welke groenten ?

Discussie in 'Voeding' gestart door nancy1981, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nancy1981

    nancy1981 Fanatiek lid

    22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Welke groenten geven jullie allemaal aan jullie kindje ?

    En doen jullie witlof koken of rauw geven enm wat doen jullie er allemaal onder ?

    Ons zoontje is 9,5 maand
     
  2. lolly

    lolly Fanatiek lid

    20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Wilde ik ook net vragen dus ik lees mee.

    Nog een andere vraag nitraat verrijkte groente zoals spinazie, wanneer mogen ze dat hebben? En toch niet meer dan 1 x per week toch?

    Maar als dat in een potje zit teld die regel dan ook. Ben benieuwd naar de antwoorden.
     
  3. nancy1981

    nancy1981 Fanatiek lid

    22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Hoi ik hoop dat we antwoord krijgen he haha
    Ik meen tot in die potjes vanaf 6 maanden spinazie en andijvie zit en die gaf ik mijn zoontje dan 1/2 keer per week de ene keer spinazie de andere keer andijvie.

    Groetjes nancy
     
  4. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi dames!
    Misschien hebben jullie hier iets aan?
    Voedselintroductieschema
    Het is wel op borstvoeding.com, maar kan ook gewoon gebruikt worden bij kindjes die geen borstvoeding krijgen ;) !
    Liefs, Hanneke!

    Groentes vanaf 6 maanden zijn:
    aardappel, aardpeer (topinamboer), *amsoi, *andijvie, artisjok, asperge, aubergine, *bleekselderij, bloemkool, broccoli, champignons, *Chinese kool, courgette, doperwten, jonge peultjes, jonge sperzieboontjes, jonge tuinboontjes, *knolselderij, komkommer, koolraap, *koolrabi, meiknol, *paksoi, paprika, pastinaak, pompoen, *postelein, *raapstelen, rabarber, radijs (rettich), rammenas, *rode biet, schorseneren, *snijbiet, snijboon, *spinazie, spruiten, tomaat, *sla, alle soorten, *venkel, *waterkers, witlof, wortel, zoete aardappel (bataat), zuurkool.

    Met een *ervoor zijn de nitraatrijke groenten, deze geef je beslist niet vaker dan twee keer per week.
     
  5. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    kwa groenten eet esmee alles wat wij ook eten.

    bloemkool,broccoli,sperziebonen,snijbonen,bietjes,rodekool,mexicomix,wortelen,doperwten.

    van de week krijgt ze spruiten,benieuwd of ze het lust.
    witlof maak ik nooit, ik gril er zelf al van.
     
  6. nancy1981

    nancy1981 Fanatiek lid

    22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Geven jullie de groenten uit blik dan ?

    Ik heb ze tot nu toe vers gemaakt maar hoor weleens dat de kids het ook gewoon uit blik eten vanaf 1 jaar
     
  7. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Hanneke, bedankt voor de link! Heel handig! :thumup:
     
  8. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik doe meestal vers of uit pot, eten wij iets wat zij nog niet kan eten dan neem ik van die kleine bonduel blikjes voor haar.
     
  9. lolly

    lolly Fanatiek lid

    20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Hier meestal vers. Soms uit een potje als het zo uit komt.

    Wat doen jullie als je kindje de groente niet wil eten.
    Ik weet dat ik net begonnen ben en niet alles tegelijk kan verwachten. Maar bepaalde soorten eten hij echt niet. Hij houdt het in de mond en slikt het dan ook echt niet door.

    Geef je dan de volgende dag weer dezelfde soort groente? (vind ik zo zielig) Of proberen jullie het een paar dagen later pas weer?
     
  10. megamuts

    megamuts Actief lid

    24 mrt 2007
    255
    0
    0
    Groenten uit een pot zit toch zout in.
     
  11. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    vaak vers en na 1 jaar ook wel eens iets uit pot als het zo uitkomt
     
  12. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Alsjeblieft :D graag gedaan!


    Uhm, ik heb altijd erwtjes en bruine/witte bonen uit een pot. Verder eigenlijk altijd alles vers.

    Liefs, Hanneke!
     
  13. nancy1981

    nancy1981 Fanatiek lid

    22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Allemaal bedankt voor jullie berichtjes.
    Nog een vraag hoe vaak per week mogen ze groenten uit blik hebben ?

    Groetjes Nancy
     
  14. lolly

    lolly Fanatiek lid

    20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Helemaal niemand een idee?
     
  15. nancy1981

    nancy1981 Fanatiek lid

    22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Hoi
    Ons zoontje at rond deze leeftijd geen worteltjes
    Iedere spuugde hy het uit of hy slikte het door en spuugde dit later terug
    we hebben het toen later nog eens geprobeerd en nu lust hy het wel ( is inmiddels bijna 10 maand )
    Bloemkool was zijn favoriet maar 2 weken geleden spuugde hy hiervan
    Verleden week weer geprobeerd en weer spuugde hy
    Dus over een week of 2 / 3 probeer ik het weer en als hy dan weer spuugt dan laat ik het
    als wij iets niet willen eten dan doen we dat ook niet en ik heb zoiets van ik probeer het een paar keer en lust hy het echt niet dan ga ik hem er niet toe dwingen ;)
     
  16. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou het nog een dag of 2/3 proberen. Dan weer nieuwe groenten een dag of 3 etc. En dan na een week of 2 weer opnieuw proberen. Op een gegeven moment gaan ze het wel eten.

    En als je zelf groenten niet lust, zou ik juist wel je kindje dat proberen te geven. Hoe meer je nu aan groenten aanbiedt hoe makkelijker je kindje wordt met eten. Nu is het moment dat je kindje het makkelijkste aan smaken kan wennen en dingen leert eten.

    BLIK, zit inderdaad zout in. Laatst hadden we kikkererwten uit blik, die heb ik afgespoeld. Maar vond het eigenlijk niet zo lekker, dus ik denk voortaan toch maar gedroogde kopen en dan een nachtje weken. Idem voor bonen/velderwtjes enzo. Maar moet je zelf weten denk ik ;)
     
  17. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou het zoals Salapio ook schrijft, een dag of 2/3 proberen. En dan weer een nieuwe groente nemen. Dan na een paar verschillende groente gehad te hebben, toch weer die 'vieze' nemen. Evt mengen met een 'lekkere' groente? En dan steeds wat meer 'vieze' en wat minder 'lekkere' tot ze beide 'lekker' zijn.

    Maarja als ie echt geen groente wil, zou ik even wachten met de groentes, en hem een week of 2-3 alleen melk geven, en dan weer opnieuw beginnen met de groentes. Maar dat is het niet he? Hij wil alleen sommige groente niet.

    Liefs, Hanneke!
     
  18. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Dit is wat ze in België meegeven door Kind&Gezin (CB)

    Vanaf 4 maanden
    Groenten:
    aardappelen, andijvie, aubergine, bloemkool, broccoli,
    chinese kool, courgette, knolselder, kropsla, pompoen, postelein, rode bietjes, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen

    Fruit:
    appelen, bananen, citroenen, kiwi's, mandarijntjes, mango, meloen, nectarines, peren, perziken, pompelmoes, pruimen, sinaasappelen

    vis / vlees / eieren:
    geen

    Brood / peulvruchten:
    geen


    Vanaf 6 maanden:
    Groenten:
    aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen, andijvie, aubergine, avocado, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, kropsla,pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, rode bietjes, snijbonen, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen

    Fruit:
    abrikozen, appelen, bananen, bramen, citroenen, frambozen, kiwi's, lychees, mandarijntjes, mango, meloen, nectarines, passievrucht (sap), papaya, peren, perziken, pompelmoes, pruimen, rabarber, sharonvruchten, sinaasappelen, sterfruit, vijgen

    Vis / vlees / eieren:
    kalf, kalkoen, kip, paard, rund, varken, wild, tofoe, forel, kabeljauw, pladijs, rog, schelvis, tong, tonijn, zalm, eigeel


    Brood / peulvruchten:
    kikkererwten,
    linzen


    Vanaf 8 à 10 maanden:
    Groenten:
    aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen, andijvie, artisjok, asperges, aubergine, avocado, bleekselder, bloemkool, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, komkommer, koolrabi, kropsla, pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, rode bietjes, snijbonen, spinazie, tomaten, tuinkers, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wortelen

    Fruit:
    abrikozen, appelen, bananen, bramen, citroenen, frambozen, kiwi's, mandarijntjes, mango, meloen, nectarines, passievruchten, papaya, peren, perziken, pompelmoes, pruimen, rabarber, sinaasappelen, sterfruit, vijgen

    Vis / vlees / eieren:
    kalf, kalkoen, kip, paard, rund, varken, wild, tofoe, forel, kabeljauw, pladijs, rog, schelvis, tong, tonijn, zalm, volledig ei (zowel wit als eigeel)

    Brood / peulvruchten:

    lichtbruin brood,kikkererwten, linzen, sojabonen


    Vanaf 1 jaar:

    Groenten:
    aardappelen, aardpeer, nieuwe aardappelen, andijvie, artisjok, asperges, aubergine, avocado, bleekselder, bloemkool, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, doperwtjes, knolselder, komkommer, koolrabi, kropsla, maïs, paprika, pastinaak, pompoen, postelein, prei, prinsessenbonen, rapen, radijs, rode bietjes, rodekool, savooikool, schorseneren, snijbonen, sojascheuten, spinazie, spruiten, tomaten, tuinkers,uien, veldsla, venkel, waterkers, witloof, wittekool, wortelen, zuurkool

    Fruit:
    aardbeien, abrikozen, ananas, appelen, bananen, rode en zwarte bessen, bramen, citroenen, druiven, frambozen, kersen, kiwi's, mandarijntjes, mango, meloen, nectarines, passievruchten, papaya, peren, perziken, pompelmoes, pruimen, rabarber, sharonvruchten, sinaasappelen, sterfruit, vijgen

    Vis / vlees / eieren:
    kalf, kalkoen, kip, paard, rund, varken, wild, mycoproteïne (Quorn™), seitan, tempé, tofoe, forel, kabeljauw, pladijs, rog, schelvis, tong, tonijn, zalm, volledig ei (zowel wit als eigeel)


    Brood / peulvruchten:
    brood, witte, bruine en rode bonen, kikkererwten, linzen, sojabonen



    Voila, speciaal even opgezocht ;)
     
  19. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Wel heb ik mij vaak afgevraagd waarom de komkommer pas vanaf 8 maanden mag.
    Dat lijkt me toch alleen maar vol water te zitten? :)
     
  20. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!

Deel Deze Pagina