ervaring suikerinfuus na bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Bloomm, 23 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloomm

    Bloomm Actief lid

    6 apr 2016
    218
    154
    43
    Vanmorgen bij de gynaecoloog geweest en waarschijnlijk krijgt onze kleine na de geboorte een suikerinfuus. Dit ivm mijn zwangerschapsdiabetes. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit bij mij op de kamer zelf of moet de kleine dan naar een afdeling zonder mij? Ik was een beetje uit mijn doen dus vergeten te vragen..
     
  2. AngelSterre

    AngelSterre Actief lid

    29 mrt 2016
    342
    133
    43
    Ja ik heb er ervaring mee helaas.
    Ik heb diabetes en na de geboorte kon M. zijn eigen glucose nog niet op peil houden dus moest hij aan het infuus. Hij mocht daardoor niet bij me op de kamer en lag op de afdeling neonatologie op een kamer met kindjes die in de couveuse lagen. Gelukkig hoefde hij niet in de couveuse maar werd hij wel behandeld als high/medium care.
    Het duurde bij ons 4 dagen voor hij zelf zijn glucose op peil kon houden (inclusief afbouwen glucose-infuus) Helaas had M. de pech dat op het moment dat hij zijn suiker zelf op peil kon houden hij geel werd (bilirubine) en nog 2 dagen extra moest blijven onder een speciale lamp.

    Houd er rekening mee dat je kleintje dus bij-gevoed gaat worden met kunstmelk omdat hij/zij geen reserves heeft en alle energie naar het op peil houden van de glucose gaat.
    Ik vond dit erg lastig te accepteren omdat ik zo ontzettend graag borstvoeding wilde geven en absoluut geen kunstvoeding. Helaas heb je op zo'n moment geen keuze en daar was ik niet van te voren van op de hoogte gebracht. Helaas is daardoor het live borst-voeden mislukt.
    M. had niet de energie om aan de borst te drinken en doordat hij steeds flesjes kreeg (omdat hij nu eenmaal moest eten om zijn suikers zelf op peil te zien houden,) nooit goed geleerd aan te happen. Eenmaal thuis wel geprobeerd met hulp van een lactatiekundige maar helaas moest ik na 2 weken opgeven omdat M. niet effectief dronk en afviel en daardoor dreigde uit te drogen. Ik heb toen besloten om full-time te kolven en dat doe ik nu nog. M. is nu 4 maanden.
    En geef het goed aan als je niet wil dat er een fopspeen wordt gegeven aan je kleintje..Dat had ik ook gedaan met uitleg waarom niet (bevredigen zuigbehoefte terwijl hij die energie niet kan missen en aanleren verkeerde zuigtechniek)..Nee zeiden ze die geven we niet als u dat niet wil..
    Op de dag dat we hem mee naar huis mochten nemen lag er een fopspeen in zijn wiegje en op mijn vraag waarom bleek dat ze die gewoon elke nacht gegeven hadden zodra hij ging huilen en weghaalde s'ochtends zodat ik het niet zou merken :| OMG wat was ik boos..er lagen maar 2 kindjes dus ze hadden het echt niet te druk om hem te troosten ofzo nee maar uit gemakzucht gewoon maling aan ouders hebben..pfft ben er nog steeds boos om. :mad:

    Als moeder mocht ik 5 dagen in het ziekenhuis blijven zolang M. opgenomen was op medium-care. Maar ik heb na 3 dagen ervoor gekozen om wel naar huis te gaan omdat ik in het ziekenhuis alleen maar heen en weer liep van zijn afdeling/kamer om te voeden, naar mijn kamer om te kolven en dat de hele dag door. Kwam totaal niet aan m'n rust toe na de best heftige bevalling en dreigde daardoor mezelf flink voorbij te lopen. Iets waar ze in het ziekenhuis totaal geen begrip voor hadden..Als ik bij M. was om hem te voeden kreeg ik commentaar dat ik moest rusten, ging ik naar m'n kamer om te rusten, kreeg ik de opdracht om te kolven en tegen dat ik daarmee klaar was moest ik iets eten (vanwege de diabetes) en was het daarna alweer tijd voor een volgende voeding van M. En steeds commentaar dat ze me steeds kwijt waren en dat ik toch echt meer moest rusten..ziekenhuis-ritme is niet te doen.
    Ik vond het erg moeilijk om naar huis te gaan terwijl M. moest blijven. (voelt toch als in de steek laten) Maar als ik dat niet had gedaan was ik waarschijnlijk ingestort op het moment dat M. eindelijk naar huis mocht.

    Fototje van het infuus..ziet er naar uit maar hij had er niet echt last van. Alleen de 2e dag moesten ze een nieuw infuus aanleggen omdat M. het in zijn slaap had losgetrokken. dag2ziekenhuis.jpg
     
  3. Bloomm

    Bloomm Actief lid

    6 apr 2016
    218
    154
    43
    @AngelSterre Bedankt voor je uitgebreide reactie! Jammer dat niet alles zo liep als je hoopte. Het zal een pittige tijd zijn geweest voor jullie!
    Ik hoop dat we het infuus kunnen vermijden, maar zoals het nu gaat verwacht de gynaecoloog dat het nodig zal zijn.. Suikers zijn erg lastig onder controle te krijgen de laatste week.. Inleiding staat gepland over anderhalve week dus ik ga nog even heeel erg mijn best doen om ze netjes te houden..hopelijk blijft het dan bij alleen bijvoeden..
     
  4. AngelSterre

    AngelSterre Actief lid

    29 mrt 2016
    342
    133
    43
    Ik hoop het met je mee. Wordt de baby groot/zwaar ingeschat?
    M. bleek kleiner/lichter dan ze verwacht hadden (3400 gram) Maar ik had m'n suiker prima onder controle de gehele zwangerschap. Ik had het geluk dat ik al een paar jaar een insuline pomp had en dan is het net iets makkelijker te regelen hoeveel insuline ik moest gebruiken.
    Gebruik je insuline? dan is de kans dat de baby zijn/haar glucose niet goed op peil kan houden namelijk wel iets groter is me verteld. Ook een grote/zware baby heeft daar meer moeite mee.
    Succes met de laatste loodjes en ik duim voor jullie dat een infuus niet nodig gaat zijn :thumup:
     
  5. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Bij mijn zoontje was mijn diabetes te laat vast gesteld. Verloskundige vond het meevallen tot ik met weeën op de triage belanden en de gynaecoloog schrok van mijn waardes. Binnen een week ingeleid omdat mijn zoontje geschat werd op 4000 gram met 36 weken. Uiteindelijk bleek hij bijna 5000 te wegen. Na de bevalling werden zijn waardes geprikt en op 1 na waren ze allemaal goed. Wel hebben ze de curve iets verlengd doordat de laatste waarde iets afweek maar geen infuus nodig gehad. Hij heeft bijvoeding gehad. Dit vond ik ivm borstvoeding vreselijk maar hij had t nodig. Wel deed ik het met vingerfeeding met een speciaal tuitje van de neonatologie. Mijn zoontje mocht bij mij blijven alleen als ik van de afdeling afging mocht hij niet mee en moest hij in een aparte kamer liggen. Dus ik ben de afdeling niet meer afgeweest. Na 4 dagen mochten we naar huis. Heel veel sterkte!! En hopelijk vallen de waardes mee.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had geen zwangerschapsdiabetes, maar mijn beide dochters waren erg groot bij de geboorte waardoor ze allebei wat moeite hadden met hun bloedsuiker. Bij mijn oudste werd dat in de gaten gehouden op de kraamafdeling, zou ze een infuus nodig hebben gehad dan moest ze naar Neonatologie en mocht ze niet bij mij op de kamer blijven. Bij haar was 1 waarde niet goed, maar verder wel alles. Bij 2 verkeerde waardes zouden ze volgens mij het infuus starten en bijvoeden.
    Mijn jongste werd sowieso al openomen (randprematuur en erg groot voor de termijn), haar waardes schommelden veel meer, ze werd daardoor bijgevoed met flesvoeding - ik vond dat in eerste instantie echt niet leuk, want ze gaven die flesjes gewoon als ik er niet bij was, ik heb dus nooit zelf een flesje gegeven en voelde me daardoor erg gepasseerd. Ik gaf naast de bijvoeding ook borstvoeding, dat was best een strijd want als ik bv om de 2,5 u wilde aanleggen, was dat volgens de vpk’s niet de bedoeling. ‘Het is geen voedertijd.’ heb ik meer dan eens gehoord... Bijzonder vond ik dat, juist met schommelende suikerwaardes is vaker aanleggen juist beter...
    Maar ook zij hoefde geen infuus door de bijvoeding, en na een paar goede suikerwaardes na 72u werd ze ontslagen :)

    Of een kindje bij moeder kan liggen - of moeder bij haar kindje - verschilt per ziekenhuis. Hier kan het niet, maar een vriendin van me is gynaecoloog en in haar ziekenhuis hebben ze zowel op de keaamafdeling als bij Neonatologie speciale kamers voor moeder en baby, zodat je kindje dus ook met infuus bij je kan zijn.
     
  7. Bloomm

    Bloomm Actief lid

    6 apr 2016
    218
    154
    43
    Buikje en bovenbeen liggen nu op ruim 40 weken, loopt ongeveer 4 voor, hoofdje kon niet opgemeten worden omdat het al te veel ingedaald is.
    Gebruik insuline ja, bij ontbijt momenteel 40 eenheden kortwerkende, smiddags 15 en savonds 6 langwerkende plus 5 kortwerkende. Wel veel bij ontbijt dus, terwijl ik alleen kwark eet.. Bij 2 boterhammen moet ik meer dan 60 eenheden spuiten..
     
  8. HvO

    HvO Niet meer actief

    Bij ons was er ook bijna sprake geweest van een infuusje. Na drie dagen monitoren in het ziekenhuis was het gelukkig niet nodig. Bij twee “foute” metingen had het wel gemoeten. Zoontje had dan wel gewoon bij ons op de kamer kunnen blijven. Eerst dag heeft ie in de couveuse gelegen en dat was ook bij ons op kamer.

    Zoals andere dames ook al aangeven. Ook ons zoontje heeft kunstvoeding gekregen in verband met de glucose. Live BV is bij mij ook nooit gelukt.
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier flinke zw diabetes gehad met hoge doseringen insuline.
    Zoontje had paar uur na de bevalling een te laag suiker. Kwam op de neonatologie aan het infuus. 24u later was ie stabiel en mocht 12u daarna weer bij me op de kamer.
    Ik had wel een babycam verbinding dus kon hem zien op mn kamer en mocht ook gewoon naar hem toe.
     
    Bloomm vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
  11. Bloomm

    Bloomm Actief lid

    6 apr 2016
    218
    154
    43
    Heb inmiddels nog een verloskundige uit het ziekenhuis gesproken en vertelde me inderdaad dat ze niet bij mij op de kamer kan blijven als ze aan het infuus moet. Nu maar heel goed mijn best doen om de waardes onder controle te houden en hopen dat het infuus niet nodig zal zijn..
     

Deel Deze Pagina