Fietsen met baby en peuter

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Paardenbloem, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hoi allemaal,
    Ik hoop dat mijn topic hier goed staat.

    Ik ben over 6 weekjes uitgerekend van een dochtertje en heb al een zoontje die in mei 2 jaar wordt.
    Nu had ik vorig jaar ontzettend veel plezier van mijn (niet elektrische) moederfiets met mijn zoontje in het voorzitje.
    Ik zou deze zomer dus ook heel graag weer willen fietsen.
    Maar wat is jullie ervaring met de meest veilige en handige oplossing hiervoor.
    -Maxi-cosi dragers vind ik er zo eng uitzien en dan moet mijn forse zoon nog in het voorzitje.
    -Draagdoek voor de baby heb ik wel, wil hier geen discussie over starten, maar vind ik persoonlijk te gevaarlijk op de fiets.
    -Enige wat ik dan nog kan bedenken is een fietskar voor de baby die daar in de maxi-cosi of zo’n babyschaal in gaat. Maar ook dat vind ik er vaak best eng uit zien doordat je er geen zicht op hebt en het zo laag bij de grond zit etc.
    Plus dat die dan ook nog aangeschaft moet worden.

    Huidige fiets inruilen voor een bakfiets zou ik heel erg jammer vinden en daar heb ik ook niet echt plek voor.

    Hebben jullie nog tips/advies/ervaringen of misschien nog een heel ander idee?
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ipv deze zomer te fietsen lekker wandelen?
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Tja... een andere oplossing dan die jij al noemt heb ik geloof ik niet. Hier fiets ik alleen maar als ik alleen wegga of alleen met onze zoon. Onze dochter is nu 7 maanden oud en als ze straks zelf kan zitten en het weer is wat beter mag ze ook lekker mee op de fiets. Of eigenlijk, ik fiets dus gewoon de eerste +/- 9 maanden bijna niet.
     
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja, misschien moet ik me daar maar bij neer leggen..:(
    Maar m’n zoontje vond het vorig jaar ook zo geweldig (woon in een landelijke omgeving) met alles wat hij zag. Dus ik zit ergens nog steeds te denken of er niet een oplossing is die ik over het hoofd zie.
     
  5. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Inderdaad, als de baby eenmaal in het voorzitje kan, is het probleem opgelost maar dat is volgend jaar winter pas..
    Misschien dan idd maar wat vaker Mn man of ik alleen met zoontje er op uit.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ja gewoon lekker gaan wandelen zoals hierboven al werd gezegd. Ik heb vorige zomer bijna alles lopend gedaan, nu het winter is pak ik de auto weer wat meer, maar lopen is voor onze peuter ook heerlijk, kan hij lekker z'n energie kwijt!
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oudste op een loopfietsje, zelf wandelen met kinderwagen/draagdoek :) Zo hebben wij heel wat kilometers gemaakt.
     
    Paardenbloem en Oceanna vinden dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Inderdaad niet fietsen met een draagdoek. Zo gevaarlijk!!

    Ga wandelen met je zoon op de loopfiets. En dan met een maand of 9 weer op de fiets. Kan je zoon achter. Op die leeftijd vinden ze loopfietsen vaak leuk. En dat is erg goed voor ontwikkeling en conditie. Anders een plankje achter de wagen. Maxi cosi achter op de fiets is ook niet heel veilig (maxi cosi zelf maakt ze niet en heeft aan het af te raden). Het is een autostoel. En maakt je fiets uit balans.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Zolang de baby niet kan zitten is er denk ik geen andere optie.
    Mijn man is een ouderwetse echte fietsenmaker en zij adviseren geen maxicosis op de fiets en fietskarren. Levensgevaarlijk!
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  10. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Ik doe hier nu ook alles lopend, ipv op de fiets. Mijn oudste twee kinderen fietsen beide zelf en die pakken dan ook gauw de fiets als ze geen zin hebben om met me mee naar school te lopen, en ondertussen leg ik al lopend wat kilometers af. Nu zit ik dan nog in mijn verlof, dus gaat het ook veel makkelijker om gewoon te gaan lopen, maar als dit straks met werken ook goed te combineren is blijf ik lopen tot de kleine kan zitten. Mocht het niet te combineren zijn dan komt er of een bakfiets, of een fietskar.
     
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Als je toch echt wilt fietsen, zou ik toch kijken naar een bakfiets. Dat is veilig en super gezellig met 2 kleintjes voor je. Het fietst veel stabieler dan een mamafiets, veel makkelijker met op- en afstappen en je hebt ook nog plek voor boodschappen. Als je geen plek hebt, is dan de gazelle cabby misschien iets, die bak kun je inklappen. Of anders een tweedehands kopen en onder een zeil in de tuin?
     
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Bedankt voor het meedenken. Ik dacht dat ik missvhien te moeilijk dacht over de veiligheid van fietskarren en maxi-cosi dragers maar ik ben dus niet de enige die dat eng vindt :)
    Ik denk dat het dan inderdaad veel wandelen wordt en gewoon even geduld hebben tot volgend jaar zomer voor ik met 2 koters op de fiets weg kan.
     
  13. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Wij hebben wel een bakfiets! Ik heb er met mijn drie kids in de zomer heerlijk mee gefietst. Baby in de maxicosi. Het is een Gazelle Cabby. De bak is in te klappen, voor een andere bakfiets zouden we ook geen ruimte hebben.

    Hij is niet elektrisch maar fietst niet zwaarder dan een gewone moederfiets waarop je twee kids meeneemt. Ik vond het heerlijk om zo toch te kunnen fietsen. Dus wellicht is dit toch iets ... ik heb mijn mamafiets ook gehouden. De bakfiets verkoop ik weer als de oudste goed zelf kan fietsen. Maar dat duurt nog even want die is net 3.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Een fietskar is niet gevaarlijk. Zitjes voor en achter op de fiets zijn gevaarlijker. Zeker als de kinderen geen helm op hebben.
     
  15. Ankjepankje

    2 jan 2010
    26
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ik fiets vanaf dat dochter 6 weken is met haar in de fietskar in een babyschelp. Bij zoon ook gedaan. Gaat echt prima. School is een kilometer en dat is s ochtends te ver lopen. Anders zo ik alles met de auto moeten doen.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ik heb een fietskar. Voordeel bij de mijne is dat hij overeind blijft mocht mijn fiets omvallen. Dat vind ik een heel prettig idee met twee kinderen. Ik heb de baby's erin vervoerd in een maxi cosi, dat vond ik veiliger voelen dan een babyschaal en waarom iets bij kopen wat je al hebt. Je kan spiegels op je stuur plaatsen om naar achter te kijken en een vlag op de kar om beter op te vallen. Inmiddels zijn ze 3 jaar en bijna 2 en vinden ze het echt een feestje om er samen in te zitten. Voor mij ook fijn want dan kan ik de fiets ook gewoon even op de standaard zetten om deuren open te doen.

    Let wel op dat je met een baby alleen op nette verharde paden mag reiden.
     
  17. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Waarom is een maxi cosi achterop gevaarlijk? Ik heb hem ook gebruikt en ik acht het veilger dan een kindje die in een voorzitje op de fiets zit.
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Als je het met een fietskar vergelijkt zijn er iig verschillende risico’s. Op en afstappen is veiliger met kar als je nog n kind op de fiets hebt. Maar het ligt aan de weg en fiets wat echt beter is. Rijd je veel naast auto’s is op de fiets denk ik beter. Zit je voornamelijk op geïsoleerde wegen dan is een fietskar erg gemakkelijk. Verder is het maar net waar jij je beter bij voelt.

    Voordeel van een fietskar buggy is ook nog dat je een erg compacte buggy mee kan nemen op vakantie. Mits je een baby schelp hebt. Veel compacter dan een duowagen.
     
  19. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Hier the same story! Nu veel lopen, volgend jaar pas weer fietsen... ik kijk er nu al naar uit!
     
  20. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Ik heb een fietskar. Lopend naar de winkel kan maar niet echt praktisch, 5 km heen en 5 km terug + in een kinderwagen kan je zo weinig meenemen.
    Zodra baby wat stevig is gaat hij mee in de kar.
    Bij dl de kar ook veel gebruikt bij boodschappen doen en fietsen met de hond.
    Dl gaat nu soms met man mee in de kar achter de elektrische fiets. Dekentje erin speelgoed mee en ze vermaakt zich prima. Met de hond vind ik het fijn dat we lekker een stuk kunnen fietsen, mocht hij mij omver trekken blijft de kar in ieder geval staan.
     

Deel Deze Pagina