Februari 2016 moeders

Discussie in 'De mama's' gestart door Punky16, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Punky16

    Punky16 Actief lid

    5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor alle meiden die in februari 2016 voor de eerste, tweede, derde of meerdere keer moeder zijn geworden. Jongen, meisje, een, twee of drieling. Iedereen is van harte welkom.
     
  2. fiona1983

    fiona1983 Fanatiek lid

    9 dec 2011
    1.808
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ik doe mee :)
     
  3. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Ik doe ook mee :D uitgerekende datum was 28-2, geboortedatum was alleen 3-3 ;)
     
  4. Punky16

    Punky16 Actief lid

    5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat telt ook toch? :).
    Vinden jullie het een grote verandering nu jullie kindje er is? Het verbaasd mij hoe makkelijk het gaat. Ik had echt verwacht dat ik er veel meer aan moest wennen. Ik vind het ook wel weer erg leuk zo'n kleine baby.
     
  5. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Bij de eerste moesten wij heel erg wennen aan het feit dat we een baby hadden, het was ook wel een hele moeilijke periode waardoor we geen roze wolk hebben gehad. Dat maakte het allemaal nog zwaarder, maar nu kunnen we gelukkig wel genieten en het is nu meer een aanvulling dan een verandering ;) :)
     
  6. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik klets ook graag mee! :)
    Tot nu toe gaat het allemaal vanzelf. Maar weet niet wat ik over een week ga zeggen. ;)
     
  7. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik ben er ook bij :)
    Ik vind het eerlijk gezegd allemaal ontzettend tegenvallen. Het is veel zwaarder dan verwacht. Vooral omdat borstvoeding niet gaat zoals ik zou willen, maar ook de zorgen die er bij komen. Ook vind ik het moeilijk om een structuur te vinden. Ik hou namelijk van regelmaat en zou dat ook graag voor mijn baby willen, maar het lukt me niet echt.. Ik snap dat ik dat nog niet echt kan verwachten bij een baby van drie weken, maar wanneer dan wel? Ze vraagt nu elke 1,5/2 uur (soms 3 uur) om een voeding en ik zou dit heel graag gewoon gestructureerd om de drie uur willen.. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik vind het prima om haar even te laten huilen, maar langer dan 20 minuten krijsen gaat toch echt te ver.. Ik denk dat de vele voedingen komen, omdat we dit vorige week expres zovaak ook aanboden (omdat ze niet aankwam), maar hoe kom ik hier weer vanaf?
    Ook vind ik het lastig wat ik moet doen als ze huilt en niks wil (niet eten, niet getroost worden, niet slapen) wat dan?
    Mijn hele dag bestaat nu uit voeden, kolven, verschonen, snel zelf wat eten, flesjes schoonmaken en dan weer van voor af aan..
    Hopelijk hebben jullie wat tips, ik voel me namelijk alles behalve happy.. :(
     
  8. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoi ZaZaM, ik kwam hier even lezen mijn dochtertje is een jaar ouder dan die van jullie en kwam toen je berichtje tegen. Ikzelf geef ook borstvoeding en herinner me die periode nog. Als je echt graag borstvoeding wilt geven moet je niet te hoge verwachtingen stellen aan je kleine, gewoon eraan toe geven in het begin hebben ze namelijk wat vaker regeldagen, maar het word makkelijker !! echt waar, maar tot zeker 3 maanden zul je vaak moeten toegeven. Wat bij mij hielp was beide borsten geven dus eerst de ene helemaal op en en dan nog de ander zoveel mogelijk zo kwam er meer tijd tussen of wat vaker voeden op momenten dat je wel ''beschikbaar/'' bent, borstvoeding verteerd gewoon veel sneller en het is zo natuurlijk dat ze zichzelf ook niet volproppen zoals je snel hebt met flesvoeding dan geef je een grote hoeveelheid in 1 keer. Het komt goed echt waar, maar je moet geen verwachtingen hebben zoals zoveel uur er tussen willen zien etc. dat komt later ze is nog zo klein.
     
  9. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    ZaZam, ik herken mezelf heel erg in jou verhaal!! Helaas heb ik een zelfde situatie mee gemaakt met onze oudste dochter. Ik hou ook van een regelmaat maar met een babytje is dat helaas haast niet haalbaar, ik vond het ook heel zwaar en wist soms ook echt niet meer wat te doen. Uiteindelijk wordt het echt wel makkelijker maar die tijd lijkt nu gewoon nog oneindig ver weg.
    Wij hebben zelf een borstvoedingscursus gevolgd bij La Leche Leage en ik weet dat degene die die cursus geeft ook adviezen kan geven hoe je het aan kan pakken met de borstvoeding. Misschien kun je kijken of er iemand bij jou in de regio zit die je kan helpen en kan begeleiden. Borstvoedingorganisatie La Leche League | Ouders
    Onze kraamverzorgster adviseerd mij om minimaal 2 uur tussen de voedingen in te laten zitten wanneer ze goed gedronken heeft, dit om te voorkomen dat ze maar hele kleine beetjes drinken waar ze net aan genoeg aan hebben en dan vervolgens na een uurtje weer wat willen drinken. Je kan proberen de tijd iets op te rekken door bijvoorbeeld je pink te geven, als je kindje het toelaat.
    Uiteindelijk zul je merken dat je een bepaald ritme te pakken hebt, maar sta dan niet raar te kijken als je kleintje deze dan (meteen) weer omgooid. Het loslaten en erin meegaan is eigenlijk het magische woord. Het is moeilijk maar probeer daarin je weg te vinden. Ik heb uiteindelijk van maand 3 t/m 5 het volgende gedaan: voeden met fles en aandacht voor de kleine, terug in bedje en kolven, kolf schoonmaken en flesjes schoonmaken, zelf snel wat eten/drinken als de kleine het toe liet en dan het riedeltje weer opnieuw. Dit tot ik echt op een emotioneel breekpunt stond en ik na meerdere pogingen power kolven nog steeds niet meer dan 500cc kolfde en dus niet volledig borstvoeding met de fles kon geven, ben ik gestopt. Ik heb beide borsten nog 1 keer na moeten kolven en een dag erna nog maar 1 borst 1 keer na moeten kolven, vanwege de stuwing, net even de druk eraf en toen was de productie al helemaal weg. Dat liet wel blijken dat mijn productie niet goed op gang was gekomen of ik simpelweg gewoon niet genoeg heb/had.
    Praat erover met mensen in je omgeving hoe je tegenover de borstvoeding staat, overweeg voor jezelf of je zelf niet gelukkiger wordt om kunstvoeding te gaan geven. Borstvoeding is goed voor je kleintje maar het moet niet ten kosten van jezelf gaan!! Kindjes worden ook groot op kunstvoeding en het is echt geen schande. Zoals mijn kraamverzorgster ook zegt: het is geen falen als het niet lukt, sommige hebben nu eenmaal niet genoeg productie en daar kun je niets aan doen.
    Het huilen en niks willen herken ik helaas ook, ik liep dan soms uren met haar door het huis heen en was dan liedjes aan het zingen, dat was het enige wat haar dan stil kreeg.
    Sterkte en hou vol!! Hoewel het er nu niet naar uitziet wordt het uiteindelijk echt makkelijker en krijg je er zoveel moois voor terug!!
     
  10. CSI

    CSI Bekend lid

    7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoiii k klets ook graag mee.

    Zazam wat vervelend dat je je zo voelt. Ik herken t van beide niet maar heb ook nooit bv gegeven. Hopelijk kun je wat met bovenstaande tips..
     
  11. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Bedankt voor de tips!
    Toch wel fijn dat jij dit nog wel herkent met je oudste dochter Sabine. Op zich heb ik wel genoeg productie voor wat ze nu drinkt. Ik kolf elke drie uur 10 minuten per borst en dan heb ik ongeveer 120cc. Aangezien ze niet meer dan 50 per voeding drinkt, red ik het daar dus wel mee.
    "Live" borstvoeden heb ik nu al een paar dagen niet meer geprobeerd. Ben bang als ik het weer probeer dat ik weer zo teleurgesteld word.. Misschien toch maar met lactatiekundige proberen inderdaad..
    Het probleem is ook wel een beetje dat ik het huidige probleem van zo weinig drinken niet oplos met kunstvoeding. Ze blijft dan nog steeds kleine porties drinken denk ik.. Het maakt voor de hoeveelheid die ze drinkt ook niet uit of er 1 uur of 4 uur tussen de voeding zit. Gek hè?
    Vandaag is ze helaas ook 90 gram afgevallen :(

    Hoe gaat het moederschap bij de andere dames😊?
     
  12. Punky16

    Punky16 Actief lid

    5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zazam: zowiezo ben je de eerste weken met weinig meer bezig dan de baby. Dat is helaas zo. Geloof me, dat word echt vanzelf beter. Waar zl de eerste twee weken op minstens 12 voedingen per dag zat, gaan we nu langzamerhand naar de 8 voedingen.
    Als ze sneller dan twee uur voor een voeding komt, kun je ook nog een keer dezelfde borst aanbieden. Dan komt ze ook aan de wat vettere melk toe (de eerste melk die komt is wat wateriger). En dan na twee uur de andere borst. Waarschijnlijk word de tijd ertussen dan steeds langer. Kolven en uit een flesje geven zou ik niet aanraden. Daar holt je productie van achteruit. Baby's krijgen melk een stuk beter uit de borst dan een kolf.

    En wat betreft de rest: relax, ontspan, neem je tijd. Lekker knuffelen met je kindje tussen de voedingen door. Probeer voor jezelf een soort van ritme aan te houden door elke dag op een vast moment even de deur uit te gaan, op vaste momenten te eten en douchen. De rest komt vanzelf weer. Voor je het weet is ze edn jaar oud en lijkt dit heel ver weg.

    Hier al twee dageneen niet zo lekkere baby. Veel spugen en duidelijk niet zo lekker in zijn vel. Nu heerst het enorm, dus ik vermoed dat hij ergens wat heeft opgepikt. Ik hoop dat het snel over is, want het is wel heel sneu om te zien.
     
  13. Lexi

    Lexi Actief lid

    24 dec 2014
    253
    7
    18
    Ik heb gemerkt dat ik heel slecht ben in het volgen van deze topics, ook al praat ik graag mee het lukt me altijd slecht. Maar wilde toch even reageren op Zazam! Mijn dochtertje is 12 feb geboren en heb daarna een redelijk dramatische week gehad. Non stop krijsen, kon dr niet troosten. En maar blijven borstvoeden. Uiteindelijk overgegaan op flesvoeding en dat was toch wel een opluchting, ik en de baby wat rustiger. Niet dat dat mijn tip is hoor! Ik had te weinig melk, bleek later.

    Maar hoe gek ik ook ben op haar, vind het ook flink aanpassen. Regelmaat maakt me niet zoveel uit, maar ik krijg overdag niet de kans iets te doen buiten de baby, ook al is het maar stofzuigen, omdat ze niet wil slapen of even in de box wil. Het huilen zonder dat ik een oorzaak kan vinden vind ik ook ontzettend moeilijk. En ik mis een momentje met mijn partner heel erg.

    Nu merk ik dat het langzamerhand al wat beter gaat omdat ik iets meer contact krijg. Het valt allemaal wel op zn plaats. Ik probeer actief meer te genieten en de moeilijkere fase gaat echt wel voorbij.
     
  14. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Helaas ben ik al een week over op de fles (met borstvoeding), omdat ze niet goed aan kon happen aan de borst en niet goed dronk en niet aankwam maar afviel.. Nu dus full time aan het kolven..

    Wat vervelend dat jullie kleine niet lekker in z'n vel zit! Hopelijk gaat het gauw over.

    Lexi: fijn om een soortgelijk verhaal te horen. Mij gaf het ook wel meer rust om de borstvoeding met de fles te geven. Fijn dat alles voor jullie nu op z'n plek begint te vallen. En dat momentje met je partner, dat is inderdaad ook even zoeken. Ook dat zal denk ik wat tijd nodig hebben, misschien als er wat meer regelmaat is..?
     
  15. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    ZaZam: Aan je productie ligt het in ieder geval niet dan, misschien kun je kijken om iedere 4 uur te kolven zodat je wat tijd voor jezelf in kan plannen, alleen dan oppassen dat je productie dan niet teveel terug loopt. Ik vond het ook slopend de eerste periode, dat je niet even een momentje voor jezelf kan vinden. Even een kopje thee drinken en rustig om je heen kijken is dan al heerlijk als een rustmomentje.
    Overstappen op kunstvoeding zal de hoeveelheid die ze drinkt denk ik niet bevorderen, nee. Maar je krijgt wel meer tijd voor jezelf omdat je dan niet meer hoeft te kolven. Alleen jij kan beslissen wat je graag wilt doen. Misschien dat een lactatiedeskundige je nog kan helpen met wat tips om je dochtertje goed aangelegd te krijgen.
    Je zou zeggen dat als er meer tijd tussen zit dat ze ook meer zou drinken, gek inderdaad dat ze dat niet doet. Dat is wel heel vervelend dat ze weer is afgevallen!! Hopelijk gaat daar ook snel weer een steigende lijn in zitten. Krijg je er nu wel begeleiding mee met dat ze zo weinig drinkt en afvalt?

    Hier vandaag de eerste dag volledig terug aan de borst, niet meer nakolven en bijvoeden en dan morgen evalueren hoe dat gaat. Vanmorgen was ze weer 50 gram aangekomen dus hopelijk is ze morgen in ieder geval niet weer afgevallen, want dat nakolven en nageven is een behoorlijke rompslomp.
    Merk ook aan mezelf dat ik aan het einde van de dag erg moe ben en dan snel emotioneel word. Ach het wordt allemaal beter :) Mijn kraamverzorgster zegt dat het geboortegewicht het magische moment gaat zijn, als ze daar weer op zit zal het allemaal weer wat makkelijker en beter gaan, dus ik ben heel benieuwd of dat ook het geval zal zijn. We krijgen nu twee dagen extra begeleiding van de kraamzorg dus dat is in ieder geval al wel heel fijn :D
     
  16. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    En Sabine, hoe is het gegaan de eerste dag volledig over op de borst? Al gewogen?
     
  17. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Kleine meid was 30 gram aangekomen :D Dus we zijn nu helemaal over op de borstvoeding :D De dubbele medela kolf is weer retour naar het bedrijf waar we hem gehuurd hadden. Ik mag er vannacht iets meer tijd tussen laten zitten als ze het zelf ook toe laat omdat ze afgelopen nacht eigenlijk geen zin had om te drinken wanneer ik haar wakker maakte voor een voeding. Overdag nog wel een "strikt" schema van max iedere 3 uur voeden. Maar dat maakt me allemaal niet uit, ben al zo blij dat ze iets is aangekomen en ik niet na iedere voeding nog hoef te kolven en dat dan nog moet nageven.
     
  18. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat fijn dat je weer volledig op de borstvoeding zit!
    Hopelijk blijft dit goed gaan.
    Hoelang heb je nu dan nog kraamzorg?
    Hier is de kraamverzorgster morgen voor het laatst. Eigenlijk zondag maar die hebben we haar vrij gegeven. ;)
    Gaat allemaal goed gelukkig. Zondag gaan we met zijn allen lekker naar buiten.
    nu al zoveel zin in! Vanmiddag had Ik lekker buiten gegeten.
    Wat was het heerlijk zeg
     
  19. Sabine1305

    Sabine1305 Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Kleine meid is weer 50 gram aangekomen :D dus het gaat echt boven verwachting goed :D vannacht ook iets langer kunnen slapen. Kraamzorg is vandaag voor het laatst, we hebben haar een doosje merci gegeven met een foto van ons 4en erop met de tekst Beste Kraamverzorgster. Geven of hebben jullie nog wat gegeven aan de kraamverzorgster?
    Zo te horen gaat het bij jou ook allemaal goed meisje!
    Hoe gaat het bij jou ZaZam?
    Ik denk dat wij morgen ook voor het eerst even naar buiten gaan.
     
  20. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat fijn zeg Sabine. Hele grote zorg minder!
    Wij geven de kraamverzorgster een vvv bon. Ze heb het zo super gedaan allemaal.
    Ja het gaat boven verwachting super goed. Vannacht weer wakker moeten maken voor de voeding. Gisternacht hebben we geen wekker gezet. Maar toen had ze 1 voeding overgeslagen. Dat was niet zo goed hihi.
    Ze zit nu op 80cc en drinkt t achter elkaar leeg.
    Ja het word mooi weer morgen. :)
     

Deel Deze Pagina