Huis al te koop zetten of niet?..

Discussie in 'De lounge' gestart door bar, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bar

    bar Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    We zitten met een klein dilemma..

    We willen waar we nu wonen eigenlijk z.s.m. weg maar misschien moeten we iets meer geduld hebben , wat zouden jullie doen?

    We hebben allebei nog geen vast contract maar we kunnen wel een volledige werkgeversverklaring krijgen voor een wat hogere hypotheek dan we nu hebben. Ook zijn we absoluut niet bang om zonder werk en dus geld te komen zitten.

    Het huis wat we nu hebben is gekocht voor 118,500 euro maar er is een hyp. afgesloten voor 133.000 voor k.k. en startgeld zeg maar. Wij denken dat we nu voor dit huis hooguit 122.000 euro kunnen krijgen en dat zou betekenen dat we flink verlies hebben maar dat weten we dus niet.

    Waar we nu dus over twijfelen is of we het huis al gewoon te koop moeten zetten en dus iemand langs laten komen die kijkt wat de waarde is, misschien valt het mee en zegt hij wel 130.000 ofzo.. of dat we het zelf gewoon hoog te koop laten zetten en wel zien wat er gebeurt. Misschien is er wel iemand die het er voor wil geven..

    de huizen gaan hier namelijk niet snel en staan soms wel 6-12 maanden te koop..

    Maar weten iemand hier ook dat als we het niet kunnen verkopen of het dan ook geld kost om je huis te laten taxeren zeg maar voor de verkoop, dus stel we zetten het nu te koop laten de makelaar fotos enzo maken en we besluiten toch om het niet te doen om wat voor reden dan ook kost dat ons dat geld?

    we weten ook al wat we kunnen lenen straks en moeten dit huis dus eigenlijk zonder verlies verkopen.. maar omdat we er pas 2 jaar wonen zal dat denken wij best moeilijk worden.

    pfff wat een verhaal, maar wat zouden jullie doen?
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Bij ons in de buurt zijn de huizenprijzen echt nog steeds aan het stijgen. Wij wonen hier bijna drie jaar nu en de huizen gaan nu voor voor dik 50.000 Euro extra weg. Dus het kan aardig in prijs zijn gestegen.

    Verder denk ik dat je altijd wel aan kosten vastzit, ook als je het uiteindelijk niet verkoopt. De makelaar doet het niet voor niets en heeft er ook zijn werk aan.
    Ik zou wel als ik jou was bij verschillende makelaars langsgaan, hebben wij ook gedaan en er zitten echt hele grote verschillen in de tarieven.
    En je hebt ook nog makelaarsland, dan geef jij zelf de bezichtigingen en mensen moeten zelf reageren, de rest (papierwerk, op funda zetten etc.) wordt door makelaarsland gedaan. Is volgens mij iets van 750 Euro.
    Alleen is het maar te hopen dat mensen reageren, dat gaat vaak wat beter via de makelaar.

    Succes!
     
  3. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Sommige mensen zetten hun huis te koop op Marktplaats. Dat zou je eens kunnen proberen. Je kunt eventueel een keer een makelaar langs laten komen en vragen wat hij denkt dat je kan vragen. Na zijn bezoek kun je altijd zeggen dat je beslist hebt niet van zijn diensten gebruik te maken. Gevolg: gratis getaxeerd... Wel een beetje lullig voor de makelaar natuurlijk.
     
  4. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    misschien staan er op funda wel meer huizen te koop bij jullie in de buurt, kun je een beetje vergelijken
     
  5. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    volgens mij kan je een makelaar bellen en gewoon onderhandelen dat hij GRATIS je woning komt taxeren! Op funda kun je vergelijken met woningen in de buurt...
     
  6. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Wij hebben ons vorige huis verkocht via Makelaarsland. Wij zijn er zeer tevreden over. Als we dit huis gaan verkopen doen we het weer via Makelaarsland. Wij hebben namelijk (via bemiddeling van hun) meer gekregen dan wij hadden durven dromen :D
     
  7. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Wij hebben ons huis gewoon zelf te koop gezet, en we hebben flink reclame gemaakt via ons eigen netwerk. De kopende partij betaalt uiteindelijk voor de makelaar, dus ons huis is een stuk voordeliger als we geen makelaar gebruiken. Een taxatie is pas nodig wanneer er iemand het huis wil kopen, en die kosten zijn ook voor de kopende partij. Tot die tijd hebben wij gewoon gekeken naar: Wat hebben we er zelf voor betaald, hoeveel hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van de woning (nieuwe keuken, prachtige laminaatvloer, wanden opnieuw gestuct etc.) en voor hoeveel staan vergelijkbare woningen op funda? Een beetje gezond verstand helpt je al een flink stuk op weg.

    Ter illustratie, ons huis staat nu twee weken te koop en aanstaande zondag komt de eerste kijker al. :D

    Wij zijn ook te vroeg (wonen er nog geen drie jaar), maar we hebben ons oog laten vallen op een huis waar we straks zeker tien jaar mee vooruit kunnen, en na dit jaar wordt het voor ons door omstandigheden ook lastiger om een hypotheek te krijgen, dus ja...

    Als we erop verliezen dan is dat jammer, maar we moeten toch ergens wonen, nietwaar?

    Belle, niet zo moeilijk in die dingen.
     
  8. Clau

    Clau Actief lid

    8 okt 2006
    313
    0
    0
    Twente
    Hoe kom je daar nou bij? Als jij een makelaar inschakelt voor de verkoop van jouw huis, betaal jij ook echt voor die makelaar hoor! Kosten koper is heel wat anders, dat zijn o.a. de notariskosten en daar moet je hoe dan ook naar toe. ;)

    Bar, hebben jullie ook aan je werkgevers gevraagd of je naast de werkgeversverklaringen ook intentieverklaringen kunnen krijgen? Daarin zeggen werkgevers dat zij de intentie hebben om jullie, bij gelijkblijvend functioneren, in dienst te houden. Als je geen vast contract hebt is alleen een werkgeversverklaring niet genoeg!
    Als je je huis niet verkoopt via een makelaar zitten er inderdaad vaak wel kosten aan, maar dat kun je dus samen overeen komen in een opdracht. Voor die kosten kun je gewoon een vast bedrag vaststellen (dus geen percentage). De courtage van een makelaar is trouwens wel onderhandelbaar, maar ligt vaak rond de 2 % van de uiteindelijke koopsom. Betekent dus wel dat de makelaar er bij gebaat is om het huis zo duur mogelijk te verkopen. ;)

    Lientje, wat jij zegt kun je uiteraard doen. Het enige wat je vergeet is dat een makelaar veel meer ervaring heeft in onderhandelingen en er dus misschien wel een paar duizend euro meer uit kan slepen. Dat is in ieder geval de insteek, dat je de courtagekosten eigenlijk vanzelf terug verdient.

    Makelaarsland, tja... Je moet een heleboel zelf doen hoor. Zelf met mensen je huis bezichtigen is niet leuk, mensen gaan heel vaak je huis afkraken (om de prijs omlaag te krijgen).
    Brussie, wat heb je meer gekregen dan? Een hogere hypotheek? Ik snap niet wat je bedoelt.
     
  9. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Taxactie kost ongeveer 200,- als je hem bij die makelaar te koop zet, kost het niks.
    Ik zou hem vast te koop zetten, beter dat je tijdelijk ergens anders moet logeren, dan 2 hypotheken betalen ;)
     
  10. bar

    bar Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    Bedankt voor jullie reacties,

    ik heb inmiddels ook even gebeld met de makelaar om eventueel een afspraak te maken.

    Zij hadden het over ongeveer 1,85% maar dit is idd af te spreken met elkaar.

    maar wat als ik zelf het huis nou hoger in wilt zetten dan de makelaar? we hebben niet echt haast namelijk en willen zo min mogelijk verlies leiden natuurlijk.

    we kunnen allebei een intensieverklaring krijgen.

    dus wat zouden jullie doen?
     
  11. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou mijn huis niet verkopen als ik mijn hypotheek er niet voor terug kreeg. Dus niet doen zoals jij nu de situatie noemt.
    Ik vind het zonde om voor ruim 10.000 euro rente te betalen terwijl dat niet in je huis zit, dat het gewoon verlies is.

    Wij blijven mooi nog een paar jaar zitten, dat wisten we ook van te voren.
     
  12. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.215
    1.422
    113
    Nederland
    Zet het huis eens op marktplaats, kost 25 euro en je kan hoger inzetten dan de makelaar.. kijk dat eens drie maanden aan. Hebben wij ook gedaan en na twee maanden hebben we een eerste bod. Ook wij hebben geen haast, geen idee ook waar we naar toe zullen verhuizen.
     
  13. Marijtje

    Marijtje Actief lid

    20 sep 2006
    201
    0
    0
    Bij ERA kan je gratis een taxatie laten doen van je woning, ze komen dan alleen maar kijken en geven je het bedrag wat in hun ogen een reeele vraagprijs is. Ze houden dan rekening met jullie hypotheek en extra werk wat in de woning is gestopt.

    Als je je woning in de verkoop zet moet je wel bedenken dat je het wel graag kwijt wilt. Als het namelijk meerdere maanden te koop staat voor een te hoge prijs, dan heb je waarschijnlijk wel kijkers, maar veel mensen vinden het te duur. Hoe langer je woning te koop staat hoe slechter. Mensen komen op Funda jouw woning na maanden nog steeds tegen in hun zoekopdracht en denken dan dat er iets mis is met het huis omdat het nog niet weg is. (is ook door NVM onderzoek naar gedaan).

    Succes met beslissen!
     
  14. Stienke

    Stienke Fanatiek lid

    15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Adm.medewerker op verzekeringskantoor
    Assen
    Je kan je huis ook op marktplaats zetten. Hebben wij ook gedaan, binnen een maand was ie weg!
     
  15. Clau

    Clau Actief lid

    8 okt 2006
    313
    0
    0
    Twente
    Of je hebt geïnteresseerde mensen maar nèt niet de argumenten om ze over de streep te trekken. Wat je makelaar waarschijnlijk wel gelukt zou zijn. ;)
    Bij ons op kantoor krijgen we ook regelmatig huizen in de verkoop waarvan de verkopers het eerst zelf hebben geprobeerd. Geloof mij, die huizen zijn vaak een stuk moeilijker te verkopen.

    Bar, als je allebei een intentieverklaring hebt is het goed. Dan moet je alleen jezelf afvragen of je er bij in wilt schieten. Kan me haast niet voorstellen dat die huizen niet meer in prijs gestegen zijn. Heb je al een waardebepaling laten uitvoeren?
    Je kunt de vraagprijs ook overleggen met je makelaar hoor, er gebeurt niets zonder jouw toestemming! :D
     
  16. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.215
    1.422
    113
    Nederland
    Nee, je moet wel een goed verhaal hebben, enthousiast iets te vertellen hebben over de woning etc. etc.
     
  17. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Bar, wij hebben ook nu ons huis te koop staan (nu 2 wkn)
    De makelaar geeft vrijblijvend een vraagprijsbepaling. (Onze vraagprijs ligt ook onder het bedrag van onze waarde van de hypotheek. Ook wij blijven dus met een gat zitten wat we met eigen geld op moeten vullen.)
    Veel makelaars hebben ook no cure... no pay. Dus verkoop je het niet..heb je ook geen kosten.
    Ook geen advertentiekosten in de huis aan huis bladen waar de makelaar je huis in zet.
    Wij hebben ons huis nu voor 6 maanden vast staan bij deze makelaar. Als het huis dan niet verkocht is en we willen evt een andere makelaar, dan kan dat . Het kost ons dan niets aan de huidige makelaar.

    Kan je het nog een beetje volgen?
     
  18. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier sluit ik me bij aan!
    Kan je niet nog even blijven zitten waar je zit?
     
  19. bar

    bar Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    oke..

    mar wat is nou de 1e stap die je moet zetten..
    wij willen een nieuw huis, en we willen ons oude huis verkopen, maar hoe gaat het allemaal in zijn werk?
    en zouden jullie het huis via mp te koop zetten? en stel nou dat daar iemand op reageert, wat dan? stel dat iemand echt geinteresseert is?
     
  20. jeslin

    jeslin Actief lid

    19 mrt 2007
    372
    0
    0
    huisvrouw
    tilburg
    Wat ik uit eigen ervaring weet is dat als je zonder makelaar wilt verkopen jij de notaris uitzoekt en dat bepaal je zelf wie je kiest.
    Je hoeft overigens niet aan kosten vast te zitten je mag je eerst orrienteren wij wilden 3 jaar geleden ons huis meschien verkopen en heb toen een aantal makelaars langs laten komen en die hebben toen het huis een keer rond gelopen en toen een vraagprijs gezegt,wat ik wel weet is dat je nooit te ver boven je taxatie mag gaan zitten met de vraagprijs daar is geloof ik een marge voor,als je huis bv getaxeerd is op 130.00 mag je bv nooit 190.00 vragen dat heeft ergens mee te maken maar weet niet meer percies wat.Ik zou gewoon eens wat rond gaan bellen makelaar laten komen kost niks,pas als je het te koop gaat zetten.
    Wil je iets anders kopen tja ik vind het voor deze tijd nogal link om eerst iets zelf te gaan kopen en dan nog je eigen huis te moeten verkopen er is wel een overbruggings hypotheek maar dat kost ook geld en die blijft niet duren.
    veel succes en kijk eens rond.
    Groetjes jeslin
     

Deel Deze Pagina