Ervaringen Radboud

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door JosjeM, 22 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Momenteel zijn wij in behandeling bij het Slingeland ziekenhuis voor IUI, daar krijgen wij 3 pogingen. De eerste poging is helaas mislukt, dat had ik ook wel zien aankomen met net 1 miljoen zaadjes na opwerking. De volgende IUI zal over ongeveer twee weekjes zijn, we zijn echter bang dat de zaadkwaliteit niet veel beter zal zijn. We hebben voor de samenanalyses al van alles geprobeerd, denk aan extra vitaminen en supplementen en aanpassingen in voeding, dit heeft niet gewerkt. Dus eigenlijk willen wij na deze IUI al een verwijzing naar het Radboud aankaarten voor IVF/ICSI. Ik ga er vanuit dat zo'n intake ook wel wat tijd in beslag neemt en dat er een tijdje overheen gaat.

    Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn van de "Radboud gangers" hier op het forum. Hoe zijn de artsen en hoe is de begeleiding? Zijn ze vooruitstrevend? En ik lees veel over scratching hier op het forum, staan zij daar ook open voor of wordt dat alleen in Utrecht gedaan vanwege de studie?

    Wanneer wordt er bij het Radboud gekozen voor IVF en wanneer voor ICSI?

    Misschien is dit al wat vroeg om te vragen en een topic erover te openen, maar ik ben er nieuwsgierig naar. Ik zie namelijk dat de cijfers wel goed zijn, iemand op zp plaatste laatst een linkje met een overzicht van verschillende IVF-centra.

    Alvast bedankt voor jullie info!
     
  2. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Wat vervelend om te lezen dat jullie nog niet zwanger zijn geraakt via IUI en nu wellicht door gaan naar IVF/ICSI..

    Is dit jullie al toegezegd of willen jullie dit zelf graag?

    Ik hoop in ieder geval dat het niet nodig is en jullie bij jullie laatste poging IUI zwanger raken:)

    Wat betreft het Radboud.. Wij zijn zeer tevreden! Kundige, rustige, begripvolle en vriendelijk personeel! Wij hebben in 2014 en 2015 een ICSI traject bewandeld.

    Nu we voor een tweede frummel willen, gaan we graag weer terug naar het Radboud. Ik heb ons vandaag aangemeld!

    Met scratching oid heb ik geen ervaring. Ik weet ook niet of ze dat doen in het Radboud. En wanneer je in aanmerking komt voor ICSI of IVF ligt aan vele factoren. In ons geval heeft mijn man zeer weinig tot geen zaadcellen en heb ik belabberde cyclussen. Wij stroomden direct door naar ICSI met een uitwijking naar ICSI/TESE.

    Ik denk dat de beweeglijkheid van het zaad en het aantal zaadcellen behoorlijk mee wegen of je een IVF of ICSI behandeling krijgt. Met zekerheid durf ik het niet te zeggen. Misschien kun je beter met dit soort vragen terecht bij een gynaecoloog.

    Ik wil je in ieder geval ontzettend veel succes wensen in jullie weg naar het ouderschap:):thumup:
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  3. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! De gynaecoloog heeft ons inderdaad gezegd dat de kans groot is dat het zoals hij het zei “een reageerbuis bevruchting” gaat worden. IVF danwel ICSI. Dit na 3 mislukte IUI pogingen, maar ik zet liever al iets in werking om maar het gevoel te hebben niet “stil te staan”. Omdat we nu het gevoel hebben dat de kans met IUI niet veel groter is dan onze spontane kans.
    De beweegelijkheid is sterk verminderd, dit was afgelopen keer 4% en daarvoor was het net onder de ondergrens, 30%.

    Weet natuurlijk dat ik met sommige vragen beter bij de gyn terecht kan, maar was toch nieuwsgierig. :p
     
  4. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik heb ook een goede ervaring met ICSI bij de Radboud. Wij kwamen vanuit het CWZ. Informeer even goed als je vanuit slingeland komt of je geen satellietkliniek bent en straks met eicellen moet gaan slepen van zkh naar zkh, maar dat je alles bij de radboud kan laten doen als dat je voorkeur heeft.

    Ik vond de zorg bij de radboud heel prettig, kundig en ontzettend goede uitleg. Ik heb ontzettend behoefte om te weten waarom ik iets doe en ik heb daar altijd eerlijk en kundig antwoord op gehad en nooit het idee dat ik afgepoeierd werd oid. Tijdens mijn cryo terugplaatsing had ik een akkefietje met mijn huisapotheek waar ik niet uit kwam zelf en uiteindelijk heeft mijn gynaecoloog ze gebeld en het voor me opgelost. Ontzettend meedenkend.

    Ook de afdeling vond ik prettig, afgezonderd van alle zwangeren. Iedereen daar komt met hetzelfde doel, verzoek om geen babies of kleine kinderen mee te nemen omdat het confronterend is enz.

    Radboud doet overigens ook aan scratching, bij de tweede IVF of ICSI poging kun je in aanmerking komen hiervoor. Bij de eerste hebben ze een andere studie waar je voor in aanmerking komt. Ik heb geen ervaring met de scratching, ben zelf uit mijn eerste poging zwanger geworden.

    Heel veel succes!

    Edit: :de grens tussen ICSI en iVF weet ik niet, wij waren geen grensgeval. Ik weet dat er bij ons nog wel gesproken is over eventueel een combinatie dus aantal eicellen ivf en aantal icsi maar de opbrengst was hier uiteindelijk te klein voor tov het aantal eicellen. Ik had dit zelf aangekaart omdat ik liever ivf als icsi had gehad, maar dus geen optie bij ons.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  5. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @Littlegirl1989 bedankt voor je uitleg! Wel erg fijn inderdaad dat er geen kinderen zijn/mogen komen.

    Ik heb volgens mij inderdaad toen je topic gelezen over dat conflict, fijn dat het zo goed opgelost is.

    Misschien een domme vraag.. waarom liever ivf? Zit er nog een verschil in behandeling, behalve dat bij icsi het zaadje rechtstreeks in het eitje wordt geinjecteerd?
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    @JosjeM omdat ik het idee had dat er dan nog iets van natuurlijke selectie zou zijn qua zaadcellen. Nu kiest een laborant de "winnende" zaadcel uit en anders strijden 100.000 zaadcellen om hun plekje.
    Maar uiteindelijk hadden we maar een paar 100.000 goede zaadcellen en 10 eicellen dus gewoon niet genoeg om ook ivf mee te nemen voor goed resultaat. Zij schatte onze kansen met volledig ICSI beter in dus dat hebben we gedaan.
     
  7. oj89

    oj89 Actief lid

    13 dec 2015
    477
    379
    63
    Hier ook succesvolle ivf poging in het radboud gehad.
    Wij zijn onverklaarbaar verminderd vruchtbaar. Eerst 5 iui in ons eigen ziekenhuis gehad en toen doorverwezen. Tussen de laatste iui en de echte start van ivf zat 3 maanden dus vrij lang.
    Heel lief personeel. Enige minpunt: de afspraken maken gingen vaak verkeerd. Hier heb ik vaak achteraan moeten bellen. En ik ben nooit door een gynaecoloog in het radboud onderzocht, info haalde ze uit mijn dossier en werd begeleid door een verpleegkundige.
    Gewoon standaard ivf procedure.
    Maar wel met succes! Voelde me erg op mijn gemak.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  8. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @oj89 jeetje, daar is een behoorlijke tijd overheen gegaan dus.. Had dat te maken met intake gesprekken en dergelijke? Of had het een andere oorzaak. Ik zie dat je nu ook zwanger bent, gefeliciteerd!

    en @Littlegirl1989 jij ook nog gefeliciteerd!

    @Friesin spannende tijd ga je dus weer tegemoet! Heb je nog cryo's over van de vorige poging?
     
  9. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een positieve ervaring het met radboud.

    Na 6x iui in het regionale ziekenhuis doorgegaan naar Nijmegen.
    Wij hadden geluk dat alles heel voorspoedig verliep en de afspraken ook net gunstig uitkwamen met mijn cyclus dus zijn uiteindelijk best snel kunnen starten.

    We hadden een fijne fertiliteitsarts, maar moet zeggen dat het overige personeel ook heel aardig en betrokken waren.

    Scratchen doen ze idd ook. Maar daar moet je dan voor ingeloot worden.
    We hebben toen de papieren meegekregen voor het geval de eerste ivf zou mislukken, dan hadden we ons daarvoor kunnen inschrijven.

    Ivf of icsi hangt met name af van de zaadkwaliteit. Maar als die voldoende is voor ivf dan zullen ze daar eerst voor gaan.

    Wij hebben veel geluk gehad dat onze eerste verse TP raak was, dus al met al niet heel lang daar bezig geweest.
    Maar de ervaring dus heel positief.

    Succes!
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  10. oj89

    oj89 Actief lid

    13 dec 2015
    477
    379
    63
    Begin september laatste iui gehad, 2 weken later ongeteld.Wij kregen pas een doorverwijzing na een eind gesprek in ons ziekenhuis. Dit duurde weer n paar weken. Vervolgens had het radboud ons verkeerde huisnummer, dus toen moest het opnieuw, kregen de datums van de intake gesprekken, die vonden pas in november plaats. Kon toen wel al met de pil starten, lang gewacht op afspraak voor spuitinstructie/behandelschema, dus zelf gebeld,was iets fout gegaan. Uiteindelijk rond de kerst de eerste spuit gezet. Dus zodra je eenmaal binnen bent, gaat het snel:) succes!!
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  11. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    @Friesin spannende tijd ga je dus weer tegemoet! Heb je nog cryo's over van de vorige poging?[/QUOTE]

    Jazeker spannend! Maar heb er vooral ook veel zin in. Vol frisse moed! Ben continue aan het stuiteren :)

    Gelukkig hebben we al twee keer een ICSI traject doorlopen, dus we weten wat ons te wachten staat.

    Bij het eerste traject wel cryo's, maar die ontdooiden niet goed. Bij het tweede traject helaas niets in de vriezer, maar wel zwanger geraakt van een verse tp:D
     
  12. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Hier ook een Radboud-ganger. Ik was in het begin echt niet te spreken over het ziekenhuis; vanalles ging mis, vooral met de afspraken, en ik werd er echt een beetje gek van. Toen heb ik ze een bericht gestuurd met alle kleine dingen die ik niet goed vond, en daar hebben ze heel goed op gereageerd. Sindsdien gaat alles wel goed.

    De mensen daar zijn grotendeels heel aardig, leggen goed alles uit etc. Wat ik minder vind is dat je elke keer een andere arts, arts in opleiding of verpleegkundige ziet. Ook vind ik het erg massaal, het is er best druk en ik kwam van een relatief kleine afdeling voorplantingsgeneeskunde in Rijnstate dus ik vond dat erg wennen, voelde me een beetje in een baby-fabriek. Overigens zijn er in de wachtkamer wel regelmatig kinderen, alleen bij de punctie zijn ze "verboden".

    Verschil tussen IVF en ICSI kan ik je niet vertellen, wel over de onderzoeken. Bij de eerste poging krijg je de optie om mee te doen met het SelecTimo onderzoek, daar kijken ze met een cameratje naar je ontwikkelende embryo's ipv ze uit de stoof te halen. Bij de 2e poging krijg je de optie om mee te doen met het Scratch onderzoek.

    Wat ik heel fijn vond in Radboud is dat ik de optie kreeg om een roesje te krijgen voor de punctie. Ik had daarvoor een medische reden, maar ze zijn er mee bezig om dit aan te gaan bieden aan iedereen, dus als je erom vraagt denk ik dat je dat wel krijgt.

    Voor mij geen 2e poging bij Radboud; ik ga óf terug naar Rijnstate, omdat ik daar gewoon steeds dezelfde mensen zie en ik vind de sfeer daar prettiger, óf ik ga naar Dusseldorf om eerst meer onderzoek te krijgen (bij ons de onvruchtbaarheid onverklaard). Maar ik denk zeker niet dat Radboud een slecht ziekenhuis is.
    Wat ik wel aan zou raden: bel bij elke twijfel. Ik had bijvoorbeeld de brief voor de eerste afspraak niet ontvangen, daardoor had ik hem bijna gemist.
     
  13. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @Pimpelmeesje oh, elke keer een andere arts lijkt me ook vervelend. Nu heb ik elke keer dezelfde gynaecoloog, maar degene die IUI op mij toepast kan verschillen, maar dat zijn maar twee fertiliteitsartsen, dus dat valt nog mee.

    De optie voor een roesje bevalt mij ook wel, ben nogal een angsthaas als het op bepaalde dingen aankomt en dan kan ik misschien maar beter KO zijn :p

    Doen ze bij Rijnstate ook IVF? Dat zou voor ons wel dichterbij zijn en ik werk in Arnhem.
     
  14. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Rijnstate heeft geen IVF-lab, maar is een transportkliniek van het UMC. Dat betekend dat je alles tm de punctie in het Rijnstate kunt laten doen, maar daarna moeten de eicellen naar het UMC(dit moet je zelf doen), en je man/vriend moet ook zijn zaad achter laten in het UMC. Zij doen dan het labgedeelte en plaatsen ook de embryos terug.
     
  15. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @Littlegirl1989 oh, dat lijkt me nogal een gedoe. Dat gehannes de hele tijd, dan kun je het beter op een plek hebben.
    Hoe lang ben jij nu zwanger eigenlijk? :)
     
  16. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben vandaag precies 11wkn zwanger van ons eerste cryo.

    Ik zou zelf ook niet kiezen voor een satellietkliniek, maar dat is een keuze voor iedereen.
     
  17. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Spannend zeg, voel je je ook op en top zwanger? Of heb je nog niet echt last van kwaaltjes?
     
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik heb inderdaad weinig kwaaltjes, maar het begint wel langzaam in te zinken dat het na 2,5jaar eindelijk zo ver is.

    Ik zat nog te denken, maar misschien heeft het zkh dat ook gezegd. Adviezen die wij nog kregen voor een zo goed mogelijke kwaliteit zaad:
    - geen mannenshampoo
    - geen laptops op schoot, teveel fietsen, lange douches, saunas, strakke kleding enz.
    - bij koorts direct paracetamol om te onderdrukken
     
  19. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Dat zal best wel, het lijkt mij na zo'n lange tijd moeilijk te geloven dat het je zelf 'overkomt'. Voor nu heb ik zelf het idee altijd aan de zijlijn te staan en toe te kijken hoe het bij iedereen gebeurt.

    Dankjewel voor de tips, deze hebben we zelf ook gehad inderdaad. Vond vooral dat van mannenproducten erg frappant dat het uitwerking heeft op de zaadkwaliteit! Hoe dan?! Haha. Maar de oorzaak van de zaadkwaliteit ligt waarschijnlijk aan dat de linker teelbal van mijn vriend een stuk kleiner is dan gemiddeld. We zitten nu elke keer zo ongeveer op dezelfde zaadkwaliteit of ja, VCM, de bewegelijkheid verschilt behoorlijk met 30% en 4%. Echt zo bizar!
     

Deel Deze Pagina