Flexibele opvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Blijdorp, 8 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Vanaf september ga ik een studie doen en wil ernaast af en toe een klus als zzper aannemen. Maar omdat het niet heel vaak zal zijn, wil ik flexibele opvang zoeken.

    Ik heb alleen ervaring met vaste dagen op het kdv. Is voor flexibele opvang het kdv of een go handiger? Of gewoon af en toe een oppas bellen?
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik heb een poosje terug gekeken, voordat de 2e werd geboren, maar flexibele opvang bij een KDV vind ik erg duur. Bij het KDV hier bij ons in de buurt vragen ze hiervoor zo'n 9euro per uur en daarbij ben je nog wel redelijk afhankelijk van haal/breng tijden, het enige voordeel is dat je dagdelen af kan nemen en de opvang van 7.00-19.00 is.
    Onze kinderen zitten bij een gastouder (onze zoon zat daar altijd al, maar ze leek eerst geen plek voor onze dochter erbij te hebben, nu gelukkig wel) en ik geef haar een paar weken van tevoren mijn rooster door. Ze werkt 3 dagen in de week en op die dagen kan ze mijn kinderen opvangen, tijden maken verder niet uit. Als ik dagdienst heb zijn ze er van 6.30-15.30 en als ik avonddienst heb van 14.30-17.00 (dan haalt m'n man ze op). Soms heb ik een vergadering tussendoor, ook dan kan ik ze brengen. Is meestal dan van 13.00-16.00 ofzo.
    Wij zijn echt super tevreden en daarbij betalen we hier per uur 'maar' 5,75. Hier komen nog wel bureaukosten bovenop en deze zijn verschillend per gastouderbureau.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  3. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Ik weet niet waar jij aan denkt bij "niet heel vaak" , maar bedenk wel dat als het echt zo weinig als bijv. maar 1x per maand is dat je dochtertje elke keer weer moet wennen en dat de leidster er ook niet makkelijk een band mee kan opbouwen. Ik ben dus gastouder en ik heb er eentje die maar 1x per maand komt, ik ken het kindje daardoor niet heel erg goed i.t.t de kinderen die wekelijks/paar keer per week komen en het kindje kent mij ook niet goed.

    Kan oma niet als het idd zo weinig is oppassen?
     
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Daar heb je inderdaad wel een punt.

    Oma wordt lastig. De 1 woont 150km verderop en is niet echt uhm... geschikt.
    De ander kan mn dochter tegen die tijd waarschijnlijk niet meer tillen ivm rugklachten.

    Misschien moet manlief maar thuis proberen te werken die dagen.

    Ondervinden jij en het kindje trouwens veel hinder van het maar 1x per maand komen?
     
  5. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Kindje moet altijd huilen als moeder gaat, maar dat hebben er wel meer. Maar dit kindje blijft langer huilen, begint weer opnieuw te huilen en dan hebben andere kinderen niet. Ik krijg kindje niet getroost itt de andere kinderen die ik kan oppakken/op schoot neem en dan weer vrolijk zijn. Afleiden lukt ook echt niet. Ik vind het zo sneu dat ik kindje niet kan troosten, kindje loopt alleen maar rond. Oppakken maakt het erger, wil kindje echt niet. Als kindje eenmaal speelt is het goed en is het weer over. Ik twijfel elke keer als kindje komt en huilt of het goed is voor kindje, maar na het huilen speelt kindje lekker, kletst tegen mij, ik mag het verschonen en optillen.

    Een ander kindje had als baby er geen last van, maar als peutertje wel( kindje kwam soms 3x in een week en dan weer 3 weken niet). Toen hebbben we een vaste dag wel variabel qua tijd per week afgesproken. Moeders hield deze dag ook weleens voor dingen waar ze anders niet aan toe kwam als ze niet hoefde te werken. Na een vakantie had ze ook altijd weer even moeite.

    Het zal dus echt uitproberen zijn of jouw meisje er goed mee kan omgaan.
    Maar ik zou er wel rekening mee houden.
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij maken ook weinig gebruik van opvang, omdat ze geen flexibele dagen hebben op het kdv hebben wij een gastouder.
    We hebben deze maar voor 11 uur per maand nodig (anderhalve dag) en soms zelfs minder, maar ik merk ook dat het voor haar moeilijker is als er zolang tussen zit.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Thnx ik vind die ervaringen wel handig om te lezen. Dan gaan we op zoek naar een andere oplossing. Ze gaat nu 1 dag pw naar het kdv en heeft er geen last van. Ook niet als ze 2 weken niet is geweest. Maar goed dat is ze natuurlijk wel gewend nu.
     
  8. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Mijn kinderen zijn ook flexibel naar een kinderdagverblijf gegaan met soms 2 weken er tussen en hebben daar nooit last van gehad, ze gingen met plezier. Nu gaat zoon naar school en dochter 2 vaste dagen naar een andere opvang Ik merk dat zij nu wel een echte band heeft met de leidsters, dat was bij flexibel dus niet zo. Maar daar was het ook met leidsters erg flexibel en waren dat ook steeds andere. Met wat ik nu weet gaat mijn voorkeur toch naar de vaste dagen, ondanks dat de kinderen zelf er geen moeite mee hadden om flexibel te gaan.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Man werkt in t onderwijs dus alle vakanties is ze thuis ipv 2 dagen kdv. Na een vakantie heeft ze t niet echt moeilijker maar er staat een vaste ploeg leidsters soms aangevuld met een stagiaire dus die kent ze echt wel en met vreemden is ze niet moeilijk maar heeft dan wel even ontdooitijd nodig en sommigen moet ze echt niks van hebben al kan ik die op 1 hand tellen denk ik. Misschien dat als je rekening houdt met ontdooitijd dat je kleintje t wat makkelijker accepteert.

    Vorig jaar had die van ons weinig problemen met de zomervakantie maar was ook erg jong, geen idee wat ze na deze zomer gaat doen.
     
  10. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Kan ze niet 1 x per week blijven en dan de rest flex er bij? Voor haar belangrijk voor jou lekker eben rust. Zo valt een extra dagje niet op voor haar.

    Met 1 jaar ging het wennen van mijn dochter wel maar nu is ze 2 en vind ze het stukken moeilijker.
     

Deel Deze Pagina