Ervaring gezinssamenstelling 4 kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mempie, 22 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    He dames,

    Ik weet niet of ik op de goede plek dit onderwerp plaats maar wist niet waar anders onder.

    Wij hebben 2 kindjes, 1 van 1,5 en de ander paar weekjes oud. Onze wens is zeker 4 kinderen mocht ons dit gegeven zijn. Ik ben beneiuwd naar ervaringen van moeders met zowel 2 kinderen vlot op elkaar dan een paar jaar niks en dan weer 2 vlot op elkaar en naar ervaring van moeders met 4 vlot achter elkaar. Beide situaties hebben mijn inziens hun charme maar ben erg benieuwd naar ervaringen.

    Groetjes Mempie
     
  2. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier (nog) geen vierde, maar wel de wens en hopen snel zwanger te mogen worden. Ik heb drie kinderen in 3,5 jaar tijd gekregen. De jongste is nu net 4 jaar geworden. Wij zijn echter sinds maart bezig met het proberen zwanger te worden. Hier zit dus best wel wat tijd tussen nummer 3 en (als het lukt) nummer 4. Wat ik wel prima vind..Ik had niet moeten denken aan nog een vierde zo kort op nummer 3.

    Speelt hier wel mee dat ik in de tussentijd gescheiden ben en nummer 4 van mijn nieuwe partner zou zijn. Zijn eerste kindje.
     
    Mempie vindt dit leuk.
  3. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Pittig ook ja lijkt me 3 in 3,5 jaar, hoewel je er wel goed in zit dan nu zal 't miss weer wennen zijn een kleintje als het lukt! Wel weer leuk als de oudere kinderen er wat van mee krijgen en misschien al wat kunnen helpen af en toe :) ook een voordeel! Hopelijk is het gauw raak voor jullie!!
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Ik lees even mee, hier net geen 15 maanden leeftijdsverschil tussen de kinderen (nu een kleine 20 maanden en net 5 maanden oud) en wens voor een groter gezin:thumup:
     
    Mempie vindt dit leuk.
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Hier bijna 2 van mezelf en 2 stief. Leeftijden: over 3 weken geboren, 3, 7 en 14.
    Maar ik denk niet dat dit is wat je zoekt ;)
     
    Mempie vindt dit leuk.
  6. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Hier 2 setjes. Eerste 2 kindjes vlot op een met 18md ertussen. Daarna even rust en gestart met proberen toen nummer twee 2 jaar was. 9md later nummer 3 geboren en toen hij 10md was opnieuw zwanger. Setje 2 dus 19md uit elkaar.

    Ik vond begin periode van nr3 pittig omdat de oudste 2 nog erg jong waren. Nr 1 net op school met vermoeidheid en afreageren thuis tot gevolg en nr 2 nog klein maar groot genoeg om vanalles te snappen en wat druk te worden etc met kraambezoek. Nu nr 4 geboren is zitten de oudste 2 op school (groep 1 en 2) en zijn ze een stuk rustiger in de overgang naar een nieuwe baby. Nr 3 is nog erg klein dus hij heeft ook weinig "last"van de nieuwe baby want hij snapt er weinig van en keuteld gewoon lekker door.

    Al met al heel blij met onze gezinssamenstelling
     
  7. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Kijk leuk om te lezen zeg!! Bedankt voor je reactie
     
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik kom uit een gezin met 3-1 zeg maar, waarvan nummer 2 en 3 een tweeling. Mijn jongste zusje is 6 jaar jonger dan ik en 5 jaar jonger dan mijn broertjes.

    In onze jeugd hadden we weinig met elkaar, mijn broertjes en ik vonden zusje leuk en hielpen haar wel, maar spelen deden we met zijn drieeen. Pas toen mijn zusje een jaar of 16 werd veranderde dat en nu zijn we allevier dik met elkaar.

    Verder geen ervaring zelf.
     
    Mempie vindt dit leuk.
  9. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Wij hebben er drie in minder dan drie jaar. Als we een vierde zouden willen (ik wel, man niet), en dezelfde planning aan zouden houden (mits het allemaal lukt uiteraard) dan was ik nu alweer zwanger. Toch zou ik het nu niet zien zitten. Het is best heftig om er drie zo kort op elkaar te hebben en even ‘rust’ is voor alledrie wel fijn merk ik. Nu kan ik ze wat meer gericht aandacht geven en de oudste gaat over een paar maanden naar school dus dan hebben we ook tijd voor die overgang. Het is zelfs zodanig fijn dat ik er al aardig aan kan wennen dat het bij drie zal blijven. Soms heb ik echt medelijden met moeders met een zwangere buik ;).
     
    Mempie vindt dit leuk.
  10. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik had er vier in 6 jaar. Was een heksenketel, aanpoten maar wel heel leuk. Nu zwanger van de vijfde met een leeftijdsverschil van 23 jaar met de oudste :roflmao:
     
    Vitamientjuh, Mempie en Lafelife vinden dit leuk.
  11. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik lees even mee.. (nummer 3 moet nog komen haha)...
    Ons enige bezwaar voor een 4e is het financiële plaatje. Druk is het toch :roflmao:
     
    Mempie vindt dit leuk.
  12. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Haha en echt nakomertje!

    Hier ook 4 onder de 6 heerlijke chaos en drukte. Maar het speelt ook leuk samen.
     
    Mempie vindt dit leuk.
  13. K00

    K00 Niet meer actief

    Denken jullie wel eens na over de financiële "consequentie" van 4 kinderen ? Wij merken het nu al. Ik wil de jongste graag op dansen, maar dat is 3 keer zo duur dan gewoon gym. Als ik haar laat dansen, dan moet ik de rest ook de kans geven iets te doen.... nou reken maar uit.
    Dan straks allemaal zwemles etc.... t is nogal wat :)
     
    Mempie vindt dit leuk.
  14. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Ja en nee.... voor een deel "zien we wel" als het financieel niet kan, helaas dan kan het niet mbt dure sporten... Verder redden we het financieel prima we hebben beide een goed inkomen en niet een groot huis dus een relatief lage hypotheek. We zijn nu niet heel bewust aan het opletten met geld dus we zien zelf de ruimte wel om deze 4 kindjes op te voeden. Het kan zeker zo zijn dat als ze straks alle 4 op clubjes en muziek etc gaan dat we wat met moeten opletten op het geld. Maar dat zich we tegen die tijd wel.

    Ik wil mijn kinderen niet persé "het beste" of "alles" kunnen geven. Wel in termen van liefde, gezelligheid, kopjes thee en knuffels maar niet in de beste kleding schoenen of op 3+ buitenschoolse activiteiten. 2e hands wordt hier veel aangeschaft.

    Ik ben zelf ook niet opgevoed met merkkleding etc. We zaten op 1 sport.... Maar heb mijn jeugd als erg prettig en liefdevol ervaren.
     
    Vitamientjuh, Zonnestralen en Mempie vinden dit leuk.
  15. K00

    K00 Niet meer actief

    Ja dat van dat zien we wel hebben we ook wel een beetje, maar wil er ook voor waken dat nummer 1 alles heeft kunnen doen en nummer 3 (of 4) "niets" kan.

    We willen gaan verbouwen (grotere keuken, hogere hypotheek) en straks structureel minder werken geeft een inkomsten verschil van 500 euro.. de ruimte is er, maar dat betekent wel dat we daar nu al over na moeten denken..

    Ach eerst deze maar eens :roflmao:
     
    Rian85 en Mempie vinden dit leuk.
  16. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Wij hebben een tijdje twee setjes gehad. En nu hebben we nog een vijfde die eigenlijk nog iets korter op vier zit dan drie. Snap je em nog?:p Eerlijk ben ik pas echt ontspannen gaan moederen bij de vierde.
    Toen hij erbij kwam dachten we echt zo is er evenwicht. Dat hadden we met twee ook, maar drie kinderen was vooral mijn wens. Nu de jongste er is maakt het eigenlijk niet meer uit, er is altijd wel iemand om mee te spelen, knuffelen, stoeien of ruzie maken. Ze zijn allemaal graag samen, hebben nu nog weinig alleen tijd nodig. De ruimte is er wel in huis. Wat werk betreft, dat is er wel. Je went eraan, ik weet niet beter.
    Wij hebben wel iets meer tijd ertussen dan hier boven staand de moeders. Vijf kinderen in precies elf jaar tijd. Met het grootste gat van vier jaar tussen twee en drie. Ik vind een duidelijk leeftijdsverschil tussen de kinderen wel fijner dan heel kort op elkaar. Zowel voor jezelf qwa zorg tijd en aandacht als voor de kinderen, ik denk dat de competitie groter is als de kinderen maar anderhalf jaar of minder schelen.
     
    Mempie vindt dit leuk.
  17. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    @IkbenTess ja dat lijkt me dus minder leuk als dan de 4e soort alleen is, naja alleen niet maar als ze zo dicht op elkaar zitten hebben ze veel aan elkaar, de laatste is dan ook soort lang alleen thuis als de anderen naar school gaan al, maarja kan ook weer heel luxe zijn alle aandacht maar een speel maatje lijkt me gezelliger.

    @Izzie7676 ah dat zal druk geweest zijn, bij deze baby gaan je oudere kinderen dus lekker mee helpen :p hoop je dan haha

    @zeilbootje een gezellige drukte dus, ze zeggen wel is die vierde vijfde zesde doe je er zo bij dus wie weet haha kan me dat alleen nooit voorstellen zo erbij doen maar dat zal met de tijd wel aangeleerd worden ofzo. Ben bij nr 2 nu al 100x makkelijker en relaxeder dan bij nr 1

    @K00 @Rian85 net wat Rian85 zegt zo staan wij er ook beetje in, wat kan kan, kan het niet dan niet, liefde hebben we genoeg te geven

    @Lafelife leuk om te lezen zeg!! Dus je hebt je wens voor 3 zelfs omgezet naar 5? Of interpreteer ik 't nu verkeerd.. Ja gat ertussen van 2 3 jaar trekt mij enerzijds dus ook wel, ben nog jong ook en even weer mezelf worden en 2 jaar geen zwangerschap en kraamtijd is ook wel lekker

    Bedankt voor al jullie reacties, leuk om de verschillen te lezen
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  18. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    De wens van drie is naar een spontane vierde en een we kijken of het nog een keer spontaan lukt op mijn iets oudere leeftijd vijfde. :roflmao:
     
  19. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.983
    5.815
    113
    Ik heb ook 2 setjes zeg maar. 2 jaar tussen de oudste 2, dan een gat van 5 jaar en weer 2 jaar tussen de jongste 2. Hartstikke leuk :) niet bewust, het is zo gelopen en gegroeid.
    En ik vond de babytijd van de derde het meest relaxed. Lekker tutten met de baby terwijl de oudsten op school zaten en natuurlijk al de ervaring van een baby (dat is bij een eerste toch anders ;))
    Dus wat dat betreft vond ik het heerlijk dat er wat meer tussen zat. Maar dus niet bewust voor dit leeftijdsverschil gekozen en ook voor de 3e nooit al een wens gehad voor een 4e.

    Qua financiën heb ik me nooit echt druk gemaakt, nu hebben we het goed, moet het met minder dan doen we het met minder. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Kijk het is anders als je nu al de eindjes aan elkaar moet knopen, dan zou ik er niet voor kiezen, maar anders waarom niet?
     
  20. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    @Lafelife hihi zo zie je maar je weet nooit hoe 't loopt!

    @Eppo82 wat leuk om te lezen. En ja dat kan ik me goed voorstellen, de eerste is een partij aanklooien
     

Deel Deze Pagina