Fysieke rollercoaster

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mommydee, 13 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommydee

    Mommydee Nieuw lid

    13 jun 2017
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi lieve meiden,

    Met veel plezier, bewondering en lol heb ik de afgelopen twee uur jullie verhalen gelezen! En bij het lezen van ieder verhaal ben ik meer benieuwd naar ons kleine frummeltje.

    Ik zit nu in de 10e week en ik moet jullie vertellen... het gaat alles behalve goed. Vanaf week 6 ontzettend moe, last van m'n rug en heel de dag door aan't boeren.. vanaf week 7 misselijk, spugen, zuuroprispingen. Niet leuk. Emesafene van HA gekregen in zetpil vorm, word er alleen maar slapper en luier van. Tegen het spugen en de misselijkheid werkt het helaas niet.

    Vorige week kon m'n vriend het niet meer aanzien en bracht me naar de HAP. Een wachtkamer met huilende kinderen, een man met een hoofdwond en een meid van ongeveer 16 met een walm van alcohol over zich heen, al met al.. ik trok het slecht. Resultaat: wachtruimte van de HAP ondergekotst.. dat kunnen we ook weer afstrepen. Na 25 min wachten aan de beurt, arts adviseerde kleine slokjes te drinken en niet veel achter elkaar. Idem met eten. Joh.. gezegd dat ik al meer dan twee weken aan't sukkelen ben en een minimale urineproductie heb en dat mijn tong aan't uitdrogen is. Zelf werk ik als verpleegkundige, dus weet denk ik wel wanneer ik aan de bel moet trekken. Omdat ik merkte dat ik niet serieus genomen werd zei ik dat ik wilde liggen. Ik voelde me ook niet goed, en dat bleek bij het op staan, want toen viel ik tegen de arts aan welke me nog net een soort van kon opvangen.

    Ik mocht naar de short stay afdeling en kreeg een infuus met NaCl, prikken lukte tot 3x toe niet dus moest wachten op een 'gevorderde'. Ik weet hoe moeilijk prikken kan zijn, dus dit neem ik ze absoluut niet kwalijk. Binnen no time zat heel de zak er in en wilden ze me weer naar huis sturen.. leuk en aardig, maar ik voelde me nog steeds niet 100%. Afdeling ging dicht?? Hoe dan.. Toch maar naar huis gegaan en nu dus sindsdien plat op bed. Zakjes ORS gehaald tegen uitdroging welke ik haast niet weg krijg omdat ze smerig zijn! Crackers blijven niet binnen, fruit, yoghurt, augurken niet.

    En dan zouden we donderdag op vakantie gaan.. leuk hoor die baby :p maar ik denk dat ik me nog nooit zo rot heb gevoeld. Nu ben ik mentaal best sterk, maar ik kan me zeeeeeer goed voorstellen dat sommige dames na zo'n ervaring zoiets hebben van: laat maar doen, 1 is voldoende.

    Lang verhaal. Sorry! Moest even m'n ei kwijt. Hebben jullie nog tips qua eten/drinken? Alles is welkom. Soms dan denk ik, blijft het wel vast zitten door al dat gespuug en reflux. Arm kind, zit nu al in een achtbaan. Blergh.

    Wij zijn wel heel blij hoor! Begrijp me niet verkeerd, maar dit is gewoon rot! Eerste kindje en we waren er niet echt mee bezig. Gestopt met de pil om te kijken hoe en wat.. en ja hoor.. nog geen twee maanden.

    Ik kijk uit naar jullie reacties!

    Liefs, Dee
     
  2. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Wat vervelend zeg. Rot hѐ die misselijkheid. Hier ook alle zwangerschappen last van gehad.

    Ik zou als ik jou was de huisarts even bellen en vragen om zwaardere medicijnen. Ik had primperan zetpillen en die hielpen bij mij wel.
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Wat rot voor je! Zo te lezen heb je hyperemesis gravidarum en ik weet helaas uit eigen ervaring hoe afschuwelijk dat kan zijn. Heb je geen medicijnen gekregen toen je het ziekenhuis verliet? (ben je door een gynaecoloog gezien?) Er is wat dat betreft heel wat meer mogelijk dan emesafene, laat je niet zomaar afschepen! Schakel zo nodig VK in om voor je bemiddelen als je er met arts niet uitkomt (niet alle huisartsen zijn goed op hoogte van wat wel/niet mag in zwangerschap, dat weet ik helaas ook uit eigen ervaring).

    Wat betreft eten/drinken, mijn belangrijkste tip: laat los wat 'gezond en goed' zou moeten zijn en eet/drink alles waar je enigszins trek in hebt (behalve dan caffeine/alcohol ;) uiteraard), al is het junkfood. En als je smaak een week later weer compleet anders is, ga daar dan vooral in mee. Neem ook zoveel mogelijk rust. Activiteit/prikkels maken misselijkheid (en dus ook spugen) vaak alleen maar erger. Als je nog werkt: stoppen. Schakel hulptroepen in voor huishouden e.d.

    Bij veel vrouwen verbeterd de misselijkheid/spugen ergens na de 16-20 wkn.
    Kijk anders ook eens op http://www.steunpunthg.nl/wordpress/category/steunpunt-hg/
    Voor tips en ervaringen.

    Tijdens mijn 3e zwangerschap begon ik te spugen bij 5 wkn en had na enkele dagen al nauwelijks urineproductie meer. Emesafene gekregen dat hielp eventjes, maar rond de 9 wkn spuugde ik daar compleet doorheen en viel ik weer 3 kg in 2 dgn af. Daarna heb ik primperan geeist bij mijn onwillige (en onwetende) huisarts. Deze hielp niet tegen misselijkheid, maar wel tegen spugen en kon iets beter eten/drinken. Genoeg in ieder geval om niet uit te drogen, maar ik bleef erg slap en beroerd (bedlegerig). Ik heb weken geleefd op naturel chips, broodje gesmolten kaas en ijsbergsla omdat dit enige was dat ik weg kreeg. Rond 18 wkn kwam er spontaan iets verbetering, ik kon weer beter en meer gevarieerd eten. Het spugen werd ook minder, met of zonder medicatie maakte niet meer uit. Ben helaas wel erg ziek/beroerd gebleven tot bevalling, met gemiddeld 1-2 keer spugen per dag, maar geen gevaar meer. Na bevalling verdween alles meteen (wat een verademing!).
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Dit!

    Met een week of 12 had ik opeens trek in boterham met frikandel en mayonaise... af en toe had ik trek in chips. Gewoon eten waar je trek in hebt. Op een of andere manier is dat vaak ongezond in dat eerste trimester :cool:.

    En precies hetzelfde met Primperan. Hielp niet tegen de misselijkheid maar wel tegen spugen.

    Sterkte!!! Het kan echt een super*** zijn!
     
  5. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Geen ervaring met zulke ernstige misselijkheid en braken tijdens zwangerschap, maar bij mij hielp/helpt gember. Ik maak thee van verse gember (met Citroen en/of honing) en zomers ginger ale (maar zit prik in, k weet niet of dat op dit moment bij jou zo'n goed idee is).
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ik zou via de huisarts een verwijzing vragen naar de gyn. Die kan hier het beste in helpen en medicatie voorschrijven. Eerst huisarts kan ook, maar als ik jouw verhaal over de huisartsenpost hoor, denk ik... sla die maar over...
     
  7. Mommydee

    Mommydee Nieuw lid

    13 jun 2017
    2
    0
    1
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties! Vorige week met spoed opgenomen in het ziekenhuis via de verloskundige. Hier een week gelegen en had werkelijkwaar nergens zin in. Geen tv, tijdschriften, boeken, telefoon... gewoon niks!

    Mocht vandaag lekker naar huis, maar veel beter met eten/drinken gaat het niet. Gelukkig braak ik niet meer zo heel veel en hoop dat het zo een beetje blijft. Helaas heb ik me wel moeten ziekmelden en kreeg vandaag al bericht van het UWV. Ik had m'n eerste zwangerschap toch iets anders gezien..

    Ik reageer goed op primperan en mag dit 1x per dag. Ik merk dat ik savonds misselijk wordt en ben dus rond een uur of 5 gaat er een zetpil in. Ik kan er ook lekker op slapen.

    Al met al... super k*t allemaal.
     
  8. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Wat een verhaal. Pittig hoor. Fijn dat de primperan helpt. Heel veel sterkte! Hoop dat je snel weer trek in dingen hebt (en binnen weet te houden dan ook).
     
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Heftig hoor! Lang in het ziekenhuis ook... ik hoop dat het ergens in week 12, 13, 14 langzaam iets beter zal gaan! Dat gebeurd ook vaak genoeg. Sterkte!
     

Deel Deze Pagina