Ex wil dat ik afzie van zijn pensioen.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Mama1978, 8 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama1978

    Mama1978 Actief lid

    10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn sinds twee maanden uit elkaar en nu druk bezig alles af te wikkelen. Mijn ex wil dat ik afzie van het partnerpensioen omdat hij vindt dat ik over 30 jaar niks meer met hem te maken heb en dus ook niet aan zijn pensioen mag komen.

    Ergens vind ik wel dat hij gelijk heeft, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat ik straks spijt krijg als ik er vanaf zie. Mensen om me heen waarschuwen me hiervoor.

    In het kort is het zo dat we 17 jaar samen zijn geweest, en sinds 9 jaar kinderen hebben. De afgelopen 9 jaar heb ik heel weinig gewerkt zodat hij full time aan de slag kon blijven en ik thuis kon blijven voor de kinderen. Nu werk ik weer 25 uur. Evengoed verdient hij 3,5 x zoveel als ik. Hij heeft in de afgelopen jaren dus ook veel meer pensioen op kunnen bouwen als ik, omdat hij in de gelegenheid was om meer te werken. Als hij thuis was gebleven had ik pensioen op kunnen bouwen. Alhoewel dat niet logisch zou zijn geweest omdat hij een veel beter betaalde baan heeft. Wat vinden jullie hiervan/wat hebben jullie gedaan?
     
  2. runstar

    runstar Actief lid

    9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, natuurlijk niet! Het is gewoon wettelijk geregeld en toch juist hiervoor? Jij hebt inderdaad, omdat jij voor jullie kinderen gezorgd hebt, veel minder de gelegenheid gehad om pensioen op te bouwen. Volgens mij heb jij nu een behoorlijk pensioengat, dat vul je niet zomaar even aan hoor.Dus nee, ik zou er niet vanaf zien.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hij heeft er niks meer of minder om volgens mij. Ik zou er ook niet van afzien.
     
  4. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik gelooof dat het bij ons normaal was dat dit niet meer gebeurt.
    Natuurlijk lekker, maar waarom zou hij jou moeten onderhouden? Stel hij krijgt een nieuwe vrouw, heeft zij er meer recht op vind ik.
    En andersom ook, je gaat toch ook niet voor hem betalen en je nieuwe man achterlaten?
    Alleen de kinderen ontvangen dit nog wel.
     
  5. Flipske

    Flipske Fanatiek lid

    25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Wat staat er tegenover?

    Ik snap zijn punt, maar dit soort dingen zou hij af kunnen kopen.

    Wat zegt je advocaat/mediator erover?
     
  6. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Ik snap zijn punt maar aan de andere kant , jij hebt voor een bepaalde tijd minder of geen pensioen op kunnen bouwen, omdat jij thuis bleef voor de kinderen, zodat hij fulltime kon werken en carrière kon maken.

    Ik vind dat daar wel iets tegenover moet komen te staan.
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Lekker dan :x, hij heeft lekker carrière kunnen maken en een lekker pensioen op kunnen bouwen, jij was thuis voor de kinderen en hebt dus nu een gat in je pensioenopbouw!
    Wettelijk gezien hebben jullie beide recht op dat deel van het partnerpensioen wat is opgebouwd gedurende jullie relatie... lees 17 jaar!
    Ik ga er van uit dat jij wel een deel van die 17 jaar hebt gewerkt en pensioen hebt opgebouwd... je zou een proforma berekening kunnen laten maken omtrent de wederzijdse rechten. En van daaruit zou je een gedeeltelijke aanspraak kunnen laten gelden/afspreken. Of zou je alsnog kunnen besluiten om je aanspraak te laten vallen.

    Het is te kort door de bocht om te zeggen dat je over 30 jaar niets meer met elkaar te maken hebt en dat je daarom geen rechten kunt laten gelden... juist dáárom is het wettelijk geregeld!
     
  8. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Zij bleef thuis om voor ZIJN kinderen te zorgen. Hij kon dankzij haar carrière maken en hoefde zich geen zorgen te maken over dure opvang, dure schoonmaakster, dure kok etc. Ik vind het echt onbeschoft om dan zo even voor te stellen dat hij zijn pensioen voor zichzelf wil. Dat zou ts ook wel willen. Als het andersom was, de vrouw werkt en de man zet alles on hold voor zijn gezin, vind ik het precies zo. Mijn man heeft het zo geregeld dat als hij komt te overlijden (ook bij evt scheiding) ik sowieso een deel van zijn pensioen krijg en de hypotheek in 1 klap af kan betalen. Zoiets doe je voor elkaar toch, wanneer je een gezin begint samen?
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Correctie: hun kinderen, ze zijn (neem ik aan) ook van haar.
    Waarom zou zij als vrouw zijnde thuis moeten zitten terwijl hij carriere maakt? Dat beslist ze toch zelf? Er zijn zat vrouwen die net als hun man werken, dat haar man meer verdiend dan zij doet(wat overigens in veel gevallen zo is) daar kan hij toch niets aan doen?

    Ik ben het met jou ex man eens, en ik zou daar ook geen aanspraak op willen maken mocht ik gaan scheiden.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.807
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is lijkt mij de keus van hun samen geweest?

    Ts heeft dan zeker wel recht op die 9 jaar pensioenopbouw vind ik.
     
  11. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Tja niet iedereen kán dat. Je gaat er nu vanuit dat wie niet werkt dat ook niet wil. Nogal een vooroordeel.
     
  12. fee90

    fee90 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Domme vraag misschien hoor, maar heb je recht op het volledige partnerpensioen of alleen voor de jaren dat jullie samen waren?
     
  13. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Alleen recht op opbouw tijdens huwelijk. Daarna gaat naar een eventuele nieuwe partner. Sowieso krijg je pas uitbetaald na overlijden dus wellicht (hopelijk voor de ex van TS) over 30 jaar nog niet eens aan de orde.
     
  14. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat mag hij willen. Je hebt er niet voor niks recht op. Ik zou er niet van af zien.
     
  15. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Precies. Het zijn rechten die je hebt opgebouwd; hij kan niet doen alsof het allemaal nooit gebeurd is ;)
    (Hij heeft al die jaren kunnen genieten van iemand die vaak thuis was, voor de kinderen kon zorgen. huishouden kon doen etc. )
     
  16. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113

    Het gaat om pensioen. Als je zelf werkt bouw je dat zelf op, werkt je partner en biedt die jou een partnerpensioen aan (omdat je voor zn kinderen zorgt) , dan heb je daar dus recht op. Ook als het 'uit' gaat. Want het is ook 'werk' dat je hebt verricht.

    Waarom zou een nieuwe partner recht hebben op iets dat is opgebouwd in de jaren dat ze hem helemaal nog niet kende?!?!
     
  17. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar zij hebben samen gekozen voor die constructie, en hij heeft het haar ooit zelf aangeboden, dat partnerpensioen. Dan kan jij wel achteraf gaan roepen dat je daar tegen bent, maar dan ben je heel veel jaartjes te laat met je mening :D
     
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.034
    3.116
    113
    Juist
     
  19. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.587
    11.151
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Absoluut niet vanaf zien om boven genoemde redenen.
     
  20. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Ik lees even mee, zit in hetzelfde schuitje en kreeg toevallig van de week de tip om wel aanspraak te maken op ex zijn pensioen. ik neem jullie argumenten zeker mee naar de mediator.
    Hier soortgelijke situatie, ik minder werken en voor de meiden zorgen terwijl ex carrière maakte en studeerde. En dat was prima omdat we daar samen voor gekozen hadden. En omdat dit dus een gezamenlijke keuze was heb ik dus evenveel recht op zijn pensioen over die getrouwde jaren als hij toch?? Of lees ik het nu verkeerd?
    Ik wil m'n ex niet leeg plukken maar ik wil wel krijgen waar ik wettelijk gezien gewoon recht op heb.
     

Deel Deze Pagina