten komen lijkt me niet te kunnen kloppen? Zou de volgende keer even navragen aan de gynaecoloog hoe het verloop gaat zijn in de komende tijd.

    Ik kan je verder geen advies of kennis mbt een-eiige tweelingen geven.. De risico's liggen idd misschien wat hoger, maar probeer in gedachte te houden, dat het ook bij een-eiige tweelingen in veruit de meeste gevallen goed gaat. Er lopen er tenslotte zovelen rond :)
    Ik vind het overigens altijd iets heel schattigs hebben als ik dat zie. Gisteren zag ik nog een meisjestweeling met dezelfde jasjes, sjaal en vlechtje, zo schattig.
    Maar ook al zijn een-eiige tweelingen identiek qua uiterlijk, qua innerlijk kunnen ze totaal verschillend zijn!
    Het zijn toch echt twee eigen persoontjes die een hele bijzondere band samen hebben :)
    En weet je wat het ook is met het identieke, jullie weten straks ook niet anders dan hoe het is om een identieke tweeling te hebben. Dus het zal vast snel wennen en voor jullie dus normaal zijn denk ik zo! :)

    Je buik kan idd ook je darmen zijn. Mijn buik was nog erg lang zo goed als plat. Pas na 20 weken kwam er wat zichtbare groei in. Maar das echt bij iedereen anders dus niets om je druk om te maken.

    Probeer erop te vertrouwen dat alles goed komt, je hebt ook nog een hele tijd om je voor te bereiden op de komst van de kindjes :)
     

Deel Deze Pagina