ervaring kolven tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kirsty84, 3 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kirsty84

    kirsty84 Actief lid

    30 jul 2013
    166
    9
    18
    Hoi allemaal,

    Omdat mijn 1e kindje 9 pond woog bij de geboorte moest ze worden bijgevoed en moest ik na de voeding extra kolven om productie snel op gang te krijgen.
    Dit is een indicatie om nu bij de 2e alvast te beginnen met kolven met 37 weken. Zo heb je alvast een piepklein voorraadje voor als de baby moet worden bijgevoed en komt de productie na de bevalling hopelijk sneller op gang. Ik heb hierover contact gehad met een lactatiekundige.

    Ik ben nu 3 dagen geleden begonnen en vind het wel een beetje tegenvallen. Ik krijg er met moeite wat druppels uit en moet er flink voor knijpen. Ik heb kleine borsten en heb het idee dat ik de kolftechniek niet echt te pakken krijg.. Bovendien krijg ik er een stijve nek van omdat je constant naar je borst moet kijken omdat je anders die enkele druppels niet op kunt vangen met de lepel.
    Ik weet eigenlijk wel dat ik ook gewoon te ongeduldig ben..
    Nu zit ik te denken om toch mijn elektrische kolf te gaan gebruiken. Gewoon een paar minuutjes op een lage stand. Ik weet dat dit niet het advies is maar ik vind dit gekneed en geknijp ook niet echt wat.. :/

    Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met kolven tijdens de zwangerschap en hoe jullie dat verging??
     
  2. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Hi,

    Ik heb geen ervaring hoor maar ik lees even mee omdat ik ook van plan ben om te gaan kolven tijdens de zwangerschap. Ook ivm zware babys en een geplande keizersnede. De eerste 2 kregen ook bijvoeding en dat wil ik liever niet.
    Ik denk als je al een paar druppels hebt dat het dus al wel op gang komt. Met electrisch kolven begin je ook met een paar druppels per keer.
    Heb jij uitleg gekregen over hoe handmatig te kolven? Ik zou het namelijk echt niet weten en hoe vaak moet je het doen?
    Succes!
     
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Kolf je wel goed? Even op Google zoeken op hand kolven.

    Het is normaal dat het niet meer dan een paar druppels zijn de eerste periode. Het komt ook vaak pas echt op gang na de geboorte. Dus juist doorgaan met druppels sparen ;).
     
  4. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik heb het twee of drie keer geprobeerd met de elektrische kolf en voelde het vrijwel meteen aan mijn buik, die werd onrustig en ik kreeg vervelende harde buiken, het voelde niet goed. Dus ik zou het niet aanraden.
    Wat Madelein al zegt, een paar druppels is normaal.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hier een mooi artikel over kolven tijdens zwangerschap. Staat ook in hoe het met de hand kan.
    Op de site staat ook nog een uitgebreider artikeltje over met de hand kolven.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/291-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap
     
  6. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

  7. jufD

    jufD Bekend lid

    10 mrt 2009
    897
    23
    18
    Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn tweede gekolfd met een elektrische kolf. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik mijn hele zwangerschap mijn oudste ook nog aan de borst had.
    Na een aantal keer kolven merkte ik dat de borstvoeding ondanks de zwangerschap nog goed op gang was en toen ben ik gestopt met kolven.
     
  8. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Hoe gaat het nu? Ben je electrisch gaan kolven?
    Ik dacht even testen hoe de techniek werkt maar had binnen minuut al paar druppels maar deze waren wel doorzichtig. Ik had eigenlijk verwacht dat het geel zou zijn?
    Nu meteen weer gestopt en paar dagen voor geplande keizersnede maar weer beginnen.
    Ohja kan me trouwens wel voorstellen dat je er stijve nek van krijgt. Misschien helpt het als je voor de spiegel gaat staan?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Het echte gele komt veel dichter bij de bevalling pas.
    Wel fijn dat je al wat druppels hebt.
     
  10. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Ahh dankje voor je reactie. Ja ergens logisch ook natuurlijk.. Maar ik ben van plan om minimaal 5 x 5 ml op voorraad te hebben, heeft de baby dan de eerste paar keer voldoende colostrum? Zitten er dan voor de eerste voeding wel voldoende voedingsstoffen in zeg maar? Tis ergens natuurlijk best tegen natuurlijk zo'n voorraadje.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    In principe heb je natuurlijk niks nodig, bijvoeden gebeurt niet altijd. Aanleggen heeft altijd de voorkeur en het bijvoeden gebeurt dan ook niet in plaats van aanleggen of kolven. Op het moment dat er bijgevoed wordt, zul je ook altijd kolven.
    Het voordeel is echter dat je direct kunt bijvoeden met eigen melk.
    De melk is gewoon voedzaam, dus dat is geen probleem.
     
  12. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    De keren dat er bij mijn babys werd bijgevoed ging ik niet kolven. Maar dat is dan inderdaad wel een goede tip. Vanuit het ziekenhuis hier hebben ze er helaas niet zo veel verstand van :(
     
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Dat is wel jammer, zulke slechte begeleiding.
    Want als je niet kolft, krijgen je borsten geen signaal dat er melk nodig is. En aangezien je kindje dan ook niet drinkt, omdat hij bijgevoed wordt, duurt het alleen maar langer voor je bv op gang is.

    Een ander voordeel van kolven is dat bij de eventuele volgende bijvoeding er weer eigen melk gegeven kan worden.
     
  14. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Ja inderdaad, is logisch. Zo deed ik het wel als de voeding eenmaal op gang was maar nooit aan gedacht dat de eerste dagen ook zo te doen. Heb ze dan sowieso wel elke 2 a 3 uur aangelegd hoor en kwam dan ook goed op gang maar met kolven wellicht nog iets sneller. Dankjewel!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  15. kirsty84

    kirsty84 Actief lid

    30 jul 2013
    166
    9
    18
    Hoi hoi,

    bedankt voor al jullie reacties! Ik heb nog even op dezelfde manier door geprobeerd, gewoon met de hand dus en het gaat al een stuk beter.
    Wat ik heb veranderd en veel prettiger vind is in de woonkamer op de bank kolven (met de gordijnen dicht hihi) in plaats van in de badkamer op de badrand.
    Ik kan met mn ellenboog op de leuning steunen en ben meer ontspannen.
    Moest even over een drempel om dit te doen waar mijn man en dochter bij zijn (ben beetje preuts haha) Het is toch een beetje een gek gezicht maar vind het nu veel relexter.
    Over de productie: Ik kolf 2 keer per dag. De eerste keren had ik ongeveer 1 ml per keer, nu al 2,5 ml per keer. Het is deels van dat gele en deels doorzichtig.
    @ Justme: Die info over hoe je je hand moet leggen en moet drukken is wel wat ik ook ongeveer doe. Af en toe je vingers net even verschuiven en beetje uitproberen. Ik vind nog steeds wel dat ik er best in moet knijpen willen de druppels te laten komen.

    Over hoeveel je nodig bent weet ik ook niet zo goed. Volgens mij kreeg mijn dochter best wat van die stuitjes kunstvoeding bij maar hoeveel dat precies was weet ik niet meer..
    Ik ga in het ziekenhuis bevallen (poliklinisch) en denk dat ik eerst 30 ml meeneem ofzo. Ook zonde als alles ontdooid is en niet meteen nodig is, denk ik dan. En mochten we langer moeten blijven kan iemand het wel voor mij uit mn vriezer halen.

    Je moet het naar het ziekenhuis meenemen in een koeltas en vragen of ze het daar voor je in de koelkast leggen.
     
  16. WelcomeWondertje

    WelcomeWondertje Fanatiek lid

    28 sep 2017
    2.684
    1.831
    113
    Vrouw
    Ik kreeg het advies om de eerste 5 dagen na de keizersnede nog geen borstvoeding te geven omdat bij het voeden je baarmoeder samentrekt en dat pijnlijk is na een KS. Ik ben dus later begonnen en moest toen inhalen. Dat heb ik gedaan door 1 dag met een elektrische kolf (te huur) om de 2 uur te kolven en dan schiet je productie omhoog. Binnen 1,5 dag had ik qua productie de vraag van Mn kindje ruimschoots ingehaald. Dus als blijkt dat je meer nodig hebt is dat een optie. Daarna dus overgegaan op volledige BV. Bij de tweede heb ik zelf een dubbele elektrische kolf gekocht en het ook zo gedaan
     
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    O my... wat is dat voor vreselijk idioot advies?! :eek:
    Ik mag toch hopen dat je dit een volgende keer anders gaat doen?
    Je kan gewoon gelijk na een ks voeden. Ja je hebt naweeen, maar die krijg je na een gewone bevalling ook, en dat doet ook zeer. Hoort erbij.
     
    kleinepien, lies276, jufD en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. WelcomeWondertje

    WelcomeWondertje Fanatiek lid

    28 sep 2017
    2.684
    1.831
    113
    Vrouw
    Iedereen mag zelf kiezen, jij mag het idioot vinden, ik vond het fijn. Ik geef alleen aan dat je je productie behoorlijk snel op kunt schroeven met een elektrische kolf als je dat wilt, dus dat na zelfs 5 dagen prima lukt. Je lichaam is een wonder het komt altijd goed. Ik ga het de volgende keer exact weer zo doen. Iedereen zijn eigen keuze.
     
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hmmm, ik denk eerder dat je reuze mazzel hebt gehad dat het überhaupt nog op gang kwam na die 5 dagen... Ze hebben er daar duidelijk niet echt verstand van. Echt een bv-ondermijnend advies...

    Ik was eigenlijk net van plan om me weer aan te melden bij de FBgroep van de LLL en deze vraag te stellen. Mijn jongste was ook een flinkerd en had door zijn te korte tongriem en strakke lipbandje moeite om voldoende uit de borst te krijgen. De vk had toen geen andere oplossing dan maar kv bij te gaan geven, om verder afvallen te voorkomen maar dat wilde ik echt niet. Dus gaan kolven na iedere voeding om dat dan extra te geven. Ik bedacht me dat ik nu maar vooraf ga kolven om in elk geval wat in de vriezer te hebben...
     
    lies276, Fristi2012 en madelein vinden dit leuk.
  20. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Iedereen zijn eigen keuze klopt hoor en als jij je er goed bij voelt moet je dat ook zeker doen. Toch is het apart want ze willen het liefst dat je baarmoeder zo snel mogelijk weer zijn oude grote aanneemt en het geven van borstvoeding is daar wel een helpende factor bij.
     

Deel Deze Pagina