Ervaringen van na de kraamtijd.

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door RescueMom, 13 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Ik ben opzoek naar verhalen over ná de kraamtijd. 'Wat als je kraamhulp weg is' en 'papa gaat weer werken'... Je moet alles alleen doen. Bij sommige gaat dit prima, uiteraard. Maar bij een groot deel verloopt dit niet zo vlekkeloos. Angst, onzekerheid, hoe pak je alles aan, enz. Ik weet nog van mezelf dat ik het heel spannend vond om alleen te zijn. We hadden een slechte start en ik voelde me waardeloos. En voelde me echt alleen. Had zo graag nog iemand bij me gehad na die kraamtijd. Zat in de knoei met boodschappen, koken, flessen enz. Ik vind echt dat 't te kort is vaak, de kraamtijd.

    Wie vindt dat ook? En wat miste je? Wat vond je zo moeilijk?

    Liefs
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat een goed idee! Ik vermoed tenminste dat je hier iets mee wil gaan doen, helpende hand voor na de kraamtijd oid ;).
    Bij mij kwamen de kraamtranen pas na de kraamweek. Zat huilend met mijn man aan de telefoon terwijl ik zoveel liefde voor mijn baby voelde. Voelde allemaal zo tegenstrijdig, ik voelde me zo naar maar was zo gelukkig. Had best even iemand willen bellen die me echt zou snappen.
    Dingen als naar de wc gaan (;)) en koken vond ik ook wel lastig, maar mijn man kon bij dat laatste wel goed helpen.

    Zelf zou ik te trots zijn om hulp in te schakelen denk ik, maar voor heel veel anderen is het wellicht wel een uitkomst :)
     
    RescueMom vindt dit leuk.
  3. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Dank! En inderdaad ik wil hier heel graag iets mee doen.

    Ja van die kleine dingen waar je je even geen raad mee weet... of douchen terwijl er een huilende baby in z'n bedje ligt. (Die van mij huilde de gehele dag) en zo zijn er zoveeeeel voorbeelden. Ik dacht altijd waarom zo kort hulp... Ik vond het eng en wist me af en toe geen raad.. Niets om je voor te schamen en er zijn vast heel veel ouders die dit herkennen.

    Ik zeg, kom maar doorrrr
     
  4. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik heb een kleine week in het ziekenhuis gelegen en daarna verlengde kraamzorg gehad (dag 9 en 10). Op wat officieel dag 10 was, moest mijn man werken. Met de kraamhulp overlegd dat ze die dag volledig zou komen en de andere dagen wat minder. Ik zou het alleen simpelweg niet redden. Kon amper de trap op en af, laat staan met een baby! De vier dagen daarna was mijn man gelukkig weer thuis (feestdagen en weekend). Daarna ging het wel...

    Aan de andere kant was ik ook ‘blij’ dat de kraamzorg stopte. We hadden geen fantastische klik en we wilden het zo graag zelf gaan doen! Gelukkig zijn ouders en schoonouders nog een aantal keer ingesprongen met het brengen van boodschapjes en zorgen dat ik soms even extra kon rusten.
     
    RescueMom vindt dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben helemaal geen kraamzorg gehad. Ik lag na de bevalling 23 dagen in het ziekenhuis. Toen we thuis kwamen mochten we het zelf uitzoeken. Geen recht meer op kraamzorg.
    Uiteindelijk helemaal vastgelopen...ik nog hardstikke ziek en niet mobiel...man moest weer werken.
    Uit coulance nog 15u uitgestelde kraamzorg gekregen van de zorgverzekeraar. Maar toen waren we al twee weken thuis.
    Pas nadat ee kraamverzorgster weer weg was hadden we mede door haar weer hoop en vertrouwen.

    Maar man oh man wat zijn we door een hel gegaan.
     
  6. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.163
    613
    113
    Ik raakte in de kraamweek al in een soort pnd/psychoseachtige zombietoestand ;) (na een hele pittige HG zwangerschap en bekkeninstabiliteit, stortte gewoon volledig in en kon geen ruk met dat bekken). Dus verlengde kraamzorg (mja das eigenlijk ook een grapje), huisarts erbij, antidepressiva gesprekken bij de poh etc.

    Na de kraamzorg een week mn moeder in huis en een week mn man thuis. Daarna alleen verder, man was wel wat meer thuis en in de buurt. Was heftig maar heb het gered.

    Ik durf dus niet voor een tweede te gaan, gek he.
     
  7. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.098
    1.995
    113
    Hier nog niet meegemaakt maar mijn vriend heeft een eigen bedrijf en heeft echt afgesproken dat op het moment dat ik ga bevallen stopt hij 4 weken met werken zodat we echt samen handigheid kunnen krijgen. Ik vind het echt achterlijk dat dit in Nederland zo slecht geregeld is :(
    Ik vind de aanstaande kraamtijd heel lastig en spannend, ik ben niet zo van de vreemde mensen in huis dus ben benieuwd wat ik ervan vind.
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het straks gaat lopen. Ik ben zlf (bewust) alleenstaand.
    Ik heb wel mensen die ik kan bellen voor koken en boodschappen.

    Wel dingen bedacht maar of ze in de praktijk gaan werken ...
    Bijvoorbeeld douchen. Als kleine wakker is die in de wipstoel in de badkamer zetten.

    Ik kook altijd al voor 2 of 3 dagen. Dat scheelt bedenken, tijd en de deur uit moeten.
     
    RescueMom vindt dit leuk.
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Deed ik ook altijd, werkte heel goed :)
    Boodschappen kan je evt ook laten bezorgen de eerste weken, daarna is het ook wel lekker om er af en toe even uit te moeten voor een boodschapje ;)
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  10. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Heftig om dit te lezen kan me zo goed voorstellen dat je je ellendig hebt gevoeld. Ik had je graag willen helpen, precies in zo'n situatie. Je staat met je handen in 't haar die 2 weken.
     
  11. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Hele goede inderdaad! Vooruit denken is 't halve werk
     
  12. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Vind ik dus ook! Daarom wil ik zo graag iets betekenen voor gezinnen tussen bevalling en kraamhulp (blijkbaar gebeurd dat ook, zo hier te lezen) en na de kraamhulp. Zonder dat er een vaste periode aan zit. En net even meer zekerheid geeft. Je bent nog zo vers moeder, iemand wat langer erbij is prettig. (Niet in alle gevallen, Sommige)
     
  13. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Herkenbaar dit verhaal. Bij mij stond na de bevalling een psycholoog aan m'n bed. Of alles wel goed ging. Ik moest ook een week in ziekenhuis blijven iemand temperatuur kleine en mijn zwangerschapsvergiftiging. Ik wist m'n eigen geboorte datum niet meer enzo. Voelde me vreselijk. Uiteindelijk hebben ze me naar huis gestuurd en de kraamhulp signaleerde mijn staat van emotionele gesteldheid ook niet.. heeft even geduurd voor ik eruit was, en ben al vrij snel weer aan de 2e begonnen. Was ook zo raak, op de 1e verjaardag van m'n zoontje was ik al 2 maanden zwanger. Ik hield me voor, dit gebeurd me geen 2e keer. En dat klopte ook. Het verliep vlekkeloos allemaal, het kan!
     
  14. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik denk dat het heel afhankelijk van je baby is. De oudste was een huilbaby en we hadden du sgeen lekkere start. Ik werd werkelijk waar helemaal gék thuis met hem. Hij huilde maar en huilde maar en ik wist niet eens wanneer ik mijzelf moest aankleden, laat staan het huishouden doen of koken. ik kwam de deur amper uit want ik durfde niet en wachtte met smart tot mijn man thuis kwam. En dan was ik ook nog moe door de vreselijke nachten. Mijn man zat toen ook nog in het leger en ging in het begin gelijk 2 weken op oefening. En ik verzoop bijna in mijn uppie thuis met mijn huilbaby. Zo erg dat ik uiteindelijk in tranen uitbarstte bij het CB en huisarts. Uiteindelijk was het gewoon ook veel te zwaar voor mij en had ik postnatale klachten. Ik had toen heel graag de rust willen hebben om even te douchen of het huishouden te doen. of gewoon een luisterend oor of tips.

    Maar de tweede was een droombaby. En toen was het gelijk heerlijk. Wandelen, beetje knuffelen, sliep in zijn bedje dus ook ruimte voor de oudste, het huishouden en koken. Misschien was het ook mijn ervaring hoor maar vooral ook mijn chille baby.

    Ik had in elk geval graag wat hulp gehad :)
     
    RescueMom vindt dit leuk.
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ik denk dat je vooral niet te streng voor jezelf moet zijn. Zit je om 11 uur nog in je pyjama omdat je baby alleen maar bij je wil liggen? Prima. Huilt je baby als jij even 10 minuten onder de douche staat? Ook geen probleem. Kom je niet aan boodschappen toe? Moet je man het doen als hij uit zijn werk komt, zit niets anders op.

    En schakel ten slotte alle hulp in die je word aangeboden als het je even te veel word. Mijn moeder en schoonmoeder wilden beide met alle liefde mijn zoon twee uurtjes van me overnemen zodat ik even mijn handen vrij had maar ik had zo erg het gevoel dat ik het zelf moest doen, het was immers mijn kind (mijn zoon sliep dag en nacht alleen maar op de borst, nergens anders). Ik had hier toch voor gekozen? Terugkijkend denk ik wat dom! Had het veel beter gewoon kunnen accepteren dan had ik die tijd waarschijnlijk als veel minder zwaar ervaren!
     
  16. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Zeker , ik denk dat heel veel ouders er zo op terug kijken, ik zelf ook. maar op dat moment zelf is toch vertekte moeilijk. En kon ik m'n kind niet 10 minuten laten huilen als Ik stond te douchen omdat ik bang was dat hij erin zou stikken. Nu als ervaren moeder weet ik wel beter. Toen als labiele verse moeder niet
     
  17. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Gelukkig is mijn man na beide bevallingen 3-4 weken thuis geweest. Daardoor hadden we alles wel redelijk op de rit. Vooral na de laatste bevalling was dit ook wel echt nodig. Wel was ik steeds blij als hij weer thuis was maar dat heb ik nu nog steeds als ik een hele dag met d'r kids ben geweest ;)
     
    RescueMom vindt dit leuk.
  18. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Lijkt mijn verhaal wel! Zelfde verloop. 3 maanden lang huilbaby gehad. En 2e was een hele chille baby. Sliep alleenmaar. Wat was ik bij de 1e blij met de inbakerdoeken zeg....... En inderdaad: had ik maar wat langer hulp gehad.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. RescueMom

    RescueMom Lid

    13 mei 2018
    22
    2
    3
    Vrouw
    Wat fijn zeg! Goed geregeld
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  20. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Haha Hmm ik ben ook 32 en heb ook 2 jongens :roflmao:

    Klopt eerst ook inbakerdoeken! En dat allemaal bewaard voor nummer 2....die ik nooit heb hoeveel inbakeren :D Zelfde draagdoek: bij de eerste mijn lifesaver, bij de tweede handig maar niet noodzakelijk.
     

Deel Deze Pagina