Eigen zaak en kinderopvangtoeslag?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Novastar, 22 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mijn man heeft sinds kort een eigen zaak. Het loopt nu goed (hij is fulltime aan het werk) maar we kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken. Hij heeft het erg druk en ik heb nu nog fulltime ouderschapsverlof. Ik spring daardoor regelmatig bij met de administratie en andere regeldingen. Nu hadden we het gisteren over de volgende kwestie: stel dat we het financieel aankunnen dat ik stop met werken en dat ik dan de volledige administratie van de zaak op me neem, hebben we dan nog recht op kinderopvangtoeslag? Het is dan namelijk wel handig dat we nog opvang hebben voor de kinderen. Of moet ik dan officieel bij mijn man in loondienst? De zaak staat nu alleen op zijn naam. Wie weet hoe dit werkt?
     
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ja, je moet in loondienst of mede eigenaar van het bedrijf worden, dat is ook een optie.

    Als je geen baan of bedrijfseigenaar bent ben je op papier thuis. Als 1 van de ouders geen betaalde baan heeft ontvang je ook geen KOT.
     
  3. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Je man kan je ook een meewerkbeloning betalen. Dit moet een zakelijk bedrag zijn, dus wat hij een willekeurige derde ook voor dat werk zou moeten of willen betalen.
    Als het minimaal 5000 euro per jaar is, is het voor hem aftrekbaar en voor jou belast. Als je verder geen inkomen hebt, betaal je per saldo misschien maar amper belasting (wel bijdrage zvw). En je hebt dan ook gewoon recht op kimderopvangtoeslag. Let wel op het maximum aantal uur dat je kunt claimen en het aantal uur dat je werkt. Als je meewerkbeloning krijgt is het lastiger om aan te tonen hoeveel je werkt, dus zorg dat je het kunt onderbouwen.
     
    Novastar vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ik lees even mee. Want ook mijn man is voor zichzelf begonnen en ik overweeg ook wel eens om te stoppen met mijn vaste contract en een klein aandeel in het bedrijf te gaan leveren.
    Heb nog een aanvullende vraag.
    Mijn man en ik zijn beiden eigenaar van de BV (holding), is dat dan al voldoende om kinderopvangtoeslag aan te vragen Mocht ik daadwerkelijk iets gaan doen? En heeft iemand een goeie website waar ik deze informatie zou kunnen vinden ?
    Dank!
     
  5. Leemax

    Leemax Actief lid

    11 mrt 2014
    101
    33
    28
    @julia80 Je moet inkomen uit tegenwoordige arbeid hebben. Als jullie beide salaris vanuit jullie bv krijgen dan kan je kinderopvangtoeslag aanvragen. Als een van jullie geen inkomen heeft dan kan het niet.

    Ook dan moet je wel rekening houden met het aantal uren dat de minst werkende werkt.

    Dit kan je ook aan je boekhouder/accountant navragen hoor. Die zou hier heel snel antwoord op moeten weten en is exact op de hoogte van jullie specifieke situatie.
     
    Novastar vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Dank voor je antwoord!
     
  7. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wij hebben dat 10 jaar geleden ook gedaan. Toen ben ik in de zaak gaan werken en op de loonlijst. Hierdoor konden we toeslag aanvragen.

    Ik weet niet hoe het nu zit, maar het is erg fijn om samen te werken hoor! Je weet wat er speelt en kan hierdoor je man ondersteunen maar ook als er iets met je kind is, kan je makkelijker 'vrij'nemen.
     
    Novastar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina