Eiceldonatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door cd28, 2 sep 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Na heel lang twijfelen start ik dan toch een topic over eiceldonatie. Wij zijn heel gelukkig met onze dochter maar zouden heel graag een broertje of zusje voor haar krijgen.
    We hebben alles geprobeerd maar ik ben vervroegd in de overgang en in DD gaven ze aan geen activiteit meer te zien.
    Komende week heb ik nog een gesprek met de arts maar hij begon vorige keer al over eiceldonatie.

    Inmiddels heb ik hier best veel over gelezen. Vooral een reactie hier op het forum van iemand die schreef net zoveel te houden van haar zoons via eiceldonatie als van haar dochter van een eigen eicel geeft mij moed om dit traject ook in te gaan.

    Maar nu, de wachtlijst is enorm. Mijn zus valt af want die heeft zelf nog een kinderwens. Hoe vraag je dit nu aan iemand? Wij hebben een vriendin die we wel zouden willen vragen maar ik durf het niet.
    Mijn man vind het niet zo'n probleem, ze weten van onze tegenslagen dus hij durft het wel voor te leggen. Ik voel me er zo ongemakkelijk bij...

    Een ander idee is om sperma te doneren om zo minder lang op de wachtlijst te hoeven staan. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ik hoop dat hier iemand is die mij tips kan geven of ervaringen wil delen.

    Alvast bedankt!
     
  2. droomwens79

    droomwens79 Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring helaas, maar misschien uitwijken naar andere kliniek of ziekenhuis? Of zijn de wachttijden overal zo lang?
     
  3. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je kunt ook alleen op de wachtlijst voor een eicel als je kinderloos bent. Dit is dan de landelijke eicelbank die vanuit het UMC wordt gerund.

    In jullie geval ben je afhankelijk van een eigen zoektocht.

    Degene wie je beschreef is @maartje84 . Ik krijg altijd een warm gevoel bij haar ervaring.
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  4. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    O echt? Ik wist dat niet. Had nergens gelezen dat je dan kinderloos moest zijn.
    Geldt dat ook als je sperma donatie zou doen?

    Ja ik was er echt mee aan het dubben en toen ik dat las hielp het echt.
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  5. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.196
    113
    Oh dat wist ik ook niet, dus via die weg kun je dus maximaal 1 kind krijgen.
    Het idee dat mijn man een biologisch kind heeft met een andere vrouw vind ik niet fijn, en helemaal niet als die vrouw zich dan ook nog in mijn kennissen of familie kring bevindt. Ik zou dit dus juist een moeilijkere stap vinden
     
    OumSou vindt dit leuk.
  6. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    volgens mij geldt die reciprociteit alleen in het geertgen. de eicelbank is puur dat; voor eicellen. het amc heeft er ook 1.

    en hoe vraag je dat? gewoon vanuit je hart denk ik :)
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.903
    113
    noord holland
    Wat je wel kan doen is open zijn over de wens voor een eiceldonor. Mensen gaan vaak pas nadenken wanneer ze echt weten van een wens voor iets. Met informatie en mogelijkheden kunnen mensen open gaan staan voor bijv. eiceldonatie.
    Ik ben zelf draagmoeder geweest met gebruik van mijn eigen eicel. Dat had ik nooit bedacht 10 jaar geleden, dat ik dat ooit zou doen. Soms komen dingen op je pad en ga je over dingen nadenken waarover je nooit eerder dacht.
     
    YellowEyes, Roeltje, Marley020 en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    @spruitje80 wat ontzettend goed van je! Dat lijkt mij persoonlijk veel zwaarder dan een eiceldonatie.

    @Nellie4 ja dat vind ik ook maar ik heb geen tijd meer om lang te wachten, dan ben ik te oud en kom ik niet meer in aanmerking

    @Sophy ik ga me eens verdiepen in het geertgen. Dank je wel voor deze tip. We zijn al op veel plekken geweest maar dit ken ik niet.

    Helaas heb ik de foute verzekering. Maar 4 maand wachten voelt ook niet goed. Misschien vast informatie inwinnen en dan in januari starten? Moeilijke beslissing..
     
  9. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Je situatie is deels herkenbaar. Hier ook een dochter en in de vervroegde overgang. Mijn AMH is al minder dan 0,1. Wij starten binnenkort met een ICSI poging in DD maar ik denk dat wij ook reeel moeten zijn dat er een grote kans is dat het met eigen eicellen niet meer gaat lukken.
    Twee jaar geleden nog voor de geboorte van onze dochter zijn we naar Valencia gegaan om ons te laten informeren over eiceldonatie. Ons ziekenhuis had toen gezegd dat dit de enige optie nog was. Wij hadden een hele commerciële kliniek verwacht maar dit was helemaal niet het geval. Hele fijne artsen die echt de tijd namen om uitleg te geven en met ons mee te denken. Wij denken er nu over na om ons alvast weer op de wachtlijst bij hen te laten plaatsen, het voelt voor ons toch fijn om met een plan b bezig te zijn.
    De wachtlijsten van de eicelbanken in Nederland zijn volgens mij gesloten, de wachttijd is tot 7-10 jaar opgelopen dacht ik. Zelf wil ik liever geen bekende donor, naast dat ik ook niet zo goed zou weten wie te vragen. De meesten hebben nog geen afgerond gezin.
    Wij lezen momenteel het boek 'anders en toch gewoon'. Dit gaat over gezinnen die gebruik hebben gemaakt van een donor. Het is geschreven door een Vlaamse psychologe, zij heeft hier onderzoek naar gedaan. Erg herkenbaar wat er geschreven wordt. Het is toch een proces waar veel vragen, twijfels en onzekerheden bij horen. Aangezien ik ook niemand in mijn omgeving ken die voor deze keuze staat vond ik het fijn om er over te lezen.
     
  10. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #10 maartje84, 3 sep 2017
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
    Wat fijn om te lezen dat mijn uitspraak jou geholpen heeft. Het klopt: ik ben moeder van drie kinderen: één uit 'eigen ei' en twee uit 'andere eieren'. Ik hou van mijn twee jongste boefjes net zo ongelofelijk veel als van mijn oudste.

    Wij hebben de optie van wederkerigheid ook besproken. Maar het idee dat er kinderen uit het zaad van mijn man bij een andere vrouw zouden rondlopen terwijl onze behandeling misschien niet zou aanslaan voelde als voor mij ondragelijk.

    Een vriendin van ons heeft overwogen te doneren. Toen ze uiteindelijk besloot het niet te doen was ik wel bang: dit was het dan. Dag droom, dag tweede kindje... Maar uiteindelijk ben ik erg blij dat mijn zoons niet uit haar eieren zijn ontstaan, maar uit de eieren van iemand die wat verder van ons af staat. Ik voelde mij in die wachttijd ook zo enorm op mijn tenen lopen bij haar. Dat had ik eerder nooit, we hadden (en hebben nu weer) een super gelijkwaardige vriendschap maar ik kreeg - door mezelf, niet door haar! - ineens het gevoel me compleet voorbeeldig te moeten gedragen. We maken vaak geintjes waarin we elkaar half onderuit halen, soort zussengevoel, maar ik durfde niet meer mezelf te zijn. Ik zou en moest voorbeeldig zijn zodat ze zou besluiten haar eieren te willen geven. Toen ze uiteindelijk besloot het niet te gaan doen (ze begon te twijfelen of ze misschien toch ooit nog een vierde kindje wilde) viel er een last van mijn schouders. We maken nu weer veel geintje en onze vriendschap is super. Zo grapt ze wel eens dat het best zonde is dat ze het niet is gaan doen want wat maken haar eieren toch knappe kindjes ;)

    Uiteindelijk hebben we dus een andere donor weten te vinden. Wij weten wie onze donor is, zien elkaar eens per jaar of soms bij toeval net ff wat vaker, app'n soms, maar lopen de deur niet bij elkaar plat. Als je een donor hebt ga je ook met een psycholoog bespreken hoe jullie over de donatie nadenken en hoe jullie er later mee om willen gaan.

    Mochten jullie het wat verder van huis willen zoeken: ik heb toentertijd een oproep op drie plekken gedaan:
    - Eiceldonorgezocht.nl
    - Freya.nl
    - In de lounge van Zwangerschapspagina.

    Mijn donor heeft mij uiteindelijk gevonden via Freya, maar via alle 3 de kanalen kreeg ik aanbiedingen. Wellicht ga je ook gekke berichten krijgen. Ik kreeg zo bijv. een reactie van een vrouw die een broertje of een zusje voor haar kindje wilde maar zelf geen kinderen meer wilde, maar zo via eiceldonatie een extra kindje wilde. En een reactie van iemand die wilde weten hoeveel geld ze mee kon verdienen. Of mensen die gewoon niet bij ons leken te passen. Wbt uiterlijk hoefde donor niet op ons te lijken, maar het gevoel (bijv. sociaal milieu ;)) moet wel wat overeenkomen. Wij konden toen alsware kiezen uit de aanbiedingen, maar hadden eerst niemand waar we HET gevoel bij hadden. Totdat we het berichtje van X kregen. Dat voelde toen zo goed dat we na een week heen en weer mailen elkaar snel hebben omtmoet en het traject hebben opgestart.
     
  11. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    @Kes en @maartje84 bedankt voor jullie reacties, ik reageer morgen hierop.

    @maartje84 mag ik je een pb sturen met wat vragen?
     
  12. Kiekske

    Kiekske Actief lid

    1 nov 2016
    382
    44
    28
  13. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    @Kiekske interessant die kliniek. Ik zie dat dr. Scholtes ook deel uit maakt van het team. Als ik weer een gesprek in DD heb zal ik er eens naar informeren. Ik ben wel benieuwd naar hun succes rate hiermee, ik kan dat zo niet vinden maar heb ook nog niet erg goed gekeken. Ik vraag me af of de kans om zwanger te worden echt verhoogd wordt of dat het proces iets meer gefinetuned wordt. Ik geloof namelijk dat wij nu in DD wel beter op onze plek zitten ten opzichte van Nederland maar in DD kunnen ze ook niet toveren. Vraag me dus af of ze in Spanje de kans echt kunnen vergroten, dat zou mooi zijn natuurlijk.
     
  14. Kiekske

    Kiekske Actief lid

    1 nov 2016
    382
    44
    28
    Dat van Dr Scholtes had ik niet eens gezien!

    Ik wil er heen voor de onderzoeken. Ik wil weten wat er achter zit en of er nog kansen zijn.
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    @cd28 , dat mag hoor.

    @Kiekske, een bekende naam! :)
    Ik hoop voor je dat jullie tot een gezamenlijk besluit komen waar jullie je beiden goed bij voelen. Mocht je met iemand er over willen praten die ooit in hetzelfde schuitje heeft gezeten... Je mag me altijd contacten.
     
  16. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    @Kiekske ben heel benieuwd! Fijn dat je het hier even genoemd hebt, ik hou het zeker in mijn achterhoofd en ga het ook eens in DD op tafel leggen. Succes daar!
     
    Cindy2015 vindt dit leuk.
  17. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zou een donor via een oproep niet een optie kunnen zijn? Dan zou het eventueel uit de eiceldonatie ontstane kindje wel te weten kunnen komen wie de donor is geweest. Via Spanje is dat volledig uitgesloten. Wat ik wil zeggen: geen donor in eigen kring kunnen of willen krijgen betekend niet per definitie dat je helemaal naar Spanje zou hoeven te gaan. Wellicht hebben jullie deze optie al lang overwogen en bewust voor Spanje gekozen, maar ik wil je toch nog op deze optie wijzen. Ik heb er twee super geweldige zoons aan overgehouden :) <3
     
  18. Kiekske

    Kiekske Actief lid

    1 nov 2016
    382
    44
    28
    @maartje84 Mijn man had al 2 kinderen voordat wij elkaar leerden kennen. Eiceldonatie zou voor mij voelen alsof hij weer een kind met een andere vrouw zou hebben. Daarnaast zou ik het ook heel moeilijk vinden voor het kind zelf. Bij een eerste had ik er nog over na willen denken, maar nu niet.

    @Kes ik heb afgelopen week contact met de kliniek opgenomen met wat vragen. Bij mij maakt de femoston de eierstokken wel weer wakker, maar stimulatie is een probleem. En dit is het altijd al geweest. Het lijkt wel of mijn lijf een bepaald hormoon maar 1 keer accepteert. Ik ben echt realistisch, weet dat onze kansen zeer klein zijn, maar voor mijn gevoel klopt er bij lichamelijk ergens iets niet. En dat wil ik weten. Ook voor mijn nichtjes, zodat ik kan vertellen of er een erfelijk iets zit of niet.
     
  19. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    @maartje84 ik lees hier al een paar maanden mee en jouw onderschrift is me al eerder opgevallen. Allereerst omdat je het mooi omschreven hebt en ten tweede omdat jij ook een kind van eigen eicellen en kinderen van donoreicellen hebt. Ook al doen wij nog een behandeling in DD, ik heb zelf sterk het gevoel dat we straks overstappen naar eiceldonatie. Ik ben nog geen verhaal tegengekomen van iemand die na een kind met eigen cellen daarna kind(eren) heeft gekregen met donoreicellen. Voordat ik zwanger raakte van onze dochter hebben wij overwogen om helemaal geen behandeling meer te doen en meteen voor eiceldonatie te gaan omdat we dachten dat het 'makkelijker' zou zijn als alle kinderen van een donor zouden zijn. Nu we een dochter hebben komen die eerdere twijfels wel weer eens naar boven, zoals zou het anders voelen tussen de kinderen. Krijg ik wel een goede band met het kind of zal hij/zij ook voelen dat hij/zij niet genetisch aan mij verwant is, etc. Rationeel kan ik me dat dan ook weer niet voorstellen maar omdat het nog niet zo ver is ben ik daar wel eens bang voor.
     
  20. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    @Kiekske wat vervelend voor je dat het zo voelt. Onze oudste was voor ons beiden de eerste dus ik ken dat gevoel niet. Ik ken alleen het gevoel dat alle drie kinderen alleen van ons zijn. Jep, ook onze uit eiceldonatie ontstane kindjes. Hoewel ik onze donor onwijs dankbaar ben 'zit er niets van haar bij'. Nou oké... Alleen de genen dan wel. Maar de kinderen zijn alleen van ons :D:D:D

    Mijn dochter weet het nog niet. Of misschien ergens ook wel. We doen er namelijk niet geheimzinnig over. Ze weet in ieder geval dat kindjes uit eitjes ontstaan en dat als de eitjes op zijn dat er dan een eitje van een andere mama in de buik van de mama kan worden geplaatst zodat er nog wel kindjes kunnen komen. We lezen ook zo nu en dan voor uit een boek waar dat bij een Toekan gebeurt. Zodoende maken we het vast normaal voor haar en nu ook voor de kleintjes.

    Maar het is helemaal een gevoelskwestie. Ik ben achteraf nu mijn uit eiceldonatie ontstane kindjes er zijn wel blij dat het een tweeling betreft. Nu zijn niet onze uit eiceldonatie ontstane kindjes 'de uitzondering' maar juist onze genetisch volledig van ons afstammende kind is in de minderheid :D
     

Deel Deze Pagina