Wat hebben jullie voor het baby ledikantje gekocht?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door papaEric, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. papaEric

    papaEric Nieuw lid

    22 aug 2008
    4
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Morgen wordt Babydump/Prenatal zaterdag, met name willen we alles voor de babykamer kopen. We hebben al een ledikantje, maar wat betreft beddegoed, matrasje e.d. zijn we er nog niet uit.

    Nu weet ik dat het matrasje dik genoeg moet zijn, max 2 cm speling tussen matras en binnenmaat ledikant e.d.

    Maar....
    wat voor materiaal/soort matras, hebben jullie ervaring met Aerosleep (om wiegendood tegen te gaan, naar het schijnt), wat voor merken zijn betrouwbaar. Hoe zorgen jullie ervoor dat je baby niet op de buik draait?

    En qua beddegoed, wat zijn jullie ervaringen en tips?

    Ik hoor erg graag jullie meningen!
     
  2. Lara1978

    Lara1978 Bekend lid

    14 nov 2007
    614
    0
    0
    Hoi papaeric,

    Wij hebben een pocketveringmatras gekocht bij de Prénatal met daarover de Aerosleep. Ik ben hier erg blij mee, onze dochter kan nu op haar buikje draaien en het geeft een veilig gevoel dat ze op de aerosleep ligt. Bovendien is het erg handig en schoon want hij kan op 60 graden gewassen worden (hij kan ook prima in de droger!). Het beste is om de bijbehorende hoezen te kopen, het is wel even prijzig maar het is van goede kwaliteit dus je doet er lang mee! Bij winkels zoals de Prénatal geven ze vaak wel goed advies en let wel op de kortingsdagen! Zo heb je de mama-maandag met 10% op het hele assortiment! Dat scheelt dan enorm!

    Om te voorkomen dat mijn meisje op haar buikje draait heb ik een trucje ontdekt. Ze slaapt in een slaapzakje onder een strak ingestopt lakentje. Dit lakentje doe ik verkeerd in het bedje, dus zodat je de lange stukken aan de zijkant van het matrasje hebt. Deze lange stukken stop ik helemaal onder het matrasje en dan doe ik een handdoek tussen de spijltjes en het matras zodat het lakentje op zijn plek blijft. Zo blijft alles goed strak zitten en ze krijgt het lakentje echt niet los!

    Succes morgen! Liefs Lara :)
     
  3. binnabinna

    binnabinna VIP lid

    19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Even over de mama maandag dan krijg je niet 10% korting op je aan koop.

    je krijgt een kortings bon over al je aan kopen. dus als je voor 100 euro uit geeft wordt daar van 10% gerekend en die krijg je in de forum van een cadeau kaart.


    Je hebt wel de mama mazeldagen. dat is een week lang en dan krijg je wel 10 % koring op je aankoop maar niet op elk merk want niet elk merk doet mee. en waneer de mama mazzeldagen zijn weet ik niet moet je de site van prenatal en deze site in de gate houden.
     
  4. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Even iets rechtzetten ;)
    Er zijn mensen die van mening zijn dat een aerosleep de kans op wiegendood verkleint, hoewel dit niet bewezen is. Als je kiest voor dit matrasje omdat je het een fijn idee vind is dat natuurlijk prima!
    Maar koop het niet als je denkt "zo, nu kan ze niet opeens overlijden".
    De kans op wiegendood kun je verkleinen (goed matras, geen dekbed, niet roken in huis, voldoende ventilatie, bed laag opmaken, geen kussen gebruiken, geen zijrolletjes gebruiken, kindje niet vastbinden, geen synthetische zooi maar katoen, etc.) maar je kunt het helaas niet voorkomen.

    Zie ook info op www.wiegendood.nl voor de feiten en fabels rondom veilig slapen.
     
  5. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Wat voor materiaal/soort matras,
    Ik heb voor 50 euro een matrasje laten maken. Niets bijzonders, tussen de 8-10cm dik, standaardmatrasje.

    hebben jullie ervaring met Aerosleep (om wiegendood tegen te gaan, naar het schijnt),
    Zie mijn berichtje hierboven. Ik koop het niet, het heeft geen bewezen meerwaarde.

    wat voor merken zijn betrouwbaar.
    Alle goedgekeurde matrassen zijn betrouwbaar, de wet is vrij streng in Nederland. Let op de dikte en zorg dat het geen plastic bovenlaag heeft, dan zit je goed.
    Hoe zorgen jullie ervoor dat je baby niet op de buik draait?
    Bedje laag opmaken met een lakentje & dekentje, goed instoppen. Als ze wat groter worden kun je evt. overstappen op een slaapzakje als je een woelwater hebt.

    En qua beddegoed, wat zijn jullie ervaringen en tips?
    Koop niet te veel dekens, zo snel wordt het niet vies, en als je op slaapzakjes over gaat is het weggegooid geld. Twee dekentjes is meer dan genoeg.
    Katoen is katoen, een deken van 15 euro van de Hema of Prenatal eigen merk is net zo goed als van Koeka van 50 euro. Koop het dus alleen als je het mooi vind, niet omdat je denkt dat het beter is.
    Je kunt ook een deken in een dekbedovertrekje doen.


    Nog een tip: ik heb ooit een kindje half in zijn dekbedovertrek gevonden, dus goed instoppen, en als je een echte draaikont krijgt: de onderkant waar het open is dichtmaken met drukknopen.
     
  6. papaEric

    papaEric Nieuw lid

    22 aug 2008
    4
    0
    0
    Hallo,

    Dank voor jullie reacties:

    @ Lara1978: Ah ok, dus de Aerosleep is een matras voor bovenop het 'dikke' matras? Waarom voor een pocket vering matras gekozen?

    @ San79: Dank voor de waarschuwing en handige tips. Gebruiken jullie iets om ervoor te zorgen dat je baby niet op de buik rolt? Ik zag ergens een soort 'houder' waardoor de baby niet kan omrollen.

    -> Ik begreep dat een Trappelzak daarvoor ook bedoeld is (da's niet hetzelfde als een slaapzak, toch?)

    -> gebruikt hier iemand iets als een ademhalingsensor (daar las ik ook wat over)?

    >> Iets anders, temperatuur en luchtvochtigheid schijnen erg belangrijk te zijn in de babykamer. Hoe houden jullie dit in de gaten?
     
  7. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik heb een aerosleep gekregen , en nooit gebruikt,vriendin van me heeft er toen 1 gekocht die zegt nu zonde van me geld ,bij haar ligt die ook in de kast.
    ik had aan me kraamverzorgster gevraagt of ze die wel is had gebruikt,die had dat nooit gedaan en het was toch al een oudere damen.

    kwa dekentjes, ik heb er toen 2 gekocht, 1 is naar oma gegaan want die zat na een half jaar nog steeds in de verpakking, ik doe mijn denkentje toch in een dekbedhoesje.

    ademhalingscensor: nooit gebruikt zou er helemaal nerveus van worden.

    Esmee is een buikslaper sinds ze is gaan draaien,je houd het op een gegeven moment toch niet meer tegen want zo strak instoppen of vast leggen in een slaapzak vind ik ook maar gevaarlijk, esmee draaid dan even goed wel als ik dat zou doen.
     
  8. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Wij hebben idd voor onze eerste een driehoekig ding gebruikt waarin de kleine op zijn zij wordt gelegd. Da kraamhulp was er helemaal weg van. Ik vond het ook wel handig, want je weet gelijk welke kant je ook al weer had gehad (ze moeten elke keer op de andere zij worden gelegd, ivm het evt afvlakken van het hoofdje). Bij deze kleine gaan we het zeker weer gebruiken.

    Onze klok heeft geeft ook de luchtvochtigheid, temp e.d. aan. Maar hier hebben we eigenlijk weinig naar gekeken. Je voelt zelf wel of het behaaglijk is of niet. De babyfoon geeft de temp aan en dat is wel handig.

    De kraamhulp helpt je je goed op weg met deze zaken in de eerste dagen. Zorg ervoor dat je in huis hebt wat zij aangeven (niet alles kopen wat je hier en daar leest) en mocht je iets missen dan is het snel bij te halen toch?

    Geniet ervan!
     
  9. Alita

    Alita Niet meer actief

    Ik denk dat je logisch moet blijven nadenken...
    Je weet heus wel wat goed is voor je kleintje. Ik vindt persoonlijk zo`n dingen als ademhalingssensor belachelijk.. Ben vrij nuchter vrag me zelfs af of ik wel een babyfoon nodig heb...
    Wij hebben gewoon een matras van de leenbakker, als ie maar dik genoeg is, en een molton hoeslakentje en dan gewoon het hoeslaken en een laken met dekentje. Dit is ook alles wat je nodig hebt, de aerosleep vindt ik ontzettend duur en weet niet of het nu ook beter is, ik ben in ieder geval niet ervan overtuigd...
     
  10. papaEric

    papaEric Nieuw lid

    22 aug 2008
    4
    0
    0
    wat leggen jullie er verder op:
    - dekentje en laken eronder
    - alleen dekentje
    - dekente in een dekbedovertrek
    - anders, nl
     
  11. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Nu ligt er alleen een lakentje op.
    Toen Mick net geboren was hadden wij een dekentje in een dekbedovertrek.
    Ligt er maar net aan hoe warm het is, hoe goed de kleine zich warm kan houden, wat de kleine voor kleertjes aan heeft in bed. De eerste keer kijkt de kraamhulp toch het bedje na en maakt het evt opnieuw op. Geen zorgen over maken. Je kan zelfs het bedje on opgemaakt laten, daar zorgen ze echt wel voor hoor ;) .
    Ik vond het leuk om het al klaar te hebben, maar ze controleerde het wel even. In elk geval geen zeiltje opleggen. Beter is een speciale molton matrasbeschermer met daarover heen een hoes in de kleur die je wilt.
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hoi papaEric,

    zo'n ademhalingssensor lijkt me nou typisch iets voor overbezorgde ouders... ik zou er helemaal de zenuwen van krijgen geloof ik.
    Als je in het nekje van je kindje voelt, kun je daaraan voelen of het warm genoeg is of juist te warm of koud: nekje erg warm, dan heeft de kleine het te warm (en kan het dekentje af/verwarming uit/enz). Nekje erg koud, dan heeft ie het te koud en moet er wat warmte bij: extra dekentje/slaapzak onder deken/kruik/verwarming aan...
    Wij gaan nog even een thermosstaatknop op de verwarming van de babykamer laten zetten: kun je de warmte daar wat reguleren. Verder hebben wij een ventilatierooster in het raam zitten, maar dagelijks een uurtje het raam open is in principe ook voldoende, (langer als je merkt dat de ramen erg beslaan: dan wordt het te vochtig). Dat kan ook prima als je baby niet in de tocht ligt of op momenten dat het uit bedje is.

    Qua dekentjes enzo; ik heb twee setjes beddegoed, dan kan het ene in de was als het andere op bed ligt, is meer dan voldoende. Zorg dat je katoen of wol hebt, dat ademt. Synthetische stoffen niet en dat betekent dat je kindje eventuele exrta warmte niet kwijt kan; ze kunnen nog niet (zo goed) zweten om hun temp te reguleren.

    Een zeiltje wordt afgeraden, als je dta wel fijn vindt ivm lekkerij, dan alleen over de onderste helft van het matras, zodat het koppie niet op het zeil kan komen.
    Qua draaien: de meeste baby's draaien de eerste tijd nog niet zo, echte woelwaters wel, maar meestal kun je ze wel aardig 'vast' leggen door de dekentjes goed strak in te stoppen (zal de kraamverzorgster je wel laten zien hoe je dta doet).
    Als die van ons een woelwatertje wordt, ga ik gewoon met slaapzakjes werken (is hetzelfde als trappelzak). Dan heeft ze wel de ruinte om te bewegen, blijft ze warm genoeg en kan ze niet stikken in beddegoed.
    Zolang ze hun koppie nog niet op kunnen tillen, moet je ze niet op de buik leggen: dan kunnen ze met mondje en neus in het matras komen te liggen en zouden ze kunnen stikken. Het heeft de voorkeur om ze zolang mogelijk op het ruggetje te leggen, (of in zo'n zijligging-ding), maar als dat niet lukt en ze draaien toch, is dta niet meer zo'n ramp wanneer ze eenmaal het koppie goed op kunnen tillen, (met nadruk op GOED).

    Veel plezier morgen met shoppen en laat je niet allerlei duurs aanpraten enkel omdat dat beter zou zijn: alles moet in Nederland aan behoorlijk strenge eisen voldoen, dus de eigen merken zijn meer dan prima!

    (En ik zeg altijd maar zo: ook in hutjes in Afrika overleeft het grootste deel van de baby's, dus maak je niet TE druk.... Onze baby's liggen er echt erg veilig bij...)
     
  13. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    wij hadden hier de babysleep. een systeen met 1 lang en een kort stuk van 3 hoekig schuimrubber. Deze hebben we gebruikt zodat Joey niet door kon rollen op zijn buik in de eerste 2 weken. Ideaal!
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben gewoon een matras van de Ikea, dik en stevig genoeg. Het duurste van het duurste is helemaal niet nodig.

    Als je ook een wieg gaat gebruiken, zou ik nog geen lakens en dekens kopen voor het ledikant. Eva slaapt sinds ze 4 maanden is alleen met slaapzak en zonder dekens. Ik had dus al wel lakens en een deken voor het ledikant, maar die liggen nog ongebruikt in de kast en het ziet er naar uit dat ze nooit gebruikt gaan worden...

    En als een baby op de buik draait, lekker op de buik laten slapen. Waarom zou je dat tegen willen gaan, een kindje mag toch ook wel zelf bepalen hoe ze het lekkerst liggen? Het advies is trouwens om na een week je kindje op de rug te leggen, ipv op de zij. Dan is er de minste kans op wiegendood.
     
  15. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Eerste weken in de kinderwagenbak met een lakentje en een dekentje erop.

    Daarna: Ikea ledikantje, Ikea matrasje, Ikea-lakentje, dekentje.

    En ze leeft nog! :-s
    Zo'n baby weegt niets, die heeft echt geen gekke top of the bill matrasje nodig ofzo.

    Ik heb een aerosleep voor in de kinderwagen, maar ook meer omdat het goed ademt, leek me wel lekker voor in de zomer.

    Maar ja, als ze op haar buik wil slapen, waarom zou dat niet mogen? De meeste babietjes die om kunnen draaien, kunnen ook hun hoofdje omdraaien als ze onverhoopt met hun mondje op het matras komen ofzo en moeilijker gaan ademen.

    Het maakt echt weinig uit welk merk. Als je maar geen synthetische materialen gebruikt. Eigenlijk alles wat wordt verkocht in NL voldoet aan de eisen.
     
  16. Lara11

    Lara11 Niet meer actief

    ik heb hier vanaf dag 1 de aerosleep en ben er erg tevreden over. Het is voor mij vooral een geruststellend idee, ze slaapt namelijk al tijden standaard op haar buik. Het is makkelijk te wassen, droogt snel en je matrasje blijft superschoon. De meningen verschillen, er is nog niets ´bewezen´, maar er is ook niet bewezen dat het kwaad kan. Als ik zie dat Lize na het slapen de afdruk van de aerosleep over haar halve gezicht en mond heeft, ben ik toch blij dat ze er doorheen heeft kunnen ademen. Maar dit soort producten wakkeren ook een soort angst en paniek aan bij prille ouders en daar wordt natuurlijk ook op ingespeeld.
    Eric, doe wat goed voelt. Ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.

    Amber
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Purflo matras, erg makkelijk, vooral ook omdat ze het snel warm heeft en je het gewoon in de wasmachine kunt wassen. Vind het ook wel een fijn idee dat ze vrij kan ademen.
    Verder was matrashoezen, lakentjes en ik heb maar 1 deken. Meer ook niet nodig gehad. In het begin zijn ze zo klein dat je de deken dubbel kunt vouwen en in de winter lag ze onder haar deken met een slaapzakje. Nu blijft ze niet meer onder de deken liggen, dus slaapt ze sinds een maand of twee met alleen een slaapzakje.
     

Deel Deze Pagina