Ervaringen combinatie bv/fles baby 2 weken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door loez87, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loez87

    loez87 Lid

    18 mrt 2016
    10
    1
    3
    Vrouw
    Zijn er hier misschien dames die ervaring hebben met een baby van 2 weken waarbij je de combinatie fles/ borstvoeding bent gaan geven?
    Hoeveel ik ook geniet van onze bv momenten samen, ik merk aan mezelf dat ik dit overdag niet volledig vol kan houden.
    Mijn oudste zoontje vraagt op sommige momenten te veel aandacht om een uurtje/ 45 minuten (tijd die ik nu kwijt ben gemiddeld met de voeding) rustig naast me op de bank te zitten en of zichzelf te vermaken. Hierdoor merk ik dat ik mijn geduld te snel ga verliezen met als gevolg een peuter die nog meer peuterpuber streken levert en een mama die het dan even niet ziet zitten.
    Bij mijn 1e zoontje heb ik het geprobeerd met behulp van kolven te kunnen rekken maar dit is mij zo slecht bevallen dat ik het nu ook niet zie zitten om te proberen.
    Ik zou heel graag een aantal voedingen overdag langzaam aan willen omzetten naar flesvoeding. Hiervan heb ik diverse schema's gevonden op internet dit moet wel goed komen.
    Ik vraag me alleen af zijn er meerdere die dit gedaan hebben en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie dit per week kunnen afbouwen en daarnaast ook nog een tijd kunnen genieten van bijvoorbeeld de borstvoeding snachts?Deze hoop ik namelijk nog wel een tijdje door te kunnen geven.
    Alle tips zijn welkom
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 30 apr 2018
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
    Zonder bot te willen zijn, maar nee. Je zit nu in de opbouwfase. Afbouwen is heel snel begin van het einde. Normaal is ergens tussen 8-12 voedingen per dag. Een voeding minderen, dat kan nog, maar op deze termijn hebben je borsten gewoon veel stimulans nodig. Die schema’s zijn leuk bedoeld, maar het zijn afbouwschema’s. Met als doel stoppen met borstvoeding.

    Hoe zag je precies het verschil qua voedingen? Je baby zal toch moeten eten. Of dat nu per fles of uit de borst is? Ook dan moet je even je rust nemen en gaan zitten. Het is inderdaad vermoeiend, maar het blijft natuurlijk niet zo. Die eerste periode is gewoon zeer intensief. Daar moet je even doorheen.
    Verder kan je ook eens kritisch kijken naar het verloop van een voeding. 45 minuten tot een uur is best wel lang. Hoe verloopt een voeding? Het gaat om effectief drinken. Gaat het aanleggen goed? En als je merkt dat het slikken minder begint te worden, niet te lang doorgaan maar wisselen van borst. En eventueel borstcompressie toepassen.
     
    loez87 vindt dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    @Zoe123 zegt alweer exact wat ik ging zeggen.

    Als je nu gaat minderen, ben je gegarandeerd binnen enkele weken klaar met bv. Dat mag, maar het is beter dat je dat beseft, ipv binnen enkele weken verdrietig te moeten zeggen dat de bv 'plots' op was.

    Als je niet wil stoppen met bv, moet je misschien naar alternatieve hulpmiddelen kijken. Je zou kunnen zoeken naar kraamzorg om je te helpen, of een familielid vragen om je zoontje ondertussen te entertainen. Of je zoontje wat vaker naar tv laten kijken. Borstcompressie is inderdaad een goeie. Of voeden in de draagdoek, dan heb je je handen vrij. Of een lk eens laten meekijken of je baby wel efficiënt drinkt.
     
    loez87 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zat vaak te voeden aan tafel en dan ondertussen met 1 hand samen spelen met de oudste. Aan tafel konden we best veel doen op die manier, zo werden voedingen ook echt momenten van aandacht voor de oudste. We zaten bv te bouwen met de Duplo, spelen met de bouwwerken, samen kleien, een spelletje lukte ook vaak goed (Boomgaard deden we veel, en ook Bunny Boo), zoekboeken vond ze ook super. En soms ook inderdaad de tv aan en samen kijken...
    Die lange voedingen waren hier maar van korte duur eigenlijk, toen de jongste iets groter was, dronk ze efficienter en sneller.

    Ik heb ook mijn neefje opgevangen, hij kreeg de fles en dan kon ik dus bijna niks omdat ik hem met 1 arm vasthield en de andere arm had ik nodig om de fles vast te houden...
     
    loez87 vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Bedenk ook dat de voedingen komende weken steeds sneller gaan.
    Ik ben in max 10 minuten klaar nu, meestal zelfs 5. Waar een flesje minimaal 15 tot 20 minuten moet duren om aan de zuigbehoefte te voldoen.

    In het begin is het gewoon zwaar met een peuter en een baby. Ik vond het best lastig, dat zoeken naar aandacht verdelen, volgorde bepalen, dagindeling. De eerste was veel makkelijker, die kon ik volledig volgen.
    De eerste weken na de geboorte van dochter heeft zoon een stuk meer filmpjes gekeken dan me lief is, maar nu is dat helemaal niet meer nodig.
    Maak het jezelf niet te moeilijk nu, neem jezelf niks kwalijk en kies wat goed voelt.

    Maar zoals de dames hierboven al noemen, waarschijnlijk gaat je bv het niet volhouden.
    Verder zou je kunnen kijken of de voedingen wat actiever kunnen. Let goed op of je kindje nog actief drinkt, echt zuig slik zuig slik zuig slik. Zodra het overgaat in zuig zuig zuig slik kan je van borst wisselen. Dit zal misschien al wat tijd schelen.
    En mocht het drinken nou echt niet actief worden kun je ook een lactatiekundige mee laten kijken.
     
    loez87 vindt dit leuk.
  6. loez87

    loez87 Lid

    18 mrt 2016
    10
    1
    3
    Vrouw
    Dank je wel voor jullie tips. Heb het even laten bezinken allemaal en besloten voorlopig 1 voeding te vervangen door een flesje de rest blijf ik lekker bv geven. Zo kan de kleine toch wennen aan een flesje en kan ik nog steeds de rest op verzoek blijven geven wat voor nu het fijnste is. Heb nu ook zelf ook ondervonden dat ik inderdaad meer met mijn oudste kan doen tijdens de bv als dat wanneer ik met een fles zit.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Tussen mijn jongste meisje en haar broertje zat 16 maanden...
    Het is inderdaad intensief.
    Voel je vooral niet schuldig als er wat vaker Netflix op staat.
    Wat ik ook deed was gewoon voeden aan tafel. En als zij in bad ging, pakte ik een stoel en ging er met broertje bij zitten, ook een mooi combi moment.
    Je zal zien dat het makkelijker gaat worden!:thumup:
     

Deel Deze Pagina