Ervaringen Utrogestan/Progestan

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Annalise74, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ladies,

    Zoals sommigen van jullie misschien al weten ben ik sinds 1 week bezig met een ICSI behandeling. Omdat het voor mij allemaal nieuw is, ben ik regelmatig op dit forum te vinden om zo veel mogelijk info te lezen.

    Daarom leek het mij handig om een aantal nieuwe topics te openen met ervaringsverhalen/tips/adviezen over de verschillende soorten medicijnen. Ik hoop dat het echt een topic zal worden waar iedereen zijn ervaringen opschrijft en elkaar tips gaat geven zodat ook de nieuwe mensen hier veel info uit kunnen halen.

    Ik heb overlegd met de moderators die het geen probleem vonden, dus daarom ook nog een topic over de Utrogestan/Progestan bolletjes.

    Momenteel heb ik nog geen ervaring hiermee. Ik heb ze inmiddels klaarliggen in huis om na de punctie te gaan gebruiken (als het zover mag komen ;) ). Wat ik wel verwarrend vind is dat in de bijsluiter staat dat je ze oraal moet innemen, maar dat de meesten van ons (waaronder ik) de opdracht hebben gekregen ze vaginaal te gebruiken. Het schijnt ook echt een vieze kliederboel te worden. Daarom het ik een tijdje geleden ook het topic over de inbrenghuls geopend:

    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=103702

    Wat betreft de bijwerkingen heb ik nog geen ervaring, maar er is hier vast wel iemand die daar meer over kan vertellen.
     
  2. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik heb de laatste ICSI Progestan bolletjes gebruikt.
    Tjah, tis een beetje een geklieder maar verder eigenlijk geen bijzonderheden hierover.
    Ik heb niet echt een voorkeur voor Pregnyl of Progestan. Het voordeel is dat je niet hoeft te spuiten...daar was ik onderhand wel erg flauw van eigenlijk. Er zit ook geen / of weinig hCG in...scheelde ook weer ivm mijn overstimulatie toen.
    Elmo
     
  3. Srb

    Srb Fanatiek lid

    22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Hallo,

    In de bijsluiter staat ook dat ze bedoeld zijn voor vrouwen in de overgang... Ach ja :)

    Volgens mijn arts moet je ze vaginaal inbrengen omdat ze dan direct bij het doel zijn en ze effectiever werken.

    En effectief zijn ze uiteindelijk wel geweest bij mij, zie banner :) Ik heb ze gekregen omdat mijn LF te kort was, maar volgens mij schrijven ze ze sowieso vaak voor om de cyclus te ondersteunen.

    Bijwerkingen: de eerste paar keer zware vermoeidheid. Maar bij maand 3 begon dat bij mij af te nemen. En ook heel bijzonder: het onderdrukt ongesteldheid (het houdt je baarmoederslijmvlies in stand), maar niet per definitie je cyclus. Je eitjes (van de volgende cyclus) kunnen dus wel gaan groeien als je niet ongesteld bent geworden (en je lichaam al weet dat je niet zwanger bent). Tenminste, dit schijnt niet vaak voor te komen, maar ik had het de laatste 2 maanden wel.

    En ja, het is een vieze smeerboel, maar niets wat een inlegkruisje niet op kan lossen. Als je die vergeet (gebeurt me soms), loop je het risico dat je je ondergoed daarna weg kunt gooien. Ook plas je soms witte dingetjes mee.

    Ach ja, allemaal voor het goede doel he!
     
  4. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    @ Elmo --> Hè? Kijk dat is nou nieuw voor mij. Doen Progestan en Pregnyl hetzelfde? Ik moet nl 10.000 IE spuiten voor de punctie en daarna Utrogestanbolletjes gaan gebruiken. Ik dacht dat Pregnyl alleen voor de eisprong gebruikt werd?
     
  5. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Nee, bij ons gebruiken ze liever Pregnyl na de tp. Als je overstimulatie hebt wordt dat Progestan.

    Ik moet zeggen dat ik afzonderlijk van alle meds niet echt de bijwerkingen weet hoor.
    Ik spoot zo'n beetje alles door elkaar ;)
     
  6. Srb

    Srb Fanatiek lid

    22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Dit heb ik een keer in het ziekenhuis nagevraagd. Ze doen inderdaad hetzelfde (stimuleren van de innesteling en baarmoederslijmvlies in stand houden). Ons ziekenhuis had gekozen voor progestan, omdat het minder bijwerkingen heeft en omdat het minder vervelend lijkt te zijn om te gebruiken voor de patient. (al vraag ik me dat af hoor, die pregnyl spuit je een paar keer toch, die progestan gebruik je echt weken...)

    Ze zeiden dat de resultaten in ieder geval hetzelfde zijn.
     
  7. Annerie

    Annerie Bekend lid

    22 jul 2006
    925
    0
    0
    Dus ik begrijp dat je liefdesleven ook op nul komt te staan zolang je de bolletjes inbrengt :rolleyes: ? Lijkt me niet zo lekker als er hulsjes en troep uitkomt :thumbdown: !
     
  8. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Heb jij nog een liefdesleven naast de ICSI dan?
     
  9. Annerie

    Annerie Bekend lid

    22 jul 2006
    925
    0
    0
    hahaha nou ik moet zeggen dat het ff wel wat minder is allemaal. Ligt dat dus niet aan mij :D ?
     
  10. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ja, sorry...over de werking. Die is inderdaad gelijk. Voor zover ik weet gaat het UMCG ook om naar 1 van beide.
    Bij overstimulatie heeft Progestan de voorkeur dus de samenstelling zal wel anders zijn.
     
  11. Annerie

    Annerie Bekend lid

    22 jul 2006
    925
    0
    0
    Ik ben gisteravond ook begonnen met die balletjes maar vind het een heel gedoe 3 x per dag, pff.
     
  12. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Helemaal vergeten. Dat heb ik ook ooit eens twee weken gedaan. 's morgens en 's avonds een balletje of twee inbrengen (als ik me het goed kan herinneren). Smeerboel ja. Weer met van die inlegslips lopen :p

    Uiteindelijk is innesteling niet goed gegaan toen.
    Als je embryo's teruggeplaatst krijgt in je eigen cyclus hoeft dit niet. Da's dan weer een meevaller.
     
  13. Nikkie80

    Nikkie80 Fanatiek lid

    9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Ja ik vind het ook echt een smeerboel. Ik gebruik altijd inlegkruisjes. Ik vind de inbrenghulst ideaal, dan kom je tenminste hoog. Met mijn vingers kom ik niet zo hoog.
    Maar het blijft een gedoe he!

    Vond je de punctie heftig? Vervelend zeg!
     
  14. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland

    Even ter aanvulling, bedankt Annerie.
     

Deel Deze Pagina