Fietsstoel dreumes 1 jaar maar slechts 7,5kg

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door DSM, 13 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DSM

    DSM Bekend lid

    17 mei 2013
    730
    2
    18
    Hallo,

    Onze dochter is eergisteren 1 jaar geworden.
    Ze mag dus al achterop de fiets maar probleem is dat ze maar 7,5kg weegt en overal men spreekt van 9kg.

    Zitje voor is geen optie en ik heb reeds een maxi cosi houder gekocht alleen kan ik dan niet meer op mijn zadel zitten. Een kar kan niet owv aanhangende meerijfiets van mijn zoon.

    Weet iemand toevallig een oplossing of hebben jullie tips??
     
  2. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    Het gaat er vooral om of een kindje al sterk genoeg is in de rug en nek om wat schokken op te kunnen vangen. Geloof dat wij met de kinderen gingen fietsen vanaf 9-10 maanden, toen ze zelf konden gaan zitten. Gewicht is hierin minder belangrijk.
     
  3. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Mee eens. Vanaf dat ze zelf kunnen gaan zitten mogen ze mee op de fiets, aan het begin nog niet al te lange afstanden. Voor- of achter maakt daarin niet zoveel uit, evenveel schokken. Wel zou ik haar goed vastsnoeren in een zitje met 5-punts-gordel (bijv Yepp). Ik zou een 3 punts gordel niet vertrouwen achterop, ze is nog zo klein en je hebt haar achterop niet in het zicht of ze soms scheef wegzakt. Ik zou even proberen hoe ze in het stoeltje zit.
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.644
    7.429
    113
    Vrouw
    persoonlijk zou ik een kindje van een jaar sowieso niet achterop willen. die wil ik nog in de gaten houden op wegzakken, in slaap vallen enz.
    kindjes van 1 vallen nog vaak in slaap, nekje gebogen. als ze voorop zitten dan kan je dat veel beter in de gaten houden en evt hoofdje tegen houden enz.

    waarom is voorop geen optie? meerijdfiets eraf en beide kinderen in de fietskar?
     
  5. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze dochter van bijna 14 maanden en ruim 8kg zit nu net pas goed in het jepp voorzitje; voor het achterzitje is zij echt nog veel te klein. De schouderbandjes zitten bij dat zitje veel te hoog.

    Heb je een voordrager met krat of zo op je fiets? Bij de fietsenmaker kunnen ze dat naar voor zetten, zodat er toch een voorzitje op kan. Dat heb ik ook op mijn fiets.
     
  6. DSM

    DSM Bekend lid

    17 mei 2013
    730
    2
    18
    Hier bij ons zijn de voorzitters echt bijlange niet zo ingeburgerd als in Nederland. Je moet ze of online bestellen of echt serieus op zoek gaan om er eentje te vinden.

    Onze zoon is 5 jaar en past (en wil) echt niet een een kar. Wat ik ook begrijp!! Het zou hel veel plezier afnemen tijdens de ritten. En daarboven zie ik 20kg extra niet zitten in zo'n kar om zelf te trappen :)

    Het achterstoeltje is 5p maar ik wou evt overgaan naar eentje met slaapstand omdat onze zoon ook steevast sliep op de fiets en of ie nou klein of groot was ik dit erg ongemakkelijk vond.

    Verder zit ze erg stevig maar kan door haar aangeboren afwijking niet zelfstandig naar een zithouding momenteel. De fysio denkt dat ze wel stevig genoeg is maar stiekem hoopte ik op wat meer zekerheid.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor het achterzitje moeten ze echt niet groter zijn hoor. In Belgiƫ zitten bijna alle kindjes achterop. Wordt ook aangeraden.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar als achterop geen optie is, blijft er toch niet veel meer over dan een voorzitje?
    Of je zoon zelf laten fietsen?
     
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    De yepp mini (voor) is vanaf 6kg; de jepp maxi (achter) vanaf 9kg. De schouderbandjes zitten daar voor onze dochter (8kg) echt nog te hoog. Geen idee of dat bij andere merken ook is, maar bij de jepp iig wel.
     
  10. haailena

    haailena Actief lid

    24 okt 2014
    458
    5
    18
    Is dit wat je tegenhoud om een voorzitje te nemen? Of kan het ook niet op je fiets?
    Als het wel op je fiets past, zou ik er lekker een via internet bestellen.
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Goed rondzoeken qua achterzitje dan, denk ik. De yepp is dus nog te groot, maar andere misschien niet. Mijn middelste kon ook nog niet goed zelf zitten, maar namen we met 11 maanden wel mee op de fiets. In overleg met fysiotherapeut die daar alle vertrouwen in had.
     
  12. DSM

    DSM Bekend lid

    17 mei 2013
    730
    2
    18
    Een achteropstoeltje is net wel hetgeen ik opteer.
    En onze zoon kan echt nog niet zonder wieltjes alleen en veilig door het verkeer dus dat laatste is echt onmogelijk.
     
  13. DSM

    DSM Bekend lid

    17 mei 2013
    730
    2
    18
    Eerder het feit dat ik dit nog nooit gezien heb dus geen idee hoe ze erin zit en hoe het stuurt :)
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik dacht dat het niet ging door de aanhangfiets ;). Maar de meeste achterzitjes die ik zo vind online, zijn vanaf 9 of zelfs vanaf 12 kg en ik zou daar een kind van 7.5 kg niet in zitten. Ik zou eens bij een fietsenmaker informeren of er wel achterzitjes zijn voor dit gewicht.

    Verder zou ik wel met een vijfjarige gaan oefenen met zelf fietsen. In het begin is het idd eng, maar ze zullen het toch een keer moeten leren. Hier fietst dochter de ene keer en de andere keer zit ze achterop, net hoeveel tijd ik heb ;) en of zoon ook zelf fietst.
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik vind het niet zwaarder sturen. Ik heb ook een krat voorop en dat merk ik duidelijk met sturen als daar aardig wat gewicht in zit, maar met het voorzitje niet.

    Verder slaapt onze jongste heel snel op de fiets en ik heb wel een slaaprol, maar vind het fijn dat ik haar dan nog een beetje kan ondersteunen.
     
  16. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Excuus voor de late reactie, beste DSM. Vanuit VeiligheidNL raden wij een voorzitje aan op die leeftijd. Pas als een kindje te groot is voor het voorzitje (rond 3 jaar), stap je over naar een achterzitje.

    Als je je dochtertje echt achterop wilt vervoeren, adviseren we om goed naar de eisen van het stoeltje te kijken (gewicht) en de gordelopties. Je moet je kleintje goed in kunnen snoeren, omdat ze nog niet heel groot/zwaar is.

    We hopen dat je hier iets aan hebt! Kijk anders ook eens op deze pagina's, daar staat meer informatie over het vervoeren van je kinderen op de fiets (met handige foto's ;)

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     

Deel Deze Pagina