fiets voor 2 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Poohbeer2, 21 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ons meisje wordt in juli 2 jaar. Nu zitten we er aan te denken om har een fietsje te geven. Is dat een goed idee, of is ze daar nog wat te klein voor??

    En zou een 12 inch fietsje passen? Ze is nu ongeveer 84 cm lang.

    En zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het kopen van een fiets? Welk merk is een aanrader en welke juist niet?
    Het zou fijn zijn als het een goede fiets is, want dan kan een eventueel tweede kindje er ook op fietsen.

    Bedankt alvast voor jullie hulp.
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk persoonlijk dat het nog wat te vroeg is, en kies er zelf voor om met Sinterklaas voor een fiets te gaan kijken...

    Ik zag overigens ook fietsen met duwstang, dus dat is misschien wel een optie? Halfords had er eentje staan. Maar of het écht wat is? Dat weet ik dus ook niet...
     
  3. nijnja

    nijnja Fanatiek lid

    2 mei 2007
    1.177
    0
    0
    docent
    Haarlem
    Wij hebben Karel een loopfietsje van puky gegeven. Het schijnt dat ze daarvan leren met het fietsevenwicht om te gaan. Hij kan straks dan hopelijk meteen zonder zij-wieltjes op een echte fiets. Verder hebben we een driewieler met duwstang van vrienden gekregen. Daar leert hij dan weer de werking van trappers van. Het voordeel van de tweewieler is volgens mij dat evenwicht houden moeilijker aan te leren is dan de trapbeweging, het voordeel van de driewieler is dat het ook als een soort buggy te gebruiken is, omdat je door de duwstang veel meer controle heb over waar ze heen gaan.
    Een echte fiets (tweewieler met trappers) lijkt me te moeilijk voor een tweejarige, maar dan ga ik uit van Karel en die is motorisch niet heel erg snel.
    Succes met je keuze!
     
  4. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Wij hebben nu zo'n plastic drieiweler met een duwstang van de intertoys 565194 Smart Trike Basic Roze.
    Het probleem met ie driewieler is dat de trappers aanhet voorwiel zitten en daar zijn haar benen te kort voor (en Aaliyah is geen klein meisje).
    Dus daar kan ze zelf niet echt mee "fietsen".
    Daarom zat ik meer te denken aan een fietsje met zijwieltjes. Daar zitten de trappers recht onder het zadel (als op een gewone fiets) en dan kan ze er waarschijnlijk wel bij.
    En het is gewoon heel erg leuk om samen even een blokje mee om te gaan. Ik lopend en zij op haar fiets.
    Aaliyah is in haar fijne motoriek wel heel snel (met haar grove niet). Maar ik denk dat ze fietsen en sturen tegelijkertijd redelijk snel onder de knie heeft. Als ze voorop bij mij op de fiets zit is ze ook druk aan het sturen en op de driewieler probeert ze bij de trappers te komen alleen valt ze dan bijna van het zadeltje af.
     
  5. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    O'ja, ze heeft een loopfietsje met drie wielen, maar daar geeft ze niet echt om. Vaandaar dat onze voorkeur meer uitgaat naar een echte fiets
     
  6. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Onze meid kreeg voor haar tweede verjaardag ook een fiets. Eigenlijk was hij net iets te groot maar nu rijd ze er prima op. Kon er ongeveer vanaf 2 jaar en 3 maanden op fietsen. Moet wel zeggen ze kon al vroeg op een driewieler kon rijden en is motorisch erg handig. Ik ken genoeg kindjes die het veel later konden. Ik vind het een goed idee....
     
  7. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik denk dat ik maar eens rond ga kijken.
    Wat is de wielmaat van jouw fietsje @suus02??
    En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of merken die aanraders zijn (of juist niet wegens snel roesten ofzo)?
     
  8. jammetje

    jammetje Actief lid

    5 mei 2010
    216
    0
    0
    hoor echt van iedereen dat ze beter op een echte loopfiets kunnen leren!!! Geen loopfiets met drie wielen, maar met twee, dat zijn net echte fietsen alleen zonder trappers. Zo schijnen ze goed hun evenwicht te leren en elk kindje wat ik ken fiets daarna gelijk op een gewoon fietsje weg, zonder zijwieltjes!!!!
    ga er voor onze knul van 2,5 jaar ook een kopen.
     
  9. Sweetness

    Sweetness Actief lid

    9 apr 2007
    152
    0
    0
    Onze dochter is vorige maand 2 geworden en heeft dat Halfords fietsje met duwstang gekregen. Die duwstang is idd erg handig om ze nu nog niet genoeg kracht heeft om te trappen. Twee jaar is dus wel een beetje vroeg maar wie weet over een paar maandjes....
     
  10. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Ik denk dat ze er met 84cm nog niet op kan, maar misschien groeit jouw dochter harder dan de mijne. Dochter heeft het op vakantie nog geprobeerd, maar kan niet bij de trappers. De driewieler vindt de voor kleine kinderen en wilt ze niet op, kan ze ook niet bij de trappers mee. Hier heeft dochter een 2-wieler loopfiets van puky en kan hier wel heel goed mee uit de voeten (en is voor grote kinderen zegt ze zelf).
     
  11. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame zat met 2 jaar nog op de 3 wieler maar met 2 1/2 wou ze graag op de k3 fiets die ze van de buurvrouw had gekregen ze paste er nog niet op der beentjes waren te kort
    met 3 1/2 paste ze er wel op en fietst er nu vrolijk op rond met zijwieltjes
    is een 12 inch
     
  12. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
  13. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn kinderen kregen een fietsje met zijwieltjes op hun 4de verjaardag.
     
  14. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    nee das echt te jong/te klein nog joh. Mijn dochter is inmiddels 88 cm en past ook nog niet op de kleinste fiets.
    Driewielertje wil nu net, maar dan moet je wel schoenen aan hebben anders kan ze net niet bij de trappers :D
     
  15. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    ze heeft net een maatje groter dan de kleinste fiets... welke maat dat is zou ik even moeten kijken...
     
  16. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    dat is tegenwoordig modern denk ik. het moet allemaal snel sneller en jong nog jonger. met 15 maanden is tegenwoordig "die is laat emt lopen" terwijl dat een jaar of 15 geleden een heel normale leeftijd was om te gaan lopen. ik heb best weleens medelijden met kinderen die vandaag de dag geboren worden, de prestatiedruk is zo enorm groot. dat begint al met dit soort simpele dingen. maar als je ziet wat ze op school allemaal als 5 jarige moeten kunnen daar sla je stijl van achterover. om over groep 7 of 8 of het voortgezet onderwijs nog maar te zwijgen.

    onze jongste krijgt gewoon net als met de andere 2 op zijn vierde verjaardag als hij naar school gaat een fietsje.
     
  17. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Onze dochter is nu 2 jaar en 4 maanden. Ze heeft een loekie fietsje 12 inch, ze kan er prima op. Ze is ook ongeveer 84 cm.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #18 Saskia78, 26 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2010
    Hmm onze dochter is 86 cm en past netjes op een 12" fietsje :)
    en ze gaat hard ook!

    wij twijfelden over een driewieler of een fiets.. fiets is meteen zo groot, zou dat wel passen? vind ze een driewieler niet leuker?
    en het is ook allemaal niet echt goedkoop.. zowel driewielers als fietsjes zit je als je niet uitkijkt al gauw op 100euro.
    en ik vond het zonde als ze er dan maar heel kort op zou kunnen fietsen (driewieleren is volgend jaar natuurlijk alweer stuk minder leuk)

    Nou waren we laatst bij vrienden.. en die hebben een peuter van ongeveer even oud... dus gingen ze lekker buiten spelen samen.. en dus vechten wie er op de driewieler mocht en wie er op de loopauto moest.
    Hop 12" fiets uit de schuur getoverd.. de betreffende peuter moest er helemaal niets van hebben! Maar nadat we anne even hadden geholpen met erop klimmen crosste ze er zo mee weg :)

    Dus nu toch maar een 12" fietsje gehaald.. via marktplaats voor 25e :)
    helemaal goed gewoon!
    Overigens.. ze kan echt nog niet goed zelf opstappen.. maar de trappers kan ze precies goed bij als het zadel in de laagste stand staat.
    En als je twijfelt.. kun je natuurlijk even bij een fietsenwinkel of halfords binnen stappen en een willekeurig fietsje even uitproberen.
    Dan heb je dat twijfelpunt in ieder geval uitgesloten :)
    (en bij halfords hebben ze ultracoole fietsjes geverfd als lieveheersbeestje met bijpassend vlaggetje, fietsbel en andere accessoires.. jammer genoeg vonden wij 100e toch wel wat veel voor een fiets.. zelfs voor zo'n leuke :) )
     
  19. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Hier kregen ze met 3 jaar een fiets met zijwielen voor hun verjaardag 12 inch en zelfs toen.......lukte het fietsen nog niet meteen. Nog geen 2 jaar is nog wel erg jong om al te leren fietsen naar mijn idee. Onze jongste is nu anderhalf en is motorisch erg goed (beter dan haar broer en zus) en is 88 cm maar die kan echt nog niet op de 12 inch van haar zus hoor! Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja of het wel of niet jong is moet ieder voor zich weten..

    Maar hier gaat dochterlief naar het kdv en zodra ze naar buiten mag wil ze fietsen. Dus om dan te wachten tot ze 4 is.. Tja leek ons niet zo leuk :)
    moet ze nog 1,5 jaar wachten omdat anders misschien iemand het prestatiedruk vindt :)
     

Deel Deze Pagina