Extreme prematuur aan borst leren drinken

Discussie in 'Prematuur' gestart door Lotje84, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    #1 Lotje84, 24 jan 2017
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
    De titel zegt het al.
    Zijn er hier moeders die een extreem prematuur kindje hebben gekregen en uiteindelijk aan de borst hebben gekregen?

    Onze dochter is met 28wk geboren. Ze is met 39wk naar huis gekomen. Het ziekenhuis heeft de fles doorgedramd, maar dat hebben we lang afgehouden en thuis ook vlug de fles weer gestopt.
    Met tepelhoedje heeft ze een enkele voeding helemaal gedronken en meerdere half, maar na 3 dagen (en 's nachts de fles), stopte ze ermee.

    Inmiddels is ze 1 week gecorrigeerd.
    Ik heb hulp van een lactatiekundige. En op advies nu zonder tepelhoedje proberen en de voeding via finger feeding geven. Want zonder tepelhoedje hapt ze goed aan, zuigt 3 keer en valt stil. Het lijkt alsof ze niet goed weet wat ze ermee moet doen of het gewoon vertikt ofzo.

    Wij voeden op verzoek.

    Ik ben op zoek naar moeders met ervaring. Wat kan ik verwachten?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Ja ik heb m'n meiden aan de borst gekregen. Ook met 28 weken geboren. Thuis met fles, borst en sonde voedingen bezig geweest.
    Hoe kan ik je helpen. Wat wil je weten?
     
  3. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Ik ben benieuwd naar het verloop van het proces om ze aan de borst te krijgen. Wat voor keuzes zijn er gemaakt? (Fles/finger feeding/tepelhoedje/etc) En wat was het grootste probleem?

    En hoe lang heeft het geduurd voordat ze volledig aan de borst waren?

    Wij zijn nu dus bezig met het aanbieden van de borst gedurende een vast aantal minuten. Echt oefenen. Daar drinkt ze minimaal uit. En daarna de voeding via finger feeding.
    Grootste problemen: dl weet niet wat te doen met de tepel (valt stil na 3x zuigen), haar mondje wordt kleiner na een paar keer zuigen (komt mogelijk door het tepelhoedje), krijgt liever makkelijk haar voeding (flessen dronk ze zo leeg).

    Ik denk zelf dat als ik haar nu de borst met tepelhoedje aanbied, dat ze er wel weer een deel uithaalt. Maar het hoedje gebruiken we op advies nu dus niet.
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Ja dat is een uitdaging. En elk kindje en situatie is anders.
    Wat ik heb gedaan:
    Eerst wegen, dan borst bij eerste signalen van honger. Met tepelhoedje. Sanne kon anders niet goed voelen in haar mondje. Dat werd de weken erna beter en dan lukte het soms wel zonder en tot slot was het niet meer nodig. Lotte kon beter zonder hoedje. Schiet je melk makkelijk en snel toe? Dat motiveert. Tijdens het drinken borstcompressie toepassen. Uiteindelijk kon dat steeds meer op het eind van de voeding.
    Waren ze te moe om te drinken uit de borst dan deden we de fles. Ging dat ook niet dan sondevoeding om aan te vullen tot wat ze nodig hadden. Maar wij deden minder dan de afgesproken inname. Zo moesten hier toen 8x90. Maar wij deden dan 70 en dan een extra voeding. zodat ze het honger gevoel leerde kennen dus ook op verzoek want 90 was te veel. Desnoods dus eerder voor voeding kwamen.
    Ik deed in het begin ook echt om en om borst en fles. Als ik merkte dat ze zelf kwamen en energiek/ wakker waren dan ook de borst. Echt op gevoel. Heb veel samen huid of huid in bed gelegen de eerste weken. Het buidelen voortzetten zeg maar.

    Klein aanhappen kun je aan de borst corrigeren door het kinnetje naar beneden te duwen met een vinger. Zorg dat je goed volle borsten hebt voor voeden, en al toeschietreflex op wekken door bijvoorbeeld massage, kort met de hand kolven desnoods neusspray als je dat nodig hebt. En geduld! Hier heeft het een maand geduurd voor ik
    Ze volledig aan de borst had, zonder fles of sondevoeding. En tepelhoedje uiteindelijk bij Sanne ook niet meer nodig.
    Liever vaker een beetje minder mag ook. Maar pas op dat ze niet over vermoeid raakt want dan maak je stappen terug.

    Beetje warrig misschien zo op de telefoon typen met twee peuters om me heen. Maar hopelijk kun je er wat uit halen :)
     
  5. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Hier ook beide mannen volledig aan de borst gekregen (30+5 en 28+6 wkn geboren).

    Beide keren met tepelhoedje moeten voeden in het begin en dat heb ik langzaam af weten te bouwen. Eerste deel met tepelhoedje en dan tussendoor eraf halen.
    De oudste is ook met sonde thuis gekomen en dronk in het begin de helft van de voedingen zelf en de rest gaven we bij via de sonde.

    Nooit een fles gebruikt in het zkh. Bij de oudste ook nooit finger feedjng gedaan, het was gewoon wat hij niet dronk kreeg hij via de sonde. Bij de jongste wel finger feeding, de spullen ook mee naar huis gekregen om dat te kunnen doen.

    Maar eigenlijk ben ik op hem gaan vertrouwen, de ene keer pakken ze meer dan de andere keer. Dat is best wel een dingetje hoor. Siebe is dan ook de eerste week thuis afgevallen. Masr toch blijven vertrouwen op zijn kunnen en goed gekeken of hij tevreden was en uiteindelijk liep het gewoon en loopt het nu ook nog goed!
     
  6. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Loontje, wat deden jouw kinderen zonder tepelhoedje? Waardoor deed jij met het tepelhoedje voeden?

    Iris, ze hapt op zich groot aan, maar dat verkleint na een paar keer zuigen.
    Ik heb nu met de oxytocinespray wel een betere toeschietreflex, al stroomt het er niet uit zoals het dat de eerste weken deed.
    Ze drinkt nu hooguit enkele ml aan de borst en de rest via finger feeding. Eigenlijk dus vrijwel volledig via finger feeding.
     
  7. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Ik kan me overigrns niet voorstellen dat ze binnen een maand volledig aan de borst is. :'-(
     
  8. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Ze konden door het tepelhoedje een betere vacuüm houden, ze voelde iets op hun tong liggen. Met het afbouwen dus eerst met tepelhoedje, waardoor de tepel ook al iets "langer" was zou ik maar zeggen en ze daardoor het ook beter voelden
     
  9. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Super bedankt voor de tips en ervaringsverhalen. Het biedt wat houvast en vertrouwen.
    Onze meid drinkt nu 2 of 3 van de 6 voedingen volledig zelf en de andere 1/3 tot de helft.
    Hoe voller mijn borsten, hoe beter ze drinkt.

    Hoe kan ik dit het beste met kolven doen? Want als ze een voeding goed heeft gedronken en ik kolf daarna, dan drinkt ze de voeding erba stukken minder.
    Wat is wijsheid?

    Vanaf volgende week is ml weer aan het werk (13 feb) en dan moet ik het alleen doen. Bijvoeden wordt dan lastig en veel kolven ook, omdat dan de volgende voedingsronde weer snel na de kolfsessie komt.

    Ik denk eraan om gewoon met wat prioviant en een thermoskan thee met haar in bed te gaan liggen en ook ga stoppen met wegen voor en na de voeding. Misschien dat dat nog een sprongetje vooruit teweeg brengt?
     
  10. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Overigens begin ik echt heel moe te raken. Te weinig slaap. Overdag zit mijn hoofd zo vol met gedachten dat ik geen middagsutje kan doen. Ik heb bij het uwv verlengd verlof aangevraagd en zal vast wat weken krijgen, maar dan zou ik alsnog denk ik al in maart aan de slag moeten.
    Ik maak me zorgen, veel zorgen. En denk dat ik lichamelijk, maar zeker emotioneel nog niet kan werken. Het baart me echt veel zorgen. :'-(
     
  11. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Meid dit proces is ook heel zwaar. Je hebt hier echt de tijd voor nodig om alles een plekje te geven en om de voeding op orde te krijgen. Ik ben pas een half ja na de bevalling weer gaan werken.

    Wel goed dat je dochter al twee voedingen zelf drinkt. Je zou kunnen proberen als ze goed drinkt niet na te kolven en de volgende live kunnen geven. Als ze daar energiemvoor heeft. Desnoods met tepelhoedje hoor. Wat loontje zegt geeft het grip. Hoedje kun je later weer afbouwen. En inderdaad neem lekker proviand mee en ga maar samen in bed. Niks moeten even beetje energie sparen voor jou.
    Je kunt het proberen als je alleen de borst geeft. Het kan wel zijn dat je dan dus vaker voed omdat ze kleinere porties neemt maar daar kom je maar op 1 manier achter.
    Kijk naar haar gedrag en plasluiers en haar gewicht na een dag of twee drie. 6 voedingen zijn niet heel veel. Ze mag ook rustig 8 keer of meer drinken als ze zo ook aan de hoeveelheid komt.

    Kortom een paar opties:
    -Lekker live aan de borst waarbij je haar luiers en gedrag in de gaten houd en dus een paar dagen aankijkt
    -Voeding om en om live. Je kolf dan dus de voeding die ze via vingervoeden krijgt. En kolf voor je denkt dat ze wil drinken zodat je klaar bent.

    Meid maak je geen zorgen om je werk hoor. Als je niet kunt werken ben je gewoon ziek. Als je nietskunner functioneren dan ben je ziek.
    Even tijd voor jou en je kindje. Zorg dat je vriezer vol ligt zodat je niet ook nog moet koken als je man werkt. Laat je huishouden liggen. Komt wel weer.
     
  12. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Wat ben ik blij dat je zo snel hebt gereageerd! Het valt niet mee inderdaad en ik merk dat mijn hoofd echt heel vol zit.
    Ze mag inderdaad zeker vaker drinken, 6x is vrij weinig. Maar met het voeden op verzoek is dat zo gelopen. Ik denk dat als we niet meer bijvoeden, ze zich automatisch vlugger meldt. Maar met de hele voedingsriedel, was het ook wel fijn dat het nog maar 6x p.d. hoefde.
    Jouw suggesties mbt het kolven ga ik uitproberen. En ik denk dat als ik alleen ben, ik het finger feeden ga vervangen door de bv-hulpset.

    En het tepelhoedje heb ik sinds een paar dagen weer in gebruik. Dat scheelt enorm.

    Dankjewel.
     
  13. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Je komt er wel. Luister naar je gevoel. Komt goed. Hopelijk pakt ze het snel op. Normaal kunnen a terme kids ook wel een 4 of 6 weken rommelen hoor.
     
  14. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    😚

    Het is echt een weg van lange adem, maar het is het zo waard. Net lag ze zo heerlijk rustig bij me te drinken. Dat is zo'n mooie beloning. Ze heeft vandaag al 3 van de 5 voedingwn volledig zelf gedronken. De ene keer gulzig en onrustig en de andere keer heel bescheiden en rustig. Het helpt wel om op de roze wolk te komen. ;) De andere twee voedingen hebben we finger feeding gedaan.
    Ik heb vanmiddag ook een flinke middagsut gedaan, wat scheelt dat zeg!

    Ik ben wel heel benieuwd hoe ik straks de vraag en het aanbod goed op elkaar afgestemd krijg zodat ik dan niet meer hoef te kolven, of nog een enkele keer. Maar dat is zorg voor later.

    Dankjewel!
     
  15. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Echt super goed hoor!! Fijn dat je ook hebt kunnen slapen. Daar knapt een mens van op. Zeker vaker doen ;)
     
  16. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Hi lotje, hoe gaat het inmiddels?
     
  17. Lotje84

    Lotje84 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Hoi! Wat lief dat je het vraagt. Ze heeft haar 1e sprongetje gehad. Gelijktijdig met mijn viermaandendip, dus even een paar dagen bijna volledig terug op finger feeding. Het was even best hopeloos, heb zelfs voor het eerst melk uit de vriezer moeten pakken. :'-(
    Maar, ze drinkt nu volledig uit de borst en ook steeds beter en meer. En sinds een paar dagen weigert(???) ze het tepelhoedje. Ik ben totaal verbaasd.
    Ze slaapt nu sinds 2 nachten 's nachts 6 a 7 uur aan een stuk. Dat geeft ons even de hoognodige slaap, maar daardoor drinkt ze wel in totaliteit iets minder.
    Bijna 4 kilo nu!
    Ze kan nog niet regelen en 's ochtends na de eerste of tweede voeding kolf ik nog. Zo heb ik iets achter de hand voor noodgevallen of als we even de deur uit gaan. En zo houd ik de productie op peil.
    Het blijft wat zoeken en ik blijf alles bijhouden en soms nog wegen. Maar we komen er wel.

    Bedankt voor alle steun!
     
  18. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Wat fijn te lezen. Blij dat het je gelukt is. Topper!
     

Deel Deze Pagina