Eropuit met je kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Fietwordtmama, 29 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    En dan bedoel ik dus 1 op 1. Doen jullie dat weleens? En wat dan? Was het leuk?

    Ik ben in de zomervakantie een weekend gaan fietsen met mijn oudste zoon. Met ons tweetjes. Tentje mee en lekker weg. Het was zo leuk. Helemaal aandacht voor elkaar. De gesprekken die we onderweg hadden en het plezier wat ik bij hem zag. Onbetaalbaar.
     
  2. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.328
    243
    63
    Noord-Brabant
    Wij doen dat ieder jaar, al vanaf baby af aan, met onze 3 kinderen. Dus echt ieder apart met 1 kind.
    Film, theater, lekker met z'n tweetjes uit eten, weekend Ardennen, Beekse Bergen, Parijs, Limburg. Het is dan wel dat je 3 jaar achter elkaar hetzelfde uitstapje maakt, maar dan wel met een ander kind die het weer heel anders ervaart.
     
  3. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Nog niet maar als ze oud genoeg is gaan we dat zeker doen. Ene jaar met papa, andere jaar met mij :)
     
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Erop uit wel. Kinderboerderij, zwemmen, een indoor speeltuin of naar de bioscoop, maar op vakantie met 1 kind (en andere kind en man thuis laten) doe ik niet. Vind ik niet nodig ook.
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Nog niet maar als ze oud genoeg is gaan we dat zeker doen. Ene jaar met papa, andere jaar met mij :)
     
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    We proberen het twee keer per jaar te doen met de oudste 2.
    Mijn man is met dochter pannenkoeken wezen eten volgens mij, ik met haar shoppen en lunchen, mijn man met zoon naar de trekkertrek en ik met hem naar Omniversum.
    Gouden momenten zijn dat inderdaad, 1 op 1, lekker alle aandacht voor het ene kind.
    Dochter heeft er nu al over dat ze graag met mij wil gaan wokken in de kerstvakantie :)
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    mijn man gaat altijd alleen met de oudste zwemmen
    ik was laatst nieuwe kleding met de oudste gaan shoppen en lekker lunchen saampjes was zo gezellig
     
  8. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Misschien een wat valse reactie, aangezien ik alleenstaand ben. Maar ik onderneem al vanaf baby af aan veel alleen met mn zoon (mede door gebrek aan interesse door zn vader) en ik kan het echt iedereen aanraden.
    Ik kies er dan bewust voor naast de rol van moeder Elf ook weer de rol van kind aan te nemen (tot op zekere hoogte) en van de wereld te genieten zoals mn kind doet.
    Zowel voor mij als voor mijn zoon merk ik dat onze band super versterkt.
    Doordeweeks zit ik toch meer in de zorg/opvoedrol en is er minder tijd voor ouderwets plezier.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat dingen apart met je kind doen vooral van belang is bij gezinnen met meerdere kinderen. Voor een kind ook wel eens fijn om even helemaal alleen aandacht te krijgen.
    Hier plannen we geen dingen in voor 1 op 1 aandacht, maar het gebeurt wel regelmatig als bv 1 kind een feestje heeft, en sowieso ook met naar sport brengen even 1 op 1. Echte uitjes doen we het liefst met z'n allen, de kinderen zijn ook dol op elkaar dus er is weinig rivaliteit en ze hebben juist veel lol samen.
     
  10. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik snap inderdaad wat je bedoelt. Ik kom zelf ook uit een gezin met meer kinderen.
    Ik wilde echter ook even de voordelen voor alleenstaanden met 1 kind benoemen. Ook daar denk ik dat het nuttig is. :)
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Wij doen het ook graag. Het is iets ingewikkelder geworden met de derde (met twee kinderen heeft de een eerst de oudste en daarna "ruil je om"), maar we doen het nog steeds. Ik ben laatst wezen shoppen met de oudste, mijn man is met hem naar het rijksmuseum geweest. Met de middelste naar het oertijdmuseum enz. Echt een nacht (of meer) weg is nog maar 1 keer gebeurd, maar wil ik zeker vaker doen.
    Ik merk wel dat mijn oudste dit meer krijgt, dan de middelste. Daar moeten we wel alert op blijven. Het is deels onbewust, dingen die de oudste leuk vindt, vindt de middelste niet altijd leuk. En vice versa wel. Maar toch wil ik dat alle kinderen (dus straks ook de jongste) echt alleen tijd met iedere ouder krijgt ook als de andere de activiteit leuk vindt, gewoon omdat ieder kind dan even helemaal exclusief aandacht krijgt.
     
  12. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Zeker. Het is gewoon het expliciet aandacht geven aan elkaar. Waarbij het niet veel uitmaakt wat je dan precies gaat doen.
    Hier komt het ook regelmatig voor dat ik met 1 van de twee thuis ben (m'n de jongste als oudste op school of bij vriendje is). Maar dan wordt ik meestal toch door de dagelijkse beslommeringen opgeslokt van huishouden en boodschappen etc.

    Daarnaast doen we ook wel leuke dingen, zoals samen naar het park wandelen of boekjes lezen.
    Met oudste lees ik nog elke avond voor het slapen een hoofdstuk voor. Dat zijn de kleine momenten.

    Ik merk dat ik zelf steeds meer geniet van de dingen die ik met oudste kan doen. Die fietsvakantie had ik al voor zijn geboorte bedacht. Eindelijk kon het.
    Maar ook voorlezen is veel leuker naarmate hij meer spannende boeken leest ipv Nijntje en dikkie dik.
    Spelletjes worden ook leuker. Ik kan nu met oudste kolonisten of Carcassonne spelen. En daarbij echt spelen om te winnen. Heerlijk.
     
    Sue87 vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat expliciet aandacht geven doen wij dus tussendoor altijd al, naar sporten brengen is dan niet alleen het brengen maar echt aandacht en samenzijn, daarna nog even naar de (speelgoed) winkel, lekker kletsen tijdens het fietsen, is echt quality time.
    Voorlezen doen we hier niet meer, willen ze niet ;). Kolonisten en monopoly doen we hier met z'n allen, kinderen schelen ruim 2 jaar maar oudste is niet zo goed in rekenen en jongste loopt voor, dus ongeveer hetzelfde niveau ;). Ze kunnen ondertussen goed tegen hun verlies, dat is inderdaad heel fijn ;)
    Maar zo'n fietsvakantie vind ik wel echt heel leuk! Maar dat soort dingen doen wij dus wel met z'n allen. Omdat we het met z'n allen zo leuk hebben, vind het dan zonde ofzo om dat niet met z'n allen te doen ;)
     
  14. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Wij doen dat best vaak. Mijn man gaat op zijn vrije dag vaak even het dorp of de stad in. Dan gaan ze samen lunchen o.i.d. of ze gaan samen muziek maken, stukje fietsen.

    Mijn zoontje en ik zijn laatst naar verschillende dierentuinen geweest met z'n 2e, maar gaan ook wel eens naar het bos samen dan nemen we wat eten en drinken mee om te picknicken. Super gezellig.
     
  15. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Toch is met zijn allen dingen doen heel anders dan echt 1 op 1. Niet beter of slechter... Alleen anders :D
    Spelletjes doen we ook vaker met meerderen. Net hoe het uitkomt. Alleen kan jongste nog niet met alles meedoen. Dat verschil is gewoon te groot.

    Tijdens de zomervakantie deden we ook alles samen. Af en toe merk je dan frustratie bij oudste dat jongste het tempo omlaag haalt. Of dat we meer aandacht voor jongste hebben omdat die gedragen moet worden/het spannend vind/verschoond moet worden/peuterbuien heeft/nog niet kan zwemmen
    Dan is het fijn als 1 van ons even met hem alleen naar het zwembad gaat. Terwijl de ander met jongste bij de tent iets leuks doet.
     
  16. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben al een paar keer alleen met de oudste (3) naar de Efteling geweest! Heerlijk. Met niemand rekening houden, lekker de hele dag samen genieten en dingen doen die hij graag wil doen! Met zijn jongere broertje en papa erbij krijgt zo'n dag toch een hele andere dynamiek.

    Ik vind het super dus hier ook voorgenomen om 1 of 2 keer per jaar iets alleen met zoontjes apart te gaan doen. Een weekend vind ik dan ook wel weer een brug te ver maar een dagje is zeker leuk!
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Wij doen dat ook wel eens, een dagje ergens heen met 1 kind..niet heel bewust omdat we dat belangrijk vinden maar omdat het zo uitkomt. Dochter wilde heel graag naar NEMO en zoon is daar voor sommige dingen te klein, dus wilde ik daar een keer alleen met haar heen. Mijn man is toen met de jongste naar een museum van zijn keuze geweest.

    Ondanks dat ze beiden een super dag hebben gehad hebben ze elkaar ook gemist en vinden ze het heel gezellig om met zn allen iets te doen. Een weekend alleen zouden ze dus niet eens willen.
     
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier gebeurt dat nooit. Ik stel het wel eens voor, maar ZL en DL kunnen niet zonder elkaar en zien het niet zitten om een keer 1 op 1 iets te gaan doen. Gisteren vierde ZL zijn kinderfeestje en dan is zijn enige wens dat we iets gaan doen waarbij DL ook mee kan.

    Ow trouwens, ik bedenk me net dat ZL wel een keer met ML naar de bioscoop is geweest. DL houdt niet van tv kijken en ZL wilde wel graag. Ik ben toen met DL in de stad geweest en na 2 uur waren ze zo blij dat ze elkaar weer zagen, was echt niet voor herhaling vatbaar volgens beide kids ;).
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Een klein uitje wel, middagje shoppen of naar een voetbalwedstrijd. Een weekendje zou ik ze geen plezier mee doen, dan missen ze elkaar echt wel.

    Wel gaan we met ze op reis als ze 11-12 jaar zijn. Oudste wil graag met mijn man naar Madrid (real madrid) en ik ga met dochtertje naar New York als alles goed gaat. Jongste zien we dan weer.
     
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    We doen dit ook, de jongste heeft het nog niet zo in de gaten maar de oudste vindt het heerlijk. Mijn vriend doet meestal de iets actievere dingen met Q; avondvierdaagse lopen, zwemmen, maar ook samen winkelen en iets drinken op t terras. Ik ben een paar maanden geleden met haar naar de musical van de lion king geweest en toen hadden we ook sushi gegeten. Binnenkort heeft ze weer een studiedag, haar zusje gaat op die dag altijd naar het kdv, ik heb vrij genomen zodat we kunnen gaan shoppen en lunchen.
    Met M doe ik ook dingen apart, maar als ze ouder is gaan we meer de dingen doen zoals met Q.
     

Deel Deze Pagina