Eten enzo vanaf elf maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door JuullesD, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Hoi!
    Mijn ventje is nu 11 maanden en hard op weg naar dreumes zijn.
    Alleen qua eten weet ik even niet zo goed meer wat handig is.
    Ik laat het hem zelf grotendeels bepalen, hij eet via de rapley methode.
    Zelf bouwde hij razend snel z'n flessen af door gewoonweg te weigeren. Vast voedsel ging er in als zoete koek. Nu sinds een ruime week is het allemaal wat minder qua vast eten. De flessen gaan al sinds een week of 4 weer schoon op.
    Ik had door het goede eten eigenlijk verwacht dat het wel vanzelf zou gaan, maar nu weet ik het niet zo goed.
    Misschien hebben jullie advies?
    Het is een flinke beer trouwens van ruim 80 cm en 12 kg. Hij eet nu:

    0730 150/5
    0845 2 volle eetlepels yoghurt met fruitmoes/geprakt fruit
    Tussendoor thee

    1200 1 boterham roomboter en beleg en
    Thee
    Tussendoor thee of water
    1400 fruit/eierkoek/rijstwafels

    1730 warm eten
    1900 soms fruit (ligt er aan of hij eerder op de dag fruit heeft gegeten of dat we zelf vroeg gegeten hebben)
    2000 210/7
     
  2. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Wanneer krijgt hij de flessen?

    Ziet er goed uit hoor. Alleen van 8.45 tot 12 uur is een lange ruk zonder eten. Zou hier nog een tussendoortje doen met vezels. En krijgt hij bv een danoontje na het eten? Als je de flessen niet meer zou geven dan komt hij denk ik net iets te kort aan zuivel. Met flessen niet perse nodig, maar wel een tip voor als hij ze niet meer drinkt.

    Ik begon bij mijn jongens rond die leeftijd te merken dat ze zelf aangaven hoeveel ze echt nodig hadden. Bij een groeispurt bv waren ze niet tevreden met 1 broodje, maar na een paar weken gingen ze opeens terug naar 1 broodje.

    O ja, ben wel benieuwd naar je keuze om roomboter te geven... Geen oordeel hoor. Het ziet eruit alsof je bewust bezig bent met zijn voeding, dus ongetwijfeld is daar een goede reden voor
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    @mariellevanr ik neem aan dat er zo lang tussen zit omdat hij ook nog slaapt tussendoor?
    Roomboter is helemaal niet zo ongezond. Het is veel minder bewerkt dan margarine.
    Danoontje daarentegen is niet zo heel gezond. In plaats van een fles straks zou ik dan eerder yoghurt geven.

    Ts, zoveel zuivel krijgt hij nu toch niet? Misschien kan je wat minder in zijn laatste fles doen?
     
  4. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief


    Klopt! Roomboter is onbewerkt en kinderen hebben juist vetten nodig! Ook heeft hij regelmatig last van zijn stoelgang dus ik Let goed op vet en vetinname. Lekker jus bij het eten, regelmatig avocado en enkel roomboter.
    Ook geef ik Griekse yoghurt.

    De reden dat ik geen danoo tje geef is puur het suiker gehalte.
    De reden dat ik dan weer geen toetje geef is omdat we de strijd nier willen hebben qua avond eten en toetje. (Wel toetje geen warm eten willen)
    en idd hij slaapt nog van half tien tot 11 a half 12!
    Ik bied wel regelmatig nog tussendoor iets aan, maar de laatste tijd gaat hij er mee spelen.
    Fruit gaat er gelukkig wel weer beter in maar over het algemeen vind ik het zo weinig lijken.

    Maarja 3 weken geleden at hij anderhalve boterham meer per dag plus flinke hoeveelheden warm eten:)

    Ik zal een schepje van de fles afhalen 's avonds, heb 'm eigenlijk al die tijd zelf laten bepalen maar kan nu wel eens een x mee bemoeien.

    Ik zat zelf te denken om 's ochtends ook een boterham te doen en dan de yoghurt samen met fruit om 1400 doen? Heb het idee dat yoghurt gewoon een tE matig ontbijt is....

    Ps: hij drinkt nog geen melk. Afgelopen maand 1 x geprobeerd maar op een paar slokjes na geen succes. Hoe hebben jullie dit gedaan?
     
  5. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Vind het er ook goed uitzien. Wanneer hij hier tevreden mee is dan prima toch! Wel at mijn dame meer op deze leeftijd. Daar ging in de ochtend een boterham of 2 in en tussen de middag ook. Soms had zij echt van die periodes dat ze mij de oren van het hoofd at. Daarna werd het altijd weer een tijdje iets minder. Anders misschien gewoon brood geven in de ochtend of pap en na het eten wat yoghurt?
     
  6. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Wat betreft het toetje is hier nooit een strijd geworden. Ze is nu 20 maand dus wat er niet is kan nog komen maar goed het is dan maar zo. En met het melk heb ik gewoon 1 eetmoment gekozen en daar steeds melk bij gegeven. Ze vind het heerlijk nu!
     
  7. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Ik hou er wel van hoor van die grote eters :) het was ineens over hier, sprong tandjes en een buikgriep en ineens kleine muizenhapjes
     
  8. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Hoe gaf jij de melk? Hij drinkt nu lauwe thee of koud water uit een rietjes beker...

    Wij geven de laatste tijd (omdat we door het warme weer vroeger eten) veel fruit in de avond. Eten we als gezin een pond aardbeien weg;)
     
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    @JuullesD Aangezien onze kinderen maar 2 dagen schelen, onze dochter eet sinds vorige week ineens ook veel minder. Normaal vrat ze echt en nu laat ze ineens der halve fruithap staan en lunch gaat helemaal voor geen meter alleen ontbijt en avond eten gaat nog redelijk normaal. Dus kan misschien ook even een fase zijn en heeft hij ook net zn inentingen gehad?
     
  10. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik vind het ook vrij weinig.
    Hier is hij dan 3 maand ouder maar dit eet hij.

    200cc papfles
    2 a 3 broodjes zonder korst.
    Ontbijtkoek + fruit
    2 a 3 broodjes
    Tussendoortje
    Avond eten + fruitcupje
    200cc papfles
     
  11. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Ook toevallig!
    ik moet volgende week woensdag voor de vaccinaties. Ik heb ze met wat twijfel toch uitgesteld omdat hij een flinke buikgriep had gehad en daarna een dikke verkoudheid. Ik zag er zo tegenop omdat nog die prikjes te laten geven dus 2 weken uitgesteld. (Ze hadden niet eerder plek)

    Als je er op googled komt het wel vaker voor dus misschien een fase idd
     
  12. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Wow! Dat zijn flinke hoeveelheden zeg!
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Een fles melk en daarna yoghurt is wel dubbelop vind ik.
    Ik zou om half 8 een echt ontbijt gaan geven, dus een boterham met een bekertje melk of van de fles melk een bordje pap maken.
    Dan rond 9.00 uur enkel fruit.
    Dan verder je schema wat je al had.
    alleen zou ik niet 1,5 na het eten weer fruit gaan geven en later weer een fles.
    Je hebt ontzettend veel eetmomenten zo. Of fruit meteen na de maaltijd als "toetje" of helemaal niet.
    De fles om 20.00 is vrij groot vind ik. Die zou je kunnen gaan afbouwen om ermee te stoppen.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    De vergelijking klopt niet helemaal natuurlijk. Boterhammen zonder korst is net niks. Ik denk dat ze hier dan wel 10 boterhammen op kunnen.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is wel een idee om 's ochtends een boterham te doen en de yoghurt later op de dag.
    Wat betreft melk drinken, hier waren (en zijn) ze er ook niet zo dol op. Ik maakte drinkyoghurt van melk, yoghurt en roosvicee. Kwam ook doordat mijn oudste vanaf 10 maanden geen fles meer wilde (kreeg wel bv als ik er was) en de jongste had een sonde waar ze vanaf kwam mede door die drinkyoghurt ;). Hier dronken ze allebei uit een gewone beker vanaf 6/7 maanden. Jongste dronk vanaf 8 maanden alles uit een gewone beker, toen ging de sonde eruit en borst of fles lukte niet (vandaar dus die sonde ;))
    Dat schepje eraf in de avond hoeft nu nog moet persé denk ik maar vanaf 1 jaar raden ze 300ml max zuivel aan volgens mij. Dus zou het dan wel afbouwen. Hier dronken ze buiten melk/drinkyoghurt diksap, water wilde niet zo. Nu wel trouwens, ze zijn al een stuk ouder (9 en 7) maar drinken heel graag en dus ook voornamelijk water.

    Hier ging de jongste trouwens ook veel minder eten rond die leeftijd. Door de sonde hielden we heel lang nog bij wat ze binnenkreeg en dat werd op een gegeven moment heel weinig. Maar goed, ze deed het er prima op en het hoort een beetje bij die leeftijd denk ik.
     
  16. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Geef je de melk koud lauw of warm?
     
  17. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Bedankt voor je tips:)
    Ik moet nog even denken over wat handig is als ik moet gaan werken en we moeten 7 uur bij de opvang zijn.
    Een boterham eten duurt natuurlijk behoorlijk lang! En ik denk dat hij zijn flesvoeding niet volledig gaat drinken vanuit een rietjes beker....

    Ik ben een beetje opgevoed met het idee dat als je na de maaltijd nog trek hebt (in toetje of fruit) dat je dan dus niet genoeg hebt gegeten haha.
    Het fruit is ook geen vast eet moment, meer vanwege het mooie weer de laatste tijd.
    Ik wilde als de avond fles er af is gewoon "gezamenlijk" een warme drank nuttigen. Ben ik ook van huis uit gewend. Mijn ouders koffie, wij warme melk/chocomelk.
    ik vind in de ochtend de eet momenten nog wel lastig. Hij is dan half acht wakker en dan fles. Uur later yoghurt. Uur later bed.
    Kan nooit ergens naartoe iig haha:)
     
  18. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Vooralsnog drinkt hij het liefste lauwe of koude thee! Heel makkelijk:)
    Aardbei water vind hij ook erg lekker, tis wel licht gezoet maar ach....overleeft ie wel.
    Diksap siroop of yoki heeft hij nog nooit gedronken.
    Melk zal ik weer eens halen, drinken wij zelf nier dus dat moet nog even in mijn systeem komen. Dan kan de ochtend fles eraf....die heb ik er dan liever af dan de avond fles. Das nog wel een fijn momentje samen.

    Alleen nu nog even uitvogelen hoe ik dat ga doen op de vroege ochtend haha
     
  19. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier drinkt ze het warm. In de ochtend thee met melk en tussen de middag een gewone beker vol melk.
     
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne eet haar ontbijt op kdv. Kan dat bij jullie niet? Ik pluk haar 6.45 uit bed en 7.10 zijn we bij kdv.
     

Deel Deze Pagina