ervaring met laat lopen 26 maanden en evt afwijking kleine hersenen?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door spriet, 23 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

    spriet Fanatiek lid

    5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    onze jongste is laat gaan lopen en nu ze 3j 3mnd is loopt ze nog afwijkend.
    valt vaak en snel uit balans en ook loopt ze vaak alsof ze 'dronken' is.
    rennen kan ze ook niet echt.
    nu gaat het onderzocht worden door een kinderneuroloog.
    evt vermoeden is cerebellaire afwijking.
    nou ja nu was ik benieuwd of iemand iets herkent of ook zoiets heeft mee gemaakt?
     
    IT234 vindt dit leuk.
  2. 1719

    1719 Lid

    10 dec 2013
    93
    0
    6
    NULL
    Harderwijk
    Hier herkenbaar, heb het zelf . In mij geval is er met heel veel therapie ( jaren doordat er nog meer aan de hand was ) kan ik inmiddels gewoon normaal rennen en lopen met wel de kanttekening dat als ik moe ben extreem moe ik wel rond loop alsof ik gedronken heb dus het blijf wel altijd maar er is veel aan te doen
     
  3. spriet

    spriet Fanatiek lid

    5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    bedankt voor je reactie.
    was het bij jou aangeboren?
    idd bij moeheid is het erger.
    spraak is bij mijn dochter goed omdat ik las dat dat vaak ook achter kan liggen.
     
  4. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn middelste liep met 2,5 jaar los. Hij loopt ook nog steeds afwijkend en rennen kan hij niet goed. Ook valt hij snel.
    Maar bij hem zijn er geen grote afwijkingen gezien op de MRI. Hij is wel altijd al erg slap geweest, kon moeilijk drinken als baby, kon zijn hoofd niet optillen.
    Sinds vorig jaar heeft hij de diagnose ASS. Maar het is nog steeds een raadsel waar de slapheid vandaan komt.

    Zijn broertje heeft het trouwens ook, alleen iets minder erg. Die loopt nu net los en is bijna 2. Die lijkt geen ASS te hebben.
    Allebei zijn ze onder behandeling van een fysiotherapeut vanaf 3 maanden en komen ze bij de revalidatie arts.
     
  5. 1719

    1719 Lid

    10 dec 2013
    93
    0
    6
    NULL
    Harderwijk
    Inderdaad aangeboren ik mis de linkerhelft van de kleine hersens. Dus alles wat ik zeg maar nu kan is aangeleerd en overgenomen door de grote hersens op zich best knap hoe ons brein dat op kan vangen alleen blijft het helaas wel zo dat als het er van nature niet zit je toch altijd tegen dingen aan blijft lopen die voor ieder ander normaal zijn. Ben gewoon normaal intelligent kan gewoon normaal functioneren dus niet verstandelijk beperkt maar motorisch schort er veel en dat merk je dan vooral in de kleine dingen van het dagelijks leven
     
  6. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier een zoon met het dandy walker syndroom
    Heeft een afwijking aan de kleine hersenen.
    Is altijd hypotoom geweest. Liep ook laat en net wat je zegt wankelend enz
    Heeft vanaf 6 maanden fysio ergo en logopedie gehad.
     
  7. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hallo mag ik een vraag stellen? Onze dochter is 2 jaar en loopt niet los. Langs de bank bijv wel. Aan de hand stappen ook niet. Dan zakt ze na 2 stappen door haar benen heen.
    Ze gaat met de jongste mee naar de fysio, zij zegt dat ze wel genoeg kracht heeft in haar benen. Ik vraag t me toch af. Wanneer moet ik aan de bel trekken? Op het kdv blijf ze een maand langer in de dreumes groep ivm haar ontwikkeling.
    Alvast bedankt :)
     
  8. spriet

    spriet Fanatiek lid

    5 jun 2008
    2.308
    33
    48

    Ik ben met mijn dochter met 23mnd naar de fysio geweest, die oordeelde dat ze niks bijzonders zag en dat ze vanzelf zou gaan lopen.
    met 26mnd liep ze uiteindelijk maar totaal niet stevig en viel extreem vaak en 'dronken' lopen.
    toen nog bij cb laten zien maar die vond het niet verontrustend maar nu een jaar verder zitten we bij de fysio en gaan we naar een kinderneuroloog.
    en is het afwachten hoe het komt.
    ik zou zeggen volg je gevoel.
     
  9. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Onze zoon liep ook pas los na zijn 2e verjaardag. Wij zijn doorverwezen naar het ziekenhuis vanwege het vaak vallen, struikelen, slappe benen. Hier is uitgekomen dat hij hypermobiel is. Zijn spieren zijn dus slapper waardoor staan een extra zware belasting is. Misschien heb je er iets aan! (En hypermobiel is iets waar je over heen kan groeien)
     
  10. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.639
    592
    113
    Ook hier een late loper met 26 maanden, en inmiddels een gediagnosticeerde afwijking in het DNA (welke zet ik liever niet neer ivm herkenbaarheid door zeldzaamheid van de aandoening). Door dit syndroom ook last van hypotonie (slappe spieren), en daarnaast de pech dat hij hypermobiliteit van mij geërfd heeft (hangt weer niet samen met de aandoening). Hij loopt inmiddels redelijk (maar kan bijv. niet rennen), heeft wel nog steeds enkelspalken en uitgebreide fysio.
    Als je twijfelt, laat het vooral uitzoeken; bij ons had mijn man bij 9 maanden al door dat er iets niet klopte maar werd dat steeds weggewuifd en zaten we uiteindelijk met 23 maanden hiervoor pas in het ziekenhuis (en nu pas net sinds enkele maanden de diagnose terwijl hij nu ruim drie is).
     
  11. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Vind t best lastig. De fysio zegt dat ze genoeg kracht heeft.
    Als ze op de bank staat te dansen zakt ze vaak door haar benen en valt ze om. Stappen aan de hand houd ze een aantal stappen vol en zakt dan weg. Kruipen gaat super natuurlijk.
    Misschien dat ik er te boven op zit omdat de jongste het bloch sulzberger syndroom heeft.

    AS woe weer naar de fysio. Toch even serieus over hebben wat zij vind. En anders misschien naar de huisarts. CB wuift t altijd maar weg: ze gaat van zelf wel lopen etc.
     

Deel Deze Pagina