Fundushoogte grootte baby

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door beebielove, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    hoi!

    Zegt de fundushoogte iets over de grootte van de baby? Nu bij 28 wk 1/3 NX na Google ;) zie ik dat dit past bij 30 week.. betekent dit ook dat je kindje wat groter zal zijn? Bij Mn andere zwangerschappen liep ik nooit voor...

    Thanks
     
  2. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.583
    6.549
    113
    Vrouw
    Kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat het niets zegt. Ik liep ook iets voor, en door mijn vk werd gezegd dat het komt doordat ik een kort bovenlijf heb. De baby loopt precies op de gemiddelde lijn namelijk.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  3. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Dankjewel voor je reactie. Ja over de beeb zelf zeggen ze niets, behalve gaat goed. Haha was meer uit nieuwsgierigheid wat betreft fundushoogte...:)
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  4. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ook mijn ervaring is dat het niets zegt. Liep altijd keurig op schema qua fundushoogte maar wel een erg klein kindje bij geboorte met 39+4.

    Één controle een “te hoge” fundushoogte gehad en dat bleek door obstipatie te komen.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.586
    15.063
    113
    Nabij Utrecht
    Nee zegt niks.
    Bij de laatste zwschap had ik metc28 wkn een fundushoogte passend bij 36 wkn. Hoger kon niet, maar dikker werd de buik weken erna wel :)

    Ukkie was bij zijn geboorte op 37+6 maar 45 cm en 2170 gram ;)
     
    beebielove vindt dit leuk.
  6. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hier altijd voor gelopen. Bij de middelste zelfs acht weken. Alledrie de baby's waren klein.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  7. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Dankjwel ik was al bang na 2 kleintjes ineens n 8 ponder te moeten baren
     
  8. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28

    Ik liep bij Mn andere 2 achter en dus kleine kindjes, nu ineens voor dus wat angstig voor ineens n 8 ponder
     
  9. JasmijnM

    JasmijnM Actief lid

    11 dec 2017
    381
    254
    63
    Vrouw
    Hier ook hoger dan wat normaal is voor dit termijn. Hier gaf de vk aan dat het bij een volgende zwangerschap sneller kan gaan.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  10. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Misschien weet iemand dit: waarom meten ze de fundushoogte eigenlijk als het toch niks zegt? Bij mijn vorige zwangerschap gemiddelde hoogte en toch was mijn dochter bijna 4 kg. Dus ja, kunnen verloskundigen dan niet beter een groeiecho maken?
     
    beebielove vindt dit leuk.
  11. Anonise

    Anonise Bekend lid

    21 feb 2017
    588
    315
    63
    Hier ook een hele hoge baarmoeder, maar mijn buik begint ook hoog en groeit recht naar voren dus in totaal was het gewoon prima... Overigens wel een kindje dat voorloopt op groei maar vl en ik zijn ook groot.. wordt nog net geen 8 ponder geschat op 40 weken;)

    @Lana1986 ik heb het idee dat dit echt aan de praktijk ligt.. Mijn praktijk maakt alle echo's zelf (ook 20 weken en heeft 3d en 4d apparatuur) hier dus wel een standaard groeiecho met 27 weken.. Vanwege het voorlopen op groei deze nog herhaald met 32 weken en krijg volgende week nog een liggingsecho.. (doen ze hier ook standaard, maar volgens mij is dat normaal?)
    Hier dus veel echo's met: 7 weken, 10 weken, 15 weken(geslachtbepaling dus zelf betaald) 20 weken, 27 weken, 32 weken en 34 weken...
     
  12. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28

    Ik denk idd dat dit per praktijk verschillend is, hier doen ze in principe termijn ( 20
    Etc niet) en ligging dmv voelen. Ik heb zelf meerdere echo’s gehad in het begin mr vanaf 20 weken niet meer. Groei is dus volg mij ook niet standaard.
     
  13. Anonise

    Anonise Bekend lid

    21 feb 2017
    588
    315
    63
    Ah jammer is dat! Aan de andere kant voel je na de 20 weken ook je baby wel vaak genoeg dat je wel weet dat het goed gaat dus is het niet per sé nodig.. Maar vind het toch leuk dat ze nu al gezien hebben dat ze veel haar heeft bijvoorbeeld of gigantische voeten (6cm:eek:)
     
    beebielove vindt dit leuk.
  14. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Haha kan ik me voorstellen, heb zelf nog wel n medische echo met 32 weken :) hopelijk kunnen we hem dan nog even zien!
     
  15. Anonise

    Anonise Bekend lid

    21 feb 2017
    588
    315
    63
    Ja met 32 weken kunnen ze nog leuke plaatjes maken:) Hier het gezichtje niet meer helaas (al te ver ingedaald) maar wel de handjes en voetjes bijvoorbeeld.. Maar hopelijk geen zorgen omdat het een medische echo is?
     
  16. beebielove

    beebielove Bekend lid

    18 jan 2012
    957
    33
    28
    Nee hoor geen zorgen, herhaling van de 20 weken echo ivm een familiaire hartafwijking. Tijdens 20 weken geen afwijking geconstateerd mr zij zeggen protocol om t te herhalen... plus de groei van onze 2 kindjes speelt ook een rol ( klein)
     
    Anonise vindt dit leuk.
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Meestal meten ze 2 dingen: fundushoogte en aantal cm van schaambeen naar fundushoogte. 1 meting zegt niets over 'te groot' of 'te klein', maar opeenvolgende metingen kunnen wel indicatie geven of baarmoeder/baby/vruchtwater goed genoeg groeit/toeneemt. Bij twijfel kan dan de echo gericht ingezet worden.
     
    beebielove vindt dit leuk.
  18. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Fijn dat er bij jouw praktijk standaard een groeiecho wordt gemaakt! Bij mij is dat niet standaard. Wel wordt de 20-weken echo daar gedaan, dus ze hebben de apparatuur om een groeiecho te maken denk ik. Nou ja, bij de geboorte zie ik wel hoe groot de kleine is dan :p.
     
    Anonise vindt dit leuk.
  19. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Ja, dat lijkt mij ook wel de meest logische verklaring dat er in feite wordt gekeken of de baby/baarmoeder genoeg groeit. Maar laatst bij mijn praktijk liet de vk echt de groeicurve zien van de kleine en vertelde dat hij op de bovenste lijn zit. Toen dacht ik al: hoe weet je dat nou dmv alleen fundushoogte? Beetje raar om die conclusie te trekken toch? Mijn dochter was wel vrij fors bij de geboorte, dus denk dat ze dat ook meenemen in hun berekening. Maar toch gek :p.
     
  20. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    Hier ook giga buik :eek:met Mn zoontje uiteindelijk met een gemiddelde gewicht 3240 gram geboren
     

Deel Deze Pagina