Eerste ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door kimmetje88, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Na lang wikken en wegen, wil ik toch ook wel mijn verhaal doen.
    Omdat ik toch ook wel merk dat ik er zelf rustiger van wordt door er over te praten.

    8 november 2016 was ons eerste ziekenhuis bezoek, een half jaar eerder van de huisarts te horen gekregen dat alles in orde was.
    bij het eerste bezoek kregen we helaas al gelijk te horen dat de zaadkwaliteit onder de maat was, dit was nog minder bij een 2de onderzoek van het zieken huis zelf.
    In eerste instantie is er gekozen om te starten met IUI, na 2 behandelingen werd dit stop gezet.
    Zaadkwaliteit zat maar rond de 1% en hiermee te weinig voor een IUI.
    We zaten ondertussen in mei, en kregen te horen dat we nu door moesten voor ICSI.
    Omdat we dit allemaal niet hadden zien aankomen, ging het voor ons allemaal erg snel en hebben we even een adempauze genomen. na ongeveer 8 weken alles weer opgepakt, en gestart met ICSI.

    Aan de punctie van afgelopen donderdag 9 eitjes overgehouden, hier zijn 6 embryo's uitgekomen.
    2 dagen geleden is de eerste terugplaatsing geweest.

    Maar er zijn nu toch een aantal dingen die ik graag wil weten.
    Moet je nou al leven alsof je zwanger bent, bijvoorbeeld met het eten van bepaalde dingen.
    Alcohol en roken ben ik al mee gestopt.
    Of wat te doen in een pretpark, ik sta namelijk vooraan als het gaat om achtbanen.
    Kan dit nog wel of niet?? over een kleine 2 weken gaan we namelijk naar de efteling nog voor we zelf mogen testen..
    Voor mijn gevoel wil ik de achtbanen laten voor wat het is, maar wat zeg ik tegen de mensen die mee zijn.
    Want niet iedereen hoeft het te weten, omdat we zelf dan ook nog niks weten..
    en als ik niet ga valt dit ontzettend op, en ik kan erg slecht liegen daarin
     
  2. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hoi Kimmetje88,

    Ook wij zijn net begonnen met ICSI, als het goed is komend weekend de punctie.
    Wij hebben een iets langer traject iui gedaan en omdat ik nog een zoon heb rondlopen van een eerdere relatie hebben we zelf een gesprek met de klinisch psycholoog aangevraagd. Dan weten we in ieder geval waar we heen kunnen als het nodig mocht zijn.
    Het advies wat wij meegekregen hebben is probeer niet teveel op een mogelijke zwangerschap gericht te zijn. Gezond eten, drinken en leven is altijd goed natuurlijk maar wanneer je zonder hulp zwanger zou worden weet je dit ook niet tijdens de wachtweken en pas je daar doorgaans ook niks verder op aan.
    Mijn advies zou zijn, kijk hoe je je op dat moment voelt en maak daar de beslissing op om wel of niet in achtbanen etc. Te gaan. Volg je gevoel op dat moment, voel je je goed, waarom dan niet? Misschien helpt het om bij die keuze mee te nemen waarom het afgeraden wordt bij zwangerschap ;) en misschien voelt je buik op dat moment onrustig of is (nog) gevoelig, zolang jij je er prettig bij voelt op dat moment is wat dan dus belangrijk is. Ennuh een onrustige of gevoelige buik kan voor anderen natuurlijk prima uitgelegd worden als zijnde zal wel iets verkeerd gevallen of gegeten hebben.
     
  3. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Bedankt, voor je reactie.
    En eigenlijk sta ik er ook zo in, met name het zou zomaar voor even de laatste keer kunnen zijn.
    Maar je hoort en leest toch ook veel dat het verstandiger is om dingen te laten.
    Vind het daarom erg lastig, tot nu toe nergens "last"van..
    Veel succes met je Punctie in de komende dagen.
     
  4. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dank je wel. ben lichtelijk wat gespannen voor het onbekende, merk ik de laatste dagen. Maar goed tot nu toe is alles ons enorm mee gevallen waren het enkel de uitslagen die tegenvielen. Daar houden we ons maar even aan vast.
    Duim voor jullie op een mooi wondertje. Alvast veel plezier in de Efteling!
     
  5. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    @Maev
    Heel begrijpelijk was voor de eerste punctie ook erg gespannen, het is uiteindelijk voor de helft mee gevallen bij de eerste eierstok was het goed te houden, de andere was helaas gevoeliger en van begin tot eind pijnlijk. Wat voor mij gerust stellen was is dat ik bij de laatste echo te horen kreeg dat het niet lang zou duren.

    In dat op zicht is het in totaliteit erg meegevallen, even tanden op elkaar en daarna ging het wel.
    Napijn niet extreem veel last van gehad kon de volgende dag gewoon gaan werken.
     
  6. MM88

    MM88 Actief lid

    28 jun 2016
    343
    38
    28
    Vrouw
    Eigen café
    Bergen op Zoom
    Ik wil daar gelijk even op inhaken allemaal..
    Ik had mijn eerste tp van een cryo, dan zeggen ze je mag vanavond gewoon gaan sporten hoor. Heb ik uiteraard niet gedaan, want je bent toch nog een beetje voorzichtig. Maar volgens mij maakt het niet veel uit wat je doet, het pakt of het pakt niet, toch?
     
  7. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Over achtbanen en dat je daar niet in mag als je zwanger bent weet ik niets.

    Maar tegen mij werd gezegd dat na de verse tp, ik tot de test moest doen alsof ik zwanger was (met eten en geen alcohol/roken).
    Ze zeiden dat ik wel gewoon kon sporten, dat dit juist aangeraden werd, alleen dat ik wel moest opletten dat het geen pijn deed, dan stoppen/rustiger aan doen.

    Overigens heb je de eerste weken nog geen bloedband met je kleintje, dus als je de eerste weken een/enkele wijntjes hebt gedronken is dat geen ramp hoor.
     
  8. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Apart dat er zo verschillend uitgelegd wordt dan. Vind overigens vanaf beide wel wat te zeggen. Nou let ik sowieso op mijn eten, alcohol en roken, want dat wordt tijdens de rest van het traject ook geadviseerd. Maar vermoed dat ze hetzelfde advies bedoelen maar anders uitgelegd en verwoord hebben.
     
  9. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Je hoort inderdaad veel verschillende dingen, maar bij een normale zwangerschap/bevruchting zou je het nu ook nog niet weten en alles gewoon doen zoals je gewend bent te doen.
    Of zie ik dat verkeerd??

    We hebben wel supergoed nieuws uit ziekenhuis gehad alle andere embryo's waren geschikt om in te vriezen. In totaal 5 stuks.
     
    Maev vindt dit leuk.
  10. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dat klinkt zeer positief! En zoals je al zegt normaal zou je het die weken ook nog niet weten en er in die zin niks op aanpassen.
    We hebben zojuist de laatste spuit gezet nu op naar de punctie komende dinsdag. Ben benieuwd, de arts gaf aan dat mijn eierstokken super goed lagen en het 'makkelijk' zou gaan. Testdag is wanneer we precies 3 maanden getrouwd zijn, dus ben benieuwd.
    Heb jij voor de punctie nog bloed moeten laten prikken ivm ohss? Zit me ineens te bedenken dat ze zoiets wel hebben gezegd bij de intake maar ik ze er niet meer over gehoord heb.
     
  11. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Nee ik heb geen bloed hoeven laten prikken ivm ohss.
    Daar heb ik ze bij mij ook nooit over gehoord.
    Veel succes morgen, hopen dat het mee valt en dat ze veel eitjes kunne prikken
     
  12. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Het is me vandaag reuze meegevallen, punctie zelf deed wel echt pijn (het moment van prikken en bij de kleinere follikels), maar trok ook wel weer snel weg. :D
    Van de 9 follikels ook 9 geschikte eitjes voor bevruchting dus dat vonden we wel erg positief.
    En voor ons gevoel het 'bewijs' gekregen dat de accupunctuur werkt. Voorheen had mijn man nooit boven de miljoen en de laatste 2x iui zelfs maar 300.000 na opwerken, dit keer waren het er na opwerken 2 miljoen :D

    Nu op naar de tp, wel het advies gekregen om het de komende paar dagen rustiger aan te doen.
     
  13. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Wat fijn te horen dat het mee is gevallen, en dat de uitslagen zo positief zijn.
    hopen op een goed stel embryo's voor een goede tp, zal voor je duimen.
     
    Maev vindt dit leuk.
  14. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Dit is echt een fabel, alcohol kan wel degelijk direct vanaf het begin kwaad.

    Sowieso zou ik stoppen met alcohol als je in het medische traject zit, het is slecht voor je vruchtbaarheid. Qua eten en dergelijke, toxoplasmose heeft een incubatietijd van 2-3 weken. Dus ja, als je voorzichtig wil zijn, let je ook op tijd op je eten. Nu is de kans op toxoplasmose niet heel groot natuurlijk.

    Over achtbanen: persoonlijk zou ik voor het bezoekje aan de Efteling alvast een keer testen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een achtbaan weinig kwaad kan in die fase van een eventuele zwangerschap.
     
  15. kimmetje88

    kimmetje88 Actief lid

    10 mrt 2017
    200
    102
    43
    Vrouw
    optometrist
    Ik heb voor het bezoek aan de efteling niet meer getest, helaas was het na deze dag ook niet meer nodig omdat in het park mijn menstruatie op gang kwam.
    Helaas is de eerste tp dus niet gelukt.:cry::cry:
     
  16. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    kimmetje88 vindt dit leuk.
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zou na je tp niet meer in een achtbaan gaan. Je weet nooit wat er gebeurd.

    Alchohol en roken zou ik idd niet meer doen. Maar andere dingen eten zou ik tot je weet dat je zwanger bent wel doen. Daar krijgen ze in het begin toch niks van binnen.

    Edit; ik zie nu dat je poging is mislukt. Wat balen :(

    Ik wens jou en @Maev beide veel geluk bij de volgende poging.
     
    kimmetje88 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina