Ervaringen paroxetine

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem2310, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Hoi allemaal, ik heb ivm een pnd Citalopram geslikt, deze had alleen weinig effect. Nu Paroxetine 20 mg voorgeschreven gekregen. Als dit ook niet voldoende werkt krijg ik een doorverwijzing naar een psychiater.
    Iemand hier ervaring met Paroxetine?
    En wat kan ik verwachten van een afspraak bij een psychiater, mocht het zo ver komen?

    Bedankt alvast!
     
  2. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Een kennis (man) slikt paroxetine.
    Wat ik er van weet is dat het echt wel de tijd nodig heeft om te gaan werken, ik dacht rond een week of 2 a 3.
    Hij werd er emotioneel vlakker van en zijn libido was bijna weg. Als hij zijn paroxetine was vergeten, begon hij zich halverwege de dag naar te voelen.

    Sterkte verder!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik heb toch geen man dus dat is geen punt ;)
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Ja wat zal ik zeggen... je word afgevlakt... ik was niet heeeeel blij en niet doodongelukkig, in dat opzicht werkte het dus.

    Ik heb wel nare bijwerkingen gehad, vooral heeeel erg trillen ( op bepaalde momenten) kon idd geen orgasme meer krijgen en je moet ze idd niet vergeten dan voel je je heel naar
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik heb vreselijk last van stemmingswisselingen, kan echt van de ene op de andere seconde omslaan van geduldig en vrolijk in een boos kreng. Ook ben ik super onzeker en zit ik dag en nacht te piekeren. Als mijn emoties wat vlak zouden zijn, zou ik al opgelucht zijn.

    Die ontwenningsverschijnselen had ik met Citalopram ook. Als ik er één vergat had ik heel de dag hoofdpijn en het gevoel alsof m'n hoofd vol watten zat...
     
  6. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Mijn vader slikte het en kon door de ontwenningsverschijnselen zeer moeilijk stoppen. Hij trilde heel erg veel, viel vaak, was emotioneel afgevlakt en meestal heel wazig in zijn hoofd. Net een robot. Vreselijk. Maar ja, wat moet, dat moet hé :(
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  7. Palmboompje

    Palmboompje Actief lid

    16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ik zou t maar even gaan googlen want er zijn weinig positieve verhalen over. Laat je heel goed informeren of informeer jezelf voordat je aan zoiets begint! En ik spreek uit ervaring, ik ga nooit meer 1 anti depressiva pil slikken, dan maar emotie's....
     
  8. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Mijn man slikt het. Hij is totaal van zijn angst en somberheid af en niet afgevlakt. Ook geen last van trillen...

    Wel is het moeilijk om klaar te komen sinds hij het gebruikt. Het lukt hem zelf nog wel, maar mij helaas niet meer. Als hij het langer dan twee dagen niet slikt wordt hij misselijk.

    Ondanks dit laatste vinden wij het een wondermiddel voor hem. Bij mijzelf sloeg het niet zo goed aan maar ik heb een bipolaire stoornis. Voor de medicijnen dacht hij dagelijks meerdere keren dat hij dood zou gaan. Inclusief ambulances, toeters en bellen. Nu is er echt niets meer aan de hand en functioneert hij weer prima, is gelukkig en zonder angst en paniek!
     
    Athina, Bloem2310 en Biny vinden dit leuk.
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Yep hier, jaren geleden en positieve ervaring. Wel veel bijwerkingen in het begin (huilerig en droge mond, misselijk) maar uiteindelijk veel baat gehad bij deze pillen. Was voor mij ook echt een soort wondermiddel. Libido geen probleem, ook geen andere lichamelijke klachten. Alleen afbouwen was weer even pittig.

    En een vriend van ons slikt paroxetine elk jaar tegen zijn winterdepressie en ook hij is heel blij met het middel. Hij komt er alleen wel wat van aan maar dat gaat er in de lente weer af ;).
     
    Athina en Bloem2310 vinden dit leuk.
  10. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Tjah, jouw depressie is de mijne niet hè? Denk je niet dat ik alles al geprobeerd heb voordat ik aan de antidepressiva ging? Mijn stemmingen en emoties zijn zo dat ik niet meer normaal kan functioneren en mijn dochter geen stabiele thuis situatie kan bieden. Mijn dochter is het belangrijkste. Als medicatie kan helpen dan heb ik het er graag voor over.
     
    Athina vindt dit leuk.
  11. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Tja.... Je leest op internet idd vaak alleen de negatieve verhalen ja, dat zijn ook de verhalen die interessant zijn en vaak gedeeld worden, hè. Dat geldt voor alles, als er 1000 operaties goed gaan en eentje niet, dan lees je het verhaal van de mislukte operatie en niet over die 1000 geslaagde.
     
    Athina en Bloem2310 vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Zelf geen ervaring (wel met pnd). Maar ik vraag mij wel af waarom niet gelijk naar een pscychiater? Die heeft er altijd meer verstand van dan een huisarts. Zou niet gaan experimenteren, maar je gelijk laten doorverwijzen.

    Google ook eens op Eileen Engels, erg interessant.
     
  13. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113

    Maar als je wel erg actieve plannen maakt om dood te gaan, thuis alleen nog maar als een robot functioneert en je er heilig van overtuigd bent dat het echt niet beter meer wordt , angstig bent , je de drang hard om letterlijk met je hoofd tegen de muur aan te lopen omdat tenminste wat oplucht dan is het toch fijn dat er veel verschillende Ad zijn waarbij de bijwerkingen en werking sterk verschillen.

    Soms heb je geen keuze meer, voor mijn kinderen liever een redelijk functionerende moeder met een berg pillen dan een die ze alleen nog nog het kerkhof kunnen bezoeken

    Gelukkig hebben niet alle mensen die starten met paroxetine dezelfde klachten als ik als het echt slecht gaat want dit middel wordt ook veel bij angststoornissen gegeven.
    Maar het is geen makkelijke optie om een pil te slikken . Was dat maar waar....
     
    Bloem2310 en Biny vinden dit leuk.
  14. Palmboompje

    Palmboompje Actief lid

    16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ik heb zelf ook AD geslikt en verkregen via n psychiater en weet echt wel dat je diep moet zitten wil je ermee beginnen. Bij de 1 pakt t positief uit en klaar je ervan op en bij de ander pakt t negatief uit zoals bij mij. Ik wou juist door die pillen voor de trein springen. Ik zeg alleen dat je je heel goed moet laten voorlichten over de verschillende soorten AD die er zijn, alle voor en nadelen en bij voorkeur door een psychiater.
     
  15. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Dat kan inderdaad een bijwerking zijn. Ik woon samen met mijn moeder en heb haar ingelicht over alle bijwerkingen die er zijn, zo kan zij ook een oogje in het zeil houden als buitenstaander.
     
  16. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Weet je, je kunt hier zo veel positieve en negatieve verhalen krijgen als je wil, maar de enige manier om erachter te komen wat het bij jou doet, is uitproberen. Helaas reageert ieder brein weer anders op ad, waardoor het van te voren gewoon niet te voorspellen is bij welke jij baat zult hebben.

    Het idee dat je je moet laten voorlichten door een psychiater is in dit stadium dan ook nog voorbarig. Het protocol is om eerst twee SSRI's te proberen, voordat je verder gaat zoeken naar een ad in een andere groep van de ad's. Je hebt er pas één gehad, dus een psychiater zal je ook eerst een andere SSRI', zoals paroxetine, laten proberen. Je huisarts heeft al aangegeven dat hij je naar een psychiater wil sturen als de paroxetine niet aanslaat. Dat is volgens het protocol de juiste weg.

    Wat goed dat je je moeder van alles op de hoogte houdt, zodat zij een oogje in het zeil kunt houden. Paroxetine is lang niet het enige ad waarbij de kans op suïcidaliteit toeneemt, dus het is altijd goed om iemand in je omgeving in vertrouwen te nemen.

    Voor mij werkt paroxetine. Ik raak niet afgevlakt. Ik had juist het gevoel dat ik voor het eerst in jaren weer vóelde. Ik gebruik het nu twee jaar en ben voorlopig nog niet van plan om te stoppen. Het heeft de depressie niet weggenomen, maar ik zit wel minder diep.
     
  17. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Ik heb paroxetine geslikt en gesprekken gehad met de praktijkondersteuner psychiatrische gezondheidszorg. Is geen psychiater, maar had er wel veel baadt bij.
    Last van bijwerkingen: tijdens de start en tijdens het afkicken. Verder niet. Ik was toen in elk geval heel blij dat ik het slikte want ik sliep weer. In het begin heel lastig, want ik viel ook tijdens een belangrijke training van m'n werk bijna in slaap. Overal waar ik neerplofte nam de vermoeidheid het over. Dat was lastig, maar een verademing want ik had een heel onrustig beklemmend gevoel.
    Op het afkicken na, was ik er wel blij mee. Maar stoppen met deze medicatie was niet makkelijk.
     
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Ik vind het eigenlijk onverantwoord om via alleen de huisarts ad te krijgen. Ik ben absoluut niet tegen ad, maar wel met goede begeleiding en niet via de huisarts. Ik zou dus sowieso meer begeleiding vragen.
    Mijn man heeft wel echt baat gehad bij paroxetine. Maar redelijk kortdurend en met begeleiding van het Riagg. De bijwerkingen vielen mee. Alleen echt niet vergeten!
     

Deel Deze Pagina