Fietsen met baby en peuter

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Paardenbloem, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Het kan los schieten. Het mag officieel niet eens meer verkocht worden.

    Edit: bij nogmaals navragen gaat dit niet om alle modellen..
     
  2. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Ik heb bij mijn oudste en jongste de Steco baby mee gebruikt, ik wist niet dat er meer modellen zijn.
     
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja begrijpelijk, voor mij zit er een supermarkt op denk ik net 1 kilometer afstand dus dat is wel prima te lopen op zich!

    @Harperhazel Ik beweer niet dat maxi-cosi dragers echt niet veilig zijn hoor maar ik vind het er persoonlijk gewoon eng uitzien en zou er liever niet voor kiezen.
     
  4. Mikarun

    Mikarun Actief lid

    27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Hier ook een fietskar. Moet op de fiets naar het werk en kinderdagverblijf en vind het ideaal.
    Ze zitten beschut en droog, dl in een babyschaal en ze vind het heerlijk. Mijn zoontje roept regelmatig vanuit de kar dat ze weer in slaap is gevallen.
    En dat de kar niet omvalt als ik zou vallen met de fiets vind ik ook erg prettig.
    Kar afkoppelen en je kan ook makkelijk gelijk een boodschap doen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Ik bedacht mij nog een bijkomend voordeel, ik weet niet of het al genoemd is. Maar een ander kan ook makkelijk zo de fietskar meenemen als die een simpel koppelstukje heeft. Als mijn vriend beide kinderen wil meenemen hoeft hij hem alleen vast te zetten en kan hij zo op weg met zijn eigen fiets. Ook met een dagje weg kan het heel prettig zijn om af te wisselen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    In de winter zoals nu vind ik het vooral fijn dat ze lekker beschut zitten in de fietskar. Dat is in een fietsstoeltje heel anders. Zeker als ze muts, sjaal en wanten weer eens niet aan willen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier een peuter van 26 maanden en een baby van 6 weken. Ik fiets niet nu, of ML moet thuis zijn/blijven met de jongste.
    Ik loop of pak de auto.
    Bakfiets zou ik ideaal vinden, denk ik, maar geen ruimte voor.
     
  8. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik vraag me iets af. Dames noemen fietsen met een draagdoek of draagzak gevaarlijk.
    Ik begrijp aan de ene kant waarom ze dit zeggen maar vraag me ook een beetje af of dit niet overdreven is.
    Ik neem aan dat jullie dames toch ook fietsen als jullie zwanger zijn? Of doen jullie dat ook niet meer?
    Ik wel in iedergeval en dan kan je ook vallen met je baby in je buik.
    Als je kindje wel oud genoeg is om op de fiets voorop te mogen kan je ook vallen met de fiets waardoor je kindje ook hard terecht kan komen. Dus ik zie het probleem van fietsen met een draagdoek/draagzak niet tuurlijk kan je dan ook vallen maar dat kan altijd wel gebeuren waar je je kindje op de fiets ook vervoerd.
    En heel eerlijk mijn ervaring is dat ik het veel veiliger en prettiger vond om mijn zoontje in de draagzak voor me te hebben op de fiets. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik niet hele afstanden fietste maar een klein stukje naar de opvang(3 straten verderop). Een maxi cosi achterop heb ik nooit aangedurfd.
     
    Sunshine007 en kleinepien vinden dit leuk.
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarom is een kilometer te ver lopen? Dat is toch helemaal niet zo ver?
     
  10. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik ben dus zo'n engerd die wél gaat fietsen met baby in draagdoek. Simpelweg omdat ik niet veel andere opties heb. Tegen de tijd dat de baby er is, heeft dochter nog vakantie, maar een paar weken later moet ze wel weer naar school. Sommige dagen lukt het dan wel om het zo te regelen dat mijn vriend haar, voor zijn werk aan, naar school brengt. Dan kan ik bij redelijk weer wel gewoon lopend naar school om haar op te halen. Zij kan dan op eigen fiets terugfietsen.

    Maar op de dagen dat ik geen auto tot mijn beschikking heb, zal ze toch naar school moeten.
    Wat er eerder al werd gezegd: met baby in draagdoek fietsen vind ik vergelijkbaar met zwanger op de fiets stappen. En ik vind het ook onzin om voor die paar maanden tot ze stabiel zitten, speciaal een fietskar of bakfiets aan te schaffen.

    Als mijn oudste wat jonger was, zou ik misschien wel een bakfiets overwegen. Maar ze wordt over een paar maanden 5, dus dat doen we niet.
     
    Sunshine007 en Bezige bij vinden dit leuk.
  11. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    #31 Korenbloem86, 14 feb 2018
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
    Onze oudste dochter krijgt therapie op het revalidatiecentrum. Ze was bijna 1,5 jaar toen we een overleg hadden met de WMO-consulent over een fietsvoorziening. De WMO-consulent vond dat we onze dochter wel in een draagdoek op de fiets konden meenemen. De ergotherapeute is heel boos geworden omdat zij een aantal kindjes hebben met een dwarsleasie doordat ze tijdens het fietsen in een draagdoek zaten, onverwachte beweging/val/... en kindjes kregen het stuur in hun rug.
    We hebben nu een rolstoelbakfiets omdat de WMO-consulent toen ook wel inzag dat het niet de meest veilige manier van vervoeren is.
    Naar fietsstoeltjes etc. hebben wij niet gekeken omdat onze oudste niet zelfstandig kan zitten, dus dat viel sowieso allemaal af. En bij de tweede hadden we net de rolstoelbakfiets. Dus hoe veilig fietsstoeltjes zijn wanneer je valt met een fiets weet ik niet.

    Niet bedoelt als aanval op degenen die wel met draagdoek fietsen, maar even als antwoord op je eerste vraag.
    Daarnaast is het probleem wel herkenbaar, onze oudste gaat straks naar school, de baby wordt in de zomervakantie geboren, maar zo'n klein hummeltje van 3 weken 'stuiterend' in een babyschaal in de bakfiets vind ik ook nog geen fijn idee. Ik had dit topic dan ook geopend om wat ideeën op te doen.

    AANVULLING:
    Een (kinder)revalidatiecentrum is misschien niet een heel goed referentiekader. De 1e keer dat ik er kwam was ik ook verbaasd dat er zoveel gehandicapte kindjes waren. Tot die tijd was mijn dochter de enige die ik kende.
    Als je het aantal kindjes met dwarsleasie door stuur in de rug tijdens draagdoekfietsen afzet tegen alle kindjes, zal het een heel klein percentage zijn. En is mijn beeld wat scheef door de groepsgenootjes van mijn dochter.
     
  12. Ankjepankje

    2 jan 2010
    26
    1
    3
    NULL
    NULL
    Een hele late reactie.
    Het kost te veel tijd. Peuter van 3 kan wel een kilometer lopen, maar dat schiet niet heel erg op. Ook met kleuter en 6 jarige doe ik gauw 20 minuten over om naar school te wandelen. Ik haal ze wel eens lopend op als peuter bij de opvang is en hij dus niet mee hoeft.
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh zo... ik deed het altijd wel, jongste dan meestal in de kinderwagen ;)
     
  14. Ankjepankje

    2 jan 2010
    26
    1
    3
    NULL
    NULL
    Peuter in de kinderwagen gaat een beetje lastig . Het is momenteel een wagen met reiswieg voor baby.
     
    womantje28 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina