Eiceldonatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door cd28, 2 sep 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik was 26 toen ik van een kindje van uit eigen eicel beviel en 30 toen ik van mijn kindjes uit ECD beviel.
    Wij zijn open geweest en ik ben over het algemeen blij met die keuze. Over het algemeen want soms kan je toch onverhoopt eens een idiote opmerking dan krijgen. Zo heeft een ‘vriend’ tegen mijn man gezegd dat mijn man “beter met de donor had kunnen gaan neuken (!!) want dan had hij er meer aan gehad”. Totaal respectloos zoiets. Ik ben er enorm van geschrokken dat iemand zo bruut zoiets over zo’n kwetsbaar onderwerp kan zeggen. Afgezien van die idioot hebben we nooit domme opmerkingen gehad. Wel domme onwetende uitspraken of vragen: “hebben jullie nog contact met de echte moeder?”
    Excuses me? De echte moeder? Wie heeft (bijna) negen maanden de kindjes gedragen? Wie heeft ze hen daarna nog enkele jaren borstgevoed? Wie troost ze en gaat er nacht na nacht uit om ze te troosten? Wie noemen zij ‘mama’?
    Ik verbeter dat soort domme uitspraken met eiceldonor of genetisch moeder. Ik ben namelijk hun moeder. Zowel biologisch als sociaal. Ik ben alleen niet genetisch aan hen verwant. Maar dat is tegenwoordig geen vereiste meer om iemands moeder te kunnen en te mogen zijn.

    Wij lezen regelmatig voor uit Trip en Tux, ook onze oudste. Ik ben voor openheid. Ik weer nog goed hoe een kennisje verknipt raakte toen ze op haar 13e perongeluk hoorde dat haar opvoedvader niet haar biologische vader bleek te zijn. Haar hele wereld stond op de kop en ze voelde zich door de hele wereld besodemieterd en onbegrepen. Ik geloof er stellig in dat kinderen dat niet zullen hebben als ze van kleins af aan al weten dat ze bijv dankzij een donor zijn ontstaan. Hoe ontzettend gewenst ben je als je ouders zo veel moeite voor je hebben gedaan?
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  2. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    @Cactus92 : hoe is het gesprek met de arts gegaan? Heb je duidelijkheid gekregen, antwoord op je vragen en planning voor een vervolg?

    @Equivoque : goede omschrijving van je man, het klopt, het is allemaal gewoon "zwaar klote"... Maar een nuancering van de gevoelens hierbij lezen vind ik persoonlijk ook wel fijn! Dus blijf vooral schrijven!

    @peque : ik ben zelf inmiddels 34 jaar en wij zijn 6,5 jaar bezig met onze kinderwens (in mijn onderschrift staat grotendeels ons traject vermeld, als je meer wilt weten, vraag maar).
    En voel je vooral niet bezwaard om hier te delen dat het goed gaat. We willen ook graag positieve verhalen lezen om zelf positief te kunnen blijven. Het delen van geluk en verdriet is zo belangrijk in een traject als deze. Fijn dat het goed gaat en hopelijk blijft het gewoon goed gaan! Hoe ver ben je inmiddels? En heb je binnenkort weer een echo?

    Hier begint de spanning toe te nemen, morgen weer een follikelmeting bij mijn donor en hopelijk kan dan ook de punctie gepland worden....
     
  3. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    @Jolandadjk ik wens je heel veel succes morgen, hopelijk snel de punctie! Ik zit vandaag op 8 weken, 9 oktober tweede echo en intake, en vooralsnog lijkt alles goed te gaan :)

    @maartje84 ik geloof dat je als ouder zoveel fout maar ook zoveel goed kan doen. ben het met je eens, vanaf het begin er geen geheim van maken naar je kind toe, open en eerlijk vertellen en daarin begeleiden en het aller belangrijkst, wat je zegt, laten weten hoe gewenst en geliefd het kind is...
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  4. LenaMill

    LenaMill Fanatiek lid

    3 aug 2014
    4.261
    997
    113
    Jolanda, veel succes morgen!

    Ik wens jullie uiteraard allemaal veel succes!
    Jolanda ken ik al lang van een vorig forum. Ik had veel steun aan haar toen ik nog door de rotperiode ging van onwetendheid. Daarom blijf ik je volgen, Jolanda, tot je zwanger bent en je kindje geboren is !!! Ik ben er echt van overtuigd dat dit gaat lukken!
     
  5. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    De follikels zijn goed doorgegroeid, de meeste nu tussen de 14 en 21 mm. Vervolgens bloedgeprikt en vanmiddag gebeld dat ze zondagochtend terug moet komen voor nog een echo. Waarschijnlijk dan dinsdag de punctie... Het blijft nog even spannend dus...
     
  6. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Heel spannend @Jolandadjk! Lijkt erop dat ze toch nog even doorgaan voor een maximale opbrengst. So far, so good...

    @Cactus92 hoe ging jouw gesprek woensdag? Ben al drie dagen aan het refreshen (hoezo nieuwsgierig). Hoop wel dat het weer wat beter met je gaat...
     
  7. LenaMill

    LenaMill Fanatiek lid

    3 aug 2014
    4.261
    997
    113
    Jep, in Gent proberen ze te gaan voor maximale opbrengst! Ze proberen de kleinere ook rijp te krijgen en de grootste niet overrijp. Was bij mij daar ook zo. Grootste waren al over de 20 en ze wilden nog even verder stimuleren. Met als gevolg: 23 eicellen waarvan 21 rijp en dus bruikbaar!! Er werd niet gesproken over overstimulatie, maar dat ging toch in de buurt denk ik. Ik had na de punctie een buik waardoor ik 5 maanden zwanger leek! Patiënten van mij vroegen toen zelfs of ik zwanger was! Grrrrrr.... Die lege blaasjes vullen zich blijkbaar met vocht na de punctie. Vandaar de dikke buik. Heel veel succes!!!!
     
  8. LenaMill

    LenaMill Fanatiek lid

    3 aug 2014
    4.261
    997
    113
    Wat speciaal trouwens, Jolanda, mijn laatste echo in Gent was ook op een zondag en dinsdag de punctie. Misschien brengt dat wel geluk. Het bracht ons ook geluk!
    Ik heb het goed onthouden, omdat we zo naar Gent konden zoneer iemand het doorhad. Ik ben dinsdag trouwens altijd vrij. We wilden een poging zonder medeweten van onze familie. Onze ouders schrokken nogal toen we het pas vertelden toen we 9 weken zwanger waren. Anders altijd die stomme vragen: en, voel je al iets? Toch geen bloed? Pffff dat waren we zooo beu!
     
  9. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Hai meiden, sorry, late reactie..

    @Jolandadjk superspannend!! Morgen weer een echo en hopelijk pakt het uit zoals bij @LenaMill !! Ik duim!!

    @cd28 jij hebt eens echo gehad vanmorgen??

    @Equivoque het gaat eigenlijk nog voor geen meter met me. Down, verdrietig.. Als ik eenmaal de deur uit even wat ga doen of onder de mensen ben gaat het beter, maar het is nog erg een opgave elke dag. Hoop dat ik me snel beter voel.

    @peque fijn dat alles goed gaat. Uitleg over mezelf en mn traject komt later, geen puf voor nu..

    Ik heb belafspraak gehad woensdag ja. Heb het onderzoek naar herhaalde miskramen geopperd, maar mijn arts gaf aan dat dat is tot 38 jaar.. Maar zei ook, daar komt gelukkig bijna nooit wat uit, dus niet te druk om maken. De andere behandelingen en medicatie zei zij, doen ze in Nederland niet. In het buitenland wordt veel meer geëxperimenteert, maar zijn allemaal niet (nog) niet bewezen methoden. Ze benadrukte ook nog dat het erg commercieel is en dat ze daar flink kunnen cashen met dit soort dingen. Ik kan het iig naast me neerleggen, want ze doen er niks mee.. Ook zei ze bv nog dat er ook vaak gedacht wordt dat aspirine slikken invloed kan hebben op innesteling maar dat is ook niet bewezen. Ze zei, we zien helaas nu eenmaal meer miskramen bij eicel/embryodonatie. En als het wel lukt is de kans op zwangerschapsvergiftiging groot. Dit zijn de dingen die je aanvaardt als je dit traject in gaat.. Dus.. zover mijn bij elkaar gesprokkelde inbreng. Geeft ergens wel rust dat ik alles heb gedaan en dat het nu is zoals het is..
    Wat ze me wel aanbood is een scratching. Dus die gaan we nu doen. Iemand ervaring mee??
    En daarbij kunstmatige cyclus maar proberen deze keer. Gewoon als verandering van strategie.
    Ik wist niet waar ik in mn cyclus zat, had een eisprong gemist naar mijn idee dus gister even op echo geweest. Klopte ook. Follikel 13.5 gister, dag 22. Dus testen en na de eisprong scratching plannen.
    Wanneer hebben jullie een tp, welke cyclusdag, in de kunstmatige cyclus?
     
  10. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    @Cactus92 wat naar dat je je nog zo voelt. Vind het heel moedig dat je direct door gaat. Ik heb geen ervaring met scratching.

    Ik had vanmorgen inderdaad de echo. Tot mijn grote verbazing 6,5mm. Zo dik is het nog nooit geweest!! Super blij mee. Ik word maandag gebeld door de arts want hij wist niet zo goed wat ze nu moeten doen. Doorslikken en kijken of het nog wat dikker wordt of nu terug plaatsen. Maar het gaat nu echt gebeuren.. na al die maanden.
     
  11. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    O wow @cd28, dat klinkt veelbelovend. Super fijn dat de opbouw er nu beter uitzag! Maandag hoor je meer, nog even afwachten dus...

    @Cactus92 : wat naar dat je je zo voelt. Ik hoop dat je snel weer dat dal uit kunt klimmen en met goede moed er weer tegenaan kunt gaan. Nederland is inderdaad wat terughoudend wat betreft nieuwe, onbewezen behandeling. Scratching is iets van de laatste tijd in Nederland. In het buitenland doen ze ook dit al langer, met positieve resultaten. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ook geen ervaring met een cryo in kunstmatige cyclus, heb maar 1 cryo terugplaatsing gehad, destijds in natuurlijke cyclus. Nu wel kunstmatige cyclus, maar is de terugplaatsing gekoppeld aan de punctie van de donor...

    @LenaMill : wij hadden vorig jaar op zondag laatste echo en op woensdag de punctie... We gaan het morgen horen...
     
  12. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Korte update: echo zag er goed uit. Wederom alles doorgegroeid. Vanavond moet de donor de Pregnyl zetten en dinsdagochtend de punctie...
     
    LenaMill vindt dit leuk.
  13. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Fijn!! Spannend....
     
  14. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    @cd28 wat goed!! Hopelijk nog een beetje erbij gegroeid, het is lekker bezig! Morgen meer info, we wachten vol spanning. Op jullie beiden, ook op @Jolandadjk !
     
  15. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Oeh het wordt spannend hier!

    @cd28 wat een aangename verrassing! Dat werd ook wel tijd! Laat het een opmars zijn naar meer goed nieuws. Als het maandag goed is, wanneer worden dan de eitjes ontdooid en bevrucht?

    @Jolandadjk ik ga hard duimen voor een goede opbrengst dinsdag!

    @Cactus92 Ik heb in kunstmatige cyclus ook alleen verse terugplaatsingen gehad. Denk dat als het slijmvlies de goede dikte heeft, het embryo al teruggeplaatst kan worden.
    Met scratching ook geen ervaring. Dat zorgt voor een beter slijmvlies en innesteling toch? Alles wat helpt is mooi meegenomen voor je laatste twee kostbare embryo's!
     
  16. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    @cd28 ben benieuwd naar vandaag! We horen even je hopelijk!

    @Equivoque ja die scratch is voor betere doorbloeding en meer kans op innesteling. Meestal uitgevoerd bij mensen die nog nooit een innesteling hebben gehad.. Ik vroeg nog aan de arts vrijdag, wat is de meerwaarde, voor mij, want ik ben wel 2x zwanger geweest. Maar ze zei dat ze het aantal innestelingen met cryo's zo proberen te verhogen. Dus zal ook wat met cryo's te maken hebben? Ik weet het niet. Vandaag nog geen positieve lh test, dus nog even wachten.
    Hoe voel jij je momenteel?
     
  17. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik ben helaas niet gebeld vanmiddag. Morgenvroeg hang ik direct aan de lijn.
     
  18. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Knap irritant! Meteen aan die lijn morgen ja!
     
  19. LenaMill

    LenaMill Fanatiek lid

    3 aug 2014
    4.261
    997
    113
    Veel succes! Ga je mee? Aangezien je de donor kent?
     
    Jolandadjk vindt dit leuk.
  20. Cactus92

    Cactus92 Fanatiek lid

    4 apr 2018
    1.026
    955
    113
    Vrouw
    Jolandadjk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina