Zwanger worden en antidepressiva

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Emma2, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hallo meiden,

    Wie is er zwanger geworden tijdens het gebruik van anti-depressiva? Weet iemand of anti-depressiva invloed hebben op de conceptie? En hoe verliep de zwangerschap?
    Wij willen voor een 2e gaan, maar aangezien ik een PPD heb gehad wil ik me zoveel mogelijk voorbereiden. Met de medicatie gaat het nu goed (ik slik 100 mg Zoloft per dag) en we durven het nu echt aan, aangezien ik al een tijdje goed stabiel ben.
    Iemand ervaring hiermee?

    Groetjes Emma
     
  2. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je moet dit met je huisarts bespreken.
    Het kan zijn dat de zoloft schadelijk is voor een vruchtje.
    Staat vaak ook wel in de bijsluiter of je ermee zwanger mag worden of niet volgens mij.
    Maar ten alle tijden even bij de huisarts navragen wat wel en niet kan.
     
  3. lauwtje

    lauwtje Fanatiek lid

    21 mei 2007
    1.358
    0
    36
    idd even met de huisarts bespreken. ik slik ook ad, maar 10mg per dag. en ik mag gewoon zwanger worden. maargoed dat is wel een stuk minder dan jij slikt.

    succes ermee!
     
  4. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Dankje voor jullie antwoorden.
    Ik loop al ruim een jaar bij de huisarts, psycholoog en psychiater. Eigenlijk niemand van hen kon me een gericht advies geven welk anti-depressiva het minst schadelijk is tijdens zwangerschap en wat de risico's zijn. Ik kreeg van de psychiater zelfs Efexor voorgeschreven en dit schijnt heel erg gevaarlijk te zijn! Dus het blijkt dat veel hulpverleners toch niet altijd voldoende kennis hebben in dit soort situaties.

    Ik heb zelf daarom ontzettend veel uitgezocht (waardoor ik op Zoloft kwam) en ben nu tevens onder behandeling bij de pop-poli. Dit is een multidisciplinair team (gynaecoloog+kinderarts+psychiater) dat zwangeren adviseert en begeleidt die een PPD oid hebben. Morgen eerste afspraak, dus wellicht krijg ik daar ook wel wat antwoorden lijkt me.
    Maar ben nog steeds wel heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen die anti-depressiva hebben geslikt/slikken tijdens de zwangerschap!

    Groetjes, Emma
     
  5. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Niemand?
    :( :( :(
     
  6. trutje

    trutje Fanatiek lid

    12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik weet alleen uit mijn omgeving dat ze moest stoppen met anti-depressiva toen ze zwanger was en toen het kindje geboren is is zij ook weer begonnen met slikken... Succes hoor!
     
  7. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Dankje voor je antwoord. Ik ben vandaag op de 'POP'-poli geweest en daar werd verteld dat Zoloft in elk geval veilig is tijdens de zwangerschap en tijdens borstvoeding. Depressieve klachten tijdens de zwangerschap schijnen veel gevaarlijker te zijn (oa. groeiachterstand, opname op couveuseafdeling etc.)
    Ze hebben zelfs mijn medicatie verhoogd naar 150 mg per dag. Als ik nu zou stoppen met de medicatie is de kans op ernstige terugvallen tijdens de zwangerschap 80%, dus de keus is gemaakt. Ook ben ik blij dat ik straks gewoon weer bv mag proberen te geven.

    Nu alleen nog zwanger worden..... klein detail:(

    Oja, voor de geinteresseerden: Zoloft blijkt geen invloed te hebben op de conceptie.....

    Ik hoop dat ik me nog beter ga voelen op de hogere dosering en dat ik daarna snel zwanger mag worden, want oef.... wat is dat toch vervelend als het elke maand maar niet raak is......

    Groetjes, Emma
     
  8. Zinah

    Zinah Actief lid

    28 jul 2008
    195
    0
    0
    Oh wat fijn dat je de zoloft gewoon door kunt blijven slikken en zelfs borstvoeding mag geven!

    Ik had van mijn psych begrepen dat prozac en zoloft beiden een optie zouden zijn. Ik gebruik zelf prozac, 60mg pd. Ik mag ermee doorgaan tijdens de zwangerschap (nou ja, eerst maar eens zwanger worden), maar borstvoeding werd sterk afgeraden.
    Ga tijdens mn volgende afspraak vragen naar de POP-poli, had er ergens anders ook al iets over gelezen en volgens mij zou ik er veel aan kunnen hebben...

    Hoop dat de zoloft snel (beter) aanslaat bij jou en dat je ook snel zwanger raakt! Good luck!
     
  9. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Zinah,

    Je kunt kijken op http://www.poppoli.nl/
    Hier staat ontzettend veel nuttige informatie. Ook een filmpje over hoe het gaat als je daar op afspraak komt. Het was een heel fijn gesprek en ze luisteren ECHT naar je en denken goed mee. De begeleiding is zeer goed. Ik heb er nu echt vertrouwen in om weer zwanger te worden. Hopelijk lukt het bij jou ook binnenkort! Ik duim voor je!

    Groetjes, Emma
     
  10. Bloem1983

    Bloem1983 Lid

    14 aug 2008
    20
    0
    0
    Administratief medewerker
    Rotterdam
    Huh? Ik moest van de gyneacoloog juist overgaan op Efexor omdat hierbij de minst schadelijke werking is vastgesteld?
    Hier zit namelijk Venlafaxine in en dat is het stofje wat in veel andere anti-depressiva niet zit.
    Ik heb een kennisje die anti-depressiva moet slikken en zwanger wilde worden. Zij is toen een heel traject ingegaan op een speciale poli en zij moest toen ook over op Efexor. Toen het goed bleek aan te slaan kregen ze groen licht.
    Vervolgens had ik dezelfde wens en ook ik moest overstappen naar Efexor.
    Ik snap er nix van! :confused:

    Liefs Bloem
     
  11. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    :confused: :confused: :confused:

    Nou, zo zie je maar weer, de meningen zijn enorm verdeeld. Ik moet je wel zeggen dat ik die nadelen van Efexor op internet vond (als ik kan achterhalen waar, dan laat ik het je zsm weten).
    De pop-poli echter, zegt dat Efexor tijdens zwangerschap geen schadelijke effecten geeft, maar het mag tijdens de borstvoeding NIET, dit in tegenstelling tot Zoloft! (zie link)

    http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?id=11289

    De pop-poli is erg pro-borstvoeding, aangezien het zeer goed is voor de moeder-kind binding, iets wat bij depressies vaak op de loer ligt om mis te gaan zeg maar. Ik kan me hier erg goed in vinden, dus wil ik ook echt weer bv proberen, vandaar onze keus voor Sertraline (Zoloft)

    Venlafaxine is gewoon de werkzame stof overigens, zoals Sertraline de werkzame stof is van Zoloft. Het komt wel uit verschillende groepen en werkt dus niet geheel op dezelfde manier.

    Sertraline is namelijk een selectieve Serotonine re-uptake inhibitor en Venlafaxine is een non-selectieve Serotonine re-uptake inhibitor.

    Maar goed, da's wel erg in detail.

    Groetjes, Emma ;)
     
  12. Bloem1983

    Bloem1983 Lid

    14 aug 2008
    20
    0
    0
    Administratief medewerker
    Rotterdam
    Dank je voor al je info! Wanneer ik weer naar de huisarts ga zal ik het hem meteen voorleggen, eens kijken of hij me ook e.e.a. uit kan leggen.
    Sowieso was dit allemaal natuurlijk een weloverwogen beslissing maar nu ik dit allemaal lees wil ik het er toch nog even over hebben.
    Ik dacht ook altijd dat borstvoeding sowieso niet mogelijk was bij het gebruik van anti-depressiva maar dus wel bij Zoloft.
    Voorheen slikte ik ook Zoloft, misschien toch slim om dan ook weer over te stappen?!? Dan zou ik ook borstvoeding kunnen geven.
    Nou ja, voorlopig eerst maar proberen zwanger te worden. Vandaag is mijn NOD en tot op heden nog geen :evil: dus wie weet...

    Nogmaals many thanx! :D

    Kusss Bloem
     
  13. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hey Bloem,

    Oh, ik hoop zo met je mee dat het raak is! Mijn :evil: zijn helaas van de week gekomen, dus op naar de volgende ronde :(

    Ik hoop dat je er met je huisarts uitkomt. Je kunt in elk geval ook heel veel lezen op de site van de pop-poli.
    Zij schijnen (nog) de enigen in Nederland te zijn die in teamverband werken om zwangeren met anti-depressiva te ondersteunen en te adviseren (dus kinderarts, gynaecoloog en psychiater letterlijk samen met jou om de tafel). Op deze manier kon ik tijdens het gesprek ook antwoord krijgen op al mijn vragen en het voelde zo goed en het kwam zo ontzettend professioneel over, dat wilde ik graag delen. De communicatie verloopt door hun manier van werken ook zo goed en dat is wat ik uit eigen ervaring vaak mis heb zien lopen, tussen huisarts, psychiater, psycholoog, arbo-arts etc etc. Er wordt vaak te weinig overlegd.

    De kinderarts vertelde me ook dat een verhoging van de dosis van Zoloft geen extra risico's voor de baby geeft. Sterker nog, een te lage dosering geeft dat juist wel (vrijkomen van stresshormonen bij de moeder die zorgen voor groeiachterstand bij de baby en vroeggeboorte). Vandaar dat ze het bij mij hebben opgehoogd, ik was te laag gedoseerd. Misschien dat ik daardoor ook nog wel niet zwanger ben, nog teveel stress in mijn lijf.
    De neiging is vaak te stoppen met de anti-depressiva als men zwanger is, of in elk geval de dosis te verlagen (had ik zelf ook de neiging toe), maar dat blijkt in het geval van anti-depressiva dus niet correct te zijn!

    Knuffels, Emma
     

Deel Deze Pagina