Financiën onder de loep deel 2. Inkomsten, uitgaven en bespaartips.

Discussie in 'De lounge' gestart door 14januari, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik vind je energiekosten ook hoog. Wij betalen 120 euro en zijn met 6 personen (4 jonge kinderen en 2 volwassenen). Groot huis (4 kamers, garage enz), wel met een nieuwe ketel, die dus minder elektriciteit en gas verbruikt.
     
  2. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Oh en nu je je uitgaven op een rijtje hebt, kan je zelf kijken of bepaalde dingen wel nodig zijn. Dus een voorbeeld: vind je die 35 euro per maand die je uitgeeft bij de mac echt belangrijk? Dit is gewoon een voorbeeld er zijn genoeg andere uitgaven die je kunt bekijken.
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Je wilt besparen maar je zegt dat je nog druk aan het verbouwen bent. Toen wij aan het verbouwen waren hebben we er letterlijk elke spaarcent doorheen gejast.

    Accepteer gewoon dat je minder kunt sparen tijdens verbouwing en blijf lekker leven! Waarom zou je besparen op boodschappen als dat niet nodig is...? Ik vind het er hartstikke netjes uitzien.
     
    Riene en Snoeki vinden dit leuk.
  4. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    @14januari ik vind je energie kosten echt hoog. Wij betalen 183 voor 8 personen in een groot vrijstaand huis (7 slaapkamers,meer als 1000m3)
    Wij zitten bij budgetenergie
     
  5. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Okki opzeggen en lid worden van de bieb? (=gratis voor je kind en daar kun je de okki lenen)
     
    Snoeki vindt dit leuk.
  6. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.431
    784
    113
    Wij hebben ook hoge energie kosten terwijl ons huis heel goed geïsoleerd is. Kiezen we natuurlijk zelf voor. Ik houdt van een warm huis en lang douchen maar dat is een keuze.
     
  7. Besco

    Besco Fanatiek lid

    2 jun 2016
    1.154
    999
    113
    Ik kijk elke week wat er bij de appie in de aanbieding is en daar baseer ik mijn avondmaaltijden op. Bouw voorraad op met de tweede die gratis is bijv. Ons lukt het voor 350€ incl luiers.

    Toevallig van de maand bezig geweest met besparen op vaste lasten: 1 loterij opgezegd. Fitness abbo opgezegd. Creditcard afbetaald, betaalde we schijnbaar 50€ aan elke maand maar de rente was duurder, schrok me dood. En ook tv abbonement wordt veranderd, maar dat moet mijn man nog even regelen. Wij gaven 750-1000€ uit aan leuke dingen, kleding en Kruidvat Hema etc. Slaat natuurlijk nergens op, dus ook daar de knip op.
    Inkomsten 4100€
     
    14januari vindt dit leuk.
  8. 14januari

    14januari Actief lid

    9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Ja dat zijn nu ook echt eye-openers nu ik alles op een rijtje heb gezet. Was me er totaal niet van bewust. Ik kom voor mijn gevoel echt bijna nooit bij de mac. Maar schijnbaar dus wel, zo na een dagje weg met de kleine of gezellig met oma samen etc. Slaat nergens op, zelfde als de friettent gem 30 euro per maand! Terwijl we thuis een frituurpan hebben staan... die switch is dus snel gemaakt.

    Ik ben nu voornamelijk aan het kijken hoe ik de boodschappen kan beperken. Idd aanbiedingen, alleen dingen van het lijstje ipv impuls (online bestellen kan daarin ook wel werken), en evt per week pinnen en in een envelop doen oid...
     
  9. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Misschien met een weekmenu werken? Mij lukt het nooit, maar er was hier ooit een topic en veel leden gebruiken een weekmenu.
     
  10. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Misschien moet je het internetveiligheid topic even doorlezen. Zijn dit echt gegevens die heel de wereld van je moet weten? Je precieze inkomen toeslagen etc. Hoe interessant als google dit koppelt aan je email en de gegevens doorverkoopt...
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  11. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83

    Hier wil ik geen frietpan vanwege de lucht maar man wat zou dat in de maand besparen ipv naar de frietkraam gaan.:oops: Wij zitten denk ik boven de €30,- Pm.
     
  12. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Ik hou ook van een lekker warm huis (we hebben 15 ruimtes om te verwarmen)en we douchen/badderen praktisch elke dag met zn 8en, dan vind ik 183 per maand niet echt veel.
    t Is een houtskeletwoning, dat zou nog kunnen schelen. Erg energiezuinig.
     
  13. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.431
    784
    113
    Wij gaan er ruim overheen met 125m2 :( jaiks
     
  14. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Wij hebben 340m2
     
  15. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Doe je het toch in de oven ;)
     
  16. Starry

    Starry VIP lid

    6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik doe sinds 3 weken, weekelijks boodschappen i.p.v. dagelijks met een budget van 120€ inclusief flesvoeding en luiers en verzorgingsproducten zoals shampoo, douchgel ect. (Deed ik eerder appart) oh en ik maak week menu's en afgelopen week had ik 4,40€ over niet veel maar toch apart gedaan in een potje.

    Wij bestaan uit: 2 volwassenen en 3 kindjes, waarvan 1 een baby oh en een kat.

    Eerder gaf ik ruim 150€ uur exclusief verzorgingsproducten dus ben heel trots op mezelf :)
     
    Vitamientjuh en elsie89 vinden dit leuk.
  17. Starry

    Starry VIP lid

    6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja en is best lekker! Ik ben nooit, alles in de oven.
     
  18. Starry

    Starry VIP lid

    6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
     
  19. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Vind ik niet zo lekker :oops:. @Snoept teveel hier....
     
  20. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.142
    1.940
    113
    #40 rijo, 22 sep 2018
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
    @14januari nog een paar tips:
    Betaal jezelf altijd als eerste uit. Zet, zodra je salaris op de rekening staat, direct het geld wat je denkt over te houden op je spaarrekening. Wat niet op de lopende rekening staat, kun je ook niet gebruiken (tenzij je het terugboekt natuurlijk :cool:).

    Besparen op boodschappen: maak een weekmenu adhv wat er in de reclame is. Maak zoveel mogelijk/alles van verse producten zonder pakjes en zakjes. Maak je lijstje adhv weekmenu. Sommige mensen shoppen zelfs adhv een maandmenu en kopen alleen fruit, groente, brood ed tussendoor. Ons weekbudget is gemiddeld 70-80 euro per week (2 volwassenen, 2 kinderen).

    Besparen op energie: gebruik even een veger en blik voor de kruimels ipv de stofzuiger, waterkoker vol water laten koken en het water in een thermoskan gieten ipv steeds opnieuw water koken, een hooimadam gebruiken, korter douchen, verwarming een (halve) graad lager, ledlampen, lampen en apparaten uit in de ruimtes waar je niet bent, apparaten uitzetten ipv op standby, vaatwasser/wasmachine op ecostand laten draaien, etc.

    Ik ben zelf van mening dat het maken van herinneringen erg belangrijk is. Tijd samen met je gezin doorbrengen is heel waardevol. Je kunt ervoor kiezen om naar de bioscoop te gaan, maar een boswandeling is ook heel fijn. En gratis :) Maak hierin voor jezelf een afweging wat jullie belangrijk vinden. Je hoeft ook niet alles te laten om maar zoveel mogelijk te kunnen sparen, vind ik. Life is too short, hebben we deze week maar weer gezien.. :(

    Ik bespaar ook veel door tweedehands te kopen. Wij doen dat vooral in het kader van consuminderen/milieu. Niet alleen spullen (tweedehands tv meubel of zgan speelgoed, ipv nieuw, bijvoorbeeld), maar ook kleding. De kinderen zijn zo uit hun kleren gegroeid, of het is alweer stuk (kapotte knieen oid). Het meeste haal ik bij een kinderkledingbeurs of via marktplaats. Wat er nog ontbreekt probeer ik in de sale te scoren. Schoenen en ondergoed koop ik wel nieuw.
     

Deel Deze Pagina