Foto's kind op Facebook

Discussie in 'De lounge' gestart door Toke, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

    Toke Fanatiek lid

    9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Nadat mijn kind een dagje met zijn vriendje en zijn ouders weg is geweest zie ik dat zijn moeder ruim 40 foto's van dit tripje op Facebook heeft gezet. Mijn kind komt zeer vaak duidelijk in beeld. Wij doen dit uit voorzichtigheid zelf nooit. Ik voel me ook wel bezwaard te vragen of ze die van mijn kind eraf wil halen. Wat vinden jullie?
     
  2. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Zolang zijn naam er niet bijstaat en hij gewoon gekleed is (geen zwemkleding bvb) zou ik er niet te moeilijk over doen, tenzij jullie BN'ers zijn of zo. ;)

    Aan de andere kant doe ik dit zelf nooit en zou ik altijd even toestemming vragen aan de ouders. Is hun Facebook pagina openbaar?
     
  3. Toke

    Toke Fanatiek lid

    9 sep 2009
    1.000
    2
    36
  4. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh oké, op voornaam alleen is hij nooit te vinden. Dan zou ik misschien een keer terloops bij de ouders melden dat je graag wel voortaan wil dat ze het even vragen, voordat ze foto's van je zoontje op hun FB zetten.

    Maar nogmaals, ik zou het voor nu gewoon zo laten want voor de rest kan het geen kwaad en de ouders zullen de foto's ongetwijfeld gewoon uit enthousiasme geplaatst hebben.
     
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.543
    1.895
    113
    Tjah, ik zou het zelf ook niet zo kunnen waarderen.
    Om nu nog te vragen ze er af te halen komt niet zo aardig over denk ik maar ik zou wel aangeven of ze het in het vervolg even willen vragen.
     
  6. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.120
    4.333
    113
    Home
    #6 Anna009, 25 apr 2017
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
    nee ik zou nu niet meer vragen of ze de foto's er af wil halen
    als je zoontje weer eens met hun gaat spelen dan vragen of ze foto's waar hij volop in beeld staat er niet op wil zetten
     
  7. Zwartje

    Zwartje Lid

    19 sep 2016
    51
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik zou wel vragen of ze de foto's waar hij met gezicht duidelijk op te zien is willen verwijderen. Ik ben van mening dat een ander niet het recht heeft om foto's van iemand online te zetten.

    Zelf heb ik dit twee keer om handen gehad en de desbetreffende personen toen gevraagd de foto te verwijderen. De één vind het overdreven, de ander heeft misschien in zijn of haar enthousiasme niet door dat iemand dit niet kan waarderen. Niks mis mee om hierin je grens als ouder aan te geven.
     
  8. Darinka1

    Darinka1 Bekend lid

    21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Als je het moeilijk vind om te vragen of ze de foto's willen verwijderen, kan je ook vragen om je zolntje onherkenbaar te maken.
    Dit kan door bvb een smiley over zijn gezicht te stikkeren. Kan vrij eenvoudig via facebook. Doe ik zelf ook altijd als er andere kindjes op de foto staan.
     
  9. Duvellie

    Duvellie Niet meer actief

    Helemaal mee eens, als TS geen foto's van haar kind op internet wil zullen andere ouders zich daar ook aan moeten houden en kun je dus best aangeven dat je het liever niet hebt :)
     
  10. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.452
    10.654
    113
    Naar mijn idee kan je hier best met die ouder over in gesprek gaan. Ik zou aangeven dat je het heel leuk vind dat je zoontje zon'n leuke dag heeft gehad. En dat je dat ook op de foto's hebt gezien. Maar dat je zelf bewust nooit geen foto's van je kind op Facebook plaatst. En of zij daar rekening mee wil houden.
    Ik wzou niet meteen beginnen over verwijderen maar met haar samen nadenken over opties hoe dit op te lossen.
     
  11. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Wij plaatsen ook geen foto's van zoontje op en omdat ik vind dat het zijn keus moet zijn later wat hij op internet wil hebben. Nu had mijn vader vol trots en enthousiasme er twee foto's opgezegd met mijn zoontje. Ik heb toen meteen een appje gestuurd met het volgende: hey pap ik zie dat je die foto's met.... op Facebook hebt gezet, wij hadden zelf besloten dat we geen foto's van hem op internet willen dus dan weet je dat voor de volgende keer. Was ik vergeten te vertellen. Wel mooie foto's trouwens.
    Hij begreep het meteen helemaal en nu zeg ik het erbij wanneer mensen foto's maken.
     
  12. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik vind respect voor elkaars mening altijd erg belangrijk. Zelf zou ik het eerst vragen en voorzichtig zijn omdat het om een andermans kind gaat. Maar het is ook belangrijk om respect voor jezelf te hebben. Dus mag jij rustig en zonder oordeel aangeven dat je dat volgende keer liever niet hebt omdat je met jou kinderen voorzichtig bent met foto s op Facebook. Het lastigste is dan: Hoe zeg je het op die manier dat die moeder zich niet aangevallen voelt. Misschien vragenderwijs? Het gaat eerder om gedachten erover uitwisselen zodat je elkaars standpunt begrijpt. Respect voor een ander, maar je mag jezelf ook niet laten 'stikken' denk ik.
     
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Ik heb eens zoiets aan de hand gehad.. dat waren wel maar 2 foto's maar mijn zoontje was wel vol in beeld. Ik heb toen toch de ouder direct gecontacteerd met de vraag of ze hem misschien ofwel onherkenbaar wou maken ofwel de foto wou verwijderen. Ik denk niet dat ze het heel leuk vond, maar heeft er toen toch voor gekozen de foto te verwijderen. Ze verontschuldigde zich later nog dat ze niet eerst even mij had gepolst over het online zetten. Is daarna nooit meer een issue geweest. Ik zou het dus gewoon even aangeven.
     
  14. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik plaats zo nu en dan wel foto's van mijn kinderen op facebook, maar zet niet zomaar kids van andere op facebook en zou het ook niet zo waarderen wanneer iemand dat bij mij doet.
    Zou gewoon aangeven dat je dit prettig vind, denk niet dat het voor problemen zal zorgen.
     
  15. Toke

    Toke Fanatiek lid

    9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ze heeft het ongetwijfeld uit enthousiasme gedaan. Er over bellen komt denk ik wat zwaar over. Dat zou ik vervelend vinden, want ze hebben hem zo in de watten gelegd. Bij de volgende afspraak vraag ik het wel. Dan komen de reeds geplaatste foto's vanzelf ter sprake. Ik schat in dat ze dan zelf voorstelt ze eraf te halen.
     
  16. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Persoonlijk zou ik t ook niet fijn vinden. Maar misschien zijn wij (vriend en ik) daar zeikerd over. Zelf hebben we helemaal geen Facebook etc.
    Op het kdv plaatsen ze foto's op Facebook en Instagram. In t contract kon je aangeven of je dat wou. Toen ik zei dat wij dat niet wilden werd ik echt raar aangekeken.

    Ontopic; als je het niet fijn vind zou ik er wat van zeggen :)
     
  17. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik zou het inderdaad zoals je zelf zegt, bij de volgende afspraak even aansnijden en vragen of ze deze keer geen foto's zouden willen plaatsen. Succes ermee! Mijn ervaring is dat de meeste mensen het geen probleem vinden om er rekening mee te houden, behalve directe familie...

    Ik heb ook geen Facebook (meer) en ik ben er ook niet van gediend dat er foto's van mij of mijn kind geplaatst worden zonder overleg.
     
  18. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dit komt heel netjes over :) dan ben je op een vriendelijke manier toch duidelijk tegenover je ouders. Zou het er voor nu bij laten maar het de volgende keer van te voren even melden. Maar dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe zwaar zoiets voor jullie weegt.

    Als het echt een dikke no go is voor jullie. dan moet je gewoon alsnog vragen of ze hem willen verwijderen.
     
  19. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zou dat zeker gewoon zeggen en ook de volgende keer even aan de ouders vermelden.

    Wij willen onze zoon ook absoluut niet op het social media en ik geef dit dus ook bij iedereen aan. Later dus nog vaker. Ik vind dat het mijn kind zijn eigen keuze moet zijn als hij oud genoeg is om dit te bepalen wat hij op het internet wil.

    Dus ik zou zeggen, knoop het gesprek aan. En vraag het gewoon netjes :)
     
  20. Eline88

    Eline88 Niet meer actief

    Ik zou het inderdaad ook zo brengen als mamaloe. Het is een vriendelijke manier om een boodschap over te brengen.
     

Deel Deze Pagina