Financieel flink inleveren maar dan wel altijd iemand thuis.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 23 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.640
    2.106
    113
    Momenteel werk ik 3 dagen en m'n man 4 vier.dit jaar 3 ivm een dag ouderschapsverlof. Deze dsg is 55% betaald.
    Daarmee redden we het met gemak. Toch is het elke maand op .shirtje hier, jasje daar, nieuwe laarzen, fles luxe wijn. Van die luxe genieten we, maar het is niet noodzakelijk. De normale kleding, schoenen etc kunnen we ook met minder goed betalen.

    Onze oudste wordt volgend jaar vier .hij gaat nu met z'n broertje 1 dag per week naar de gastouder.
    Volgend jaar gaat hij naar school . Hij is heel gevoelig en ik vind straks 5 dgn school best pittig voor hem. T idee dat hij dan 2 of 1 dag naar de tussenopvang en naschoolse opvang moet vind ik echt sneu . Bovendien vinden we allebei thuis zijn leuker dan werken. ;)

    Nu hebben we onze financien eens goed op een rij gezet. Als we allebei een dag minder gaan werken, hij 3 en ik 2, moeten we t financieel redden op papier. Alleen leveren we dus wel een eind in.

    M'n man is overtuigd dat we t moeten doen. Rust voor de kindjes, altijd iemand thuis, nooit gedoe op werk als 1 van de kinderen ziek is.
    Ik ben t met m eens en dat lijkt me ook heerlijk. Maar vind t ook eng zoveel salaris in te leveren en zo anders te moeten gaan leven!

    Wie heeft hier ervaring mee? Went t snel? Goede keus geweest? Vergeet ik dingen?
     
  2. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Zou het in jullie banen/functies kunnen?
     
  3. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Kun je ook ouderschapsverlof opnemen en op die manier minder werken. Dan is het niet zo definitief en kun je makkelijker terug naar meer uren als blijkt dat het financieel niet haalbaar is.
     
    Vitamientjuh, Zonnestralen en DastyQueen vinden dit leuk.
  4. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ligt er aan waar je het voor je het doet, voor je zoon of omdat je het zelf prettiger vind?

    Kinderen wennen snel, en 2 keer per week naar de bso valt natuurlijk best mee.
     
    lidu1, Ctje1987 en floppie888 vinden dit leuk.
  5. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Als jullie het redden en er beiden gelukkig van worden, waarom niet? Het is misschien maar voor even, als straks alle kids op school zitten is het vast weer heel anders (en kunnen jullie weer uitbreiden)

    Misschien is er ruimte voor een tussenversie met ochtenden/halve dagen (bv 3,5 dag en 2,5 dag), zodat ze misschien sommige dagen wel over moeten blijven, maar dat er na school wel altijd iemand thuis is?

    Als je minder werkt krijg je mogelijk meer toeslagen (kindgebonden budget, zorgtoeslag), waardoor je minder inlevert dan je terugval in salaris. En als je het gedeeltelijk met (halfbetaald) ouderschapsverlof kunt fixen is het helemaal ideaal natuurlijk!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Als jullie gelukkig worden van minder werken zou ik het zeker doen. Met een beetje minderen in luxe kom je een heel eind.

    Overigens is vso en bso ook meestal prima hoor. Mijn kinderen gaan met veel plezier naar de opvang en krijgen er ook een leukere moeder voor terug. Ik word namelijk erg gelukkig van mijn werk.
     
    Ctje1987 vindt dit leuk.
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Ik zou het alleen doen als het jou ook gelukkig maakt en niet alleen je kind.
    Ik ben nu noodgedwongen bijna een jaar met onbetaald verlof omdat onze zoon geen school heeft maar het thuis zijn maakt mij doodongelukkig ( en dan heb ik het niet eens over het financiële deel)
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Het lijkt me dus best lastig om van (veel) luxe naar minder te moeten gaan. Volgens mij went het best snel dat je altijd wel kan kopen wat je wil (binnen het redelijke dan he).
    En idd zoals @Posh Ook al vraagt, voor wie doe je het?
    Is het evt een optie om bv beide 3 dagen te werken? Dan lever je net wat minder in.
     
  9. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Ik zou het doen, zeker als het jullie gelukkiger maakt. Zelf hebben wij ook eens in een situatie gezeten dat we plots (zonder dat we daar voor hadden gekozen) met minder geld rond moesten komen. Van een redelijk luxe leven naar tijden van flink opletten wat je uitgeeft. Je wordt er echt handiger en creatiever in en het heeft ons geholpen om nu (nu het weer beter gaat) heel goed na te denken over waar we ons geld aan uit willen geven.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Weet je, dat is gewoon heel persoonlijk. Ik zelf hou ervan om het financieel ruimte hebben. Niet omdat ik zo materialistisch ben ingesteld (ok, op mn Apple verslaving na dan). Maar omdat geld je de vrijheid geeft om te doen en laten wat je wil. En ik die ‘zekerheid’ (=relatief natuurlijk) prettig vind. Het net aan rondkomen en op je uitgaven erg moeten letten vind ik zelf nogal gestress. Ik krijg het daar benauwd van. Net alsof er iets boven mn hoofd hangt wat ieder moment mis kan gaan.
    Maar andere mensen hechten niet zoveel waarde aan geld en hechten meer aan tijd voor zichzelf, en halen daar vrijheid en voldoening uit. En hoe dat bij jullie zit kunnen anderen natuurlijk niet voor je invullen.

    Als je twijfeld dan zou ik proberen om een manier te vinden waarop je het een tijdje kunt uitproberen. En dat je het ook weer terug kunt draaien als het toch niet bevalt. Onbetaald verlof opnemen bijv.
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Als het financieel kan en jullie staan er beiden achter, waarom niet?
    De kinderen vinden het hier iig erg fijn dat ze elke middag na school gewoon naar huis kunnen. Ze kunnen ook gaan spelen ergens, dat de keuze er is geeft hen veel rust.
     
    Ysabella, suus1983 en DastyQueen vinden dit leuk.
  12. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Heb het hier enkele maanden terug gedaan, alleen ik (partner heeft een eigen bedrijf) en moet zeggen dat het lastig went. Ik ging niet heel veel terug in bedrag maar toch scheelt het. Ondanks dat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Minder onrust voor de kinderen en voor mij ook net wat meer rust!
     
  13. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Simpel gezegd is je keuze tussen luxe en je kinderen. Daar wen je wel aan, lijkt me een super goede keuze als je denkt dat t voor je kind anders teveel wordt straks. Ik zeg doen!

    Wij hebben trouwens nooit hoeven inleveren omdat we vanaf het begin met onze kinderen de keuze hebben gemaakt voor minder werken en zoveel mogelijk thuis. Echt wennen hoefde dus niet, maar ik denk dat dat wel goedkomt als je achter je keuze staat.
     
  14. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Ik zou de situatie pas bekijken als je oudste daadwerkelijk naar school gaat en gewend is (of niet) aan school en BSO. Zonde om nu al te denken dat hij het misschien niet leuk of moeilijk gaat vinden. Je kunt tegen die tijd altijd nog handelen.

    Los daarvan vind ik dat je als persoon altijd financieel onafhankelijk moet kunnen blijven. Als jij of je man minder gaat werken, kun je dan weer meer werken als het moet? Of moet je dan terugvallen op regelingen, familie oid? Dat zou ik nooit willen namelijk.
     
    Essie3 vindt dit leuk.
  15. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Wat je nog kunt bekijken of je qua toeslagen dan weer niet op vooruit gaat zodat het gat kleiner word?

    Ik ben volledig thuis en heb er toen een flink salaris voor achter gelaten, gelukkig ging man daardoor heel snel veel meer verdienen dus financieel zijn we er als gezin nooit op achteruit gegaan, alleen maar vooruit. Voor de rust en regelmaat in een gezin raad ik het iedereen aan. En jullie blijven beide werken dus denk dat je geen spijt zult krijgen.
     
  16. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Ik ben sinds kort ook thuis. Het geeft zoveel rust. Het schooljaar is 5 weken bezig en ik heb al 2 x met de middelste bij de huisarts gezeten, 1 keer op de eerste hulp en 1 keer bij de kinderarts en 1 keer met de oudste naar de huisarts.
    3 x daarvan waren op mijn voormalige werkdagen. Dat was dan weer een hoop gestress geweest. En de winter moet nog beginnen...

    Ik kan niet op jullie rekening kijken maar heb je ook een bedrag aan spaargeld achter de hand?
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik lees voornamelijk behoorlijk korte termijn problemen en inderdaad oplossingen.

    Je zoontje zal vrij snel gewoon 5 dagen naar school gaan, en binnen een jaar of twee zullen bijna alle scholen over zijn op continu rooster.

    Is het geen idee om nu meer ouderschapsverlof op te nemen om de eerste periode makkelijker te overbruggen?

    Of aangepaste werktijden te werken, dat je eerder naar huis gaat als hij thuis komt van school?
    Want juist als kinderen 6uur per dag op school zitten zie ik geen noodzaak dat iemand altijd thuis zit. Ze hebben je thuis nodig na school, tijdens school kun je prima werken.

    Maar dat terzijde, hebben jullie de echte gevolgen van minder werken ook meegenomen in de berekening (wat je nu minder kunt besteden is in principe niet zo relevant):
    - doorgroeimogelijkheden werk met minder dagen;
    - pensioenopbouw;
    - voldoende spaargeld voor scholing en studie 2 kinderen;
    - basisloon voor evt ww of ziekteuitkering.
    Enz

    Als het daarmee ook prima geregeld is, dan zou ik er zeker voor kiezen.

    Wij hebben onze tijden ook aangepast na de komst van de kinderen. Nu hebben we geen enkele vorm van opvang nodig buiten de schotijd, en dat is voor kinderen wel ideaal. We vinden het wel belangrijk dat we beide blijven werken.
     
    chrystel73 en DastyQueen vinden dit leuk.
  18. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Hier is er echt geen sprake van hoor dat school overgaat op continurooster.

    Je moet voor jezelf en je gezin bepalen wat je wil in de toekomst. Wil je graag vaak op vakantie, uitstapjes maken, kleding kopen wat en wanneer je wil, sparen voor de evt studies van de kinderen enz. Nogmaals, wij kunnen niet op jullie bankrekening kijken.

    Hebben jullie werk waar je later evt weer makkelijk meer uren kunt gaan werken of juist niet.

    Ik kan alleen maar zeggen dat het voor ons, in onze situatie, voorlopig het beste is dat ik thuis blijf.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  19. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.640
    2.106
    113
    Bedankt voor alle reacties, zal even proberen de vragen te beantwoorden:

    Ik heb nog al mijn ouderschapsverlof. Dit is onbetaald maar kan ik dus wel opnemen om het te proberen!

    Mijn man heeft dit schooljaar betaald en daarna ook nog een jaar onbetaald.

    Ik wil het zeker zelf ook wel, maar ben toch wel wat huiverig voor de financien. Vaste lasten gaat zeker lukken maar nu kan ik, binnen normale grenzen, doen en kopen wat ik wil. En ik ben liever een dag extra thuis, maar vind t wel een stap ;)

    We hebben een mooi spaarbedrag. Maar geen gigantische bedragen.

    Andere uren is niet haalbaar .Halve dagen heb ik ook wel aan gedacht maar dat is weer lastig met opvang van de jongste en de kosten die dan wel doorgaan daarvoor. Als we beide een dag minder werken, hebben we helemaal geen opvang nodig.
    We hebben geen oma's oid in de buurt. Zieke kindjes betekend dus altijd dat 1 van ons thuis moet blijven. Vinden onze werkgevers niet leuk...
    Ik werkte tot voor kort onregelmatig en kon t dan vaak wel oplossen door ruilen oid moid maar nu werk ik kantooruren dus gaat dat niet meer.

    Ik geloof ook wel dat als t moet m'n oudste er aan zal wennen. Maar ik vind t gewoon geen fijn idee. Plus de kosten voor en de gastouder en de BSO lopen ook aardig op.

    Daarbij vinden we t allebei best wel gesrrss. Vroeg op, kinderen uit bed, naar de gastouder, hele dag werken, half zes allemaal moe thuis, snel koken, naar bed. De andere dagen is 1 van ons thuis en dat is voor iedereen ontspannen.

    Als t haalbaar is wil ik t zeker graag zelf. Ik blijf 2 dagen werken, helemaal niet werken zou ik niet willen.
    Ik werk overigens in de zorg dus een nieuwe baan zo nodig vinden als t moet is niet zo een probleem. Weet niet of ik definitief 2 dagen kan werken maar heb dus voorlopig ouderschapsverlof.
     
  20. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.640
    2.106
    113
    Dit is dus precies waar ik bang voor ben. Wil gewoon zelf, of m'n man, voor ze zorgen als er wat is. Zonder stress om werk.

    Spaargeld hebben we wel, Maargoed wat is veel?
     

Deel Deze Pagina