zwangerschapsverlof wordt verlengd?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door meisje0123, 2 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meisje0123

    meisje0123 Fanatiek lid

    24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Hey dames,

    Dit lees ik net op NU.nl:

    Brussel wil zwangerschapsverlof verlengen
    Uitgegeven: 2 september 2008 13:28
    Laatst gewijzigd: 2 september 2008 13:35

    BRUSSEL - De Europese Commissie wil het zwangerschapsverlof verlengen, mogelijk tot minimaal achttien weken. Nu is het Europees verplichte minimum nog veertien weken, in Nederland geldt een verlof van zestien weken.

    Voor Nederlandse moeders zou de nieuwe 'zwangerschapsverlofrichtlijn', die de vorige uit 1992 moet vervangen, een extra verlof van twee weken betekenen. Nederlandse vrouwen krijgen nu zestien weken verlof rond de bevalling, waarvan ze er in principe minimaal vier voor de bevalling moeten opnemen.

    In België hebben vrouwen recht op vijftien weken verlof, in Duitsland veertien weken en in Denemarken achttien. In sommige vroegere Oostbloklanden gelden veel langere verloven, Tsjechische vrouwen bijvoorbeeld hebben 28 weken.

    Verlenging

    De plannen moeten nog worden uitgewerkt voordat ze op 1 oktober door de Europese Commissie kunnen worden aangenomen. Maar duidelijk is volgens bronnen in Brussel al wel dat de verantwoordelijk EU-commissaris Vladimir Spidla (Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen) aanstuurt op een forse verlenging.

    Hij wil geen regels stellen over hoeveel weken minimaal vóór de bevalling moet worden opgenomen.


    Nou, dat zou mooi zijn he!
    Nu maar hopen dat het er ook écht doorkomt, en bij voorkeur een beetje snel!

    X

    *Edit moderator: topic verplaatst en titel aangepast*
     
  2. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    ja, haha, heeeeel snel als het ff kan:) dr staat dat ze het mis. op 1 okt aan willen nemen, zou het dan ook meteen ingaan? zal wel niet he....
     
  3. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    oh dat zou heel mooi zijn.
    Maar weet niet of het voor mij nog zou gelden :)
     
  4. meisje0123

    meisje0123 Fanatiek lid

    24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Daar zat ik ook over na te denken Taliaa! Want inderdaad, 't zou wel lekker voor jullie zijn als de zwangeren onder ons daar nu ook nog gauw van mee mochten genieten!
     
  5. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    komen ze ook lekker op tijd mee....... :evil:

    Nou ja, hopelijk hebben een boel vrouwen hier plezier aan
     
  6. Tacha1987

    Tacha1987 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hopelijk wordt het vanaf 1 oktober dan al ingegaan :D !
     
  7. manytroubles

    manytroubles Actief lid

    9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ik vind het zelf onzin om het verlof te verlengen. Het is al lang genoeg. Geef die 2 weken dan aan de vader, als ze iets willen doen!


    Manytroubles
     
  8. knorretje21

    knorretje21 VIP lid

    1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik vind inderdaad ook dat ze vderschapsverlof mogen verlengen.
    mijn vriend heeft maar 1 dag vrij gehad! en de rest zijn eigen dagn in moeten leveren,.

    maar was hier toch een artikel over dat ze dat willen doen langer vaderschapsverlof? niks meer over gehoord helaas
     
  9. Lisje86

    Lisje86 Fanatiek lid

    26 jan 2007
    3.504
    0
    0
    mama!!
    van mij mag het ook 1 okt ingaan lekker langer met mijn mannetje :D
     
  10. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Sja, ook ik vind (ondanks dat ik niet werk) dat vaderschapsverlof veeeeeel langer mag!
    Belachelijk gewoon dat zij maar 1 dag krijgen, tis immers ook hun kind!
     
  11. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ik vind dat we hier net als in Zweden de ouders een jaar doorbetaald vrij mogen opnemen in de tijd tot je kind 8 is.

    Ik voelde me pas ok 6 maanden na de bevalling. Vanaf de 3e maand moest ik weer werken en ik was kapot! Die kleine sliep nog steeds niet door, emotioneel was ik nog niet ok dus wegbrengen naar opvang was zwaar, die kleine was om de haverklap ziek van de virussen op de opvang. Op mijn werk was ik moe moe moe en wilde alleen maar slapen. Echt niet relaxed!

    Maar las wel dat vrouwen en mannen in Zweden niet part-time werken. Dat is dan weer minder.
     
  12. Dombo

    Dombo VIP lid

    12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Het is zeker geen overbodige luxe wanneer het verlof wordt verlengd. En dan voor zowel vader als moeder.

    Voor sommigen is 16 weken verlof meer dan genoeg, maar voor velen is het dan nog gewoon te vroeg om weer aan het werk te moeten, dus voor hen zou het zeker een uitkomst zijn. Alleen vind ik 18 weken in totaal nog steeds aan de korte kant.
     
  13. manytroubles

    manytroubles Actief lid

    9 dec 2006
    357
    0
    0
    Maar als je 16 weken niet genoeg vindt, dan kun je toch ouderscapsverlof nemen?
    Vind echt niet dat vrouwen nog langer "betaald" thuis zouden moeten zitten. Dan zou het wat mij betreft voor eigen rekening moeten zijn.

    Manytroubles
     
  14. Germpie85

    Germpie85 Niet meer actief

    Zou het echt al 1 oktober ingaan?
    Zal wel niet.. Als het dan wel aangenomen wordt, gaat het vast per 1 januari in, ofzo.
    Lekker hoor, 2 weekjes extra!
    Of de werkgevers er blij mee zullen.. Dat denk ik niet!
     
  15. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ik werk bij een handelsbedrijf en daar mag je geen ouderschapsverlof opnemen. Vond dat raar, maar heb toen bedongen dat ik dan wel part time wilde werken (wat eigenlijk ook niet mocht) tot ik weer toe was aan full time. Geen full time salaris natuurlijk.
     
  16. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    waarom mogen ze je dit weigeren mirella?
    bij mijn weten is er geen enkele werkgever die dit mag weigeren?!
    http://www.postbus51.nl/index.cfm?vid=6 ... faultintro
    daarbij had je ook gedeeltelijk de ziektewet in gekund ten gevolge van de zwangerschap en had je voor je ziekte uren 100% uitbetaald gekregen.

    ik vind 18 weken lekker hoor, vond het lichamelijk loodzwaar om na 10 weken na mijn ks weer 9 a 10 uur op een dag op m'n benen te moeten staan.
    ik zat dan ook snel weer in de ziektewet en zo koste ik de staat aardig wat meer dan wanneer ik iets langer thuis had kunnen zitten.

    zoals ik dit voorstel trouwen begrepen heb wordt het veel flexibeler, mogen vrouwen ook zelf weten of ze wellicht weer eerder aan het werk gaan (is nu ook zo, behalve de eerste 6 weken na de bevalling), maar moet er ook meer in overleg met de werkgeverd gaan, wat mij doet vermoeden dat die dan ook meer mag eisen, danwel weigeren. of ik daar dan een groot voorstander van ben, weet ik zo net nog niet. ik wil eerst wel eens de volledige plannen horen.
     

Deel Deze Pagina