Faillissementsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Niicci, 8 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niicci

    Niicci Fanatiek lid

    1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Goedemiddag,

    Op 17-04-2018 is de werkgever van mij en mijn partner failliet verklaard.

    Wij zijn hierover ingelicht door de curator en hebben 24-04-2018 om 09:30 een bijeenkomst gehad van het UWV over hoe verder en het invullen van de formulieren ivm betalingsonmacht van de werkgever.

    Nu hebben diverse collega's een week geleden de eerste betaling al ontvangen, maar wij alleen een inkomstenformulier.

    Al meerdere telefoontjes gepleegt naar jullie en zowel aan de telefoon, als de mensen van het UWV bij de bijeenkomst zeggen wat anders.

    Eerst zouden we alles binnen 2 a 2,5 week ontvangen, de ander zei jullie krijgen een voorschot en het resterende komt na ongeveer 4-6 weken.
    Weer iemand anders zei dat jullie alles binnen 8 weken voldaan moeten hebben, maar het vaak wel sneller gebeurd en het voorschot na ongeveer 2 weken wel binnen is.
    Weer een ander zei dat we alleen een voorschot kregen en het resterende pas over 19! weken.

    Zoals bovenaan aangegeven zitten zowel ik als mijn partner in dezelfde situatie en hebben wij in februari de laatste normale loonbetaling gehad.
    We zitten ondertussen in mei, en wij redden het zo niet meer met 3 kinderen waarvan 1 nog in de luiers en flesvoeding.

    Ook de WW zal, als er een beslissing is genomen niet deze maand komen.

    Wij weten ondertussen niet meer hoe nog verder gezien iedereen wat anders verteld.
    Ook was er gezegd afgelopen donderdag dat er een betaling zou zijn gedaan.
    Maar wij hebben nog geen specificaties en geen geld.

    Graag willen we nu als het kan iets meer duidelijkheid.

    Afgelopen zaterdag hebben wij pas de inkomstenformulieren mogen ontvangen via de post. Deze ingevuld en direct opgestuurd maar deze zullen op zijn vroegst pas morgen binnenkomen bij jullie. En moesten 05-05 ook al terug, terwijl ze 05-05 pas binnen zijn gekomen.

    Vaste lasten en eten/drinken wil bijna niet meer, en ook de vaste lasten lopen door.
    Tot nu toe veel kunnen doen maar na zo'n periode zonder enige vorm van inkomsten raakt het spaargeld nu ook op.

    Tevens hebben wij voor faillissement akkoord gegeven voor kunsstof kozijnen, deze moeten eind juni geplaatst worden en vooraf voldaan zijn, hier kunnen wij niet meer onderuit.
    Dit al enige tijd kunnen schuiven maar die willen het ook graag.

    Hopelijk kan iemand ons hier verder helpen, want dit is verschrikkelijk zo. Vooral omdat het ons beide betreft.

    Ook als we weer een andere baan vinden zou het fijn zijn wat te hebben, gezien we ook de reiskosten hebben dan en die ook niet kunnen betalen.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Niicci,

    Wat naar dat de werkgever van zowel jou als je partner failliet is.

    Je geeft aan dat je al verschillende keren contact hebt gehad met onze klantenservice, maar telkens een ander antwoord krijgt. Dat is zeker niet de bedoeling.
    Ik kan me voorstellen dat je nu duidelijkheid wilt over de betaling van het achterstallig loon van jou en je partner.

    Ik probeer voor jou een aantal dingen te verduidelijken. Bij een aanvraag voor een uitkering van betalingsonmacht krijg je te maken met 3 verschillende periodes. Daarbij horen verschillende betalingen.

    Als je de aanvraag op de bijeenkomst hebt ingevuld en ingeleverd, krijg je binnen 4 weken een brief waarin staat of je een uitkering wegens betalingsonmacht krijgt en wanneer. Heb je de aanvraag later ingestuurd, dan is dit binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag.
    De eerste betaling wordt binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag gedaan. Wij betalen dan eerst het loon uit dat je nog tegoed hebt.

    Bij de vervolgbetaling, betalen wij het loon over de opzegtermijn. Hiervoor hebben wij het formulier Inkomstenopgave bij betalingsonmacht nodig. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je deze formulieren (voor jou en je partner) net hebt teruggestuurd. De vervolgbetaling betalen we binnen 2 weken nadat je Inkomstenopgave is ontvangen.

    De betaling van het achterstallig loon en het loon over de opzegtermijn betalen wij als voorschot uit. Het is dus mogelijk dat deze betaling lager is dan je bij je werkgever gewend was.

    Bij de eindafrekening krijg je een overzicht van je definitieve uitkering wegens betalingsonmacht. Hierin staat dan welke uitkering(en) en vergoeding(en) je recht hebt, de specificatie van deze betalingen en wat je al ontvangen hebt. Is er nog sprake van een nabetaling, dan betalen wij dit bij de eindafrekening uit.
    Wij proberen om binnen 19 weken na de intake de eindafrekening te verwerken.

    Wil je weten wat de huidige status is van je aanvraag voor de uitkering wegens betalingsonmacht? Dan raad ik je aan om een bericht te sturen via Mijn UWV/Mijn berichten. Mijn collega heeft inzage in je persoonlijke gegevens en beantwoordt jouw bericht binnen 1 werkdag.

    Ik wens je sterkte in jullie situatie.

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     
  3. Niicci

    Niicci Fanatiek lid

    1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Bedankt, zo is het allemaal wat duidelijker.
    Ondertussen inderdaad ook bericht gehad via mijn UWV.
    Mijn eerste betaling zou gister gedaan zijn, die van mijn partner vandaag. Dus even afwachten wanneer het binnenkomt.

    Wordt het vaak ook de maximale termijn van 19 weken voor de eindafrekening of gebeurd dit soms eerder?

    Ook zitten wij met het tijdspaarfonds.
    Een collega zei dat dit overgemaakt werd naar hun. Valt dit dan onder die eindafrekening of achterstalling loon?
    En wordt er over de opzegtermijn ook nog TSF uitbetaald gezien dat normaal van het salaris in dat "potje" zou gaan.

    Sorry voor de vele vragen maar alles is nog zo onbekend gezien we gelukkig nog nooit in zo'n situatie hebben gezeten.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Niicci,

    Fijn dat je nu bericht hebt gehad over de eerste betaling voor jou en je partner.

    Je hoeft zeker geen excuses te maken voor het stellen van vragen, deze beantwoorden wij graag.

    Wij proberen de eindafrekening binnen 19 weken na de aanvraag definitief af te handelen. De wettelijke termijn voor de eindafrekening is echter 26 weken. Het kan dus ook langer duren dan 19 weken.

    Meer informatie over wat wij betalen binnen een uitkering wegens betalingsonmacht, lees je hier.
    Houd er rekening mee dat het tijdspaarfonds in de eindafrekening wordt meegenomen. Bij de eindafrekening zijn alle uitbetaalde voorschotten bekend en kunnen we dit definitief vaststellen.

    Ik wens je een fijne dag toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina