Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets (waarschijnlijk een moederfiets), en daarom ben ik vandaag wat fietsenzaken in de omgeving afgegaan voor advies en om te kijken wat er zoal op de markt is. En het viel me op dat bijna alle winkels met allerlei merken kwamen waar ik nog nooit van gehoord heb. Batavus en Gazelle, dat zijn volgens mij toch een beetje de a-merken, maar die kon ik maar heel sporadisch vinden. Wel allerlei fietsen van merken als Union, Rivel, Montego en Mercure. Allemaal volgens de verkopers natuurlijk net zulke a-merken. Zou best kunnen, ik heb er echt geen verstand van, maar om die verkopers nou op hun blauwe ogen te geloven vind ik weer wat ver gaan. Zijn jullie bekend met deze merken, en zijn die ook gewoon goed?
Gazelle en Batavus worden vaak alleen verkocht door de betere fietsen speciaal zaak. Ik heb zelf een gazelle gekocht, gewoon omdat ik die het beste vond fietsen. En verder omdat ik gazelle kwalitatief super goede fietsen vind.
gazelle is en blijft hier. Na zoooo veel hommeles met Batavus overgestapt op Gazelle. Zelfs de goedkoopste oma-fiets van 600 euro rijdt geweldig!
Giant is ook een goed merk vind ik. Heb zelf geen mamafiets maar een CS2 doet het super met 2 kinderzitjes nog ruimte zat voor een zwangere buik.
wij hebben een montego liberty en zijn hardstikke tevreden. Ik heb gekeken naar de batavus. Vond hem super maar veel te duur. En die kon ik ook niet met mijn fietsplan helemaal kopen. Nu ben ik blij want ik ben hardstikke tevreden met mijn montego fiets. Hij fietst super.
Rzivel en Union zijn beide overgenomen door de Dutch Bicycle Group. Ze hebben een tijdje geleden het Rivel merk weer in de markt gebracht. Waar ik zelf naar zou kijken: Een dichte kettingkast. Fiets je veel en ook in de winter dan ligt er veel troep op de weg (zout ed.). Door de dichte kettingkast heb je echt veel minder slijtage en onderhoud aan ketting, een open derailleur moet je veel onderhoud aan plegen. Het aantal versnellingen. Drie is erg weinig als je veel fietst. De afmontage. De groepen op de fiets dus. Slechte afmontage is vaker naar de fietsenwinkel. Slechte groepen hebben snel veel speling etc. dan ben je altijd bezig met stellen enz. Als je alleen in Nederland fietst is vering in mijn ogen echt niet nodig. De fietspaden zijn hier goed, mooi vlak. Alle energie gaat alleen maar in de vering zitten en uiteindelijk wil je toch liever vooruit met de fiets. Mijn mening he!
Uhhh, fietsennitwit hier hoor, wat bedoel je hier precies mee..? Welke groepen bedoel je? Ik fiets niet echt superveel of lange afstanden, meer korte stukjes, of bij mooi weer hier en daar een tochtje voor de lol, maar als ik er dan toch 1 koop, dan maar een goede! Mijn vorige fiets (een gazelle) heb ik inmiddels al bijna 18 jaar, maar die voldoet in principe nog steeds prima, fietst nog steeds lekker, echt een topding. Maar nu wil ik over een paar maanden gaan fietsen met mijn zoontje, en dat vond ik wel een goede aanleiding om dan maar eens naar een nieuwe te gaan kijken!
http://www2.giant-bicycles.com/_generated/_generated_nl/bikes/models/closeup/detail_rs1_225.jpg http://www.fixfiets.nl/media/imgs/fietsen/6_5_2.jpg De eerste is een open derailleur, de tweede een dichte kettingkast. Bij de laatste is er minder onderhoud nodig, omdat vuil ed er minder makkelijk in komt. Een groep is bij een fiets een set van bij elkaar passende onderdelen, zoals kettingwielen, remmen en derailleurs. Welke onderdelen wel en niet in de groep zijn opgenomen, is afhankelijk van de fabrikant en het fietstype. Shimano of SRAm is mooi voor een fiets. Met drie versnellingen heb je eigenlijk nooit de juiste versnelling te pakken als je langere stukken wilt fietsen. Dan zit je altijd te hannessen, net te licht of net te zwaar. De stappen zijn met drie versnellinge te groot. Dan heb je meer aan zeven versnellingen, dan zijn de stappen tussen de versnellingen minder groot, dus makkelijker de juiste versnelling te pakken. Gebruik je de fiets alleen in het dorp voor naar school brengen en de bakker, dan kun je met drie versnellingen prima uit de voeten. Voorvering, vering bij de voorvork dus, is in NL niet echt nodig, gezien de goede fietspaden die we hier hebben. Vering heeft ook weer meer aan slijtage en dus onderhoud nodig dan een vaste (= geen vering) voorvork. Zadelvering,achtervering dus, vind ik persoonlijk ook onzinnig voor NL. We hebben gewoon goede fietspaden hier. Ook deze vering is aan slijtage onderhevig en dus onderhoud. (Mocht je ooit een berg af willen fietsen op een onverhard fietspad, met stokken rotsen enzo, dan wordt vering een ander verhaal, maar ik ben nog geen berg tegengekomen in NL). Ik fiets veel, ook veel op de atb en racefiets. Bovenstaande verhaal heb ik geschreven voor het kopen van een "gewone"fiets. zelf heb ik voor woonwerkverkeer een gewone fiets van Gazelle. Degelijk merk die voldeed aan mijn wensen. Een Batavus val je je ook geen buil aan denk ik. Het blijft natuurlijk persoonlijk en ook afhankelijk van budget.
Slechte verkopers dan... Ik ken alleen de Montego van die B-merken die jij noemde. Ik heb onze fietsenmaker hier gevraagd wat nou het verschil was tussen de Montego mamafiets en de Gazelle Bloom. De fietsenmaker zei dat ook de Montego een hele degelijke fiets was en wegens de prijs erg populair, maar dat het grootste verschil is dat die toch aanzienlijk minder lang meegaat/sneller gebreken vertoont. Hij had het dan over na een jaar of 4, terwijl een Gazelle echt een jaar of 10 wel goed blijft en daarna pas - laten we zeggen - aan gaat voelen als een oude fiets. Bij gemiddeld, normaal gebruik, dan. Ik heb toen zelf besloten meer geld te betalen en voor een Gazelle te gaan, omdat ik zeker wist dat ik vier jaar later nog met 1 of 2 kids op de fiets rond zou rijden. Gazelle en Batavus heb je overigens niet alleen bij speciale fietsenzaken, hoor! Hangt helemaal van de fietsenmaker / fietswinkel af. Maar sowieso kan iedereen hem bestellen. En als ze niet alle fietsen op voorraad hebben voor een proefrit (aan te raden!), dan kun je ook proefrijden bij een andere winkel, je keuze maken en dan doorgeven bij je eigen fietsenmaker welke je wil.
wij hebben een fietsenzaak. Batavus, Sparta, Gazelle zijn toch wel de a merken. De merken daarna, zijn zogenaamde b merken. Kwalitatief niet zozeer minder goed, maar vaak merk je het verschil in de afwerking en het materiaal. En dat maakt soms juist het verschil. Cortina komt bv uit de gazelle fabriek, om maar een voorbeeld te noemen. Wij vragen altijd wat het budget is en leggen uit wat de verschillen zijn tussen de fietsen. Laat je goed informeren en kijk wat je lekker vind fietsen. Belangrijker nog, wat ga je doen met je fiets? Ga je hem elke dag gebruiken, met zitjes voor en achter, buggy mee etc. Of af en toe een rondje? Succes met je keuze!
Hier erg tevreden over de Gazelle Bloom. Hiervoor een goedkope "mama- fiets" van de Halfords gehad, maar wat een drama fiets was dat. Alles trilde naar verloop van tijd los, zelfs het achterzitje. Ik vond het een doodeng ding na 1,5 jaar.
ik heb vering in het zadel, en moet zeggen, dat vind ik zelf erg prettig. wanneer sommige fietspaden wat verzakt zijn, dan heb je daar toch minder last van.
Ik heb een Sparta, Sparta Amazone Dynamic Limited Edition (dames / 2010) » Beoordeling & test door deskundigen Heerlijke fiets vind ik, heb m in de zomer van 2010 gekocht. Hij is nog als nieuw, ja wel vies ofzo, maar verder niks. Heb er toen iets meer als 900 voor betaald, en later nog een fietsverzekering afgesloten.
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips, adviezen en ervaringen, ik ben zeker een stuk verder geholpen. Ik denk dat ik dan toch ga voor de Batavus Mambo, of de Gazelle Bloom. Budget is niet zo'n issue (fietsplan ), dus dan maar gelijk voor het beste! De zaak die de Gazelle hier verkoopt moet 't m alleen bestellen, dus dat is wat lastig qua proefrit maken. Ik denk dat ik eerst de Batavus eens uit ga proberen, en als die bevalt neem ik die gewoon. Nogmaals: bedankt!
Hier pas een cortina gekocht. Kreeg de tip van een fietsenmaker. Schijnt degelijk te zijn, maar qua prijs wat vriendelijker (lees net bij iemand dat ie uit de gazelle fabriek komt; das vast een goed teken). Fietst heerlijk en ziet er ook echt heel degelijk uit (maar heb 'm dus pas een maandje nu).