Eerst zwanger worden en later een huis kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 20 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis nadat je een baby hebt gekregen?

    Wij huren nu een appartement en willen hier liever geen kinderen krijgen uit praktisch oogpunt. We hebben altijd gezegd dat we eerst een huis willen kopen en daarna voor een baby willen gaan .. Maar nu de huizenmarkt zo extreem is en we voorlopig nog geen huis kunnen kopen ivm spaargeld begint het toch wel te kriebelen en denk ik dat ik toch niet zo lang wil wachten.. Maar dan zegt mijn partner vervolgens; als we eerst een baby krijgen kopen we daarna niet meer zo snel een huis want dan is sparen nog lastiger..

    Wat vinden jullie? :oops:
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  2. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Hmmm, vaak gaat één of beide minder werken, daarnaast kinderopvang. Dat hakt er toch wel een beetje in. Verder de echte kosten van een kind vind ik wel meevallen. In ieder geval als ze nog klein zijn. Dat kun je tot op zekere hoogte zo gek maken als je zelf wil.

    Maar ik zou zelf een kinderwens om die reden niet uitstellen. Misschien ben je nog wel 3, 4, 5 jaar bezig voordat het een keer mag lukken...
     
    Zara75, Chocolat en Uuz vinden dit leuk.
  3. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Die kans is er zeker. We zijn aangewezen op KID dus het zou maar zo kunnen dat dat niet zo snel lukt. Je weet het nooit..
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Kan je geen groter huis huren?
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben pas ons tweede huis gekocht (en hebben 2 kinderen) het geld gaat nu iets harder met 2 extra gezinsleden dan toen we samen waren, maar echt minder sparen doen we niet.
     
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hier ervaring. Mijn appartement stond door de crisis onder water dus we konden niet verkopen. En m’n contract werd niet verlengd. Maar ja wij dachten er zal altijd wat zijn dus ervoor gegaan, zwanger geraakt. Contract werd niet verlengd en baby gewoon in appartement gekregen. Wat krap maar paste. Na mijn verlof mijn droombaan gevonden en kort daarna wisten we ons appartement wel goed te verkopen EN vonden we ons droomhuis. Alles op zijn pootjes terecht gekomen dus!

    Het leven met kinderen was niet echt zoveel duurder geworden hoor. We hadden tot die tijd gespaard en sparen daarna nog. Maar goed ieders financiële situatie is anders maar lang verhaal kort; ik zou Nooit om zulke dingen mijn kinderwens in de ijskast zetten. (Alles in mate van nornaal dan met dikke schulden zou ik er niet aan beginnen)
     
    Chocolat en nizzie86 vinden dit leuk.
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zou in ieder geval gaan rekenen. Hoeveel ga je dan werken en hoeveel verdien je dan ongeveer. Hoeveel dagen gaat kindje naar opvang en wat gaat dat kosten.

    Dan heb je een beetje een idee wat je hebt per maand en geeft dat een duidelijker beeld dan dat je nu hebt.
     
  8. Veran

    Veran Bekend lid

    1 mrt 2014
    630
    489
    63
    Wij hebben sinds kort ons eerste huis samen gekocht. Mijn man had al wel een appartement, daar hebben wij 2 kinderen gekregen. Inmiddels een eengezinswoning gekocht en ons derde kindje op komst. Ik was nog student toen wij onze kinderen kregen, toen konden wij niks anders kopen (financieel gezien). Ik denk niet dat je met kinderen (veel) minder kan sparen, waarschijnlijk geef je het dan weer meer uit aan andere dingen.
     
  9. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Tijdens zwangerschap een keer bij de woningstichting binnengelopen en gevraagd welke huizen er te koop stonden en hoe het in ze werk ging binnen week huis gekocht nog steeds erg happy mee. Dus alles kan. Zelf had ik zoiets van eerst zwanger proberen te raken en dan pas groter wonen. Maar had mijzelf er niet voor in de schulden willen steken
     
  10. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Dank je voor je bericht! Fijn om te horen dat het bij jullie helemaal goed is gekomen.

    Ik ben er ook van overtuigd dat het altijd wel op zn pootjes terecht komt. Het is alleen een wat andere situatie nu dan wat we eerst bedacht hadden en dan twijfel ik zo erg of ik niet gewoon moet wachten tot het meer ideaal is of dat ik mn gevoel moet volgen.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Wij hebben ons eerste in een (huur) appartement gekregen. Na 2jr een huis gekocht. Wij betalen nu een paar tientjes per maand meer aan hypotheek dan we aan huur betaalden.
    En zo'n ramp is het toch niet om in een appartement met een kind te wonen? Ik vond het, zeker het eerste jaar, heel fijn!
     
    Narcisje vindt dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wij wonen wel in een koophuis, maar 1 van 85m2 met 3 slaapkamers.. het gebrek aan ruimte en slaapkamers heeft ons niet tegenhouden in onze kinderwens. Nu 2 stapelbedden en het past :DNaast onze grote wens natuurlijk speelde ook mijn leeftijd en leeftijd van de oudste 2 mee. Wij gaan begin volgend jaar verhuizen naar een grotere woning. :)
    Uiteraard kosten kinderen geld. Dus ongetwijfeld zul je minder kunnen sparen.
    Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken en weet niet wat je redenen zijn om een koophuis te willen, maar qua ruimte zou ik me niet laten tegenhouden, zoals velen zeggen, wie weet hoelang het duurt..
     
    pippa26 en Narcisje vinden dit leuk.
  13. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.712
    3.255
    113
    Wij hebben onze dochter in een driekamerappartement gekregen, is toch niets mis mee? Tuurlijk is het heerlijk voor haar dat we nu een tuin hebben maar het is ook weer niet zó essentieel. Belangrijkste is dat een kindje gewenst is (is altijd zo met twee vrouwen ;)) en dat je liefhebbende ouders hebt.

    En puur praktisch: de markt blijft zoals het er nu naar uitziet de komende tijd nog vreselijk en zó duur hoeft een baby nu ook weer niet te zijn, je bespaart ook weer omdat je meer aan huis gebonden zit :p Dus ik zou er gewoon voor gaan!

    O, en weet je hoe relaxed, je bent altijd in een paar stappen bij je baby en hoeft geen trappen met ze te beklimmen! (tenzij je geen lift hebt...)
     
    Stier86 en Narcisje vinden dit leuk.
  14. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik weet niet hoe groot je woont maar wij wonen op 54m2 met twee kids en dat is prima te doen ... het is maar wat je gewend bent en ja het is soms een chaos maar hey ff opruimen en je kan de vloer weer zien! Ik zou niet wachten ik zou er voor gaan er komt altijd wel wat op je pad wel of niet uit komt ... het gaat er om hoe je er mee omgaat. Voor alles is een oplossing en soms moet je even wachten totdat die oplossing voorbij komt.
     
    Strandbal vindt dit leuk.
  15. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Wij gaan idd ook maar iets meer betalen bij een koophuis.

    Het appartement waar we wonen is ook heerlijk hoor, de 5 trappen op naar de derde verdieping wat minder.. dat is de voornaamste reden dat we hier eifenlijk niet willen wonen met een kindje maar overal zijn wel weer oplossingen voor.
     
  16. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Lief berichtje!

    We hebben idd geen lift nee ;) we wonen op drie hoog.
     
  17. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Dat herken ik. Ik ben nogal een planner en controlefreak dus dit was ook niks voor mij. Het idee was om het appartement te verkopen, dat ik intussen een vast contract zou hebben en dat we een nieuw huis zouden hebben en daarna aan kinderen beginnen. Helaas sloeg de crisis in en besefte ik dat ik zolang kon wachten. Stel dat ik een nieuwe baan vond en weer tijdelijke contracten kreeg. Dan was ik zo 2 jaar verder. Daarom een beetje spannend toch gedaan en gelukkig kwam het goed. Het heeft me wel gesterkt: ik kan niet op alle omgevingsfactoren invloed hebben. En nu ik kinderen heb weet ik dat helemaal hahaha :roflmao:

    Baby ging prima in ons appartement! Slimme oplossingen bedacht. Je krijgt er snel handigheid in en weet niet beter hoor!
     
  18. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Wij zijn pas gaan kopen toen onze 2e 4,5 was.
    Maar goed wij doen alles sowieso verkeerd om :roflmao:.
    Ik ben ook van mening dat niks te plannen valt en vraag mij altijd af wat het perfecte moment is om aan kinderen te beginnen.
     
  19. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Nou, hoppetee, gaan met die banaan! :D
     
  20. Krulletje87

    Krulletje87 Fanatiek lid

    24 jan 2010
    2.404
    331
    83
    van alles...
    ik weet natuurlijk jullie situatie niet..
    Maar als je 'jong' bent heb je natuurlijk nog veel groei mogelijkheden wat cariere betreft. En hoeft het sparen niet zomaar minder te worden wanneer er kindjes komen.
    hier was ik zwanger toen we nog geen eens een huis hadden. Gelukkig snel een huurhuis.
    Mn man zat nog op school toen de 2e kwam. We konden een groter huurhuis krijgen. Dit uiteraard gedaan. Ivm eigen bedrijf kon er de eerste jaren zowiezo geen huis gekocht worden omdat er zoveel boekjaren moesten zijn om aan te tonen wat inkomsten waren. Vrij snel kwam nummer 3, 4 en 5. Manlief heeft eigen bedrijf opgegeven, en is nu voorzien van een super goede baan. Ik werk zelf 'maar' een paar uurtjes..
    afgelopen maand hebben we de sleutel van ons koophuis gekregen. En Door de tijd heen (ong 3 jaar,met ook nog aardig wat tegenvallers) een flinke buffer op kunnen bouwen. Als het eigen bedrijf had doorgezet hadden we waarschijnlijk nog niet eens een huis kunnen kopen.
    Wil dus maar zeggen dat het niet hoeft te betekenen dat een huis kopen zo lang uitgesteld hoeft te worden wanneer je aan kindjes wil beginnen.
    Uiteraard kosten kinderen geld en zal sparen wellicht iets minder hard kunnen gaan als je zou willen..maar ik zou de wens er niet voor uitstellen. Je weet ook nooit of het wel zal lukken en of hoe snel het zal zijn.
     

Deel Deze Pagina