Eerste hulp bij zwembaden

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb eigenlijk nooit een echt zwembad in de tuin gehad. Afgelopen weekend voor de bijl gegaan en er eentje gekocht en gevuld. Mijn kinderen zijn er sinds zaterdag niet uit weg te slaan. Het water word alleen wel snel vies.
    Het is me een beetje tegen gevallen hoeveel water er nodig was om dat ding te vullen. Dus om dat steeds te verschonen vind ik zonde voor het milieu. Maar nu is het geen bad met van die gaten aan de zijkant voor een pomp. Kan ik een pomp kopen en die 'buizen' er gewoon in hangen 's nachts? En moet er dan ook nog chloor in of is een pomp afdoende?
    Het is rond bad met een doorsnede van 2 meter 50. Ongeveer 70 cm diep.
     
    Syl72 vindt dit leuk.
  2. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ja hoor je kan de pomp er ook gewoon naast zetten en de slangen er los in. Zou wel chloor gebruiken met een drijver. Als de wanden nog niet glibberig voelen kan het nog wel zonder schoon te maken en verversen van water. Zijn ze wel al glibberig zou ik toch schoonmaken
     
  3. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Top dan ga ik er 1 bestellen. Ben net 2 Blokker filialen af geweest en alle pompen zijn uitverkocht....

    Heb even in het Zwembad gevoeld. De wanden zijn niet glibberig. Hij ziet trouwens ook niet groen of zo. Het water is een beetje troebel en drijft wat gras in en zo.
     
  4. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Daar heb ik een goedkoop schepnetje voor. En een afdekzeil is ook echt een must.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  5. lievemandie

    lievemandie Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    1.328
    507
    113
    Vrouw
    Roermond
    @iMoeder misschien langs de cranenbroek gaan? Als je tijd heb. Scheelt best wel. Daar kan je een set chloor en metingen meenemen voor €19 en nieuwe filter voor de pomp kost €5 (2 stks).

    Ik weet niet wat ze normaal in de winkel kosten.
     
  6. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Pomp kan prima zo erin. Zou idd wel drijver met chloor tabletten doen. Plus afdekzeil en een instap voetenbad, anders blijf je schoonmaken
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Exact dit :)
     
  8. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Valt mij ook wel wat tegen. Een paar dagen niet kunnen bijhouden door onverwachte omstandigheden. Bodem is wat groenig, met het stofzuigertje wat schoongemaakt en chloorshock toegevoegd. Snapte niet veel van de beschrijving, heb een bad van 240x150x58. Heb 15 gram opgelost in een emmer en erin gestrooid , is dat goed?
     
  9. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Je heb echt een chloordrijver nodig. Die lost het beetje bij beetje op. Het chloor mag het bad niet raken namelijk. Dan gaat je bad stuk. Kzou wel met een sponsje je bad aan binnenkant schoonmaken en dan filter aanzetten. Hier ook altijd gladde randen en bodem. Terwijl filter regelmatig aan staat en chloor er ook in gaat
     
  10. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Pomp kan je inderdaad er los bij kopen, en zal wel om de 2 dagen chloortabletten of granaat erin gooien anders word het water echt groen, heb er ervaring mee en kon het hele bad leeg laten lopen en schoonmaken. Heb een bad van doorsnede 3m20. Afdekzeil zal ik ook gebruiken, zo komt er geen rotzooi in en houdt het water warm
     
  11. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Om je zwembad het hele seizoen bruikbaar te houden ben je wel wat tijd kwijt.

    Ik doe elke week een chloorshock (zie Google)
    Antialg gaat erin
    Elke dag stofzuigen na gebruik
    Randen elke week even met een doekje, ook onder water
    Onze pomp staat meer wel aan dan niet. Regelmatig het filter schoonmaken en verschonen.

    Ik test elke dag even de waterkwaliteit en kijk daarna wat er nodig is. Zo was laatst het PH te laag. Dus weer PH + toegevoegd.

    Ik ben er elke dag wel even zoet mee.
    Ons bad is 4.00x2.00x1.00
     
  12. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Oja en de chloordrijver gaat er alleen uit tijdens het zwemmen!
     
  13. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Hier nu net 't bad schoon gemaakt. Stofzuiger er weer ff doorheen gehaald, vind ik altijd wel ff een rot klus. Hij past hier nergens op kwa aansluiting dus moet iemand hem vasthouden bij het 'in' gat van het bad. Maargoed dat werkt prima(op wat gezeur na van zoonlief dat het zóó lang duurt:p) en heb meteen spons over de bodem en randen gehaald. Filter aan en vanmiddag kunnen ze weer lekker zwemmen. Na het zwemmen doe ik er een chloor tablet in en filter gaat weer aan vanavond
     
  14. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    maar...eh....durf het bijna niet te vragen....
    waarom gaan jullie niet naar het plaatselijke zwembad, zwemmeer?
     
    Uuz vindt dit leuk.
  15. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Wij hebben een zandfilter en een chloordrijver, mijn man meet regelmatig de ph!

    Ons bad staat inmiddels al een week of 7 en nog kraak helder :)
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  16. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Mij lijkt het ook wel wat, zo'n zwembad. Maar wat heb je nou écht allemaal nodig? Filterpomp, chloordrijver met tabletten, afdekzeil, wat nog meer?
    En hoe doe je dat als je op vakantie gaat, gewoon leeg laten lopen en evt daarna weer vullen?
     
  17. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Mijn kids kunnen nu dagelijks het bad in als ze willen. Mits het weer mee zit natuurlijk. Kost mij dan niet elke keer 15,- voor plaatselijke zwembad. Zwemmeer hebben we hier niet. En ik heb geen rijbewijs dus even ergens naartoe rijden kan ik niet. Ja het is even werk eraan, maar ze kunnen er straks in de vakantie erin wanneer ze willen. Speeltuin grenst aan onze achtertuin (binnenhofje) dus dan spelen ze wat en kunnen ze afkoelen in het bad.


    Wat nodig voor het bad:
    Het bad zelf :roflmao: chloor + drijver. Goeie sterke filterpomp met een voorraad nieuwe filters. Je moet de filter regelmatig vervangen. Stofzuiger om de bodem schoon te maken. Test setje voor de waarde van het bad te testen. Granulaat (+ en -) om de ph-waarde op pijl te houden. Zo blijft je bad mooi helder en schoon. Anti-alg kan je er nog bij halen maar die heb ik zelf (nog) niet gekocht. Doek voor over je bad, heb je écht nodig. En een voetenbadje voor het erin stappen en je voeten even schoon te maken van zand. Anders ligt dat in je bad.
    Velen hebben ook trappetje volgens mij. Wij niet. Jongste is hier 6 en kan nét over de rand klimmen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je bad is en hoe oud je kids zijn.


    Even een flinke investering maar hier staat ie sinds begin juni en zal rest van de zomer lekker blijven staan. Let wel op dat je energierekening omhoog gaat ivm je filterpomp die moet draaien:roflmao: geen idee wat daar de kosten van zijn per jaar, is eerste keer voor ons zo'n bad.
     
  18. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    O en vakantie geen idee eigenlijk. Wij gaan nooit op vakantie. Vandaar dus ook een groot bad hier in de tuin. Wij hebben een 3x2 bad
     
  19. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier plaatselijke zwembad abonnement 108 euro (2 volwassenen + 2 kinderen)
    Fietsafstand.....nou ja....wij nemen de auto
    Waterglijbaan + babybad
    Om de week georganiseerde spelletjes op woensdag en vrijdag
    Toezicht + speeltuin
    Veel vriendjes:thumup:

    En dat in Drenthe:thumup::thumup:
     
    2littlemonkeys en Chocolat vinden dit leuk.
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    O.a. vanwege Drukte, stukje rijden, 5 euro per persoon entree? En ik hou niet zo van zwemmen in een zwemmeer/rivier.
    Hier liggen de kids bijna elke dag wel een paar uur tuin in het bad in de tuin. Gratis.
    En we komen heus af en toe wel in een zwembad hoor, maar niet zo vaak.
     
    dds vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina